Gå til innhold

Norge på Facebook-toppen


Anbefalte innlegg

H@@kon: Moralen i det du sier er at man må legge ut ting med omhu. Det vil jeg si jeg gjør. F.eks ved å sette restriksjoner på hvem som kan lese hva i profilen på facebook. Min arbeidsgiver vet om mine nettvaner så det er ikke noe problem.

 

Det med trådløst nett ler jeg bare av. Har ikke vært på andres trådløse nett på år og dag. Parabol har jeg ikke. Så det kan nok være mye feilinformasjon og utdatert informasjon ute og går også. F.eks er det jo ikke vanskelig å lage en falsk ID. La oss si jeg kaller meg "H@@kon", registrerer meg på facebook og gir meg ut for å være deg. Ikke noe problem å finne ut av.

 

Det eneste jeg var litt overrasket over at du hadde funnet ut var inntekt, med mindre det var skattelister fra mange år tilbake. (Send meg gjerne en PM med hvor det har lekket ut om du har noe mer oppdatert enn 2002.) Forøvrig er det med inntekt fram til 2002 noe alle kan sjekke uavhengig av om vedkommende har skrevet det på nett eller ikke.

 

Angående 26.000 innlegg så tror jeg ikke jeg ville jobbet for en arbeidsgiver som setter ned månedsvis av arbeid for å lese innleggene og finne ut hvem jeg er. Jeg tror de fleste ville gitt opp etter ganske få innlegg. Da er det jo godt at jeg står for det jeg skriver :)

 

Men du har absolutt et poeng i at man bør være forsiktig med å legge ut for mye informasjon om seg selv.

 

Redigert: Nå har det økt til 180,612 medlemmer i Norway network, det er 968 nye på 6,5 timer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
H@@kon: Moralen i det du sier er at man må legge ut ting med omhu. Det vil jeg si jeg gjør. F.eks ved å sette restriksjoner på hvem som kan lese hva i profilen på facebook. Min arbeidsgiver vet om mine nettvaner så det er ikke noe problem.

 

Det med trådløst nett ler jeg bare av. Har ikke vært på andres trådløse nett på år og dag. Parabol har jeg ikke. Så det kan nok være mye feilinformasjon og utdatert informasjon ute og går også. F.eks er det jo ikke vanskelig å lage en falsk ID. La oss si jeg kaller meg "H@@kon", registrerer meg på facebook og gir meg ut for å være deg. Ikke noe problem å finne ut av.

 

Det eneste jeg var litt overrasket over at du hadde funnet ut var inntekt, med mindre det var skattelister fra mange år tilbake. (Send meg gjerne en PM med hvor det har lekket ut om du har noe mer oppdatert enn 2002.) Forøvrig er det med inntekt fram til 2002 noe alle kan sjekke uavhengig av om vedkommende har skrevet det på nett eller ikke.

 

Angående 26.000 innlegg så tror jeg ikke jeg ville jobbet for en arbeidsgiver som setter ned månedsvis av arbeid for å lese innleggene og finne ut hvem jeg er. Jeg tror de fleste ville gitt opp etter ganske få innlegg. Da er det jo godt at jeg står for det jeg skriver :)

 

Men du har absolutt et poeng i at man bør være forsiktig med å legge ut for mye informasjon om seg selv.

8595271[/snapback]

 

:) Det med din info var bare for å statuere et eksempel. Andre ting som ligger på nett er offentlige postjournaler i kommuner, statlige tilsyn, skattelister, firmaopplysninger, aksjonæroversikt, fødselsdatoer, avisartikler, bilder, telefonnummer etc. Bruk av google og samordningen av informasjon er gjort i en håndvending. I ditt tilfelle, skriv "Simen Olsen" i google bilde, så ser vi hvordan du ser ut. Mye av den offentlige informasjonen ligger kun ute en begrenset tid (3-4 uker), men den ligger der for de som er interessert i det. At du ikke lenger er interessert i å hacke deg inn på trådløse nett er irrelevant. (kanskje det var faktisk det som gjorde det interessant for meg å ansette deg :-) )

 

 

Selv om det er gammel info så er det ikke sikkert det er like kult at det er offentlig 20 år senere...

 

(men det er også en egen kunst for oss kikkere å sortere relevant info fra ikke relevant).

 

Men poenget mitt er som du sier: vær varsom, og det tror jeg ikke den nye generasjonen nettbrukere er. Det er blitt en menneskerett å ha internett og få tenker på personvernet eller hva som ligger der ute (Jeg kom på nett i 1994, fortsatt ligger de første signalene jeg la ut om meg selv den gang).

Lenke til kommentar
Det er utrolig enkelt å samle inn informasjon om f.eks Simen Olsen og lage en profil av ham. Denne profilen brukes deretter når man skal sjekke f.eks søkere til en stilling. Jeg som arbeidsgiver tar alltid en grundig profil-sjekk før jeg foretar ansettelse, og en som har postet 26000 innlegg i et forum kan man da forteta en ganske grundig profilsjekk på. Selv om man kanskje ikke utleverer seg i en enkelt post, så vil likevel 26000 poster danne et godt bilde. Det er grenser for hva man kan spørre om på et intervju, og en feilansattelse kan koste mye penger. I små firmaer er vi veldig avhengig at kjemi og at personlighet stemmer, og en gavepakke at folk publiserer tanker, meninger, interesser, politiske meninger, fremtidsplaner et cpå nett...! Arbeidsgiver (i et marked hvor det er mange gode søkere) kan sjekke banale ting som:

 

- Hvorfor skulle jeg ansette en som er aktiv i et forum for katter. Jeg er allergisk.

- 320 venner på Facebook. Skal man iverta et slik nettverk så må man regne med at dette benyttes i jobbtida.

- Sjekk av vennene på facebook. 5 av dem er registrert i et høyreekstremt forum hvor de har postet radikale innlegg. En rasist vi skal ansette?

- Personen er stygg. Skremmer kunder. Ikke til intervju engang (vi ville sett dette også ved et intervju, men nå slipper vi å bruke tid på intervju). (ingen er stygge, KUN et banalt eksempel som gjelder for grunne mennesker :-) )

- Kvinne som har postet i et forum at hun ønsker 5 barn. Nå har hun 0. Hun skal vi ihvertfall ikke ansatte, blir helt sikkert permitert over lengre periode.

 

Banale eksempler, men alle som er offentlig ute på nett med informasjon om seg selv må huske på at denne informasjonen VIL bli misbrukt. Hadde jeg vært nabo med Simen Olsen eller bodd i en omkrets av noen kilometer, så hadde jeg vært veldig oppmerksom på at han kan sitte å koble seg inn på mitt trådløse nettverk via en gammel parabol han har liggende. Jeg vet hvor Simen Olsen bor, så for meg er det ikke noe problem. Jeg vet alderen på Simen, og hva han tjener.

 

Jeg kan finne ut ved å følge Simen Olsen sin profil hvor han bor, om han har gift etc. På et forum så publiserer han at han skal 14 dager på ferie og huset blir tomt, så jeg planlegger et innbrudd.

 

Er man kynisk nok så kan all informasjon nyttes. Kall meg gjerne paranoid, men som arbeidsgiver så benytter jeg denne informasjonen allerede.  :cool:

 

Vær varsom med personlig informasjon på nett! Ihvertfall ha det alltid i bakhodet at dette leses av alle... ;) Facebook, Nettby etc er bare nok et hjelpemiddel for oss "kikkere".

8595027[/snapback]

 

Det er grunnet til at det umulig å koble brukernavnet mitt med mitt ekte navn. Jeg har, så vidt jeg vet, aldri lagt ut noe på Internett som kan brukes til å finne ut hvem jeg er.

Lenke til kommentar
I ditt tilfelle, skriv "Simen Olsen" i google bilde, så ser vi hvordan du ser ut.

Det gjør jeg titt og ofte, men dette er første gangen jeg finner et bilde av han andre Simen Olsen fra Tromsø, morsomt :)

 

(Jeg kom på nett i 1994, fortsatt ligger de første signalene jeg la ut om meg selv den gang).

8595474[/snapback]

Jeg tenkte jeg skulle statuere et eksempel for meg selv og søkte opp forbløffende mye info om deg også. Fult navn, flere telefonnumre med tre tilhørende adresser, fargen og form på husene på adressene, navn på andre på de adressene, yrke og skatteinfo fra 2000/01/02, noen andre forum du har skrevet på, flere av interessene dine osv)

 

Så jeg er ikke alene med mye info om meg selv på nettet :p Ja, det er ikke alt som kan unngås, men varsomhet er en dyd.

 

Det er grunnet til at det umulig å koble brukernavnet mitt med mitt ekte navn. Jeg har, så vidt jeg vet, aldri lagt ut noe på Internett som kan brukes til å finne ut hvem jeg er.

8595666[/snapback]

Hmm.. Jeg er en skeptiker så jeg måtte motbevise det for meg selv. Nå tror jeg at jeg vet det fulle navnet ditt, adresse (1 av 2), telefonnummer, en drøss med brukernavn og epostadresser du blandt annet bruker i forbindelse med kjøp og salg på nettet. :p

 

Redigert: Hvem som helst kan finne ut av dette, det trengs ikke admin-rettigheter for å finne ut av det.

Lenke til kommentar

Dette fikk jeg opp ved å søke etter Simen Olsen. Han skal vistnok være en reklamedesigner, altså en som jobber med data. For alt jeg vet kan dette være Simen1. :p

 

13431701166517513img343xy4.jpg

 

Selv holder jeg all info om jeg borte, sett bort fra på diverse passordbeskyttede sider som for eksempel webbutikker. Anmeldelser og slikt sender jeg en e-post til Prisguide.no når det har gått en stund, de er flinke til å slette annonser når man ber de om det. Det er svært viktig for meg, jeg har et ganske sjeldent for, og etternavn. Søker man etter mitt navn får man meg og ikke noen som heter det samme som meg, for det finnes ingen som har det samme navnet mitt.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar
Dette fikk jeg opp ved å søke etter Simen Olsen. Han skal vistnok være en reklamedesigner, altså en som jobber med data. For alt jeg vet kan dette være Simen1. :p

8595817[/snapback]

Hehe .. Jeg har riktignok vært "danseløve" en gang i tida, men det stemmer dårlig over ens med bildet av meg i artiklene jeg skriver og signaturen min "Reklame et samfunnsproblem".

 

Redigert: Fruktkake: Det står ganske mye om deg på hjemmesida di. Jeg gadd ikke søke noe mer nå, men tror det skal være enkelt ut i fra det å finne både navn og adresse.

Lenke til kommentar

Problemet med Facebook som mange ikke er klar over er at mange kan legge ut bilder av deg uten tillatelse. Og så problem nummer 2, om du sletter deg selv derfra så blir du ikke slettet. Alt av bilder og informasjon blir værende, så du må manuellt fjerne profilen din før du sletter deg fra Facebook samt bilde.

 

Men likevel kan folk fortsatt tagge deg i bilder.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva som er så farlig med å legge ut et bilde av seg selv.

Greit, noen kan ta bilde, kopiere det og legge det ut et annet sted.

Thats it.

Og hjelp! Tenk hvis noen vet det ekte navnet ditt!

 

Tror det er ganske mye paranoia ute og går også her...

Lenke til kommentar
Jeg tenkte jeg skulle statuere et eksempel for meg selv og søkte opp forbløffende mye info om deg også. Fult navn, flere telefonnumre med tre tilhørende adresser, fargen og form på husene på adressene, navn på andre på de adressene, yrke og skatteinfo fra 2000/01/02, noen andre forum du har skrevet på, flere av interessene dine osv)

 

 

:!: Ser man det. Hvis det stemmer (og du ikke har brukt admin rettene, fordi da "jukser" du :D ), da må jeg bli enda forsiktigere. Er det lov til å spørre hvordan? Jeg har samme holdning om at navn + brukernavn ikke bør mikses pga sporingen, men dette holder tydligvis ikke HVIS det stemmer. Og du har ikke hacket deg inn på mitt trådløse nettverk? :!:

Lenke til kommentar

Høhm. Jeg la plutselig merke til at navnet mitt er brukt på fotballspillet hattrick.org. Jeg har aldri vært påmeldt til det spillet, så hvordan min ganske sjeldne navn kan være inkludert der, forstår jeg ikke. Det er så vidt jeg vet bare én person i Norge med mitt navn, så en tilfeldighet er det neppe.

 

Når det er sagt, så finner jeg ingen komprimitterende informasjon om meg selv på nettet, bortsett fra at jeg har donert penger til en innsamlingsaksjon for kreftforeningen. :)

Lenke til kommentar

Skjønner egenlig ikke hvorfor det skulle gjøre så mye mer å ha navnet sitt på internett enn andre steder. Det er jo mange som vet navnet ditt i det virkelige liv, så hvorfor ikke på nettet? Hvis det for eksempel har stått om deg i avisa, kan hvem som helst gå inn på telefonkatalogen.no og finne både telefonnummer og adresse.

Lenke til kommentar

Tallene fra artikkelen gjelder for øvrig kun netverksnavnene "Norway" "Sweden" osv, og er dermed lite nøyaktig.

 

Feks er det flere tusen som er medlem av NTNUs nettverk og ikke Norway, som burde være med i tellingen. Jeg er sikker på at tilsvarende gjelder for Sverige.

Lenke til kommentar

Antallet i Norway-nettverket har da også økt til over 180.000 i løpet av dagen. Men det er sant som du sier.

 

De burde basere seg på antallet profiler registrert for nordmenn, da alle de norske universitetene og flere av høyskolene har egne nettverk, og dermed mange medlemmer som ikke er med i Norway. Det er også flere arbeidsgivere som er representert på Facebook med egne nettverk, så totalt antall nordmenn der kan være mye, mye større enn bare de som er meldt inn i nettverket.

Lenke til kommentar
http://albumoftheday.com/facebook/

 

Det er Michael Moore-stil over dette, men allikevel litt interessant. Jeg har ikke tatt meg tid til å lese brukerklausulen, men hvis dette stemmer så er det jo i beste fall kjedelig.

 

Kos dere:P

 

Wollis.

8595134[/snapback]

 

Ja, den filmen er veldig dommedagsvinklet, men hvis utdragene fra klausulen er sanne, er det å registrere seg jo å gi slipp på alle former for rettigheter - helt latterlig skummelt - samme om det faktisk er eks-CIA-ansatte eller hvem som står bak. Er det faktisk folk med sånn bakgrunn som har tilgang til all denne infoen ble jo jobben deres iaf mye mye enklere, bilder med personer er tagged med navn, og man finner fort ut hvem som er eller har vært i en persons omgangskrets osv osv. Ekstra festlig er jo klausulen om at de i tillegg til å bruke dataene du (og dine venner) legger ut om deg til hva dem vil, har dem også lov å koble opp denne dataen mot hva annet de måtte finne om deg andre steder... DET synes jeg lukter rimelig svidd - hvorfor skulle de ønske å bruke så mye ressurser på å kartlegge personer slik? Nei takk, frister ikke å registrere meg :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...