Gå til innhold

Hjelp og tips til kjøp av høyttalere


Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg skal kjøpe med noen nye høytalere nå, etter at de andre tok kvelden.

 

Eneste jeg har funnet er http://www.komplett....spx?sku=594835. Også nevnte en kompis ohm osv.. og der datt jeg ut. Hvilke høytalere kan passe for meg?

 

  • Har ett kanskje litt for lite budsjett. 5000,- maks for høytalere
  • Har sub(yamaha ett eller annet)
  • 5.1
  • Har ikke så stort rom så bokhyllehøytalere må jeg ha.

 

Skal kobles til PC. Har lydkortet som fulgte med på Asus Rampge II Extreme.

Endret av Durochris
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Trenger bedre bass i mine høytalere eg har, Vet ikke helt hva di høytalerne heter som eg har men di kostet ca 800 kr for 2 høytalere og 1 bass.

men eg vill ha bedre bass i dem. Noen som har noen tips på noen billige høytalere som lager bra bass? Må vera så det er mulig og kobble dem til dataen.

Lenke til kommentar

Et tips til mange med billig sub og/eller høyttalere, typisk de man finner i 2.1/5.1(osv) datahøyttalerset men også rimelige høyttalere.

 

Veldig mange av disse er laget for å kunne spille høyest mulig på bekostning av lydkvalitet. En måte å gjøre det på er mangel på eller totalt fravær av dempemateriale inni høyttalerkassene. Problemet med dette er at uten nok dempemateriale vil lydkvaliteten reduseres en god del pga lydbølgene kastes vegg-i-mellom inni høyttalerkassen. Dette gjør lyden upresis og regelrett dårlig. Har merket dette særdeles på såkalte "subwoofere" som denne ( :rofl:).

 

Ved å dekke ryggen, topp og bunn helt og sideveggene fra ryggen omtrent halvveis fram til fronten med dempemateriale vil man merke stor forskjell i lydkvalitet. At produsentene velger å prioritere noen få dB over grunnleggende prinsipper for god lydkvalitet er for meg helt uforståelig. Alt som trengs er litt dempemateriale av en eller annen type. Det viktigste er at man faktisk har dempemateriale. Kan blant annet kjøpes her.

 

Har drevet mye med selvbygging: 2 subwoofere, ene med Peerless XXLS element som blant annet brukes i denne sub'en. Har også bygget egne fronthøyttalere med system audio elementer m.m.

Endret av Deep87
Lenke til kommentar

Får kjøpe en forsterker også da.

men er det mulig og kobble forsterkeren og di høytalene til en datamaskin?

 

Ja. Det er avhengig av forsterkeren, men det du mest sansynelig trenger er en rca til 3,5mm jack.

 

Her er et bilde av kabelen.

 

Hvor bra forsterker trenger eg?

Endret av sinder18
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Ja da er forsterker kjøpt for noen uker siden da jeg fikk et godt tilbud på den jeg ville ha, en XTZ A100 D3. Denne har 2x110w 8Ohm RMS, samt 2x50 om den kjøres som klasse A.

 

Nå har julelønna kommet, og det er på tide å kjøpe høyttalere. Dette er noe jeg har brukt lang tid på å tenke på til nå, og har kommet med noen alternativer.

Jeg ønsker et par høyttalere som kan presentere musikken presist, og som har et åpent lydbilde. Er ikke interessert i typiske festhøyttalere. Hører på veldig mye forskjellig musikk, og ser litt på film også. Ideen er å koble PC og TV til forsterker med optiske kabler og la den innebygde DACen ta seg av prosesseringen.

 

Tenkte først på XTZ 99.26 som har blitt skamrost av presse, men som begynner å dra på årene. 5000 hos Surround.no, nedsatt fra 6500. Gulvstativ må også kjøpes om jeg skal ha stativhøyttalere.

 

Senere tenkte jeg at det hadde jo vært gromt med gulvhøyttalere, så har også sett på 99.36 fra samme produsent til ca 8000.

 

Ser etter noe til maks 8000, som gir så mye bang for the buck som mulig.

 

Så, er det noen her som har anbefalinger til andre høyttalere, eller som kan gi erfaringer? Finnes mange erfaringer rundt på nettet til 99.26, men ikke like mye til 99.36, så er hovedsakelig de jeg er interessert i å høre om. Men som sagt, er også åpen for andre forslag.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Ja da er forsterker kjøpt for noen uker siden da jeg fikk et godt tilbud på den jeg ville ha, en XTZ A100 D3. Denne har 2x110w 8Ohm RMS, samt 2x50 om den kjøres som klasse A.

 

Ser etter noe til maks 8000, som gir så mye bang for the buck som mulig.

 

Så, er det noen her som har anbefalinger til andre høyttalere, eller som kan gi erfaringer? Finnes mange erfaringer rundt på nettet til 99.26, men ikke like mye til 99.36, så er hovedsakelig de jeg er interessert i å høre om. Men som sagt, er også åpen for andre forslag.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...