Gå til innhold

Hjelp og tips til kjøp av høyttalere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Noen som har erfaringer med Dali zensor 5?

 

Og eventuellt enn receiver som passer til disse. (Under 3k)

Jeg har bare hørt gode ting om zensor. Bra diskant og bass.
En stund siden jeg la ut dette. Har nå zensor 5 sammen med primare spa 21, meget god kombo, liker lyden veldig godt. Kjøpte først den billigste receiveren jeg fant, var ikke helt fornøyd med lyden, så jeg kjøpte da spa 21, ble en stor oppgradering lydmessig. Vil anbefale denne zensor 5.
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Kjapt høyttalerspørsmål. Får man bedre/annerledes lyd i høyttaleren ved å bytte ut "jumper"-platen mellom høy/lav-frekvenskontaktene med f.eks en bit høyttalerkabel?

Jeg er skeptisk til sånt innkludert den store kabelreligionen. Det sagt så bør man kjøpe solide og kvalitet mener jeg. Er ikke dumt å la kabelprisene følge pris for anlegg, men da er det snakk om pirking. Selv hører jeg like gjerne på YouTube og Spotify på trådløse høyttalere som hd blurays. Gode innspillinger matching og rom kan være like viktig.

 

Selv tviler jeg på om jeg hører forskjell på feks mp4 og cd. Men jeg er overbevist om at dette og innspillinger lydkort, høytalere samt matching og rom er viktigere enn kabler.

 

Jeg kjøper kabler på hifiklubben, Qed og Argon sølv bruker jeg selv til alt. Er man medlem så får man sånt til grei pris, dvs 2-300 kr. Men det er mer for at jeg vil legge litt ekstra i det iforhold til å handle på biltema. Samtidig som jeg vil ha noe solid.

 

En hdmi billig og rødhvite lisser feks biltema har jeg erfart at kan ryke. Mens jeg aldri har hatt kontakt problemer med phono, jacks eller hdmi som jeg har fått av hifiklubben.. Jo det var en Jack til phono som røyk engang selvom den var solid, så fikk den mye juling. Dette var før hdmi kom til laptop, da ble det mye plugging mellom anlegg, data og rørforsterker. Men den var god så lenge den holdt....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Noen som har erfaring fra bruk av Dali Zensor 1 AX? Og evt. hvordan disse er i forhold til Argon Octave 4A, og gjerne i forhold til innstegsmodellene som forbrukerlektronikksjappene selger, type Andersson BHH 2.0?

 

Er - som du ser - på jakt etter et sett aktive høytalere. Disse skal i sine første leveår leve sammen med TV-en, men vil flyttes til kontor når leiligheten blir til hus, og et mer anstendig innkjøp gjøres i forhold til HiFi i stue. Er forsåvidt "greit" å legge ut for Dali'ene gitt at disse er markant bedre enn Argon sine. Dersom man dog må ha gehør for å skille Dali fra Argon (og Argon fra Andersson), så er det ikke fult så interessant å kjøpe aktive høytalere for mer enn prisen for Argon sine at the most.

 

Noen innspill? Evt. øvrige tips (enkel HiFi-løsning som kan benyttes i liten stue, for så å enkelt supplere et senere kontor om 2-3 år)?

Endret av CYA
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring fra bruk av Dali Zensor 1 AX? Og evt. hvordan disse er i forhold til Argon Octave 4A, og gjerne i forhold til innstegsmodellene som forbrukerlektronikksjappene selger, type Andersson BHH 2.0?

 

Er - som du ser - på jakt etter et sett aktive høytalere. Disse skal i sine første leveår leve sammen med TV-en, men vil flyttes til kontor når leiligheten blir til hus, og et mer anstendig innkjøp gjøres i forhold til HiFi i stue. Er forsåvidt "greit" å legge ut for Dali'ene gitt at disse er markant bedre enn Argon sine. Dersom man dog må ha gehør for å skille Dali fra Argon (og Argon fra Andersson), så er det ikke fult så interessant å kjøpe aktive høytalere for mer enn prisen for Argon sine at the most.

 

Noen innspill? Evt. øvrige tips (enkel HiFi-løsning som kan benyttes i liten stue, for så å enkelt supplere et senere kontor om 2-3 år)?

 

 

Jeg ville valgt Dali Zensor før Argon hver gang.

 

Selvom jeg bare har prøvd Argon forsterkerne deres og kabler, så mener jeg kabler er det de kan best.

 

Dali er overlegen Argon..

 

Dersom du vil ha noe bra, som kan brukes som anlegg med mobil eller data, så velger du Dali.

 

Dersom du bare vil ha noe billig som du kan bruke som pc høytaler i stedenfor laptophøytalerne så velger du en av de andre.

 

Men Kvalitet i Dali er meget bra og overlegen de andre produktene...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for innspill. Dog ble det umiddelbar endring i planene, ettersom SG har slått av ca 30 % på SA Saxo 50. Så det "anstendige innkjøpet" blir handlet inn litt tidligere enn tiltenkt  :)

 

Bare tommelen opp for SA her også, høytalere med godt rykte og kvalitet, mye bedre med noe sånt enn Argon eller de noname høytalerne du viste...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva er det beste valget mellom disse?

 

Monitor Audio Silver 8

B&W CM8 S2

Dali Opticon 6

 

Eller tilsvarende.

 

Må selvsagt høre på de selv, men om noen har erfaringer vil jeg gjerne høre!

 

Jeg liker litt laid back og varm lyd, ikke for "frempå".

 

Sjangre det går mest i er Rock/metal, gjerne klassisk også. Radiohits av og til, men ikke mye "bassmusikk".

Endret av chairgame
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hva er det beste valget mellom disse?

 

Monitor Audio Silver 8

B&W CM8 S2

Dali Opticon 6

 

Eller tilsvarende.

 

Må selvsagt høre på de selv, men om noen har erfaringer vil jeg gjerne høre!

 

Jeg liker litt laid back og varm lyd, ikke for "frempå".

 

Sjangre det går mest i er Rock/metal, gjerne klassisk også. Radiohits av og til, men ikke mye "bassmusikk".

Har du valgt noe? Mener å huske at jeg hørte på CM8 S2 for ett årstid siden og ble litt skuffet i forhold til prisen. 

 

I den prisklassen så vil jeg anbefale disse ProAc D28.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har to gamle høytalere på rommet. De heter Tonnoy eclipse. Jeg ønsker å kjøpe en billig men bra subwoffer. Helst en med litt trøkk i. Noen forslag? Trenger ikke være ny. 

 

Tannoy mener du?

 

Jeg er kjempefornøyd med XTZ subwoofer, men de er vanskelige å få på brukten...  koster mellom 5-6000 plus for rettelse 10 og 12 tom..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg har to gamle høytalere på rommet. De heter Tonnoy eclipse. Jeg ønsker å kjøpe en billig men bra subwoffer. Helst en med litt trøkk i. Noen forslag? Trenger ikke være ny. 

Ikke ødelegg Tannoy med rølpesubber i det minste (alt etter hva du legger i "billig"). Om du finner budsjettmodeller fra SVS eller XTZ blir det sjelden feil. F.eks https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=91219072. Denne er meget bra og gir deg både rikelig og riktig bass.

 

Mange vil ikke sende suber med posten, så se an hvor i landet de bor i forhold til deg.

Lenke til kommentar

Det har man jo dynamitt eller evt hjemmebrenningsapparat til.

 

Suben du har linket til her er til bil, og burde ikke ha noe med musikk i en stue å gjøre. Selv etter du har koblet på trafo med 12V.

ok! Tror jeg vil finne noe i område der jeg bor (trondheim). Frakt koster ganske mye når det veier så mye... :(

Hvis du gidder å finne noe på Finn hadde det vært supert. Er det bare SVS og XTZ som gjelder? 

Endret av Casper S
Lenke til kommentar

Skal ikke være så vanskelig å finne noe i Trondheim. Er både Soundgarden og Hifi-klubben der, som gir et greit bruktmarked.

Som regel kan du si at jo billigere jalla-sub du kjøper nå (kun buldring og ikke musikk) jo fortere blir du lei den og må kjøpe ny når du faktisk vil høre musikk og ikke bare skarp diskant og rumlende bass.

De nevnte merkene kan gi deg bra ting til bare et par tusen og opp, og begge er kjent for mye bang for buck. Også System Audio, Klipsch fra Soundgarden, sammen med Dali og B&W fra HK er verdt å se etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...