Gå til innhold

Hjelp og tips til kjøp av høyttalere


Anbefalte innlegg

  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Vil STERKT fraråde alle fra å kjøpe billigmerker på nett, spesielt forsterkere. Tidligere hadde Komplett en surroundreciever som skrøyt på seg 7 x 240W. WOOOT tenker du kanskje? Vel, den kosta whopping 1700kr, veide under 2kg (tyngde gjelder på trafoen. Større tyngre trafo gir mer watt.) og det var oppgitt i 4ohm.

 

Alle hjemmehøyttalere (nesten alle) kjører på 8ohm, så da ma man dele på to. = 7 x 120W

 

Her blir det GARANTERT ikke oppgitt RMS Watt (ekte watt, ikke volt * spenning) derfor må vi dele 120 / (2*rot2) = 42W

 

Men det slutter ikke her. NAD er av de få allmenkjente produsentene som oppgir watt i alle kanaler på en gang, billigmerker gjør det ikke. Her er det snakk om 2 kanaler (front) i drift. Derfor må vi dele ut disse fantastiske wattene på alle 7 kanalene. = 6W RMS!

 

Her har dere det. Den supre forsterkeren som skilter med 7*240 watt har i virkeligheten bare 6 watt i hver kanal med alle 7 høyttalerene i drift. Hadde du følt deg lurt?

 

Sjekk alltid tyngde! Jeg hadde en Denon forsterker som veide 7.5Kg. Den var ikke på mer enn 2x45 watt, men det var ekte watt. Det vil si 2*200 watt i billigmerke-verden (ja, jeg er seriøs)

 

EDIT:

Et litt morsomt eksempel :)

Link til komplett som selger et surroundannlegg fra samsung:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=33365...led#ProductTabs

 

Dæven! 1000 watt RMS a'gitt^^ Og de sier jo RMS så da må det jo være helt sant. "Den ultimate lydopplevelsen: 1 000 watt RMS og Super Audio CD"

 

Vel, hvis vi kikker på HW.no sin prisguide ser vi dette:

https://prisguiden.no/product.php?product_id=77705

Strømforbruk: 110 Watt

 

Men...? Hvordan...? Vi forer annlegget med 110 watt RMS og får tilbake 1000 watt RMS. Tenk hva vi kan utrette folkens!!! Her er svaret på verdens energiproblem. Kjøp dette anlegget og gi de 900 wattene til noen som trenger dem, for du drar jo bare 110 watt fra stikkontakten din. /ironi

 

Fy faen, way to fool the consumer

Endret av Beef Supreme
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, vis man er nybegynner og skal skaffe seg sitt første annlegg, enten sterio eller suround. Da ville jeg heller tatt turen til hifi klubben, Soundgarden, eller noen andre som selger hifi, og kan demonstrere.

Fortalt selgeren hva jeg skal bruke annlegget til, og fått muligheten til å høre på flere forskjelloge oppsett. Det er viktig å høre forskjeller, hva man liker og ikke liker.

 

Da tror jeg du har størst sjanse for å få det beste oppsettet for den enkelte.

 

Det skalder jo heler ikke å lese en del på forumene rundt om krinng også. www.avforum.no er vel det største, og kan varmt annbefales. :)

En ting Hifi er veldig spennende verden, men utrolig lett å gå seg vil i.

 

lykke til alle sammen.

 

 

seph

Lenke til kommentar

Heisann :-)

Jeg likte denne tråden, tusen takk til trådstarter! :-D

Men jeg har en del ting jeg lurer på, som den lydidioten jeg er :-P

Hva har Ohm med det hele å gjøre? Jeg har hatt 3FY og sånn, så jeg vet HVA det er :-P Gjelder egentlig alle begrepene her, men jeg vet liksom ikke hva jeg skal se etter ved et musikkanlegg?

 

Jeg digger å se masse på film, og jeg hører på all mulig musikk. Det vil si at jeg hører masse på country, klassisk, rap, pop, trance, rolig og til og med en god del på de litt tyngre delene av metal-skalaen :-) Altså det meste ^^ Dette regner jeg med at krever litt av et anlegg, og jeg vil helst ikke kjøpe mange anlegg for å liksom gå oppover skalaen :-P

 

Så mine spørsmål er (Så ikke dette blir en "hvilket anlegg bør jeg kjøpe"-spørsmål):

 

Hva utgjør ohm?

Hva utgjør egentlig watt?

Blir konsekvensen av watt mange dB?

Eller er det tommer på elementet?

Må man begynne å bruke .flac-filer (eller andre ukomprimerte filer) for å høre kvaliteten på et mid-end-anlegg? Er det noe vits med noe mer enn et low-end-anlegg for 128-kbps eller 192-kbps mp3? (Det er jo tross alt ganske vanlig med den kvaliteten)

Er det forsterkeren (sammen med kilden, i hvert fall) som bestemmer hvor god kvalitet det er på selve gjengivelsen av lyden?

Jeg har sikkert mange til, men de kommer jeg ikke på til denne tiden av døgnet ^^ hehe :-)

 

Folk er sannsynligvis enda dårligere på slikt enn dere tror :-D Hehe ^^ Jeg mener det kunne vært en idè å få med i førstetråden :-)

Lenke til kommentar

Hva utgjør ohm?

-Ohm er elektrisk motstand. Jo mer ohm, jo mindre strøm går det i kablene (ampere). Jo lavere ohm i en høyttaler, jo mer watt/lyd vil det bli på samme lydnivå på forsterkeren som blir brukt. OBS! 4ohms og lavere høyttalere er forsterker-killere. Les beskrivelse på forsterkeren hva den er beregnet for.

 

Hva utgjør egentlig watt?

-Jo mer watt, jo mer musikk. Har du noen store høyttalere (cerwin vega CLS 215) og har en liten forsterker på 50 watt, vil du kunne spille svinhøyt, men 50 watt er ikke nok til å dra basselementene og du vil få ukorrekt bass og vil i lengden ødelegge elementene.

 

Blir konsekvensen av watt mange dB?

-Det kommer ann på. En sensitiv høyttaler (lettdrevet) trenger ikke mange watt for å spille høyt, men vil kanskje ikke spille like korrekt som en tungdrevet høyttaler. Du må se på sensitiviteten som er oppgitt for hver høyttaler. Det står i dB. Ofte mellom 80 og 100 dB. Høyere dB = høyere sensitivitet.

 

Eller er det tommer på elementet?

-Jo større element, jo dypere lyd. Her går det ikke i volum, men i frekvens. En 10" vil ikke kunne spille like rungende bass som en 21", og heller ikke like lys lyd som en 1" diskant.

 

Må man begynne å bruke .flac-filer (eller andre ukomprimerte filer) for å høre kvaliteten på et mid-end-anlegg? Er det noe vits med noe mer enn et low-end-anlegg for 128-kbps eller 192-kbps mp3? (Det er jo tross alt ganske vanlig med den kvaliteten)

Er det forsterkeren (sammen med kilden, i hvert fall) som bestemmer hvor god kvalitet det er på selve gjengivelsen av lyden?

-Musikk vil aldri bli bedre enn det svakeste leddet. Har du et anlegg til 2-300.000kr, spiller du ikke 128Kbps MP3-filer. Eller du kan om du vil, men det blir ikke bedre enn det.

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hva utgjør ohm?

-Ohm er elektrisk motstand. Jo mer ohm, jo mindre strøm går det i kablene (ampere). Jo lavere ohm i en høyttaler, jo mer watt/lyd vil det bli på samme lydnivå på forsterkeren som blir brukt. OBS! 4ohms og lavere høyttalere er forsterker-killere. Les beskrivelse på forsterkeren hva den er beregnet for.

 

Hva utgjør egentlig watt?

-Jo mer watt, jo mer musikk. Har du noen store høyttalere (cerwin vega CLS 215) og har en liten forsterker på 50 watt, vil du kunne spille svinhøyt, men 50 watt er ikke nok til å dra basselementene og du vil få ukorrekt bass og vil i lengden ødelegge elementene.

 

Blir konsekvensen av watt mange dB?

-Det kommer ann på. En sensitiv høyttaler (lettdrevet) trenger ikke mange watt for å spille høyt, men vil kanskje ikke spille like korrekt som en tungdrevet høyttaler. Du må se på sensitiviteten som er oppgitt for hver høyttaler. Det står i dB. Ofte mellom 80 og 100 dB. Høyere dB = høyere sensitivitet.

 

Eller er det tommer på elementet?

-Jo større element, jo dypere lyd. Her går det ikke i volum, men i frekvens. En 10" vil ikke kunne spille like rungende bass som en 21", og heller ikke like lys lyd som en 1" diskant.

 

Må man begynne å bruke .flac-filer (eller andre ukomprimerte filer) for å høre kvaliteten på et mid-end-anlegg? Er det noe vits med noe mer enn et low-end-anlegg for 128-kbps eller 192-kbps mp3? (Det er jo tross alt ganske vanlig med den kvaliteten)

Er det forsterkeren (sammen med kilden, i hvert fall) som bestemmer hvor god kvalitet det er på selve gjengivelsen av lyden?

-Musikk vil aldri bli bedre enn det svakeste leddet. Har du et anlegg til 2-300.000kr, spiller du ikke 128Kbps MP3-filer. Eller du kan om du vil, men det blir ikke bedre enn det.

 

Det er mange overforenklinger i denne tråden her, og jeg vil prøve å bidra til litt mer forståelse uten å gå for dypt inn i den audiofile verden:

 

Jeg vil først sitere en meget genial forklaring av hva en lettdreven høyttaler er ift watt, motstand, og SPL, sound pressure level:

 

Det der har neppe med høyttalerens følsomhet å gjøre [hvorvidt en høyttaler er lettdreven eller ikke]; men heller med fasevinkler og impedansesving sammen med nevnte fasevinkler. Uansett; høy følsomhet er kun det, altså målt i f.eks antall dB/1 watt/1 meter. Det har lite å gjøre med hvor lettdreven en høyttaler er. Det har å gjøre med hvor følsom en høyttaler er, dvs hvor høyt den spiller i dB med et gitt antall watt inn.

 

Når det gjelder slike høyttalere, som er følsomme men har et vanskelig impedanseforløp/fasevinkler, som altså ikke kan kalles lettdrevne, så vil ikke watt være et poeng. Rør eller ei. Da handler det om forsterkerens evne til å levere inn i vanskelige laster like uanstrengt som inn i lette laster selv om det bare brukes 1 eller 10 watt, ikke om hvor mange watt forsterkeren teoretisk kan levere på max volum.

 

Noen av eierne, som Steinar O [av Monitor Audio PL300, se hifihuset.no] som har en av de råeste effektforsterkerne jeg har hørt, ja rett og slett en überforsterker, de vil ikke merke overhodet at dette er høyttalere som byr på utfordringer fordi forsterkeren danser avgårde uansett last, men de vil kun merke at den responderer mye på vridninger på volumen. Følgelig opplever eiere av slike forsterkere høyttaleren som responsiv, noe man gjerne kaller "lettdreven".

 

For å ta et eksempel; mine KEF'er er reellt 91dB/watt følsomme, minst om man skal tro uavhengige målinger. Er det da en lettdreven høyttaler? Oh no sir. Enhver med en liten forsterker uten massiv driveevne som tror at det betyr at de er lettdrevne er hjertelig velkommen til å ta med sin forsterker og prøve den her. Jeg kan garantere at dette er the real thing-down in the dumps-take all you have-type last; virkelig en last som får "lettvekts" forsterkere (uansett antall watt) til å løpe etter sine sikringskretsløp; dette er ikke lettdrevne høyttalere!

 

Moralen i det hele; høy sensitivitet er ikke det samme som lettdrevenhet. Og som en fotnote; PL300 er ikke noe for rimelig elektronikk, og den er nok som de aller fleste virkelige ekte highendhøyttalere svært ærlig i sin reproduksjon av kildesignalet! Men det er en aldeles fantastisk høyttaler, som jeg gleder meg som en unge til å få høre igjen!

 

Videre ift elementstørrelse:

Joda, det er en generell grei fremstilling at større overflate vil plassere et element lenger ned i frekvensspekteret. Dette forutsetter at vi snakker om tilsvarende elementer, og ikke blander inn elektrostater eller horn. Hvor dypt de spiller vil derimot kassetype og volum bestemme i veldig stor grad. Sånt sett må hver enkelt høyttaler vurderes separat, og som en helhet. Jeg har selv stativhøyttalere og plasseres disse nærme bakvegg vil man få dyp bass grunnet romresonans. Derfor vil også plassering og rommet spille inn her. Jeg bruker også akustikkplater for å dempe effekten av rommet, og har også noen provisoriske bassfeller som strammer opp bassen. Det betyr at bassen blir mer "tight", responsiv, "crisp" eller hva man føler for å kalle det. Vekk fra rumlende CW-stil på bassen, og nærmere god lyd.

 

Ellers vil jeg slå et slag for de mindre hifisjappene i Norge. Hifiklubben har "peiling", men selgerne der er ofte alt for opptatt av å selge noe de liker, enn å høre på hva kunden egentlig vil ha. Et par hederlige unntak finnes, Markus Thranesgate og Grensen er de to avdelingene der jeg har fått HJELP, ikke bare kjøpsmas. Hifihuset, på Nesbru, Audioroyal, etc, er eksempler på steder som selger godt utstyr, og spesielt Hifihuset har mye demo/brukt som gir en kunde en myriade av produkter å velge mellom. Det finner også flere steder som har tilsvarende. Det som er ekstremt viktig, og som hifiklubben og flere andre steder sniker seg unna er at det hjelper ikke hvor godt ting høres ut i lydrommet på butikken - du skal vite hvordan det høres ut HJEMME! Det er der utstyret skal spille, og det er der du skal bruke det, glede deg over det, etc. Hifihuset foretrekker å ikke selge før du har hørt det hjemme - det er slik det skal være!

 

Jeg ville heller dratt til hifihuset enn til hifiklubben - uansett hva jeg skulle hatt..

 

Beef Surpreme: Watt er ikke watt... Du er inne på det ift størrelsen på transformatoren, men du glemmer selve strømfornyningen, kapasiteten til denne. Det er mange høyttalere som ikke trenger så mye watt, men som trenger mye strøm! Ergo - har forsterkeren nok strøm går det fint med få "store" watt.

 

Videre - om dere skal anskaffe dere et stereo-oppsett så ville jeg tatt en tur innom www.hifisentralen.no. Mye kompetanse å hente der!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-bb8tEVpY

Hei!

 

Flott tråd! Er bare en ting jeg savner egentlig. Leste gjennom de fleste kommentarene her, og ser ingenting om tversnittet til høytalerkablene.

 

Jeg har nettopp gått til innkjøp av noen nye bakhøytarer og en centerhøytaler. Følger selvfølgelig ikke med ledninger til disse, og jeg lurer derfor litt på hvor høyt tversnitt jeg burde kjøpe på kablene.

 

Jeg kan litt om fysikken med størm/spenning, men har ikke så god greie på lyd. Vet at i elektriker yrke beregnes det 2,5 kvaderat til en 16 Ampers kurs 230V (Ihht. norsk lovgivning). Regner med spenningen til høytalerene er mye mindre, men så er motstanden også liten og derfor blir amperen høy.

 

Noen regne-eksempler rundt emnet:

 

 

[u = Spenning målt i Volt(v)]

[R = Motsant målt i Ohm]

[i = Strøm målt i Ampere(A)

[P = Effekt målt i Watt]

 

 

230V forsyning, 2,5 kvaderat ledning (16A):

 

U = I*R -> R = U/I

R = 230V / 16A = 14,375 Ohm

 

 

230V forsyning, 4 Ohms høytalere:

 

U=I*R -> I = U/R

I = 230 / 4 Ohm = 57,4 Amper

 

 

230V forsyning, 8 Ohms høytalere:

I = 230 / 8 = 28,75 Amper

 

 

 

Kommer man opp i så høy amper må man ha noen drepere av kabler som vil koste flesk for meteren!

Nå vet jeg at dette ikke er tifellet siden effektene på høytalerene er oppgitt til gjerne 100Watt.

 

 

P = U*I eller P = R*I^2 -> I = Kvaderatroten (P / R)

 

100 watts høytalere, 4 Ohm:

 

I = Kvaderatroten(P/R)

I = Kvaderatroten (100W/4Ohm) = 1,6Amper

 

 

200 watts høytalere, 4 Ohm:

 

I = Kvaderatroten (200W/4Ohm) = 2,3Amper

 

 

Er dette reelt? Kan man bruke den informasjonen høytalerene står merket med til å regne ut strømgjennomgangen i kablene?

 

Trekker høytalerene mindre enn 10Ampere kan man jo trygt bruke 1,5 kvaderats ledninger!

 

Til slutt, om jeg har helt misforstått så vil jeg gjerne at noen sier meg hvor tykke mine kabler burde være. Jeg har alt kjøpt 25meter med 2,5kvaderat på Chlas Ohlsen : )

 

Høytalerene jeg venter i posten:

http://www.surround.no/product/461674/_XTZ...WMT_Center.html

http://www.surround.no/product/471977/__XTZ_93_WMT.html

 

 

(Obs: Jeg har ikke tatt hensyn til strømtap i kablene, men det anser jeg som veldig lite om høytalerene står 10 meter eller nærmere forsterkeren.)

 

 

Mvh Frank

Endret av Slettet-bb8tEVpY
Lenke til kommentar

Frank:

 

Når det gjelder høyttalerkabler er det knapt noen som blir enige, men du gjør det vel komplekst å velge kabler om du skal regne ut tverrsnitt.

 

Det jeg kan si, etter å ha testet diverse høyttalerkabler bygget etter mange forskjellige prinsipper, fra aktivskjerming, variabel tykkelse på ledere, etc, så er det sjelden tverrsnittet som er det avgjørende.

 

Men - for å ta det viktigste først - det finnes ikke 200 watts-høyttalere som er passive. For meg betyr en høyttaler med 200w at det er en aktiv høyttaler, altså en med innebygget forsterker. En høyttaler trekker ikke strøm, den mottar strøm og det er din forsterker som i så måte er avgjørende. For store forsterkere kan IKKE ta knekken på en høyttaler, med er forsterkeren for liten vil du fint kunne ta knekken på høyttalerne dine.

 

Så, du kan kun "drepe" høyttalerne dine med:

1. For liten forsterker

2. For høy musikk, som skaper forvrengninger

 

Videre - kabling er som alt annet innen hifi avhengig av matching. Prøv kablene, og gjerne test ut noen andre kabler i tillegg om du har mulighet til det. Det er en fordel å bruke samme type kabel til senter som front, men har du kun tre høyttalere? Da vil du få mer for pengene om du legge hele summen i fronter av litt bedre kvalitet. XTZ leverer gode høyttalere for pengene, så et lite hopp opp stigen der ved å droppe senter ville jeg absolutt vurdert. Dvs - hadde du spurt meg ville jeg utelukkende anbefalt å kjøpe to fronter og heller droppet senter. Hva med 99.21? Det er en mye bedre høyttaler, og du vil få mer for pengene.

 

EDIT: Så akkurat at du skrev bakhøyttalere og senter. I så fall vil det ha mindre påvirkning på resultatet, men kanskje du kan si litt om hva du har fra før av? Fronter og hva slags elektronikk du har? QED sin entry-kabel er også en meget god kabel for pengene, men totalen vil stige litt..

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-bb8tEVpY
EDIT: Så akkurat at du skrev bakhøyttalere og senter. I så fall vil det ha mindre påvirkning på resultatet, men kanskje du kan si litt om hva du har fra før av? Fronter og hva slags elektronikk du har? QED sin entry-kabel er også en meget god kabel for pengene, men totalen vil stige litt..

 

 

Jeg har to gamle B&W høytalere. Tilsvarende idag ville være disse: http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeytt...alere_weng_.htm

 

og en Yamaha RX-V663 receiver ( http://www.surround.no/product/461479/__Ya...V663_Black.html ).

 

Jeg ser at folk ikke kommer til engihet rundt dette med kabler. Men når jeg sier trekker strøm så mener jeg selvfølgelig at de trenger strøm. Bare se på en ovn feks. den trekker også strøm, som det elektriske nettververket ditt gir.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Tusen takk for fyldig og god informasjon! :-) Det klarnet veldig nå! :-)

Så hvis jeg har forstått riktig nå, så kan du gradere komponentene i et hjemmekinoanlegg etter denne prioriteten:

 

Forsterker

Kabler

Fronthøytalere

Centerhøytalere

Bakhøytalere

Kilde

 

For kilden blir nesten ubetydelig?

Og på en vanlig CD, er det ukomprimert lyd, der?

 

Jeg kommer uansett til å spørre her om hjelp når jeg skal blåse av mellom en halv og en hel million på hjemmekino i dedikert rom, men det er jo greit å ha litt forkunnskaper, så jeg vet hva det er snakk om :-)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Leifen18:

Det er i grunn lite gjennomtenkt å blåse av så mye penger uten å virkelig gå dypt. Da vil ikke dette forumet gi deg tilstrekkelig svar, spør du meg. Sjekk AVforum.no eller hifisentralen.no. Der kan de lyd, på en litt annen måte enn her.

 

Den rekkefølgen ift prioriteringer er grunnleggende feil:

 

Shit in - shit out - du MÅ ha en god kilde for å gi resten av kjeden god lyd.

 

Fronthøyttalere og senter bør være av samme produsent og samme serie/nivå. I disse tre ville jeg lagt det absolutt meste av høyttalerpengene. Bakhøyttalere - gå for en høyttaler med god spredning.

 

Kabler - avhenger av ambisjon, jeg bruker flatsølv fra Bertram, funker veldig bra. K. A. Rasmussen i Hamar kan hjelpe deg med flatsølv i ønsket dimensjon. Med litt skikkelig dimensjon på flatsølvet så spiller det faktisk bedre enn Jorma Nr.1 til 60k, selv om de ble slått av Jorma Prime til 280k... Mye kabel for pengene! Eventuelt ville jeg sjekket Hovland-kabler fra Audioroyal.

 

Mitt viktigste tips er å lytte til andres oppsett før du handler selv. Dette vil du lære mye av, både ift egen smak, tekniske muligheter, hva passer sammen, etc.. Og - rommet er viktig! Akustisk behandling her vil virkelig kunne løfte ting!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Alt for mange kjøper noen billige gulvstående høyttalere med store membraner og billig surroundforsterker (slapp lyd). Billige gulvstående har vanligvis en egenresonsonans som ikke er så artig å høre på. Dessuten så må pengene i billige 3-veis høyttalere (diskant, mellomtone og bass) fordeles over 3 elementer og mer komplisert delefilter. Da er det bedre med en stativhøyttaler, der samma summen blir brukt på mindre kasse (som gir mindre egenresonans) og 2 bedre elementer og enklere delefilter (bedre deler).

 

Stativhøyttalere er undervurdert! Ser kanskje ikke så fett ut som en Cerwin Wega med 12", men om du bor i et rekkehus med naboer trenger du neppe sånne uansett. De dyrere stativhøyttalerne på markedet har utrolig pent utseende (dama di kommer til å digge dem!) og stive elementer som faktisk kan gi overraskende (opplevd)dyp bass!

 

En sånn en http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeytt...alere_wenge.htm med en kraftig forsterker (feks sånne; http://www.mamut.net/controls/shop/shops/4...61&gid=159) gir overraskende maskulin låt! Veldig dyrt, men verdt det om du har råd! Selv er jeg i samboerskap med noen Dynabel Exact (http://www.mamut.net/dynabel/exact_brosj_tester.pdf)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dynabels høyttalermembraner for bil har fått masse skryt og priser;

 

http://www.mamut.net/dynabel/subdet158.htm

 

Må innrømme at jeg selv ikke har hørt dem i en bil, men jeg har 8ohm versjonen av Reference-serien i mellomtone/bass-høyttaleren i stuehøyttalerne og de er kjempebra! Er ambisjonene mindre, har Biltema høyttalere til lavere priser/kvalitet. Mekonomen har også når jeg tenker meg om, sjekk hvor god plass du har bak festet først! Tok ut orginalhøyttalerne i min bil og der var det knapt med plass til noe som helst av membranutslag....

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Trenger litt hjelp til kjøp av høyttalere.

tenkte og kjøpe anlegg + gode høyttalere.

Trenger høyttalere som kan spille bra og høy bass.

Liker Bass og hardstyle. så di må klare høylyd.

Noen tips?

 

Pris må ikke vera over 2000-3000 kr

 

Btw veit noen hva di diskolysen som blinker sånt hvit, litt vanskelig og forklare men di bruker det mye på Raveparty.

Endret av sinder18
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...