Gå til innhold

Hvordan styre lyspærer via pc-en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er en god ide for neon lys kanskje? hehe

Har 5 rør rundt omkring på rommet..

2 seksjons deler som inneholder 2 små 20cm rør i hver og 1 stk 1m rør bak no basskasser. hadde vært greit å fått delt det opp på flere brytere, men da mister jeg løsningen med lyd styring :p så trukke det blir noe av.. hehe

Lenke til kommentar
Er det mulig å få hauk til å styre en dimmer av noe slag?. Eventuelt, kan man få paralellporten til å sende analoge signaler? Eller er det helt håpløst å kunne få analoge signaler ut i fra en pc?

8424604[/snapback]

 

ikke værre en en digital til analog konverter.. Skal ikke koste mye heller..

 

problemet er da antall lamper en kan koble opp.

Lenke til kommentar
Er det mulig å få hauk til å styre en dimmer av noe slag?. Eventuelt, kan man få paralellporten til å sende analoge signaler? Eller er det helt håpløst å kunne få analoge signaler ut i fra en pc?

8424604[/snapback]

 

ikke værre en en digital til analog konverter.. Skal ikke koste mye heller..

 

problemet er da antall lamper en kan koble opp.

8427445[/snapback]

Jeg har ikke så my eerfaring med DA-konventerere akkurat, men er det ikke slik at det analoge signalet blir som en slags trapp? Altså, for hver gang det digitalet signalet blir 1 (eller 0) så øker verdien på det analoge signalet?. Hvis ja, så er det vel bare å lage en enkel signalforsterker å koble den til en tyristor?.

Lenke til kommentar
noen som har forslag til koblingsskjema? (For det som Dj_eLmO skisserer)

8431652[/snapback]

Jeg kan prøve å tegne noe, men om det faktisk vil fungere er en helt annen sak.

 

post-6212-1177093256_thumb.png

Her er noe alá det jeg hadde i tankene. Den sirkelen for den firkanten jeg har valgt å kalle "DA konventerer" er utgangen til reléet. DA konventeren har bare fått et firkantet symbol med tekst fordi jeg ikke fant ut hvordan symbolet til den egentlig skal være. Verdier har jeg droppet totalt fordi jeg rett og slett ikke gidder å begynne å plukke ut komponenter og begyne å regne akkurat nå, dessuten er jeg usikker på om hopprennet virker i det heletatt.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
noen som har forslag til koblingsskjema? (For det som Dj_eLmO skisserer)

8431652[/snapback]

Jeg kan prøve å tegne noe, men om det faktisk vil fungere er en helt annen sak.

8431868[/snapback]

 

Var derfor jeg hadde håpet på at noen andre, som kan dette litt bedre, hadde svart på det. :tease:

(jeg mener ikke at du ikke kan, men du skjønner nok hva jeg mener :) )

Lenke til kommentar

[ironi]

Nå ble jeg såret. Jeg brukte tross alt hele 13 minutter på å koke sammen det skjemaet. :cry:

[/ironi]

 

Men hvis det er slik en dimmer fungerer så skal det nok fungere i prinsippet. Det trenger bare "litt" rafinering.

 

Edit: Kom til å tenke på at en tyristor kun fungerer som dimmer med vekselstrøm.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Det er mange forskjellige måter digitale pot kan bli kontrollert på, men jeg fant frem det enkleste som øker/minker resistorverdi ved en puls på de respektive inngangene.

 

Det man må skjekke er om potmeteret i dimmeren blir brukt som spenningsdeler eller reostat, samt skjekke forventet spenning over det og strøm gjennom. Jeg har ingen oversikt over noe mer enn det rent prinsippielle bak dimmere, så det kan være at det er elementer som gjør at man ikke kan benytte et digitalt pot.

Kanskje noen av sterkstrømsgutta kan uttale seg om dette.

 

MERK: En slik modifikasjon er ikke godkjent og er dermed ikke lovlig til å benytte på det ordinære strømnettet. I tillegg jobber man med potensielt dødelige krefter, og bør dermed ha det klart fremfor seg hva man gjør.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

men hvordan kan man finne ut om pottmeteret er en spenningsdeler eller reostat?

 

Krets kortet i slike dimmere er jo ganske komplisert, gjerne flere lag, så det er ikke så lett og følge banene heller...

 

men hvis man lager en dimmer selv, for 12V lamper f.eks, (så er det godkjent også...) hvordan kan den bygges?

evt. finne en 12v dimmer krets, også bytte ut pottmeteret med et digitalt ett?

kan man ikke komme utenom de dyre digitale pottmeterene?

 

tips/ideer?

Lenke til kommentar
MERK: En slik modifikasjon er ikke godkjent og er dermed ikke lovlig til å benytte på det ordinære strømnettet. I tillegg jobber man med potensielt dødelige krefter, og bør dermed ha det klart fremfor seg hva man gjør.

8436423[/snapback]

 

Agreed, jeg vil anbefale at alle som skal benytte dette har vertfall grunnkurs elektro eller har veldig god kjenskap til HMS innenfor elektro og elektronikk.

 

De som ikke vet hva HMS står for bør ikke engang tenke på å begynne på dette!

Lenke til kommentar
men hvordan kan man finne ut om pottmeteret er en spenningsdeler eller reostat?

 

Krets kortet i slike dimmere er jo ganske komplisert, gjerne flere lag, så det er ikke så lett og følge banene heller...

 

men hvis man lager en dimmer selv, for 12V lamper f.eks, (så er det godkjent også...) hvordan kan den bygges?

evt. finne en 12v dimmer krets, også bytte ut pottmeteret med et digitalt ett?

kan man ikke komme utenom de dyre digitale pottmeterene?

 

tips/ideer?

8436826[/snapback]

 

1 - Du måler resistansen mellom ytterpunktene. Varier ikke denne med rotasjon, er det en spenningsdeler. Og v.v.

 

2 - Ja, bygge en 12V dimmerkrets er ikke dumt. ;)

Dersom du skal bygge noe fra bunnen av kan du nok bruke en JFET koplet som variabel motstand (triode). Dette forutsetter at den har et fast referansepunkt. (typ GND). Men en form for DAC-convertering vil man alikevel trenge, og sånn sett så er det ikke sikkert det finnes så mange rimligere løsninger. Alternativer vil være:

*Switchede resistorer

*Separat DAC-converter til JFET

*CAP-DAC med opamp til JFET (leter etter skjema, genial krets egentlig)

 

EDIT2: ser ut til at jeg tok litt feil gitt.

http://www.edn.com/archives/1994/072194/15di3.htm

Uten DAC ;) Skal skjekke priser på komponentene nå.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Dimmer på engelsk er dimmer.

 

Det er mulig jeg bare er dum, men jeg klarer ikke å finne printkort på elfa. Ikke eksprimentkort heller (noe jeg vet finnes der inne siden jeg har kjøpt et selv).

 

Det er vel tilfeldigvis ikke mulig å få til en slags tapsfri regulering av likestrøm (noe slik som dimmere er i stand til).

Lenke til kommentar
En tanke som streifet meg var å bruke en dimmer som en styrer ved hjelp av en stepmotor eller lignende.. På den måten regner jeg med at det ikke utgjør noe sikkerhets rissiko..

Lage en krets som styrer denne fra paralettporten eller com port.. :hmm:

8443381[/snapback]

har vært inne på tanken, kanskje det er den beste måten og gjøre det på. :hmm:

da får man også et totalt skille mellom svakstrømmen og sterkstrømmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...