Gå til innhold

Hvordan styre lyspærer via pc-en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det mulig å få hauk til å styre en dimmer av noe slag?. Eventuelt, kan man få paralellporten til å sende analoge signaler? Eller er det helt håpløst å kunne få analoge signaler ut i fra en pc?

8424604[/snapback]

hvordan ville du i så fall få det analoge signalet til å dimme lyspæren?. Tyristor?

Endret av JFTech
Lenke til kommentar

Denne kretsen vil jeg tro skal være ganske genial:

post-38181-1177275461_thumb.png

 

 

for da sender man et impuls signal for og dimme opp, (PIN2 fra parallell porten) og et impuls signal for og dimme ned(PIN3 fra parallell porten)

:dribble:

(for da kobler man denne motoren til selve knotten som man vrir på, på en dimmer)

 

hvis man kan få parallell porten til og sende ut korte signaler?

(altså ikke "1" hele tiden, men bare 1-sekund eller noe, for så og bli "0" igjen)

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Er det mulig å få hauk til å styre en dimmer av noe slag?. Eventuelt, kan man få paralellporten til å sende analoge signaler? Eller er det helt håpløst å kunne få analoge signaler ut i fra en pc?

8424604[/snapback]

hvordan ville du i så fall få det analoge signalet til å dimme lyspæren?. Tyristor?

8445592[/snapback]

Ja. Tyristor var planen. Men den er forkastet for øyeblikket, da det viste seg at det kunne bli litt avansert uten den rette kunskapen til DA-konverterere.

 

Nortwave hadde også en plan som inkluderte et digitalt pot-meter som er koblet til gate på en tyristor som styrer dimmingen. Men desverre er det ikke mulig å dimme likestrøm med tyristor. Jeg hadde nemelig en plan om å bruke hauk til å styre vifter med også, så jeg blir vel nødt til å lage en fiffig løsning med et digitalt pot-meter og en enkel forsterker krets til å styre en eventuell vifte med.

 

btw, hvis du hadde lest 2-3 poster nedfor den posten du sisterte i fra meg hadde du fått svar på spørsmålet ditt. ;)

 

@just-_-me: Hvordan program er det du har brukt til å tegne skjema med?

Lenke til kommentar

Dj_eLmO: Ønsker du å styre vifter uten spesielt varmetap ville jeg kikket på NS sin "Simple Switcher" serie, der burde du finne noe passende. Og så bruker du bare digitalt pot istedet for et vanlig et.

:)

LT1070 er også ganske fin, men krever flere eksterne komponenter og er litt overkill mhp strømtrekk.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Mye spennende forslag her i denne tråden.

 

Tenkte jeg skulle komme med noen korte, oppklarende utredninger :D

 

For å regulere vekselspenning, er det vanligste å bruke en Triac. Denne kan lede begge veier, og trenger en triggekrets for å regulere når den skal tenne.

Enkleste måten er bruk av et RC-nettverk og en Diac.

 

En tyristor kan brukes for å regulere en pulserende likespenning.

Må også ha en triggekrets for å bestemme når den skal tenne.

Kan brukes på vekselspenning ved å legge inn en bro-likeretter i kretsen.

Da skal vekselspennings-lasten ligge før likeretter, og tyristoren etter.

 

Regulering av DC spenning, typisk 12-24V er relativt ufarlig. Jobber man med batterier kan det alikevel være store strømmer, så man må være forsiktig.

Enkleste form for regulering her er en effekt transistor i serie med lasten. Denne må kjøles godt avhengig av belastning, og må tåle spenning/strøm som går gjennom lampen.

Vil ha relativt stort tap i en slik krets, spesielt ved middels nivå. Da ligger halve effekten over transistoren som varme.

 

Skal man ha regulering med små tap, må man lage en switch regulator. Da blir transistoren som styrer lasten slått på og av hele tiden med en høy frekvens. Og effekten blir bestemt av tidsforskjellen mellom av og på.

Siden transistoren da enten er helt stengt eller leder fullt, blir det lite effekt tapt i den.

 

 

For bruk av paralell port har man jo 8 bit tilgjengelig. Styrer man en lampe dimmer med den, kan den da få 255 forskjellige nivå i lysstyrken.

Eller man kan bruke dekodere og mindre bit, så man kan styre flere lamper, men med få trinn i lysstyrken.

Skal man bare slå lamper av eller på, kan man bygge en dekoderkrets og faktisk styre 255 lamper uavhengig av hverandre.... Blir noen kroner i rele da... :whistle:

 

Håper dette var til litt hjelp.

Er det noe spørsmål til konkrete ting om dette, så spør gjerne.

 

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

hvis jeg gjør noe sånt..

-vil pcen min da fucke seg hvis jeg trekker ut strømmen til lyset/trekker ut parallell-kontakten/slår av lampen eller lyset manuelt? :confused:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

Kult.. :)

Neida. Men gidder jeg å prøve å lage dette?

Er 14år og er ikke akkurat elektro-proff, men kan databygging og små-selv-forskning med forskjellige elektriske ting.

- Altså. Er det vanskelig?

Lenke til kommentar
Kult.. :)

Neida. Men gidder jeg å prøve å lage dette?

Er 14år og er ikke akkurat elektro-proff, men kan databygging og små-selv-forskning med forskjellige elektriske ting.

- Altså. Er det vanskelig?

8548318[/snapback]

Kan du lodde, så klarer du nok å lage en slik. Komponentliste, og tegninger til printkort ligger allerede ute på nettet. Så alt du trenger å gjøre er å sette komponentene på riktig plass og lodde dem fast. Så nei, jeg tror ikke det er så veldig vanskelig og du kommer sansynligvis til å klare det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...