Gå til innhold

- XP mer sikker enn Vista


Anbefalte innlegg

TL1000S Postet i dag, 16:28

Nå har jeg personlig konkludert med at Vista ikke er noe å satse på foreløpig.. hvorav UAC/"brukergrensesnitt" er ett av de mindre problemene.. for Vista.

Dere som er svært misfornøyd.. og likevel bruker Vista.. har jeg litt problemer med å forstå..

Jeg kan jo hjelpe deg litt på vei med og forstå. Jeg er svært misfornøyd med UAC, men heldigvis er jo Vista mer enn bare UAC. Så når jeg skrur av dette (som den idioten jeg er), går jeg fra svært misfornøyd, til svært fornøyd, for å sette det litt på spissen.

 

Akkurat som du velger å vente/avstå fra Vista på grunnlag av mer enn en enkelt ting/funksjon, eller mangel på sådan, er det for meg også summen av det hele som avgjør. Og totalt sett liker jeg det, selv om det ikke er vanskelig å finne ting med Vista jeg misliker :)

 

Det mest irriterende med akkurat UAC i mine øyne er lokale varsler, de blir det neppe færre av med bedre 3parts programvare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skrudde popuphelvete etter 2 dager. Nok var nok  :mad:

8217762[/snapback]

 

Det er uttalelser som dette som gjør at jeg tviler på at MS/"Internet community" noengang får bukt med med virus/trojan/phising-problemer.

Blir litt som at i enkelte "kulturer" nekter man å bruke bilbelte da det er så "hemmende" i daglig bruk.

Ikke noe å skryte av på ett forum ihvertfall :roll:

8217821[/snapback]

 

Som om det er noen nødvendighet med UAC for å hindre trojanere eller virus, hvordan kan det isåfall ha seg at ikke alle med XP er infisert? Nå er det lurt for det store flertallet, men det er ikke sammenlignbart med bilbelte, da man om man passer på selv kan unngå kollisjon i praksis, noe som ikke er tilfelle med bil.

 

Problemet med UAC er ikke bare at det kommer ofte, det er alt for lite diskret, hele skjermen blir svart, man tvinges til å ta seg av vinduet før ting går tilbake til vanlig, det hakker i musikk osv. Hva er galt med et vanlig dialogvindu?

 

Forøvirg: er det ikke lov å si sin mening selv om man har et "godt samarbeid"?, MS var overrasket, virket nesten som et "godt samarbeid" skulle føre til at man ikke kom med kritiske uttaleser om OSet.

 

AtW

8220240[/snapback]

Vanlig bruker: Har på bilbelte, men kan ikke kjøre

Avansert bruker: Har kanskje på bilbelte, men kan kjøre

 

Så, hvem er du? :p

Lenke til kommentar

Det er akkurat det som er den store sikkerhetssvakheten i Windows.

Man trenger å logge seg inn som administrator.

8221115[/snapback]

 

Nå overdriver du litt vel?

 

Du må ikke være pålogget som admin for å kunne bruke Windows..men det hjelper (for de som har en middels "gamer-pc" med alt av "leacher-software", "bugware".. og ikke minst spill).

Ta deg en tur ut i "det virkelige liv" (store organisasjoner) og sjekk hvor mange som har rettigheter som "local admin".

Det er bare de som har behov for det...

 

At mange leverandører av hardware (skrivere, webcams.. dill-og-dall), diverse spill skriver installasjons-scripts/driver som krever at du både må installere *og* kjøre som admin er kanskje MS sin feil?

Mulig det...

 

Linux/Unix har forøvrig en heeelt annen historie og bakgrunn mht utvikling, så det blir litt for lettvint å vise til for fantasktisk *nix er.. (for det er såvistt ikke.. Det er ett brukandes OS for de som kan bruke det.. på samme måte som et hvilket-som-helst annet os.. inkl. f.eks. Z/OS 390).

8221244[/snapback]

Jeg sier ikke at det er løsningen på alt, jeg bare trakk fram akkurat det med å bruke admin kontoen minst mulig som en stor fordel. Og dette er noe som var gammelt allrede da MS første gang innførte begrepet brukere.

 

Når du sitter og spiller så bør du ikke ha behov for å gjøre noe som krever admin-rettigheter.

 

Mye bedre om du bare logget inn som admin for å installere, og så tilbake til en vanlig bruker for å spille.

Lenke til kommentar
Hva forventer folk av microsoft egentlig? Det perfekte os finnes ikke og dette er ikke engang MS sin feil

8222519[/snapback]

 

Jeg forventer ihvert mer enn de leverer, jeg lar meg stadig forbløffe over manglende som finnes i deres OS på grunnleggende funksjonalitet. (filkopiering, 255 characterlimit, dette er ting de burde fikset istedet for å dille med eye-candy).

 

MS kunne lagd systemet litt mindre bruker-uvennlig og fortsatt ivaretatt god brukersikkerhet, og har således et delansvar.

 

AtW

Lenke til kommentar
Når du sitter og spiller så bør du ikke ha behov for å gjøre noe som krever admin-rettigheter.

 

Mye bedre om du bare logget inn som admin for å installere, og så tilbake til en vanlig bruker for å spille.

8222277[/snapback]

 

Hele poenget med UAC; De har gått bort fra "brukerkonto-hierarkiet" hvor man må logge ut fra standard bruker og inn som admin og over til en lag deling. Man kan nå kjøre admin prosesser fra en standard brukerkonto bare man har admin passord!

 

MS så de tidligere problemene som resulterte i at de fleste logget inn som administrator og gjorde noe med det. Nå venter vi bare på programvareutviklere som kan lage programmer som ikke automatisk spør om admin rettigheter ved oppstart, slik at vi kan unngå "unødvendige irriterende" popups!

Lenke til kommentar

Kanskje en form for virtualisering haddde gjort susen? Så kunne man lurt de dårlige programmene til å tro at de hadde fulle adminrettigheter når de egentlig kjørte i en sandkasse :D

 

 

Et av de drøyere eksemplene jeg har vært borte i var et scannerprogram jeg installerte, der sjekket faktisk programmet at det hadde "full control" på tre filer før det startet opp. Full pakke med rettigheter (RWXD...) holdt ikke, det *skulle* ha "full control". Ikke rart windows blir ustabilt med sånne programmerere... :(

Lenke til kommentar
Hva forventer folk av microsoft egentlig? Det perfekte os finnes ikke og dette er ikke engang MS sin feil

8222519[/snapback]

 

Jeg forventer ihvert mer enn de leverer, jeg lar meg stadig forbløffe over manglende som finnes i deres OS på grunnleggende funksjonalitet. (filkopiering, 255 characterlimit, dette er ting de burde fikset istedet for å dille med eye-candy).

 

MS kunne lagd systemet litt mindre bruker-uvennlig og fortsatt ivaretatt god brukersikkerhet, og har således et delansvar.

 

AtW

8222546[/snapback]

 

Og hvilket os skulle da mannen i gata bruke?

Lenke til kommentar
Hva forventer folk av microsoft egentlig? Det perfekte os finnes ikke og dette er ikke engang MS sin feil

8222519[/snapback]

 

Jeg forventer ihvert mer enn de leverer, jeg lar meg stadig forbløffe over manglende som finnes i deres OS på grunnleggende funksjonalitet. (filkopiering, 255 characterlimit, dette er ting de burde fikset istedet for å dille med eye-candy).

 

MS kunne lagd systemet litt mindre bruker-uvennlig og fortsatt ivaretatt god brukersikkerhet, og har således et delansvar.

 

AtW

8222546[/snapback]

 

Og hvilket os skulle da mannen i gata bruke?

8222664[/snapback]

 

Det spørs jo hvilken mann det er snakk om, men hva har det med saken å gjøre? Mener du det ikke er rom for forbedring i windows? Eller at de ikke kunne gjørt UAC hakket mindre slitsomt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Desverre så ser man igjen at største problemet med sikkerhet i dagens data samfunn, sitter på stolen foran pcen, og ikke inne i selve pcen.

 

Det har blitt en menneskerett å ha pc og komme på nett, det kreves ingenting av kompentanse i forkant, noe som merkes mer og mer. Merkes desverre på andre felt også, forbrukeren skal beskyttes mot seg selv. Som noen så fint sa et anent sted; "Hvorfor påby sykkelhjelm for voksne? Vil vi virkelig beskytte de som ikke har vett nok til å bruke dette uten et påbud?", kanskje en tanke å ta videre til pc industrien?

Lenke til kommentar

<Mener du det ikke er rom for forbedring i windows? Eller at de ikke kunne gjørt UAC hakket mindre slitsomt?

 

Såklart det er. Det kan alltids bli bedre, som alle andre os. Jeg synest bare denne hakkinga tar av. MS får mye mere kjeft enn de fortjener.

 

Med mannen i gata så mener jeg de som ikke kan bruke en pc og lever på brukervennligheten. Som han før her sa så er det å komme på nett en menneskerett. Hvis du er blakk osv så får man pc dekt av sosialen, som vaskemaskin og strømregning og andre ting som regnes som essensielle.

Lenke til kommentar
<Mener du det ikke er rom for forbedring i windows? Eller at de ikke kunne gjørt UAC hakket mindre slitsomt?

 

Såklart det er. Det kan alltids bli bedre, som alle andre os. Jeg synest bare denne hakkinga tar av. MS får mye mere kjeft enn de fortjener.

 

Jeg synes faktisk ikke det, å bruke så mye ressurser og tid på et OS, og så havne ut med overgangen fra XP til Vista er ikke akkurat imponerende i mine øyne. Det er faktisk veldig svakt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ta deg en tur ut i "det virkelige liv" (store organisasjoner) og sjekk hvor mange som har rettigheter som "local admin".

Det er bare de som har behov for det...

8221244[/snapback]

Nettopp. De som driver i litt større skala gjør det jo på denne måten. Et firma jeg jobber en del for har vel om lag 1000 bærbare PC'er i sitt system, og samtlige er blokkert for at folk selv kan installere programvare.

 

De har sikkert mindre kluss med disse 1000 maskinene enn en bedrift med 20 maskiner og 'fri tilgang til å gjøre alt' for alle brukerne :)

 

Det hjelper nok også at man ved utlevering av PCen må skrive under på en avtale der man blant annet kan bli gjort økonomisk ansvarlig hvis man bevisst prøver å omgå dette og installerer ting som fører virusspredning/driftsstans o.l. Synd men sant; såpass skremselspropaganda må dessverre til for at folk ikke skal bruke bedriftens utstyr som leketøy.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Forventer man gull og grønne skoger så blir man lett skuffet.

8222936[/snapback]

 

Spesielt når man har betalt 5000kr for ultimate versjonen av jorden man kan så det på, og når noen hopper fram og fanger hvert frø du kaster ut og spør: Vil du virkelig så dette frøet, kan det bli noe irriterende i lengden. Men det er en veldig grei metode for å slippe ugress da. Foreløpig har frølagerne ikke laget kompatible frø til jorda heller, og da blir det 5000kr med ultimate jord ut av vinduet.

 

Måtte bare spille videre på plantemetaforen din :p

Lenke til kommentar
Hva forventer folk av microsoft egentlig? Det perfekte os finnes ikke og dette er ikke engang MS sin feil

8222519[/snapback]

- Er det for mye å forvente at OSet de har jobbet med i 6 år ikke er bedre enn det forrige OSet de hadde på alle punkter?

Er det for mye å forvente at det OSet med lengst betatesting-periode i hele MS sin historie og desidert flest betatestere er proppfullt av bugs, problemer, og har inkompatibiltet med mye maskinvare og programvare?

- Er det for mye å forvente at tidenes mest påkostede OS (ca 6-10 milliarder dollar) har lite teknisk nytt å by på? Altså egenskaper man "bare må ha".

- Er det for mye å forvente at det OSet microsoft har lovet å utvikle med sikkerhet som stort fokus, der programmererne har vært på en rekke sikkerhetskurs, og microsoft faktisk uttalte "tidenes sikreste OS" kommer med et OS som er mer sikker enn forgjengeren som gjennom 6 år har fått mye pepper for sikkerheten?

 

Snakk om å forvente "gull og grønne skoger" ja :roll:

Lenke til kommentar

Synes vista er gull og grønne skoger, og om man aldri kan finne noe positivt (eller noe negativt) om en ting går man inn med en allerede oppgjort mening. Altså fanboy.

Vista sliter litt med drivere, som er produsentenes feil. Det drar mer batteri med tanke på bærbare, men de kan jo bare deaktivere Aero Glas. Det er sikkerhetshull, ja, men at UAC gjør maskinen mer usikker er jeg ikke enig i. Det er som å skru av brannmur og hele pakka og så skylde på operativsystemet.

 

Omtrent det eneste jeg synes er negativt med Vista er prisen.

Lenke til kommentar
Vanlig bruker: Har på bilbelte, men kan ikke kjøre

Avansert bruker: Har kanskje på bilbelte, men kan kjøre

 

Så, hvem er du? :p

8221715[/snapback]

 

 

en liten rettelse:

 

Avansert bruker: Bruker bilbelte fordi han vet hvilken funksjon det har, men kan kjøre.. :roll:

 

Forøvrig:

 

Jeg er sikker på at det er 1000 ting Vista kunne gjort bedre enn den nåværende lanseringen. Spesiellt slikt som 255 character path og lignende.

 

JA, den kunne være implementert annerledes.

JA programvarehusene trenger å tweake programmer slik at de fungerer i det nye OSet, hem hva er så forbanna nytt med det?

 

Men det var vel ikke det som var tema, var det? Tema var om Vista er mer usikkert enn XP. Å hevde at en brukerhandling gjør ett OS mer usikkert enn forrige generasjon faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...