Gå til innhold

- XP mer sikker enn Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Jeg skrudde popuphelvete etter 2 dager. Nok var nok  :mad:

8217762[/snapback]

 

Det er uttalelser som dette som gjør at jeg tviler på at MS/"Internet community" noengang får bukt med med virus/trojan/phising-problemer.

Blir litt som at i enkelte "kulturer" nekter man å bruke bilbelte da det er så "hemmende" i daglig bruk.

Ikke noe å skryte av på ett forum ihvertfall :roll:

Lenke til kommentar

At gjennomsnittsbrukeren er idiot* har vært kjent så lenge at MS egentlig ikke har noen unnskyldning for å lage enda et OS du må være ekspert for å ta i bruk.

 

 

 

*Med 'idiot' mener jeg ikke at vedkommende har lav IQ, EQ, utdannelse eller skonummer, bare at han ikke vet nok om maskinen han sitter foran til å kunne bruke den riktig.

Lenke til kommentar
Dette blir da brukeren sin feil. Ikke Vista. Man kan da ikke skylde på bilprodusenten om sjåføren velger å koble av bremsene. Dette er veldig likt Linux som spør etter passord hver gang du skal gjøre noe med systemet.

8217678[/snapback]

 

I Linux opplever man ikke like mange popups som i Vista. En av grunnene til det er at man gjerne installerer mesteparten av sine programmer i én omgang, og derved trenger man skrive inn passordet bare én gang. En annen grunn er at du slipper skrive inn passord igjen dersom du skal gjøre en ny ting rett etterpå som krever root-tilgang. Dette varer en viss tidsperiode før du må gi passord igjen.

 

En liten stund siden jeg prøvde Vista nå. Både lydkortet og det trådløse nettverket hadde ikke drivere siste jeg prøvde, men straks får jeg mitt nye Linux-vennlige lydkort, så da skal jeg prøve igjen. Jeg husker iallefall at jeg opplevde pop-upsene som en smule irriterende. Det ble etterhvert en ren automatikk å trykke ja.

Lenke til kommentar
Regner den var rettet mot meg..

 

Hvis brukeren velger å deaktivere noe som skal gjøre OSet sikkert, så vil dem vel ikke ha det sikkert da..

8217278[/snapback]

 

Kom se kom se! Trynemjoels komplette sikkerhetsløsning for biler. Still 2 3 tonns betongblokker forran og bak bilen ved parkering for å hindre tyver i å stikke av med akkurat din bil. Du må flytte dem bak i bilen hver gang du skal ut og kjøre, men gud så sikkert!

 

Selv om folk vil ha sikkerhet må den veies opp med praksisen av det hele. Irritasjonsmomentet som Windows sin løsning er, fungerer ikke i tråd med kundens ønsker, og det veier så høyt at de faktisk velger bort denne løsningen for bedre brukermiljø og litt mer usikkerhet.

 

Selv fører jeg meg mer kritisk til hva jeg gjør ved maskinen når jeg vet selv at den ikke er 100% sikker (folk flest er vel ikke oppmerksom på den detaljen). Det å klikke "ok" på en popup er ikke en stor "feature" men mer en fraskrivning av ansvar fra Microsoft slik jeg ser det. "Vi advarte deg" kan de nå si når ting går galt.

 

Uansett er det mer ting å erge seg over i Vista enn akkurat dette, som er grunnen til at jeg nå er tilbake til XP. Så får se om de kommer med bedre løsninger før programvare og hardware tvinger "etternølere" til Vista.

Lenke til kommentar
Jeg skrudde popuphelvete etter 2 dager. Nok var nok  :mad:

8217762[/snapback]

 

Det er uttalelser som dette som gjør at jeg tviler på at MS/"Internet community" noengang får bukt med med virus/trojan/phising-problemer.

Blir litt som at i enkelte "kulturer" nekter man å bruke bilbelte da det er så "hemmende" i daglig bruk.

Ikke noe å skryte av på ett forum ihvertfall :roll:

8217821[/snapback]

 

Ja, men når bilbeltet er for høyt opp og er i ferd med kvele deg, så tar du det av.

Lenke til kommentar
Regner den var rettet mot meg..

 

Hvis brukeren velger å deaktivere noe som skal gjøre OSet sikkert, så vil dem vel ikke ha det sikkert da..

8217278[/snapback]

 

 

Blir jo bare feil å si at XP er mere sikkert enn VISTA av den grunn....er jo ikke det i utgangspunktet vel?

Lenke til kommentar
Regner den var rettet mot meg..

 

Hvis brukeren velger å deaktivere noe som skal gjøre OSet sikkert, så vil dem vel ikke ha det sikkert da..

8217278[/snapback]

 

 

Blir jo bare feil å si at XP er mere sikkert enn VISTA av den grunn....er jo ikke det i utgangspunktet vel?

8218030[/snapback]

 

Ingen av dem er sikre i utgangspunktet. Det som må til er en skikkelig brannmur med Program Control som hindrer lekasje.

Lenke til kommentar
Vista blir vel ikke noe mindre usikkert enn XP fordi om man slår det av? XP har jo ingen tilsvarende funksjon, da burde det bli like sikkert...

8218206[/snapback]

Jeg må jo også si at jeg håper det er gjort noe mer i Vista for å bedre sikkerheten utover innføring av UAC popup systemet.

 

Hadde dette systemet kun gått på installasjon av programmer kunne jeg nok leve med det påskrudd, men det er alle de lokale varslene som irriterer meg. Men det skal jo da sies at jeg nok "fikler" langt mer en den "jevne bruker".

 

Jeg anbefaler ikke mine venner og kjente å skru av dette, men jeg vet ærlig talt ikke hvor mye tryggere de er heller. La oss si de laster ned et program de vil ha, men som desverre inneholder en troyaner. På hvilken måte vil de stoppes fra å installere dette programmet med UAC?

 

Jeg sliter liksom litt med å se den helt store nytten av dette jeg :blush: .

Ser ikke så mye annet nyttig enn at om man feks sitter og leser dagens nyheter på www.nyheter.no, og denne UAC plutselig popper opp ut av det blå, da vet man at det er noe galt, og takker nei. Men det er jo ikke så veldig vanlig problem i min hverdag i alle fall.

Lenke til kommentar
Hvis forbrukeren velger å slå av dette. Så er dette et valg de tar, og for så om det måtte blir mindre sikkert.

 

Jeg har vært borti folk som har hatt problemer med at HVER gang de skulle bruke winrar fikk de spørsmål om adminpassord. Da er noe galt.

Dette stemmer hvis du bruker en eldre versjon av winrar. Da fungerer heller ikke "Extract to", eller noen av de funksjonene. Men så la jeg inn nyeste versjon (beta though, men den har ikke vist noen negative sider), og da fungerte alt uten å be om adminrettigheter.

 

Dette er naturligvis et problem nå i starten, da de fleste programmer er skrevet basert på XP-sikkerhet og krav, hvor du har lov til hva som helst (registermessig og filmessig). Fremover vil naturligvis programmer bli skrevet med en tanke om dette, og da vil problemet minke betraktlig.

 

Edit: Når man skal kopiere filer her og der, så kommer den opp. Og når jeg trykker Ok, så har jeg fortsatt ikke tilgang (bl.a. lagring av office-dokumenter som eksisterer fra før). Høyreklikker jeg og ser på egenskaper står alle filene som "Read Only", og huker jeg det av er det på igjen når jeg sjekker rett etterpå. Så NOE rart er det..

Endret av Andeplane
Lenke til kommentar

Problemet til Windows er at det bare virker. Du trenger ikke å kunne noe om det for å bruke det, i motsetning til Nix, i alle fall før. Er jo flere distroer som prøver å være Windows nå.

 

Men, first thing first. Artikkelen er jo bare tåpelig. Hardware.no burde holde seg for gode for VG overskrifter. Det er en logisk brist at det kun er UAC som er den nye sikkerhetsfunksjonen i Vista. Det er egentlig direkte løgn. Det vet selvfølgelig de fleste. Blandt annet får ikke Services lenger fritt spillerom, som på XP, noe som øker sikkerheten en hel haug hvis du skulle få avanserte virus/trojans/dritt på din maskin. IE kjører i en en egen boks også.

Hvis du vil lese mer om de nye sikkerhetsfunksjonene i Vista er denne et fint sted å begynne: http://technet.microsoft.com/en-us/windows...905073.aspx#EJD

 

Seriøst Benediktsson, er det lite nyheter i dag?

 

Uansett, UAC er en nødvendighet for idiotbrukere. Og til dere som bare skrur det av: Det lar seg faktisk tweake rimelig heftig. hvis du kjører secpol.msc, Local Policy, finnes det 100 innstillinger man kan stille inn for å få det brukermiljøet man vil ha, uten å forringe sikkerheten like jalla som å bare skru det av. Det er idiotløsningen.

 

Hvis du blir kvalt av at bilbeltet er for langt opp, må du justere det ned. IKKE ta det av.

 

Hvis du dobbeltklikker på en policy får du opp en god forklaring på hver innstilling. Så jeg vil anbefale å kikke på innstillingene der, isteden for å skru det av. Du kan være fornøyd med valget den dagen du IKKE forventet å se UAC poppe opp, og kan forhindre at du får dritt på PCen.

 

Det er et problem i starten at mange programmer unødvendig bruker registrynøkler, og lagringsplasser som krever admintilgang. Dette vil selvfølgelig ordne seg selv etter en tid.

 

Windows er utsatt for mye flaming nettopp fordi folk ikke "kan" bruke det, fordi det bare virker uansett. Dermed er det veldig få som faktisk kan sette systemparametere slik man vil ha dem uten å bruke "fancy" stuff som TweakXP og andre tredjepartsprogrammer. Sier ikke at de ikke er kjekke, men det er vanlig å tro at det ikke er mulig uten.

 

Stop whining, start powerusing. Og hvis du ikke har noe fornuftig å si, for all del, feel free to shut the F up.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...