Gå til innhold

- XP mer sikker enn Vista


Anbefalte innlegg

Pussig at så mange synes å bli personlig fornærmet av antydninger om at Vista kan ha svakheter i sikkerhetsopplegget sitt.

Jeg synes det ikke var så pussig når artikkelen har en logisk brist; Hvis XP er sikrerer enn Vista når du tar vekk UAC, hva gjør Vista mindre sikkert da enn forgjengeren?

I tilfellet så må det være noe Natalya Kaspersky unnlatt å nevne eller oversett.

 

Men det er sant, mange debatanter uansett "leir" blir personlig fornærmet i enkelte topics; linux vs windows, ati vs nvidia, intel vs amd(men nå kan det sikkert kortes ned til amd/ati vs intel/nvidia snart), konsoll vs pc osv

Sånn ER det bare :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forøvrig:

 

Jeg er sikker på at det er 1000 ting Vista kunne gjort bedre enn den nåværende lanseringen. Spesiellt slikt som 255 character path og lignende.

8225680[/snapback]

Jeg bare lurer, jeg ser det er flere som har forbannet seg over denne bregrensningen, på hvilken måte er det 255 character path er begrensende?

Lenke til kommentar
Forøvrig:

 

Jeg er sikker på at det er 1000 ting Vista kunne gjort bedre enn den nåværende lanseringen. Spesiellt slikt som 255 character path og lignende.

8225680[/snapback]

Jeg bare lurer, jeg ser det er flere som har forbannet seg over denne bregrensningen, på hvilken måte er det 255 character path er begrensende?

8226648[/snapback]

 

Den er begrensende fordi man ikke kan lege opp strukturen som man vil. Spesielt på ting som har lange navn er dette en plage. Jeg ripper endel musikk, blant annet klassik, og det er veldig upraktisk i denne sammenhengen, selv når jeg kutter langt ned på pathen i forhold til hvorden det kunne vært, så har jeg problemer med å få det til. Jo mer hiararki man foretrekker i strukturen jo større problemer får man. Videre er det en unødvendig lav begrensning som burde vært ordnet for lenge siden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes denne tråden er gjennomsyret av merkelig holdninger og meninger. Joda, man fjerner en del sikkerhet ved å deaktivere UAC, men med litt vett i knotten blir man ikke angrepet for det.

 

Jeg har etter over 15 år bak data'en enda ikke fått et ENESTE virus/orm/trojaner. Hvordan? Joda, ved å være kritisk til innhold jeg bruker. Litt sunn fornuft er mye bedre sikkerhet en et par linjer med kode MS har i OS'et sitt.

Endret av elf_man
Lenke til kommentar
Jeg har etter over 15 år bak data'en enda ikke fått et ENESTE virus/orm/trojaner. Hvordan? Joda, ved å være kritisk til innhold jeg bruker. Litt sunn fornuft er mye bedre sikkerhet en et par linjer med kode MS har i OS'et sitt.

8227238[/snapback]

 

Hør hør! Tiltredes! Brukeren er den største sikkerhetsrisikoen uansett operativsystem.

Lenke til kommentar
Og så da? Poenget er jo å kommet opp med et OS idiotene kan bruke uten risiko...

8230550[/snapback]

 

Nei. Poenget er å lage et OS som er tilrettelagt slik at selv dine s.k "idioter" kan bruke det sikkert. Det betyr bl.a. at systemet i grunnstrukturen må være sikkert, slik som *nix-systemene er.

Lenke til kommentar
Aha, testet litt nå og skjønner problemet. Har merkelig nok ikke støtt på det før, men har nok vært farlig nære grensen ofte.

8227112[/snapback]

 

Aldri vært borti det personlig, men i jobbsammenheng har jeg støtt på saker der det har vært problemet... og det ER en rimelig patetisk svakhet...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Og så da? Poenget er jo å kommet opp med et OS idiotene kan bruke uten risiko...

8230550[/snapback]

 

Eller PISTOLEN idiotene kan bruke uten risiko...

 

Uansett hvor mye sikkerhet du har i OS'et så er det brukeren som ivaretar sikkerheten.

Det vil si, lær deg sikkerhet.

Lenke til kommentar

Du må skille mellom sikkerhet på generelt nivå og data-spesifikk sikkerhet. Folk flest skjønner rimelig lett at det ikke er smart å gi fra seg passordet til nettbanken sin til ukjente, derimot er det ikke like selvfølgelig at man kan få trøbbel ved å installere alskens morsomme programmer man får på mail.

 

At det er et reelt behov for at folk må lære seg data spesifikk sikkerhet er kun et utslag av tiår med slett programmering. Det er et problem som aldri kan(eller bør) løses ved utstrakt opplæring av folk flest, det er programmererne og selskapene man må ta tak i.

Lenke til kommentar
Og så da? Poenget er jo å kommet opp med et OS idiotene kan bruke uten risiko...

8230550[/snapback]

 

Eller PISTOLEN idiotene kan bruke uten risiko...

 

Uansett hvor mye sikkerhet du har i OS'et så er det brukeren som ivaretar sikkerheten.

Det vil si, lær deg sikkerhet.

8247894[/snapback]

 

Datamaskiner er et redskap som på godt og vondt blir brukt av "alle", jeg skjønner godt at det ikke er lett når man umiddelbar blir infisert om man kobler en XP(SP1)-installasjon på et åpent nett (om du ikke på forhånd har innstallert alle oppdatering off-line). Det er også et ansvar for de som lager systemene.

Lenke til kommentar
Du må skille mellom sikkerhet på generelt nivå og data-spesifikk sikkerhet. Folk flest skjønner rimelig lett at det ikke er smart å gi fra seg passordet til nettbanken sin til ukjente, derimot er det ikke like selvfølgelig at man kan få trøbbel ved å installere alskens morsomme programmer man får på mail.

 

At det er et reelt behov for at folk må lære seg data spesifikk sikkerhet er kun et utslag av tiår med slett programmering. Det er et problem som aldri kan(eller bør) løses ved utstrakt opplæring av folk flest, det er programmererne og selskapene man må ta tak i.

8247989[/snapback]

 

Dette glir også inn i data-spesifikk sikkerhet. Det må desverre en del 3 parts programmer til for å ivareta sikkerheten i både XP og Vista, nesten alle disse virker bare i XP foreløpig.

Lenke til kommentar
Og så da? Poenget er jo å kommet opp med et OS idiotene kan bruke uten risiko...

8230550[/snapback]

 

Eller PISTOLEN idiotene kan bruke uten risiko...

 

Uansett hvor mye sikkerhet du har i OS'et så er det brukeren som ivaretar sikkerheten.

Det vil si, lær deg sikkerhet.

8247894[/snapback]

 

Datamaskiner er et redskap som på godt og vondt blir brukt av "alle", jeg skjønner godt at det ikke er lett når man umiddelbar blir infisert om man kobler en XP(SP1)-installasjon på et åpent nett (om du ikke på forhånd har innstallert alle oppdatering off-line). Det er også et ansvar for de som lager systemene.

8248023[/snapback]

 

Dette blir litt som at du må vite at du må sette på vinterdekk på bilen før du kjører på vinterføre. I DAG kan du kanskje bli infisert på den måten, men det var ikke problemet for 5 år siden da XP kom ut. Jeg formaterer maskinen min ca annenhver mnd (liker lite og ryddig system), og har hatt XP siden det kom ut. Hver gang jeg har formatert har jeg installert XP på nytt, installert updates, installert drivere, installert progs/spill. Aldri fått et virus eller noe.

 

Hvis folk da absolutt skal bruke sin 5-6 år gamle XP cd for å installere på nytt, og så kople seg til nettet, så får dette være brukerens ansvar. Du kan ikke saksøke Duracell fordi ditt 5-6 år gamle røykvarsler-batteri ikke fungerte da det begynte å brenne i huset ditt. "Alle" vet at slike batterier må byttes ut hvert år, og "alle" vet at det finnes _MYE_ faenskap ute på nettet.

 

Edit: senest i dag kom det en gammel dame innom jobben for å kjøpe antivirus, fordi hun ikke turte å gå på nettet uten. Når en dame i alder 90++ (hadde TYKKE briller, doble stokker, o.l.) har fått med seg dette, burde resten av samfunnet også det :)

Endret av elf_man
Lenke til kommentar
Og så da? Poenget er jo å kommet opp med et OS idiotene kan bruke uten risiko...

8230550[/snapback]

 

Eller PISTOLEN idiotene kan bruke uten risiko...

 

Uansett hvor mye sikkerhet du har i OS'et så er det brukeren som ivaretar sikkerheten.

Det vil si, lær deg sikkerhet.

8247894[/snapback]

 

Datamaskiner er et redskap som på godt og vondt blir brukt av "alle", jeg skjønner godt at det ikke er lett når man umiddelbar blir infisert om man kobler en XP(SP1)-installasjon på et åpent nett (om du ikke på forhånd har innstallert alle oppdatering off-line). Det er også et ansvar for de som lager systemene.

8248023[/snapback]

 

Dette blir litt som at du må vite at du må sette på vinterdekk på bilen før du kjører på vinterføre. I DAG kan du kanskje bli infisert på den måten, men det var ikke problemet for 5 år siden da XP kom ut. Jeg formaterer maskinen min ca annenhver mnd (liker lite og ryddig system), og har hatt XP siden det kom ut. Hver gang jeg har formatert har jeg installert XP på nytt, installert updates, installert drivere, installert progs/spill. Aldri fått et virus eller noe.

 

Hvis folk da absolutt skal bruke sin 5-6 år gamle XP cd for å installere på nytt, og så kople seg til nettet, så får dette være brukerens ansvar. Du kan ikke saksøke Duracell fordi ditt 5-6 år gamle røykvarsler-batteri ikke fungerte da det begynte å brenne i huset ditt. "Alle" vet at slike batterier må byttes ut hvert år, og "alle" vet at det finnes _MYE_ faenskap ute på nettet.

 

Edit: senest i dag kom det en gammel dame innom jobben for å kjøpe antivirus, fordi hun ikke turte å gå på nettet uten. Når en dame i alder 90++ (hadde TYKKE briller, doble stokker, o.l.) har fått med seg dette, burde resten av samfunnet også det :)

8295272[/snapback]

 

Det hjelper ikke med AV heller, du må ha oppdatert windows eller firewall (om man er på et åpent nett), det er ikke snakk om saksøking, men produsentene har et visst ansvar, man kan ikke forvente at folk som bruker PCen som et redskap skal vite sånne ting, det er begrenset hvor mye tid folk kan bruke til å sette seg inn i alt mulig. Jeg vil tippe nærmere halvparten av alle PC-brukere går i den fella om de sitter på et åpent nett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...