Gå til innhold

Den massive skotråden


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hiro Yanagimachi kommer til Dagestad i september!!  Var innom i fjor og prøvde skoene hans og de passet meget bra. Gleder meg til å se mer! Noen andre som skal?

 

Kanskje om 10 år...  :roll:

--

 

Er svart sko et safe valg til jobb? Har inntrykk av at det er mørk dress som er det vanligste der jeg skal begynne å jobbe (revisjon), typisk mørk blå og grå.

 

Som jeg skrev på forrige side har jeg allerede en Loake Aldwych i mahogany/lys brun. Jeg har nå tilbud om å kjøpe ubrukte Allen Edmonds svarte Park Avenues (cap toe oxford) for 2750, noe som er en veldig grei deal. Alternativet er å kjøpe samme skoen i burgunderfarge (merlot) til 3000.

 

Selv tenker jeg at en svart oxford cap toe er en allsidig sko som jeg kan bruke til både jobb, middager, begravelser/konfirmasjoner/bryllup osv. Jeg tenker også at svarte sko kan brukes til svart, blå, brun og grå dress. Eneste minuset jeg kan se er at den ikke kan kles ned (har jo andre sko til det). 

 

Jeg syns jeg burde ha en svart oxford, men er litt viktig at den med god samvittighet kan brukes utenom kirken. Hva syns dere? Kan skoen brukes til alt jeg har skissert (dressfarger og anledninger) eller bør jeg legge på 300kr og velge burgunderrød sko istedenfor?

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Svart er mer formell enn burgunder, men de kan stort sett brukes til de samme fargene. Burgunder kan også brukes til jeans og kanskje også noen chinos. Det kan sånn sett også de brune skoene dine.

Sånn sett er burgunder mer anvendelige, men sort er gjerne safere. Kommer litt an på hvilke dresser du skal bruke og hva kleskoden på jobben din er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svarte sko til mørk dress er det mest formelle. Burgunder eller brune, er fin-fint, stilig og helt på sin plass - men mer casual.

Oxford er mer formell enn derby, derby er mer formelt enn loafers.

 

Så har du det at svarte sko, ikke bare er svarte sko. Park Avenue er mer formelt en brogues, som er mer formelt enn loafers.

Dette kan virke forvirrende, men det er mer at du har mange nyanser å spille på.

Hvis du vil ha semi-formelle svarte sko, så går du for svarte oxford (semi)brogues. Da får du et kompromiss.

 

Du har det samme med brune sko; toe-cap er mer formelt enn brogues. 

 

Hva som er for formelt i din jobb er ikke lett å svare sikkert på, men om det er slips av og til, får jeg inntrykk av at det etter norsk standard er ganske formelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann folkens! Kjøpte meg nylig et par lave sko i lysebrunt, semsket skinn fra Carmina. Kjempefornøyd, og jeg må medgi at jeg ble litt bitt av basillen. Nå har det seg slik at begge skoparene (bortsett fra et par med militærboots jeg har. Dog ikke alltid passende med noe så røft) jeg utover mot høsten er semsket. Kunne tenkt meg et par i glatt skinn med monkstraps og et par boots i burgunder/mørkt brunt skinn. Noen tips til hvor jeg burde lete? Jeg har ikke et veldig stort budsjett siden jeg må legge litt penger i en ny dunjakke til vinteren (en annen tråd), men litt vil jeg legge i det. Kan gjerne begynne med et par og utvide senere. Monkstrap'ene kan godt tenkes at jeg benytter på jobb også. Det innebærer litt gåing samt eventuell bæring av tunge ting (høyttalere i 30-40 kg klassen), så de vil jeg helst ikke at skal koste fryktelig mye. Kom gjerne med tips til hvor jeg burde lete hen!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kjøpte et par Loake sko som jeg ønsker å legge en såle på, for at de skal tåle den kommende høsten og vinteren. Men har lite lyst til å sende avgårde noen flunkende nye sko til en "nøkkelsliping, sko og renseri" sjappe. Skulle gjerne brukt Dagestad, men han reparerer visst bare sko kjøpt hos han. Har dere noen anbefalinger på skomakere som tar godt vare på skoene? 

Lenke til kommentar

Hehe! Hadde du vært fra Stavanger-området kunne du ha gått til Byens Skomaker i Stvg. sentrum. Fikk de til å legge gummisåler på et par tidligere i år, og det har holdt seg bra.

 

Regner med det er noe à la Topy-såler du er ute etter? Altså gummi limt på original lærsåle. Jeg spurte etter å bytte hele lærsålen til gummi (randsydde sko), men det kunne de ikke, og jeg ser for meg at det hadde blitt dyrt i forhold til Topy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, takk for forslag uansett!

Det er noe slikt jeg er ute etter ja, brukte skoene for første gang i går og er ganske forskrekket over hvor slitt lærsålen blir av å gå på asfalt. Angrer egentlig på at jeg i det hele tatt brukte de. Så nå får de stå ubrukte til jeg har fått limt på en såle. Ser for meg at det ikke er så vanskelig, og at de fleste får det til med ok resultat, men er også litt bekymret for hvordan de behandler skoene (vil ikke ha noen merker eller skader).

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Det går nesten an å gjøre det selv og. Kjøp såler og lim. Finnes guider der ute. Har aldri gjort det, men har vurdert det når jeg har kikket på sko uten gummisåler. Jeg vil også nesten si det er bedre å lime på, for da kan du skifte dem ut når de er slitt uten store problemer. Har et par wolverine 1000 miles, de kom med randsydde gummisåler. De ble jo utslitt etter en sesong de og, sålen begynte å løsne. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...