Gå til innhold

Bevar det norske språk!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liten oppklaring, som går tilbake til trådens opprinnelse, om folk kritiserer andres skrivefeil her på forumet, kan det i enkelte tilfeller vanke ein utestengelse. Grunngjevinga for dette er at folk sjeldan veit om ein person har lese og skrivevanskar, og å gjere narr av folk som då skriv "feil", vert difor ikkje godkjent.

 

Ber og om at denne diskusjonen vert halden til opprinninga, slike nynorsk/bakmål-debattar har me hatt før, og dei høyrer heime under Off-topic. Debatt om dette etter min post i denne tråden vil føre til at tråden vert stengd.

Lenke til kommentar

Ja, det var jo mange som gadd å skrive noe mer etter at moderator sendte sine sleivete kommentarer inn i tråden. Skjønner ikke helt argumentene for å stenge tråden selv om man diskuterer det nynorske språket. Kanskje moderator av og til kunne fjerne pølsefingrene fra tastaturet, legge brillene med de tykke brilleglassene på bordet ved siden av grandisen og se og få trekt litt frisk luft ned i lungene.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-16 18:57, skrev Benders:

Ja, det var jo mange som gadd å skrive noe mer etter at moderator sendte sine sleivete kommentarer inn i tråden. Skjønner ikke helt argumentene for å stenge tråden selv om man diskuterer det nynorske språket. Kanskje moderator av og til kunne fjerne pølsefingrene fra tastaturet, legge brillene med de tykke brilleglassene på bordet ved siden av grandisen og se og få trekt litt frisk luft ned i lungene.


 

Utrolig bra. :smile:

 

Jeg hører rykter om at Hardware.no skal legge ned dette forumet, og i stedet starte Kommunistforumet.no. Det nye forumet skal ikke bruke phpBB, men en et program utviklet av FBI, som leser tankene til brukerne. Alle som oppretter brukerkonto på forumet vil få tilsendt elektriske dingser som monteres rundt kraniet. Disse vil sørge for at bæreren mottar et kraftig elektrisk støt hver gang en "forbudt" tanke tenkes. Endelig kan man sette en stopper for folk med meninger som i sin ytterste konsekvens kanskje kan komme til å såre en gruppe mennesker.

Lenke til kommentar

Nokre gonger er det så gale med skrivefeil hos nokre av debattantane her at det blir umulig å få med seg kva dei meiner. Det blir omtrent som når ei dame med store puppar snakkar til deg, du får ikkje med deg kva ho seier for puppane kjem i vegen på ein måte. :smile:

Eg synes ein får sjå gjennom fingrane med dei enklaste skrivefeila, det kan vere variasjon i alder, kulturbakgrunn, dysleksinivå, og andre problem hos dei som skriv her. Me som meistrar eit godt norsk skriftspråk lyt heller gå føre som eit godt eksempel og skrive så rett me klarer.

 

Mykje kan betrast dersom alle rett og slett les igjennom kva me har skreve før me trykker send!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-17 11:22, skrev Spenol:

Jeg hører rykter om at Hardware.no skal legge ned dette forumet, og i stedet starte Kommunistforumet.no. Det nye forumet skal ikke bruke phpBB, men en et program utviklet av FBI, som leser tankene til brukerne. Alle som oppretter brukerkonto på forumet vil få tilsendt elektriske dingser som monteres rundt kraniet. Disse vil sørge for at bæreren mottar et kraftig elektrisk støt hver gang en "forbudt" tanke tenkes. Endelig kan man sette en stopper for folk med meninger som i sin ytterste konsekvens kanskje kan komme til å såre en gruppe mennesker.


:lol: :lol: :lol:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 20:48, skrev Cadillac:

Ditte e en veldig unødvendig diskusjon. snakk å skriv dialekt. eller bejynd å studer futhark. Lær dokke runane å skriv urnordisk!


 

Du må vær sunnmøring?! Lr hur...arti å konne lese litt ta same sjite so ej skrive sjøl :grin:

 

Men nok om det. Dette er en totalt unødvendig diskusjon. Er greit at det er en del her som har mange skrivefeil, men det er stort sett mulig å forstå hva de skal fram til om man ser litt stort på det. Er unødvenig å henge seg opp i om folk glemmer en konsonant i farten. Er ofte folk som er frustrerte og oppgidde her fordi de sliter med et data-relatert problem.

 

(Forstår du hva jeg skrev nå? Er det bra nok for deg Simen?) :lol:

Lenke til kommentar

Bokmål, nynorsk og dansk:

 

Det er mange som har gleder utenom data. En av mine små gleder er å lese bøker av den engelske humroist P.G Wodehouse. Da det ikke er ett stort marked for disse bøkene lenger (de var veldig populære rundt krigens dager) må jeg tråle byens antikvariat for å finne en ny bok. For en tid siden kom jeg over en perle fra 1919, i dansk/norsk fellesoversetttelse.

 

Sitat fra kapitell 1 'Der smedes rænker paa Blandings Slot':

" Ved det aabne Vindue i Blandings Slots store Bibliotek stod Jarlen af Emsworth, denne lærde og elskelige Adelsmand - ludende som en knækket Lilje, som det var hans Vane naar han intet fandt at støtte sin Ryg op imod - og skuede ud over sine Besiddelser"

(Fra 'Lad Psmith klare den', Jespersen og Pios Forlag, København - Oslo, MCMXIX)

 

:grin:

 

Poenget? vel språk er alltid i utvikling fordi dets brukere alltid vil fosøke å fornye både utrykksmåter og skrivevaner. Dette gjør språket rikt og levende, enten man skriver bokmål eller nynorsk. Det vil alltid komme reaksjoner når personer endrer/utfordrer det som er den gjengse oppfatnning av hva som er normert skrivemåte. En bør derfor alltid ha i mente at funksjonalitet alltid vil seire over det som mange oppfatter som estetisk pent ved et skriftsspråk, gankse enkelt fordi det er mere funksjonelt.

Lenke til kommentar

Hjelp, ikke mer Bondevik-Norskfanatikre?

så lenge man forstår hva som står her er det greit,

jeg gidder skitt meg ikke se igjennom og rette min text om jeg skriver noe feil, ok greit, jeg suger i norsk men hvem bryr seg annet en samfunstapere som sitter og tror dem er noe med og prike på andre folk som har en norsk feil her og der?

 

eller skal jeg begynne og skrive engelsk?

 

uff,

nei skjerp deg,

gå og klag til staten, dette er et forum for PC og du bør deretter rette deg, vi er ikke samfuns voktere her men, data intreserte.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-18 13:09, skrev r0xx0r2002:


jeg gidder skitt meg ikke se igjennom og rette min text om jeg skriver noe feil, ok greit, jeg suger i norsk men hvem bryr seg annet en samfunstapere som sitter og tror dem er noe med og prike på andre folk som har en norsk feil her og der?



 

Du gidder ikke rette din "text" nei. Synes du ikke at det er rimelig respektløst? Du skriver tross alt på et offentlig forum på Internett. En ting er å rable ned noe på en handleliste som bare du selv skal lese, men det er noe ganske annet å spy ut tilfeldige bokstaver i et innlegg som er ment for allmennheten.

 

Du provoserer meg dessuten kraftig når du kaller folk som er opptatt av språk og rettskriving for "samfunstapere". Når du først skal kalle andre for samfunnstapere bør du vel prøve å stave ordet riktig?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 11:40, skrev simenp:

Sensurer de postene med skrivefeil, eller eventuelt rett de.


Sovet dårlig i natt?

Helt enig i at det er mange skrivefeil her på forumet, men dette er å ta litt hardt i.

Det er noen som ikke kan noe for at de ikke kan skrive skikkelig, men det betyr jo ikke at de ikke skal få lov til å drive på med data.

 

Ja, og forresten, det heter "...eller eventuelt rette dem" :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-18 17:40, skrev Spenol:

Quote:


Den 2002-12-18 13:09, skrev r0xx0r2002:


jeg gidder skitt meg ikke se igjennom og rette min text om jeg skriver noe feil, ok greit, jeg suger i norsk men hvem bryr seg annet en samfunstapere som sitter og tror dem er noe med og prike på andre folk som har en norsk feil her og der?



 

Du gidder ikke rette din "text" nei. Synes du ikke at det er rimelig respektløst? Du skriver tross alt på et offentlig forum på Internett. En ting er å rable ned noe på en handleliste som bare du selv skal lese, men det er noe ganske annet å spy ut tilfeldige bokstaver i et innlegg som er ment for allmennheten.

 

Du provoserer meg dessuten kraftig når du kaller folk som er opptatt av språk og rettskriving for "samfunstapere". Når du først skal kalle andre for samfunnstapere bør du vel prøve å stave ordet riktig?

 

 

Det er forskjeld på et Politisk forum og et Data forum, respekt løst og ikke bruke 10min på og se etter skrive feil i min text?

Da får jeg være respekt løs, vi lever i år 2002, snart år 2003, og ikke i 1945 og nær etterkrigs tid da det var så ekstremt viktig og passe på det nasjonale.

 

Om jeg staver feil så forstår du hva jeg mener,

det er poenget, jeg kan ikke forstå at folk syntes det er respekt løst at jeg har noen skrive feil inne iblandt, muligens jeg ikke vet hvordan ordet skrives?

om jeg taster feil pleier jeg og rette opp på det,men seriøst..

 

Men jeg er enig,

det er forskjeld mellom og skrive "r" istedet for "er" etc, akkurat som det er forskjeld på og

Barbere seg og kappe av seg hue.

Lenke til kommentar

det stend verkjeleg dårleg til med det "norske" målet rigsmaal viss brukarana av det ikkje eingong klarar å utforma dei einklaste av ordi. Forskjeld ?

Samfunstapere ? Bondevik-Norskfanatikre ? 10min ?

Kva med teiknsetting då ? Rettskriving ? Er det ingen her som har gjønomgjenge normal skulegong ?

Ganske opprøyrande og trist at folk ikkje leinger kan sitt eige skriftmål. Det er vel ikkje so vanskeleg å skriva korrekt rigsmaal ?

Eg klarar det jo.....

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-19 13:46, skrev Sir_Cecil:

det stend verkjeleg dårleg til med det "norske" målet rigsmaal viss brukarana av det ikkje eingong klarar å utforma dei einklaste av ordi. Forskjeld ?

Samfunstapere ? Bondevik-Norskfanatikre ? 10min ?

Kva med teiknsetting då ? Rettskriving ? Er det ingen her som har gjønomgjenge normal skulegong ?

Ganske opprøyrande og trist at folk ikkje leinger kan sitt eige skriftmål. Det er vel ikkje so vanskeleg å skriva korrekt rigsmaal ?

Eg klarar det jo.....



 

tingen er at jeg ikke gidder og rette min skrift for at en eller annen skjelden fyr skal ni-titte etter skrivefeil, når han egentlig forstår meg godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...