Gå til innhold

Bevar det norske språk!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke lest alle postene her (så jeg vet ikke om det er noen som har foreslått det), men hvorfor ikke legge inn en stavekontroll a là Word når man skal skrive meldinger her på forumet? Det ville jo løst mange problemer..

Forøvrig synes jeg endel burde følge bedre med i "norsk undervisningen" for å bli kvitt sine "ord delings feil" ja.

Lenke til kommentar

Vanlige skrivefeil syns jeg ikke er så voldsomt irriterendes. Med mindre hvert ord inneholder fler stavefeil enn bokstaver. :smile:

 

Det som er irriterende er de som absolutt bare _MÅ_ skrive dialekt og/eller SMS! Noen skriver så kryptisk at 90% av konsentrasjonen går med til å tyde det de har skrevet. Da blir det bare slitsomt å lese.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med trådstarter simenp, det ER for mange skrivefeil her på forumet. Det kan komme av at brukerne er fra 12 år og oppover, og ikke har lært skikkelig rettskrivning enda, men likevel. De som poster innlegg, gjør det jo ofte for å få hjelp til et eller annet, ikke sant? Det er vanskelig å ta dere alvorlig når dere baker inn masse feil her og der. Det er utrolig lite motiverende å brøyte seg gjennom teksten deres for å forstå problemet og komme med et svar!

 

Sir_Cecil:

Fint at du er en forkjemper for (i dine øyne) det 'ekte norske', men du bommer kraftig i mye av det du sier, jeg sitter her og kjenner det klø langt inn i ryggmargen!

Om nå den norske befolkning ble påtvunget bokmålet en gang i fortiden, og ikke likte det da, må vi da på død og liv hate det nå i nåtiden? Kanskje det gamle språket var en del av folkets identitet, men bokmål er nå en del av min identitet, og den gir jeg ikke opp, uansett hvor stygt jeg synes dansk høres ut, som du mener bokmål ligner så fælt på.

 

Dessuten er det ikke bare 'austarlendarar' som skriver bokmål! Faktisk er det bare ca 15% av grunnskoleelevene i 2000 som benytta nynorsk! (kilde: SSB)

 

Jeg innrømmer gjerne at jeg som Stavangermann har en dialekt som ligner mer på nynorsk enn bokmål, men jeg kan aldri tenke meg å skrive fjosmål. Altså er bokmål kun en vanesak for meg, og det er heldigvis bra, siden det er den mest benyttede målformen i Norge.

 

Du synes at nynorsk er så bra fordi det minner mest om de gamle dialektene i Norge, det 'særnorske', men _hvor_ gamle skal disse dialektene være for å være gamle 'nok'? Hvor skal denne grensen settes? Skal vi ikke like godt gå tilbake til gammel- eller urnorsk som de brukte før og etter vikingtiden? Eller hva med å begynne å bruke grynt-snøft-språket til neandertalerne med en gang? :smile: (jada, jeg trakk det litt langt der..)

 

Ikke liker du samnorsk heller, du er ikke villig til å inngå forlik engang! :smile: Du vet nok at Norsk Språkråd hvert år godkjenner utallige ord fra nynorsk til bruk i bokmål, og omvendt. Dette vil til slutt føre til at nynorsk og bokmål smelter sammen til ett språk, ettersom alle variasjonene av alle ord og uttrykk tillates i begge målformer.

 

Dette var ikke ment som et angrep på deg, Sir_Cecil, du er såvidt jeg kan se ikke helt ueffen på rettskrivningssiden iallefall :smile:

 

Ikke misforstå, mener ikke å rakke ned på dyslektikere og andre med lese- og skrivevansker!

En måte å lære seg rettskrivning på er å lese masse. Det gjør dere tydeligvis, siden dere sitter her på forumet og dasser. Men les heller noe som er trykt på papir, mao. BØKER!! Der forekommer skrivefeilene mye sjeldnere, slik at dere lærer hvordan ordene skal skrives! Dessuten er det spennende... det _må_ jo ikke være en eller annen samfunnskritisk bok, fantasy holder lenge :smile:

Lenke til kommentar

JohndoeMAKT skrev (2002-12-21 06:28):

How do you feel about going over to english then?

The great about english is that it is almost identical everywere in the world, and it is so mutch more polite than norwegian.  

 

Though I realize that you are trolling now, I just had to reply;

 

Not everyone have the necessary skills to write in English all the time, and doing so in a Norwegian forum would only degrade the quality of the posts. Most people wouldn't find a way to express themselves properly, and the grammar and spelling would degrade the overall quality of the posts. Having a decent grade in English, even I have trouble expressing myself sometimes, and I write English almost every day. Further, we have a lot of younger readers that certainly would not understand anything if we decided to use English, and what about the normal layman? Most Norwegians aren't that proficient in writing or understanding the English language. IMNSHO.

 

_________________

Vegard A. Larsen,

[email protected],

www.sourcecode.no

 

[ endret av kilogram den 2002-12-21 12:51 ]

Lenke til kommentar
for det fyrste er jo språket det skrivast og snakkast her dansk, ikkje norsk. men eg skal vera einig i at språket ikkje akkurat er rettskrive. det er trist, for dansk er jo eitt herleg skriftspråk. men høgnorsk er sjølvsagt det å føretrekkja.

 

Dritt i om det er norsk eller dansk, kun noen få % av norges befolkning har nynorsk som hovedmål og de fleste bor i bortglemte vestlandsfjorder hvor man har problemer med å forstå hva naboen 3 mil lengder inne i fjorden sier. Ja selv her har mindretallet nynorsk som hovedmål og de blir færre for hver dag som går.

Ellers så synes jeg at problem med rettskrivning er overdrevet, sms- språk , dialekter ol. er imidlertid et problem som kan og bør tas tak i.

 

--Vestlending som plages av fanatiske målfolk hver dag.

Lenke til kommentar

Nå har jeg nettopp lest gjennom et par poster, og alle var fulle av feil. Jeg vet ikke hva dere synes, men jeg orker ihvertfall ikke å svare på en post der opphavsmannen ikke en gang har hatt tatt seg tid til å rette noen enkle ordfeil! Mange klarer ikke engang å formulere et ordentlig spørsmål!

 

Jeg har ikke leste gjennom alle svarene i denne posten, men jeg Simenp er absolutt inne på noe. Det burde stå i forumets rettninslinjer at man skal skrive så feilfritt som mulig, og at gjentatte elendige poster skal være grunn nok til utestenging fra forumet..

Lenke til kommentar

"skrive så feilfritt som mulig"

seriøst

tror du at vi skriver feil med vilje?

 

det er bare et feiltrykk på en tast, og hva en ord delings feil er vet jeg ikke men...

for det første er dette et land med yttringfrihet, så om noen da vil skrive feil i sine meldinger(som jeg tror er veldig lite sansynlig) så får dem få lov til det mener nå jeg,

og om det blir for mye feil, slutt og les på det.

Lenke til kommentar
Nå har jeg nettopp lest gjennom et par poster, og alle var fulle av feil. Jeg vet ikke hva dere synes, men jeg orker ihvertfall ikke å svare på en post der opphavsmannen ikke en gang har hatt tatt seg tid til å rette noen enkle ordfeil! Mange klarer ikke engang å formulere et ordentlig spørsmål!

 

Jeg har ikke leste gjennom alle svarene i denne posten, men jeg Simenp er absolutt inne på noe. Det burde stå i forumets rettninslinjer at man skal skrive så feilfritt som mulig, og at gjentatte elendige poster skal være grunn nok til utestenging fra forumet..

 

Først og fremst, les gjennom din eigen tekst før du ber andre om å gjere det. Du manglar (minst) eit ord ein plass, og eg har funnet to skrivefeil i ditt innlegg. Om du vil me skal byrja å stenge folk ute frå forumet pga. skrivefeil og/eller dysleksi, då må eg sei at eg er skremt over haldningane dine.

Lenke til kommentar

Vegard. Jeg skrev at man burde skrive så feilfritt som mulig. Jeg krever ikke at man skal skrive helt feilfritt, for det klarer ikke jeg engang. Det ser vi jo i posten min over. Til mitt forsvar vil jeg si at det ikke akkurat var enorme feil, og takket være at jeg leste gjennom innlegget mitt først fikk jeg fjernet mange, langt verre feil.

 

Det jeg sier er at folk som bare skriver tull burde få en advarsel fra dere. Hvis det så kommer fram at denne personen er dyslektiker så er det selvfølgelig ingen grunn til utestengelse, men i de fleste tilfeller vil dere nok være i stand til å se forskjell på pøbelstreker og et innlegg av en person med dysleksi. Dessuten er det bare i de helt ekstreme tilfellene at en utestengelse bør finne sted.

 

Du må da i det minste være litt enig i dette Kilogram?

Lenke til kommentar
Vegard. Jeg skrev at man burde skrive så feilfritt som mulig. Jeg krever ikke at man skal skrive helt feilfritt, for det klarer ikke jeg engang. Det ser vi jo i posten min over. Til mitt forsvar vil jeg si at det ikke akkurat var enorme feil, og takket være at jeg leste gjennom innlegget mitt først fikk jeg fjernet mange, langt verre feil.

 

Ja, feila du hadde var ikkje mange, og heller ikkje så alvorlige, men så reknar eg ikkje med at du har lese- og/eller skrivevanskar heller..? :)

 

Det jeg sier er at folk som bare skriver tull burde få en advarsel fra dere. Hvis det så kommer fram at denne personen er dyslektiker så er det selvfølgelig ingen grunn til utestengelse, men i de fleste tilfeller vil dere nok være i stand til å se forskjell på pøbelstreker og et innlegg av en person med dysleksi. Dessuten er det bare i de helt ekstreme tilfellene at en utestengelse bør finne sted.

 

Du må da i det minste være litt enig i dette Kilogram?

 

Folk som berre skriv tull blir ikkje lenge på forumet om moderatorane legg merke til det. Problemet er at det ofte er vanskelig å sjå forskjell på dei som gjer ting med vilje (t.d. skriv dialekt eller SMS-språk) og dei som faktisk er dyslektiske. Eg har sett ein del dømer etter kvart, og trur eg veit kva eg snakkar om her.

 

Eg er einig i at ting som åpenlyst er trolling eller flaming er uønska, og det slår me ned på. Men eg finn det å kritisere folk for skrivefeil gale, sjølv om dei ikkje har gjort sitt for å lese gjennom sitt eige innlegg. Det er ikkje lett å vete kvifor ein skriv feil, og det er for å hindre at folk føler seg uønska at eg har valgt å slå ned på slike ting. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...