Gå til innhold

Bevar det norske språk!


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-12-12 14:20, skrev gixer:

Quote:


Den 2002-12-12 12:03, skrev xoop:


Kanskje greit å sjekke sin egen rettskriving får du går hen og anklager andre.


"Analfabet"
:grin:


 

ROFL!!!

Jeg reagerte på det med en gang jeg og!
:lol:

 

 

Dere prøver å drite ham ut pga. en trykkfeil, og at han ved dette kaster stein i glasshus, bla bla. Latterlig. Han kritiserer folk som ikke kan stave ord riktig, og som ikke en gang gidder å prøve å skrive riktig. Han både kan og vil skrive riktig, så poenget dere laget av trykkfeilen hans er egentlig ikke noe poeng i det hele tatt.

 

 

Redigering: Tok vekk et unødvendig sitat.

 

[ Denne Melding var redigert av: Spenol på 2002-12-12 15:29 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-12-12 13:58, skrev Sir_Cecil:

rigsmaalet


Hvis du staver mitt skriftspråk riktig, skal jeg gjøre deg den samme tjenesten, og ikke nedlate meg til uttrykk som "grautmål" o.l. :razz: Seriøst, både riksmål og nynorsk - eller høgnorsk, hvis du foretrekker den betegnelsen - er kulturspråk med lange tradisjoner i Norge; kan vi ikke bruke det språket vi vil, og la andre få gjøre det samme?

 

Ang. emnet for tråden: Jeg har all mulig sympati med dem (se, Simen: "dem" og ikke "de" :razz:) som sliter med dysleksi, og synes det er dårlig gjort å gjøre trådene deres om til språkdebatter i stedet for å hjelpe dem med (data)problemene deres. Men langt de fleste har ikke slike problemer, og det hadde ikke skadet om man gjorde det til en vane å lese gjennom det man har skrevet, før man poster det, for å luke ut de mest åpenbare feilene.

Lenke til kommentar

høgnorsk er det målet som hev leingst tradisjonar i Noreg. riksmål, rigsmaal eller bokmål hev vorte trykt ned yvi våre hovuder. det var ikkje eitt frivilljugt val å gjenge yvi til riksmål. det var unde danmark me vart tvungne til det. det heile bunnar ned i kulturimperialisme. viss du og dine hadde heve dykkar eige mål, kva ville du ha tykkt om nokre undertrykkarar som vil at dykk ikkje skal prata dykkar eige mål ? eg ville reagert med avsky og opprøyr. målet er ein so sentral del av identiten til ein person. eg fattar ikkje korleis folk berre kan gje opp sitt eige mål fordi nokon seier dei skal det ? kvar har det vorte av sjølvkjensla ?

 

skriv nynorsk ! prat dialekt !

 

nmu for all tid :smile:

Lenke til kommentar

Det finnes bare tre mål i norge, bogmål, rigsmål, og slagsmål!!!!

 

Ikke tra deg nær av dette, dialekt folk fra nord og vest, det er litt vanskelig en gang iblant å forstå sproget ditt....

Derfor snakk riksmål! Mye enklere for alle =) (+ enktelte dielekter er bare stygt å høre på)

 

Helt enig med antall skrivefeil i dette forum, men må støtte dem som har dysleksi (meg), de har det ikke alltid så lett, selv den heroiske innsatsen de gjør mens de retter sin egen skrift, syns synd på dem (meg =P)

 

Lite tips til de som lurer på hvordan få færre skrivefeil...... : bruk en eller annen office, hvor du skriver først, så ser du feilen, så paster du til forumet...

 

Og damn Microsoft som fikk nynorsk inn i office pakken og ikke riksmål, det er flere som snakker riksmål en nynorsk! Skal det ikke være likt for alle?

 

Bli gjerne sur på dette! =p

Lenke til kommentar

For det første; på post ID:22 i "plasmasjærm"-tråden (som jeg ikke gidder linke til fordi dere alle har sett den fra før av) skriver simenp "omg n00b". Hurra for han.

 

Dyslektikere er vel forståelig at skriver gjerne litt nedsatt.

Men det er allikevel en hel del folk her som KUNNE ha gjort ting bedre.

Endel enkle ting jeg har lært i løpet av norskundervisning på skole;

- Stor bokstav først i første ordet i ei setning.

- Tegnsetting. Bør være korrekt.

- Lette setninger.

- Ordbøker går ann å slå opp i om man lurer.

- Det er lov å lese over poster og rette dem selv. Faktisk.

 

Jeg har sett endel helt sinnsykt ekle innlegg på forumet her i løpet av min "karriere" her, og en del har jeg faktisk rett og slett gitt opp å lese.

Men stort sett skriver folk fint og greit.

 

Hadde ikke hatt så mye imot at dette forumet ble engelsk-skrivende. Hadde bare trent ferdighetene mine i det språket. (Selv om mange her trenger trening i fjerdeklasse-norsk.)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 15:42, skrev Sir_Cecil:

høgnorsk er det målet som hev leingst tradisjonar i Noreg. riksmål, rigsmaal eller bokmål hev vorte trykt ned yvi våre hovuder. det var ikkje eitt frivilljugt val å gjenge yvi til riksmål. det var unde danmark me vart tvungne til det. det heile bunnar ned i kulturimperialisme.


Vi har hørt den sørgelige historien en del ganger, ja. Det slår meg at det ikke er særlig relevant hvordan man uttrykte seg her i landet for x antall århundrer siden. I moderne tid har riksmålet vært det fremste kulturspråket i Norge, og det er så absolutt en del av vår nasjonale arv.

 

Quote:


viss du og dine hadde heve dykkar eige mål, kva ville du ha tykkt om nokre undertrykkarar som vil at dykk ikkje skal prata dykkar eige mål ? eg ville reagert med avsky og opprøyr.


Hvis jeg hadde mitt eget mål? Nei, det er klart. Når jeg ikke snakker vestlandsdialekt, så kan jeg ikke ha mitt eget mål. Og hvem hindrer deg i å snakke akkurat som du vil?

 

Quote:


målet er ein so sentral del av identiten til ein person. eg fattar ikkje korleis folk berre kan gje opp sitt eige mål fordi nokon seier dei skal det ? kvar har det vorte av sjølvkjensla ?


Nok en gang: Hvem har sagt at vi som ikke føler at nynorsk ligger oss nærmest, skulle ha gitt opp vår dialekt? Det finnes litt av hvert av dialekter på Østlandet også, skal jeg si deg. :smile:

 

Quote:


skriv nynorsk ! prat dialekt !


Skriv riksmål, prat i vei så lenge folk forstår deg!

 

Quote:


nmu for all tid :smile:


OK, så dere har faktisk noen reelle medlemmer også? :razz:

 

(Forresten bør vi vel kanskje føre en eventuell fortsatt diskusjon om dette emnet i en passende off-topic-gruppe? Politikk - eller kanskje religion? :wink:)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 15:42, skrev Sir_Cecil:

høgnorsk er det målet som hev leingst tradisjonar i Noreg. riksmål, rigsmaal eller bokmål hev vorte trykt ned yvi våre hovuder. det var ikkje eitt frivilljugt val å gjenge yvi til riksmål. det var unde danmark me vart tvungne til det. det heile bunnar ned i kulturimperialisme. viss du og dine hadde heve dykkar eige mål, kva ville du ha tykkt om nokre undertrykkarar som vil at dykk ikkje skal prata dykkar eige mål ? eg ville reagert med avsky og opprøyr. målet er ein so sentral del av identiten til ein person. eg fattar ikkje korleis folk berre kan gje opp sitt eige mål fordi nokon seier dei skal det ? kvar har det vorte av sjølvkjensla ?


skriv nynorsk ! prat dialekt !


nmu for all tid :smile:


Hvilken tid lever du i egentlig? Det begynner å bli rimelig lenge siden danmark og norge var i union. Hvis man skal snakke om et språk som har blitt trykt nedover hodet på oss er det heller nynorsk. Hvor mange har ikke lidd seg gjennom en total unyttig nynorskundervisning på grunnskolen? Du snakker selv om at riksmålet ble dyttet nedover hodet ditt (!) og hvor ille dette er. Jeg synes derfor det er litt rart at du selv prøver å dytte på andre et uttørka nynorskspråk som bare de mest språkfanatiske orket å snakke for hundre år siden.

Lenke til kommentar

no hev ikkje eg lert meg desse sitat-greiane endå, so eg beklagar at eg ikkje kan sitera deg, anbar. men når du seier at det vert mykje einklare at folk pratar riksmål, so er jo det heilt riktigt. MEN at ting er einkle, betyr vel ikkje ikkje at dei er gode ? det hadde jo vore EINKELT viss me alle kunne prata det same målet, gått i dei same kleda, høyrt på den same musikken, teinkt dei same tankane o.s.v.

som ein annan i denna trådi påpeikte.

men hadde det vore teikn på eitt godt samfunn ? verdis folk skil seg frå kvarandre. og slik vil eg faktisk ha det. eg vil verken prata eller skriva riksmål for det er faktisk ikkje mitt mål. det er heller ikkje fleirtalets mål. sant nok, nynorsk er eitt konstruert språk for å samla fleist mogleg folk kring eitt felles mål, men det er i alle fall betre enn riksmål avdi det minnar mykje meir om dei forskjellige måli kring i landet. angåande dei målvali i nyare microsoftprodukti, er det ikkje akkurat nynorsk som vert brukt der. det er samnorsk, eitt skammelg forsøk på å smyga riksmålet inn i nynorsken. det er ein skam av veslemjuk kan få seg tildette. men som sagt, det er kulturimperialisme. no fer eg til København. ha ein fortsatt god helg.

Lenke til kommentar

Quote:


? det hadde jo vore EINKELT viss me alle kunne prata det same målet, gått i dei same kleda, høyrt på den same musikken, teinkt dei same tankane o.s.v.

som ein annan i denna trådi påpeikte.

men hadde det vore teikn på eitt godt samfunn ? verdis folk skil seg frå kvarandre. og slik vil eg faktisk ha det.


 

Spørsmål, sosilist heller kapitlist, du er vertfall ikke for likhet, så det blir nok kapitalist , det er bra =). men gid så dårlig fantasi du har, tror du virkelig alle vil være like, alle gjøre det samme, alle gå med de sammeklærne.... Selv om man kan forstå hverandre, så behøver det ikke at man er like... et eksempel, skriv en bokstav i word i time new roman, så setter du samme bokstav om til arial, de er litt like, ikke sant, de forstår hverandre?!

nynorsk og riksmåal wille være webdings og TNR =b

 

Quote:


eg vil verken prata eller skriva riksmål for det er faktisk ikkje mitt mål. det er heller ikkje fleirtalets mål. sant nok, nynorsk er eitt konstruert språk for å samla fleist mogleg folk kring eitt felles mål, men det er i alle fall betre enn riksmål avdi det minnar mykje meir om dei forskjellige måli kring i landet. angåande dei målvali i nyare microsoftprodukti, er det ikkje akkurat nynorsk som vert brukt der. det er samnorsk, eitt skammelg forsøk på å smyga riksmålet inn i nynorsken.


 

Sorry gutten,, samnorsk er bokmål og nslagsmål, ikke riksmål, prøv å skrive efterpå og sjekk om word retter det...

Og en ting til, Nynorsk er et oppdiktet sprog, og det morsomme er at det ble diktet opp for å skape penger til å leve for, (dakar den drittsekken som skulle vært hengt for lengst, ivar åsen), oppsamlingen sto i likhet og kontrast med flue og blomstersam,lingen han også samlet inn. Han er en patetisk skrue med andre ord.

 

Ha en god helg i køben du og!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 11:40, skrev simenp:

Jeg reagerer med avsky på antall skrivefeil her. "Ord delings feil" og annet svineri hører ikke hjemme her. Jeg mener de som er ansvarlig for forumet bør ta ansvar. Sensurer de postene med skrivefeil, eller eventuelt rett de. Våre anafabetiske barn kommer aldri til å lære seg norsk, dersom ingen gjør noe for å vise de hvordan man skal skrive.


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: simenp på 2002-12-12 12:30 ]</font>


Ha skriver en sånn post og må selv redigere :razz:

Mvh,Stian

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 13:08, skrev SirHartge:


Dette er ikke oe vi vil ta opp eller gjøre noe med. Det får lærerene på skolen gjøre. Om vi skal bruke tid på å rette alle postene på forumet her, så kan du gjerne betale timelønna mi:D


Det er for alles beste selvfølgelig at de som vet at de sliter litt med rettskrivinga si tar seg litt bedre tid når de skal skrive en post. Men flisespikkeri skal vi ikke ha noe av.



 

Hvis dere har litt for mye penger på konto og trenger en korrekturleser på forumet, så har jeg ikke så mye å gjøre om dagen!

Bare send meg en mail! :smile:

Lenke til kommentar

Bokmål vs. Nynorsk.

Det er en diskusjon som vil vare en stund til i vår historie. Jeg ønsker og håper av hele mitt hjerte at Engelsk språket tar over det norske språket. Det er høyst mulig at dette kommer til å skje om 100 år. Selv er jeg for bokmål hvis jeg må velge mellom nynorsk og bokmål, dette har sine grunner:

Bokmål er så vanlig at man får det inn fra alle steder. De fleste steder begynner man med bokmål som hovedmål i skolegangen, dette gjør at det ofte blir vanskligere å lære nynorsk. Det er rett og slett sykt at man på vidergående skole skal ha så mange norsk karakterer: Hovedmål, Sidemål, Muntlig og kanskje også en ting til? Så hvis man er svak i norsk faget, så har man et stort problem i forhold til andre fag. Norskfaget er noe som man må ha i skolegangen i mange mange år, så jeg er for å fjerne nynorsken. Skal vi også ta med samisk i det norske skriftspråket siden det er samer i norge? Jeg synes nynorsk er tungt, det mangler disse -het,-else endingene, og det skal være flere har jeg hørt. Dette gjør at det ikke stemmer helt med min dialekt. Jeg sier kjærlighet, begravelse, påminnelse, forkynnelse, storhet, pluss en hel del andre slike ord. Poenget er at slike ting ligger i min dialekt, og det er ikke så lett å tenke seg til hvordan nynorsk vil ha det. Siden bokmål kommer fra andre kanter, så kjenner folket best til denne formen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...