Gå til innhold

Bevar det norske språk!


Anbefalte innlegg

Jeg reagerer med avsky på antall skrivefeil her. "Ord delings feil" og annet svineri hører ikke hjemme her. Jeg mener de som er ansvarlig for forumet bør ta ansvar. Sensurer de postene med skrivefeil, eller eventuelt rett de. Våre anafabetiske barn kommer aldri til å lære seg norsk, dersom ingen gjør noe for å vise de hvordan man skal skrive.

 

[ Denne Melding var redigert av: simenp på 2002-12-12 12:30 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

afen! Jeg erså utrolig ennig i det du sier her!

 

Enten så er det for mange innvandrere i dette forumet, eller så er det for mange som ikke har kommet til Alfabetet i norsk undervisningen sin.

 

En annen naturlig årsak er at det er for mange som aldri skulle ha begitt seg ut på å prøve å mestre touch-metoden, men holdt seg til stup-bombe metoden.

Lenke til kommentar

For det første er det tåpelig når folk følger opp poster kun for å rette på en eller to skrivefeil. For det andre er det ikke moderatorene, eller forumet her sin jobb å lære folk å skrive. Og husk at det er dyslektikere der ute.

 

Folk som troller er mye verre...

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: argon264 på 2002-12-12 12:02 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 11:40, skrev simenp:

Jeg reagerer med avsky på antallet skrivefeil her. "Ord delings feil" og annet svineri hører ikke hjemme her. Jeg mener de som er ansvarlig for forumet bør ta ansvar. Sensurer de postene med skrivefeil, eller eventuelt rett de. Våre anafabetiske barn kommer aldri til å lære seg norsk, dersom ingen gjør noe for å vise de hvordan man skal skrive.


 

Kanskje greit å sjekke sin egen rettskriving får du går hen og anklager andre.

 

"Analfabet" :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 11:49, skrev Fjellsboe:

afen! Jeg erså utrolig ennig i det du sier her!


Enten så er det for mange innvandrere i dette forumet, eller så er det for mange som ikke har kommet til Alfabetet i norsk undervisningen sin.


En annen naturlig årsak er at det er for mange som aldri skulle ha begitt seg ut på å prøve å mestre touch-metoden, men holdt seg til stup-bombe metoden.


 

"Norsk undervisningen"? Orddelingsfeil! Du skal ikke si noe du heller! 90% av forumbrukerne er analfabeter så dette er håpløst. Er dog enig, folk burde ihvertfall sørge for at det går an å forstå hva de mener. Leser totalt uforståelige poster her på forumet fra tid til annen, blir litt fortvila...

Lenke til kommentar

Chill`n a bæmen. Jg er delvis enig. SOm vanlig chofa jeg over forumet for å blaste over noen nye tråder, og så bare "Shiit ass " , dette er jo føcked up.Dritmange av lokere oppi her skriver feil!JEg bare "vi er jo i norge, skriv norsk" , de bare " chill`n baja". Jeg bare " ignorante shitsacker". Ble så forbanna jeg... fred baja.

 

 

:smile: :smile:

Lenke til kommentar

D som r mest irriterende spør du mg er folk som kutter ut n vokal her og dr fr å spare bokstavr, såkalt SMS språk. DET er ille! Hvis folk har en orddelingsfeil her og der, synes jeg at det bør være mulig å se mellom fingrene med akkurat det, men å skrive på all verdens håpløse dialekter fra verste bygde-norge er totalt unødvendig og bør unngås. Selvfølgelig vil det alltid være noen som aldri vil lære forskjellen på å/og, og det i seg selv går bra så lenge de kan gjøre seg forstått. Et lite tips: les gjennom posten før du trykker "send". Hvis du må dekode teksten for å skjønne innholdet bør du revurdere skrivemåten!

Lenke til kommentar

SimenP: Anafabetisk var et nytt ord for meg... Hvor finner du det i en av de mange ordbøkene dine?

 

Dette er et dataforum, og ikke et forum for riksmålsforbundet, så jeg anbefaler deg til å holde munn så lenge du skjønner innholdet i tekstene.

 

Takk

 

Mvh.

Erlend Osland Simensen

 

*irritert*

 

[ Denne Melding var redigert av: Erlend! på 2002-12-12 12:38 ]

Lenke til kommentar

for det fyrste er jo språket det skrivast og snakkast her dansk, ikkje norsk. men eg skal vera einig i at språket ikkje akkurat er rettskrive. det er trist, for dansk er jo eitt herleg skriftspråk. men høgnorsk er sjølvsagt det å føretrekkja.

men kanskje folk her ikkje er umåteleg interesserte i ein fanatisk måldebatt ? berre sei ifrå. eg sit og frådar kvar dag yver alle austarlendarane som trur dei skriv sitt eige, "norske" språk, medan dei faktisk ikkje gjer det.

Lenke til kommentar

Ohh no it's teh grammarnazis!!!1

 

Seriøst, det der er bare teit. Jeg vet at jeg stinker i rettskriving... men jeg prøver da!

 

Jeg har ikke noe problem med andre som skriver mye feil, det eneste som irriterer meg er folk som forkorter alt (j=jeg, d=det, u=you etc). Så lenge folk prøver sitt beste er det helt greit for meg.

 

Ja, jeg vet det er mange skrivefeil i posten her.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 12:37, skrev Sir_Cecil:

for det fyrste er jo språket det skrivast og snakkast her dansk, ikkje norsk. eg sit og frådar kvar dag yver alle austarlendarane som trur dei skriv sitt eige, "norske" språk, medan dei faktisk ikkje gjer det.


 

Med tanke på at bokmål/riksmål er det språket vi naturlig har i dag som en følge av vår historie (ja, dansketiden er en del av vår historie enten folk liker det eller ikke), mens nynorsk er ett konstruert, kunstig språk basert på ett ønske om å bringe tilbake en foreldet versjon av norsk, så kan vel dette debatteres nokså heftig... :wink:

 

Alle land har ett språk som er farget av sin historie uten at de har problemer med å godta dette. Nynorsken er kun ett utslag av at nasjonalistiske nordmenn forsøker å viske ut alle spor av dansketiden ved å barbarisere vårt naturlige vakre språk. :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 11:40, skrev simenp:

Jeg reagerer med avsky på antall skrivefeil her. "Ord delings feil" og annet svineri hører ikke hjemme her. Jeg mener de som er ansvarlig for forumet bør ta ansvar. Sensurer de postene med skrivefeil, eller eventuelt rett de. Våre anafabetiske barn kommer aldri til å lære seg norsk, dersom ingen gjør noe for å vise de hvordan man skal skrive.


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: simenp på 2002-12-12 12:30 ]</font>


 

Dette blir for dumt! Men da kan jo du simenp sitte og rette opp alle de postene som skjer her om dagen. Hvem gidder vel i det hele tatt dette? Hvem har tid?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 12:38, skrev simenp:

kan noen finne flere feil?

Kanskje en liten en til... Dere klarer det, kom igjen! Eller klarer dere ikke det? Kan ikke dere norsk??? Jeg trodde dere bare "lot være" å skrive korrekt fordi det er kult...


 

Fant flere feil. Vi bruker kun et spørsmål tegn ved spørre settninger. Ikke fler. og "for det er kult..."

Så bruker vi kun et punktum. Siden det er en sluttsettning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...