Gå til innhold

Bevar det norske språk!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg reagerer med avsky på antall skrivefeil her. "Ord delings feil" og annet svineri hører ikke hjemme her. Jeg mener de som er ansvarlig for forumet bør ta ansvar. Sensurer de postene med skrivefeil, eller eventuelt rett de. Våre anafabetiske barn kommer aldri til å lære seg norsk, dersom ingen gjør noe for å vise de hvordan man skal skrive.

 

Det heter "analfabetiske", bare for ordens skyld...

 

Er enig i mye av det du sier, men avskyr du virkelig alle med skrivefeil???

Lenke til kommentar

Hadde dette bare vært et forum for rettskrivning, men det er det altså ikke... Tror ikke jeg ville ha deltatt i et. da jeg ikke lenger vet hva rettskriving er.... Lønsj, Pøb osv... Jeg burde nok ta et nytt år med norsk :-)

 

Rettskrivning er som sagt allikevel heldigvis ikke det vi snakker om her, normalt :-) Selv ikke statsansatte språkforskere ser ut til å være i stand til å bevare det norske språk... Men det er som sagt ikke poenget med dette forumet, så la andre forum ta seg av den biten :-)

 

Vi gjør vårt beste for å forstå, og hjelpe der vi kan, innenfor et relativt snevert område... En utfordring ville jo ha vært om noen stilte spørsmålet sitt hexadesimalt, eller enda værre/bedre, digitalt? :-) Tipper det ville ha ført til pepper også, selv om det var aldri så intelligent...

 

Godt nyttår til alle, og spesielt til gutta på HW og kanskje aller mest moderator Kilogram (Vegard) som har satt fingeren på en del punkter i denne debatten.....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Og konklusjonen ble; UT MED N*GRENE!!!!1!!!!!

 

Har lite med det å gjøre...

 

Jeg har ferie for tiden og fikk med meg en utgave av Sone2 her om dagen. Det er liten tvil om at de fleste norske ungdommer mangler kunnskaper om norsk rettskrivning skal man tro de tekstmeldingene som ramlet inn...

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

hm..bare for nå være en dritserkk.. så våkner jeg litt liv i denne diskusjonen igjen..,tipper egentlig de færreste har lest alt som står her.. men det har jeg... og har jeg blitt klokere... nei! jeg har heller min egen mening om dette som alle andre..

jeg liker ikke at nordmenn leker wolla og snakker gebrokkent... liker ikke hip hop jammere som snaker i kode for alt... liker ikke dialekter jeg ikke forstår som bare noen få rundt omkring i norge skjønner noe særlig av.. liker ikke ditt og liker ikke datt...

 

mye jeg ville fprandret på om jeg hadde vært statsminister med andre ord, jeg liker formelt språk som riksmål, og skjønner ikke hvorfor v skal lære å lese/skrive nynorsk, som bare er galgen og høyst unødvendig for de fleste...

 

men iallefall, mitt poeng... når man skriver noe her i dette forumet, er det for å få hjelp... ikke å skrive slikt at ingen kan hjelpe/forså/lese.

riktignok ville jeg sagt at vi data intresserte allerede fra før snakker vårt eget språk, dette er en sosiolekt, med tekniske begreper som en nomal levende, ikke ville forstått noe av...

 

men har man først et skikkelig tastatur foran seg behøver man ikke å skrive et forkortet sms sprog... noen synes kanskje det er kult, tidsbesparende osv... men det tar tid å analysere ut ordene, så er det dog plutselig ikke tidsbesparende heller...

 

hold dere til riksmål/bokmål og gjør dere forstått når dere spør etter nasjonal hjelp... ingen gidder å analysere ut meningen med et ord i et spm..

 

mvh meg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...