Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finnes det noe lignende for Windows?

 

(neste som kommer med et omg gnulinux bytt får et kilo salt i ræevn)

8153061[/snapback]

 

Det finnes et 3. part program til Windows XP som heter DesktopX (eventuelt Object desktop). Men om det har akkurat de effektene som Beryl tilbyr vet jeg ikke, programmet er heller ikke "intrigrert i kjernen". Altså det kjører som et eget program over GUIen som Windows bruker.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt på å prøve Linux... Da i dualboot med Vista. Dette er ikke noe problem, er det vel? Jeg må inrømme at jeg ikke liker at jeg ikke vet noen ting om Linux, utenom at det har en gjeng med fanatikere :p

 

Jeg har også hørt at det ikke passer sammen med Soundblaster X-Fi, stemmer det? Og betyr det at kortet ikke kan stå i, eller betyr det bare at jeg er nødt til å bruke det integrerte Realtec AC '97? Og er det mulig å legge inn Linux på samme partisjon som Vista? :p Ettersom jeg har 15 ubrukte GB der :p Hvor stor plass tar forøvrig Linux? Og hvilken Linux er "best"/nyest? :p

Lenke til kommentar

Beryl fungerer fint med oppsettet mitt under, men det er enkelte småbugs. Antar det blir bedre når maskinvaren min blir mer etablert.

 

Mange som mener dette er totalt unyttig. Noen funksjoner er nok det, men andre er igjen veldig nyttige. Bl.a. oversikt over alle vinduene dine ved å sette musepekeren i øvre høyre hjørne, gjennomsiktig aktivt vindu om du flytter musepekeren over et vindu i bakgrunnen, zoomfunksjonen og kuben med oversikt over skrivebordene dine. Funksjoner som oppleves som unyttige er det mulig å slå av om man vil.

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt litt på å prøve Linux... Da i dualboot med Vista. Dette er ikke noe problem, er det vel? Jeg må inrømme at jeg ikke liker at jeg ikke vet noen ting om Linux, utenom at det har en gjeng med fanatikere :p

Er det ikke sånn over alt da? AMD vs. Intel. Nvidia vs. ATI. BMW vs. Mercedes. Brann vs. Rosenborg. og selvfølgelig Windows vs. Linux :p

 

 

Jeg har også hørt at det ikke passer sammen med Soundblaster X-Fi, stemmer det? Og betyr det at kortet ikke kan stå i, eller betyr det bare at jeg er nødt til å bruke det integrerte Realtec AC '97?

Bare at du ikke får lyd fra kortet. (Dog, jeg vet ikke hvorvidt det stemmer eller om det lar seg løse enkelt)

 

Og er det mulig å legge inn Linux på samme partisjon som Vista? :p Ettersom jeg har 15 ubrukte GB der :p Hvor stor plass tar forøvrig Linux? Og hvilken Linux er "best"/nyest? :p

8153825[/snapback]

Linux kan ikke legges på samme partisjon som Vista. Det bruker et annet filsystem så du må ha en egen partisjon å ofre eller et upartisjonert område på disken. Eller en egen disk.

 

Men det enkleste bare for å prøve det er en helt annen løsning: Boote det fra CD. Det går litt tregt å jobbe med, men du får i hvert fall prøvd det uten å gjøre noe som helst med harddisken. Du kan til og med kjøre Linux på en PC uten harddisk om du vil. Merk at det å kjøre det fra CD vil være tregt så det er ikke representativt for hvordan det vil føles i bruk på en skikkelig installasjon.

 

Ordet Linux brukes forresten bare som en samlebetegnelse på en rekke operativsystemer. De har alle til felles at de har en Linux-kjerne i bunnen. For nybegynnere vil jeg anbefale enten Ubuntu (som i artikkelen), Kubuntu, Fedora eller OpenSuse. Bare søk litt på nettet så finner du raskt en plass du kan laste det ned fra.

 

Gratis officepakke og en rekke andre nytteprogrammer og små spill følger med. Artig å prøve seg frem med. Man starter altså ikke helt på bar bakke med et blankt skrivebord som man må innstallere en masse programmer på for å få litt funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt litt på å prøve Linux... Da i dualboot med Vista. Dette er ikke noe problem, er det vel?

8153825[/snapback]

 

Nei, men det er lurt å installere Vista på forhånd, og sette av en partisjon til Linux. Vista tar nemlig ikke hensyn til om det ligger Linux inne fra før av.

 

Jeg har også hørt at det ikke passer sammen med Soundblaster X-Fi, stemmer det?

 

Det stemmer. Creative vil ikke gi ut detaljer om X-Fi til Alsa-utviklerne, til stor forargelse for Linux-kundene dems.

 

Og betyr det at kortet ikke kan stå i, eller betyr det bare at jeg er nødt til å bruke det integrerte Realtec AC '97?

 

Kortet kan stå i uansett, og jeg antar at Linux-installasjonsprogrammet velger det integrerte kortet automatisk. Uansett, skal det ikke være noe problem å ha to lydkort installert.

 

Og er det mulig å legge inn Linux på samme partisjon som Vista? :p Ettersom jeg har 15 ubrukte GB der :p

 

Linux må ha en egen partisjon. Dersom du ikke har noen ledig partisjon, kan du bruke Gparted (finnes som regel på Live-CD'en) til å "stjele" ubrukt plass fra Vista-partisjonen

 

Hvor stor plass tar forøvrig Linux? Og hvilken Linux er "best"/nyest? :p

 

Kravet er 1.5 GB (for Ubuntu), men du bør nok sette av minst 10 GB om du skal installere flere enn de innebygde programmene og lagre noen egne filer der.

 

For nybegynnere anbefales vanligvis Ubuntu, og det anbefaler jeg og. :)

 

Edit: Litt viktig info

Endret av miceagol
Lenke til kommentar
Har du planer om å prøve Linux for første gang: Spandër en egen disk!

Det er den skuddsikre metoden.

Du trenger minst 10GB. En gammel disk på f.eks. 40GB er glimrende.

8153965[/snapback]

 

 

Kravet er 1.5 GB (for Ubuntu), men du bør nok sette av minst 10 GB om du skal installere flere enn de innebygde programmene og lagre noen egne filer der.

 

8154059[/snapback]

 

Jeg er vant med å kjøre XP på en 6GB partisjon... Grunnen til at jeg har så mye på Vista-partisjonen, er fordi jeg hadde missforstått kravet om 30GB, og trodde det var selve partisjonen som måtte være så stor...

Så jeg trenger egentlig bare 5GB, og vil holde med det? Går ut ifra at jeg klarer snike meg like lett unna på Linux, osm på XP? Jeg har den gamle XP-partisjonen som ikke er i bruk... Derfor ville det vært greit :)

Jeg har totalt 640GB, så jeg er vant med å la være å installere ting på OS-partisjon, og heller få system på sakene :p Så slipper jeg også å miste dem i tilfelle uventet formatering :)

 

Tusen takk for svar på spørsmål :) Noen plass jeg kan laste ned, uten å bruke nedlastningsprogram? :)

Lenke til kommentar
håper bare linux får directx støtte snart!! da går jeg over med en eneste gang! linux er det beste oset.. hvorfor kunne ikke linux ha vært standar oset istede for skrot fra microsoft.. :(

8153520[/snapback]

 

 

 

Direct i GNU/Linux Kommer nok aldri til å komme....heldigvis.

 

Hørt om OpenGL?

 

OpenGL = Fri programvare + Open Source = Fungere perfekt i GNU/Linux

 

Mange spell laget i OpenGL som UT(Unreal Tournament 2003/2004), Quake3, Quake4, Doom3, ET, Heroes

Lenke til kommentar

Wine og Cedega har delvis støtte for DirectX, så noen spill går brukbart. Om du vil hjelpe, så kan du enten bidra med utviklingen, eller donére penger. :)

DirectX 10-støtte skal etter hvert komme, og den skal være enklere å lage til enn støtte for eldre DirectX.

 

Noen få spill går for eksempel i Wine uten alt for mye makk. Hvilke spill som er anbefalt kan du sjekke på hjemmesiden. Spillstøtten har blitt vesentlig bedre i de siste versjonene, men blir nok aldri perfekt. Ironisk nok har jeg ikke fått til OpenGL-spill (for Windows) i Linux.

 

Jeg håper at flere spillutviklere vil bruke OpenGL fremover, eller ivertfall kunne velge OpenGL, så det blir forholdsvis enkelt å gjøre spillene tilgjengelige for flere platformer. OpenAL kan brukes til lydbibliotek.

Lenke til kommentar
Jeg er vant med å kjøre XP på en 6GB partisjon... Grunnen til at jeg har så mye på Vista-partisjonen, er fordi jeg hadde missforstått kravet om 30GB, og trodde det var selve partisjonen som måtte være så stor...

Så jeg trenger egentlig bare 5GB, og vil holde med det? Går ut ifra at jeg klarer snike meg like lett unna på Linux, osm på XP? Jeg har den gamle XP-partisjonen som ikke er i bruk... Derfor ville det vært greit :)

Jeg har totalt 640GB, så jeg er vant med å la være å installere ting på OS-partisjon, og heller få system på sakene :p Så slipper jeg også å miste dem i tilfelle uventet formatering :)

 

Tusen takk for svar på spørsmål :) Noen plass jeg kan laste ned, uten å bruke nedlastningsprogram? :)

8154167[/snapback]

 

Som sagt, Ubuntu krever bare 1.5 GB ut av boksen, men du bør sette av litt plass til evt. andre ting du kommer til å trenge (Beryl f.eks.). 5 GB går sikkert helt greit, men om du blir helt dilla på Linux, vil nok den plassen bli veldig knapp etterhvert. :)

 

Ubuntu finner du her. Du kan laste den ned fra server i Norge.

Lenke til kommentar
Har du planer om å prøve Linux for første gang: Spandër en egen disk!

Det er den skuddsikre metoden.

Du trenger minst 10GB. En gammel disk på f.eks. 40GB er glimrende.

Hvorfor skal det være mer sikkert enn å bare lage en egen partisjon?

 

Setter også spørsmålstegn ved minimumskravet på 10 GB. Såfremt du ikke skal installere ekstremt mange pakker, så trenger du ikke så mye. Tviler på at en som skal teste en Linux-distro for første gang trenger så mye.

 

Når jeg hadde (PCen min virker ikke lenger) en 7 GiB root-partisjon, og hadde installert veldig mange programmer (installerte et par GiB med RPM-pakker), og jeg hadde rikelig med plass igjen. Nå hadde jeg jo en dedikert /home-partisjon, men fremdeles.

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar
Har du planer om å prøve Linux for første gang: Spandër en egen disk!

Det er den skuddsikre metoden.

Du trenger minst 10GB. En gammel disk på f.eks. 40GB er glimrende.

Hvorfor skal det være mer sikkert enn å bare lage en egen partisjon?

 

Setter også spørsmålstegn ved minimumskravet på 10 GB. Såfremt du ikke skal installere ekstremt mange pakker, så trenger du ikke så mye. Tviler på at en som skal teste en Linux-distro for første gang trenger så mye.

 

Jeg hadde (PCen min virker ikke lenger) en 7 GiB root-partisjon, og hadde installert veldig mange programmer (installerte et par GiB med RPM-pakker), og jeg hadde rikelig med plass igjen. Nå hadde jeg jo en dedikert /home-partisjon, men fremdeles.

8154598[/snapback]

Det er vel enklere å velge en hel disk enn å endre på partisjonene, spesielt for de som ikke har erfaring med slikt.
Lenke til kommentar
Har du planer om å prøve Linux for første gang: Spandër en egen disk!

Det er den skuddsikre metoden.

Du trenger minst 10GB. En gammel disk på f.eks. 40GB er glimrende.

Hvorfor skal det være mer sikkert enn å bare lage en egen partisjon?

8154598[/snapback]

Shit happens ;)
Lenke til kommentar
Men det skal gå an å ha flere skrivebord i Windows via 3.parts programmer. Husker jeg prøvde det ut i Windows 98.

 

Det finnes faktisk slik programvare direkte fra MS også, selv om funksjonaliteten ikke er på høyde med de beste 3.parts-alternativene (eller det man er vant til fra X/Linux). Besøk MS og søk etter Virtual Desktop Manager eller PowerToys. Er vel ikke sikkert den har kommet for Vista enda, men den funker i alle fall fint for XP :)

Endret av Sparboresh
Lenke til kommentar
Tusen takk for svar på spørsmål :) Noen plass jeg kan laste ned, uten å bruke nedlastningsprogram? :)

 

http://linuxlookup.com/linux_iso har en liste med linker og slikt til de mest populære distro'ene.

 

Hvis du skulle velge Fedora, så er denne siden veldig kjekk med masse info om hvordan få installert og satt opp de fleste ting du skulle ha bruk for: http://stanton-finley.net/fedora_core_5_in...tion_notes.html , kan også brukes på Fedora Core 6. Finnes sikkert slike sider for andre distro'er også, bare å søke litt ;)

Lenke til kommentar
Tøft dette, men jeg ser ikke helt poenget. Foretrekker en minimalistisk Gnome-installasjon, jeg.  En bar nede til til tabs og en bar oppe som har klokke og en kommandolinje. Enkelt og greit :).

8152768[/snapback]

liker også kommandolinjen, misliker at alt absolutt skal gjøres så utrolig brukervennlig. Flere og flere applikasjoner som vi før kjørte gjennom UNIX på jobben blir portet over på Windows og blir da ofte utstyrt med tilhørende tåpelig brukergrensesnitt. Hadde man gjort en ordentlig jobb med å ta det over til Windows og forsåvidt GUI, så hadde det ikke vært så ille... dog skjer det somregel ikke, vi blir sittende igjen med ustabile applikasjoner med lavere funksjonalitet. Når det er sagt har ene leverandøren klart å programmere ett program som tilogmed tar med seg Linux i graven når det bryter sammen og det er ganske bra gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...