Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Scale-funksjonen, som er enablet som default i både compiz og beryl, syns jeg har høy nytteverdi. Og den grisebanker flip3d i Vi$ta :)

 

Den er ekstremt praktisk hvis jeg har mange vinduer oppe samtidig, og taskbaren dermed blir kludrete. Hvordan skal jeg kjapt finne igjen det vinduet jeg leter etter? Isteden for å lete gjennom taskbaren eller trykke alt+tab ørten ganger, så flytter man altså bare musa opp i høyre (eller venstre *) hjørne og vips så forminskes alle vinduene og legger seg pent utover skjermen. Dermed er det bare ett museklikk som skal til for å aktivere ønsket vindu  :thumbup:

8158125[/snapback]

 

Mener å ha sett denne funksjonen på osX også. Flip funksjonen i Vista er ganske kjekk, faktisk. Nå har jeg den nye trådløse lasermusa til Logitech, og scrollen på innsiden av hånda bruker den i Vista. Men jeg savner faktisk å kunne spre utover mine vinduer slik som andre kan.

8158132[/snapback]

Funksjonen som langbein beskriver er vel den samme som expose i OSX (aktiveres med F9-tasten), og ja, den er ekstremt praktisk. Merker ofte i WinXP at jeg trykker F9 når jeg har mistet oversikten, blir bestandig like skuffet når ingenting skjer :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rart at dere ikke har plukket opp dette før nå. Dette har jo vært ute ganske lenge.

holder meg til Mac OS X jeg...der finnes de fleste av effektene.

Det er merkelig at linux brukere alltid skal prøve å få systemet mest mulig mac os x likt :p

ser mange som har dock lignenede ting og alle disse effektene.

Linux har nesten blitt litt fattigmanns mac os x :p

Lenke til kommentar

SYns beryl var tøft første gangen jeg testa det, men blir til at en slår av en del effekter etterhvert. BLir etterhvert lei slikt. Men at det eier vista kraftig på både ytelse og ting du kan gjøre er ingen tvil. Desutten funka Beryl på et 32mb gforce3 kort, og det syns jeg var overaskende. Får ikke en eneste effekt i vista f.esk med samme kort :)

 

Som sagt over, windows til spill en så lenge, og linux til lek og morro :)

Er bare latterlig at et os skal bli så forferdelig tungt og tugnvindt som windows, og at man ikke kan få det enklere og raskere.....

 

 

m$m$m$m$m$m$m$m$ :!:

Endret av darkz
Lenke til kommentar
Rart at dere ikke har plukket opp dette før nå. Dette har jo vært ute ganske lenge.

holder meg til Mac OS X jeg...der finnes de fleste av effektene.

Det er merkelig at linux brukere alltid skal prøve å få systemet mest mulig mac os x likt :p

ser mange som har dock lignenede ting og alle disse effektene.

Linux har nesten blitt litt fattigmanns mac os x :p

8159042[/snapback]

 

Du tarzan.. Bare så du vet det, så er osX og linux basert på samme åpne kildekode ide... Kanskje det var grunnen til at det gikk lett å lage en lignende løsning som osX har. Det beste fra flere verdener? For det er jo hva Linux distroer prøver å være. Jeg synes det er bra at man tilegner seg hverandre gode egenskaper. Det er godt å se at det finnes alternativer som faktisk begynner å bli bra.

 

Men det betyr jo ikke at alt annet er rævva heller...

Lenke til kommentar
ja jeg vet jo at det er basert på unix begge to. og jeg sier ikke at

linux er noe dårlig...bare uttrykker trender jeg ser på blandt linux brukere jeg. ikke noe kritikk...folk må jo seff gjøre som de vil.

 

btw jeg er en hulemann ikke tarzan :p

8160306[/snapback]

GNU/Linux er IKKE basert på UNIX, men en UNIX-klone. OS X bruker mach-kjernen med userland basert på FreeBSD, som igjen er basert på Berkeley's UNIX-versjon, ikke den offisielle UNIX-koden fra AT&T.

Lenke til kommentar
Men, en annen ting: i og med at grafikkortet antageligvis alltid er i 3D-mode ved bruk av dette, vil det vel tære litt mer på f.eks batteritid på bærbare maskiner om man bruker dette?

8160677[/snapback]

Det har nok ikke samme dramatiske effekt som man ser i Vista m/ Aero.

 

Mitt Geforce 7900GT har ihvertfall en temperatur på 42-43C når jeg bruker beryl. Det er praktisk talt identisk med tempen det har ligget på UTEN, eller muligens en økning på 1 grad, men det er jo så lite at det nok må sies å være innenfor en feilmargin. :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541

Har installert ubuntu på en maskin før, men jeg lurer litt på dette.

 

Jeg har en bærbar med x700 grafikkkort og 1024 i minne, kan jeg bruke beryl på denne uten at den kreperer?

 

Kan jeg ha både Windows og Ubuntu på maskinen?

 

Har to partisjoner som jeg bruker begge til windows og har brukt all diskplass der.

Er det noen måte jeg kan legge ubuntu i samme partisjon som windows bruker/er i? (Uten at alt går til helvete) :p

Endret av Slettet+5432143541
Lenke til kommentar

Det er bra at Vegard/hw.no skriver litt om programvare for GNU/Linux. Jeg er enig med tidligere kritikere i tråden om at å kalle det en "guide" lett kan misforstås; det er jo ingen "how-to" akkurat, men det gir jo en viss smakebit av Beryl så det kan vel forsvares. Jeg håper ikke GNU/Linux-artiklene på hw.no stopper med Beryl (litt opplagt valg kanskje siden dette er noe som fenger selv Windows-brukerne for tida ;-) ).

Lenke til kommentar
hehe,

hvis man kloner noe, så pleier man vel å basere det på orginalen :)

 

/kveruler.

8160596[/snapback]

Linux-kjernen er laget slik at mye skal være kompatibel med UNIX, men de bygger ikke på samme kildekode. Men mange likheter er det.

8162815[/snapback]

Er enig med efikkan her. Det finnes mange likheter mellom GNU/Linux og UNIX, men det finnes overhodet ingen direkte kobling mellom GNU/Linux og UNIX når det kommer til kode. GNU/Linux er et UNIX-lignende system, det samme er *BSD. Solaris er et eksempel på et operativsystem som direkte baserer seg på UNIX på alle måter, siden Solaris bruker UNIX-kode.

Lenke til kommentar
Jeg har en bærbar med x700 grafikkkort og 1024 i minne, kan jeg bruke beryl på denne uten at den kreperer?

8162543[/snapback]

Det skal gå glimrende. Det var en tidligere her i tråden som fikk det til å gå flytende på et geforce 3-kort så X700 vil neppe svette med beryl.

 

Kan jeg ha både Windows og Ubuntu på maskinen?

8162543[/snapback]

Ja, bare legg inn Windows først så får du automatisk et valg i oppstarten om hvilket OS du vil starte.

 

Har to partisjoner som jeg bruker begge til windows og har brukt all diskplass der. Er det noen måte jeg kan legge ubuntu i samme partisjon som windows bruker/er i? (Uten at alt går til helvete) :p

8162543[/snapback]

Det går neppe (jeg aner ikke om det er noen eksperimentell støtte som åpner et gløtt av en mulighet, men det vil uansett bli en dårlig og risikabel løsning). Linux har ikke glimrende støtte for skriving til NTFS-partisjoner ennå. Ting kan gå galt og du kan miste partisjonen og data som ligger på den om man prøver en sånn kombinasjon.

 

Jeg vil foreslå en av de følgende løsningene:

 

1. Frigjøre plass på harddisken slik at du får mer enn 5GB ledig på en av partisjonene, bruke et program for å redusere partisjonsstørrelsen på partisjonen med 5GB, og deretter installere Ubuntu på det ledige området. Ubuntu finner selv det ledige området og lager egen partisjon(er) der.

 

2. Skaffe deg en gammel harddisk med over 5GB plass og installere Ubuntu på den. (Om du kan hente i Trondheim så kan du få en sånn av meg, send i såfall PM)

 

3. Bruke Live-CDen uten å installere Ubuntu på harddisken. Ubuntu kjører fra kun CDen uten å røre harddisken. Alle programmer fungerer osv, men ulempen er at ting går tregt når den må jobbe med CDen hele tida. Om ikke annet så får man i hvert fall prøvd seg litt fram til man får skaffet seg en harddisk å installere det på.

Lenke til kommentar
Er enig med efikkan her. Det finnes mange likheter mellom GNU/Linux og UNIX, men det finnes overhodet ingen direkte kobling mellom GNU/Linux og UNIX når det kommer til kode. GNU/Linux er et UNIX-lignende system, det samme er *BSD. Solaris er et eksempel på et operativsystem som direkte baserer seg på UNIX på alle måter, siden Solaris bruker UNIX-kode.

8163422[/snapback]

Tidligere SunOS-versjoner var ihvertfall BSD-basert, men i dag trodde jeg Solaris var en slags hybrid mellom SysV og BSD.

 

Uansett ville jeg vel ikke overdrevet betydningen av at Solaris inneholder unix-kode, da OSet er så kraftig videreutviklet av Sun. Det er derfor naturlig nok stor forskjell på Solaris og andre ymse Unix-OS. Jeg har selv jobbet på flere Unix-systemer, som f.eks. Solaris og IRIX. Forskjellen mellom dem er stor, kanskje like stor som mellom Solaris og *BSD eller GNU/Linux :hmm:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...