Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tidligere SunOS-versjoner var ihvertfall BSD-basert, men i dag trodde jeg Solaris var en slags hybrid mellom SysV og BSD.

 

Uansett ville jeg vel ikke overdrevet betydningen av at Solaris inneholder unix-kode, da OSet er så kraftig videreutviklet av Sun. Det er derfor naturlig nok stor forskjell på Solaris og andre ymse Unix-OS. Jeg har selv jobbet på flere Unix-systemer, som f.eks. Solaris og IRIX. Forskjellen mellom dem er stor, kanskje like stor som mellom Solaris og *BSD eller GNU/Linux  :hmm:

8163486[/snapback]

Solaris i dag er basert på UNIX System V Release 4, som var resultatet av et samarbeid mellom AT&T og Sun Microsystems. SVR4 er en videreutvikling av SVRIII samt 4.3BSD, Xenix og SunOS. Det er i dag den mest brukte kodebasen til de fleste UNIX-versjoner, og den gjeldende UNIX-standarden hvis man holder SCO utenfor. Selvfølgelig har Sun videreutviklet mye, men dette ligger i bunn. Riktignok er dette en liten avsporing, men siden det har vært litt uklarheter er det greit å få klarhet i det. Uansett er det riktig å si at Solaris er et UNIX-operativsystem, noe man verken kan si om *BSD og GNU/Linux. Solaris har også en UNIX-lisens fra The Open Group.

 

Når det gjelder temaet, gleder jeg meg til at Beryl, Compiz, XGL osv også blir tilgjengelig for andre plattformer, som FreeBSD. Kanskje dette også vil komme inn i Solaris? Takket være nVIDIA er 3D-aksellerasjon også mulig i FreeBSD og Solaris, dermed ligger forholdene til rette for skikkelig ytelse på 3D-desktop.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Stemmer det at bare GNU/Linux og BSD har åpenkildekode mens Solaris og UNIX er lukket? Hvordan er utbredelsen av de tre sistnevnte på verdensbasis?

 

Takk for svar:)

8163657[/snapback]

Solaris var lukket tidligere, men er nå åpen kildekode med en Sun's CDDL-lisens. Det har vært snakk om at Solaris kanskje også vil komme med GPL-lisens.

 

Når du sier UNIX så er ikke det ett OS. Det startet riktignok med AT&T UNIX, men det fins ikke lenger. Derimot fins mange forskjellige UNIX-baserte OS, som stort sett er kommersielle og proprietære (lukket).

Lenke til kommentar
Stemmer det at bare GNU/Linux og BSD har åpenkildekode mens Solaris og UNIX er lukket? Hvordan er utbredelsen av de tre sistnevnte på verdensbasis?

 

Edit: og hvordan er likheten mellom Linux og FreeBSD - finnes det metoder for å porte programmer dem imellom?

 

Takk for svar:)

8163657[/snapback]

Solaris er et UNIX-system, samt at Solaris sin kildekode er åpen. Solaris sin utbredelse øker for tiden, da det nå er blitt open-source og gratis for alle å bruke. De andre UNIX-versjonene er lukkede og proprietære. Eksempler på lukkede UNIX-systemer er IRIX, HP-UX, AIX, UnixWare, OpenServer, Tru64 UNIX osv. FreeBSD blir brukt som OS på mange webservere og er kjent for sin gode oppetid. OpenBSD blir gjerne brukt som OS på brannmurløsninger. NetBSD er det operativsystemet som kan kjøres på flest plattformer av forskjellig art. Har hørt om folk som har installert NetBSD på en brødrister.

 

FreeBSD er ganske forskjellig i bruk fra distroer som f.eks. SuSE, Fedora og Ubuntu. Men hvis man har brukt Slackware, vil man fort kjenne seg igjen i FreeBSD. Men man vil likevel kunne se forskjeller. Man kan ikke laste ned en ny kjerne til FreeBSD som man kan med GNU/Linux. Vil man ha en nyere kjerne, må man oppgradere hele operativsystemet samtidig. FreeBSD har linux-binærkompabilitet, så hvis dette er installert kan man kjøre linux-applikasjoner ganske sømløst. Selv har jeg spilt linux-spillet UT2004 i FreeBSD med suksess, da jeg har et skjermkort fra nVIDIA som er fullt støttet i FreeBSD. FreeBSD har også noe som heter ports, det betyr at de fleste programmer man finner til GNU/Linux kan lastes ned, kompileres og installeres som FreeBSD-applikasjoner. Ports sørger for full dependency-sjekk og etter min erfaring fungerer dette en god del bedre enn den dependency-sjekken jeg har sett i pakkesystemet apt for Debian og Ubuntu.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Jeg også er glad for artikkelen til hw.no Er det noe GNU/Linux mangler, så er det markedsføring. Tror folk flest ikke kjenner til plattformen utover navnet - jeg kom over det med en tilfeldighet. Og bare se hvor mange som kunne tenke seg å bli bedre kjent med det etter denne artikkelen!

 

Ikke verst test heller, med tanke på at de testet en Beta utgave hvis jeg husker rett. Håper virkelig de kan kjøre en "preview" av neste Ubuntu (Feisty Fawn) også, som jeg tror blir svært så bra. Og jeg blir super skuffet hvis de ikke kjører en test av KDE 4.0 når den kommer - det tror jeg blir helt supert - raskere, penere, mer stabilt og med flere muligheter :thumbup:

8163764[/snapback]

 

Det lønner seg å tipse nettaviser iblandt. :innocent:

Lenke til kommentar

dette kommer nok inn på maskinen når jeg skal installee linux! Windows'en skroter jeg, mulig jeg laster ned en pirat-vista ultimate og emulerer den :p greia er at windows bruker for mye resurser, som kunne gått til spilling, og dette ser mye kulere ut :!: uff, microsoft har jeg lenge hatt planer om å boykotte (noe hele verdenen burde gjøre) LINUX FOR PRESIDENT!

Lenke til kommentar
Fungerer Beryl like bra på KDE som på Gnome? Jeg ser at dere bare har brukt Gnome i testen.

8167717[/snapback]

 

Jeg trodde KDE var det utseendet man ønsket å kjøre. Forresten hadde det vært veldig fint med en "howto-install" av Beryl. Jeg prøvde å google litt rundt på Fedora forums, siden jeg nå har installert Fedora Core 6, men fant lite ang dette.

 

Jeg vil ha Vista look and feel i Linux ;)

Lenke til kommentar
Fungerer Beryl like bra på KDE som på Gnome? Jeg ser at dere bare har brukt Gnome i testen.

8167717[/snapback]

Jeg trodde KDE var det utseendet man ønsket å kjøre.

8167772[/snapback]

Gnome og KDE er to forskjellige desktop-miljøer.

Siden Beryl modifiserer desktopen, lurte jeg på om det fungerte like bra på Gnome og KDE.

Lenke til kommentar
Fungerer Beryl like bra på KDE som på Gnome? Jeg ser at dere bare har brukt Gnome i testen.

8167717[/snapback]

Jeg trodde KDE var det utseendet man ønsket å kjøre.

8167772[/snapback]

Gnome og KDE er to forskjellige desktop-miljøer.

Siden Beryl modifiserer desktopen, lurte jeg på om det fungerte like bra på Gnome og KDE.

8167835[/snapback]

 

Ja, det vet jeg. Også mener jeg å ha lest noe om KDE 4.0 som skal komme og revolusjonere desktopen på Linux. Men trodde at det var allment kjent at KDE var et bedre miljø å kjøre enn Gnome. Men det er vel smak og behag som avgjør det. Hva er standard på Fedora Core 6? Jeg er litt n00b på Linux ;)

 

Forøvrig vil jeg gratulere meg selv med post nr 1000 :D

Lenke til kommentar

Ser utrolig spennende ut i forhold til Vista-greia.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Bruk user posted image-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.):p

Endret av danno_O
Lenke til kommentar
Fungerer Beryl like bra på KDE som på Gnome? Jeg ser at dere bare har brukt Gnome i testen.

8167717[/snapback]

 

Jeg trodde KDE var det utseendet man ønsket å kjøre. Forresten hadde det vært veldig fint med en "howto-install" av Beryl. Jeg prøvde å google litt rundt på Fedora forums, siden jeg nå har installert Fedora Core 6, men fant lite ang dette.

 

Jeg vil ha Vista look and feel i Linux ;)

8167772[/snapback]

 

Denne siden er veldig grei for de som kjører Fedora: http://wiki.beryl-project.org/wiki/Install..._on_Fedora_Core

 

You can install the meta packages with these commands in a terminal window:

yum install beryl-kde

 

or

yum install beryl-gnome

 

depending on if your desktop environment is GNOME or KDE.

 

Note: Update all software packages first.

...

...

...

 

Special driver configurations

 

Some graphic card drivers need a special configuration. This is true for the proprietary nvidia drivers. The free ATI and INtel drivers don't need any additional configuration, they should run out of the box.

 

Har Kernel 2.6.20-1.2925.fc6 med tilhørende nVidia drivere fra Livna (har ett GF Ti 4800), har også fulgt innstruksjonene på siden jeg linker til over, men hele skjermen min blir helt hvit. Er ikke sikker på om det er noe jeg gjør galt eller om det er noen av problemene med kernel som nevt i artikelen. Dette skjer når jeg starter Beryl Manager, har fått startet den en gang uten av skjermen ble hvit. Har ikke testet så veldig nøye eller lagt noe særlig med tid i å prøve å finne en løsning :roll:

 

Edit: Ser ut til at jeg må rydde opp i litt forskjellide kernel og driver versjoner. Er vel slikt som skjer når man bare har fikklet litt med Linux i ca 6-7 mnd :hmm:

Endret av crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...