Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg lastet ned Linux fra denne siden: http://www.ubuntu.com/products/GetUbuntu/d...#currentrelease Og valgte UiOs fil som het ubuntu-6.10-desktop-i386.iso

 

Så kjørte jeg fila som bare var vanlig setup, og der stod det at jeg kunne boote fra CDen, betyr det at jeg bare kan boote, eller kan jeg også installere? For jeg vil installere, uten å kjøre det fra DVDen jeg skal brenne. Og det er vel bare å mounte den i Daemon-tools og kopiere den til en DVD, ikke sant? (Jeg har ikke CD-plater foran meg akkurat nå, så jeg tar en DVD)

Lenke til kommentar

Hvordan vil det gå å bruke vanlige programmer ment for windows på linux? Dersom det er mulig å spille spill ment for windows på linux, burde det vel også være mulig å bruke programmer ment for windows på linux...? Vet at det finnes alternative programmer ment for linux innen de fleste områder, men vil det f.eks. være mulig å spille poker på linux på en windowsklient?

Lenke til kommentar
Hvordan vil det gå å bruke vanlige programmer ment for windows på linux? Dersom det er mulig å spille spill ment for windows på linux, burde det vel også være mulig å bruke programmer ment for windows på linux...? Vet at det finnes alternative programmer ment for linux innen de fleste områder, men vil det f.eks. være mulig å spille poker på linux på en windowsklient?

8155724[/snapback]

Problemet med spill er vel at det ikke er Directx støtte i Linux og vil sannsynligvis heller aldri blir det så lenge MS sitter på koden. Andre programmer kan man strengt tatt kjøre gjennom wine eller virtual PC liknende applikasjoner.

Lenke til kommentar
Linux kan ikke legges på samme partisjon som Vista. Det bruker et annet filsystem så du må ha en egen partisjon å ofre eller et upartisjonert område på disken. Eller en egen disk.

 

Hvilket filsystem er detta? Betyr det med andre ord at jeg ikke får tilgang til alle diskene jeg har som har NTFS?

Lenke til kommentar
Finnes det noe lignende for Windows?

8153061[/snapback]

Ikke som et eget program så vidt jeg vet. Altså noe som fungerer integrert med hele desktoppen og GUI'et. Jeg tror det er umulig for 3.parts leverandører å lage noe som går så innfattende ut over GUIet i Windows siden kildekoden er såpass lukket og kommunikasjonsstandarder ofte er for dårlig dokumentert.

 

Det som ligner mest i Windowsverden er Windowstasten + tab i Vista Aero.

 

Men det skal gå an å ha flere skrivebord i Windows via 3.parts programmer. Husker jeg prøvde det ut i Windows 98.

8153213[/snapback]

Du har jo alltids toyd da, som funker i både windows og linux.

http://toyd.org/?id=12

 

Linux kan ikke legges på samme partisjon som Vista. Det bruker et annet filsystem så du må ha en egen partisjon å ofre eller et upartisjonert område på disken. Eller en egen disk.

 

Hvilket filsystem er detta? Betyr det med andre ord at jeg ikke får tilgang til alle diskene jeg har som har NTFS?

8155895[/snapback]

Du kan velge mellom flere. Ext3 er vel standard, men xfs, reiserfs pluss flere finnes. Iallefall ubuntu kommer med ntfs-drivere, slik at du kan lese ntfs-diskene dine. I tillegg finnes det en mer eller mindre eksperimentell driver (men som er i release candidate nå), som gjør at du kan både skrive og lese til ntfs. Denne driveren finnes til både OS X og linux nå, men det er ikke det første du bør bør installere, dersom du er noob på linux :p

Lenke til kommentar
Nå har jeg lastet ned Linux fra denne siden: http://www.ubuntu.com/products/GetUbuntu/d...#currentrelease Og valgte UiOs fil som het ubuntu-6.10-desktop-i386.iso

 

Så kjørte jeg fila som bare var vanlig setup, og der stod det at jeg kunne boote fra CDen, betyr det at jeg bare kan boote, eller kan jeg også installere? For jeg vil installere, uten å kjøre det fra DVDen jeg skal brenne. Og det er vel bare å mounte den i Daemon-tools og kopiere den til en DVD, ikke sant? (Jeg har ikke CD-plater foran meg akkurat nå, så jeg tar en DVD)

8155613[/snapback]

Kjørte du autorun fra Windows? Det er isåfall bare "reklame" for noen program.

 

Du kan forsøke å brenne direkte til DVD. Om du kommer noe lenger med Daemon-Tools vet jeg ikke.

 

Forøvrig er det mulig å kjøre installasjon gjennom nettet, med det er ikke det enkleste.

Lenke til kommentar
Hvordan vil det gå å bruke vanlige programmer ment for windows på linux? Dersom det er mulig å spille spill ment for windows på linux, burde det vel også være mulig å bruke programmer ment for windows på linux...? Vet at det finnes alternative programmer ment for linux innen de fleste områder, men vil det f.eks. være mulig å spille poker på linux på en windowsklient?

8155724[/snapback]

Problemet med spill er vel at det ikke er Directx støtte i Linux og vil sannsynligvis heller aldri blir det så lenge MS sitter på koden. Andre programmer kan man strengt tatt kjøre gjennom wine eller virtual PC liknende applikasjoner.

8155770[/snapback]

Hmm... Da ble Linux plutselig aktuelt. Å kunne spille poker er på mange måter alfa omega for meg, da det er min viktigste (les: eneste) intekskilde. For det meste annet finnes det jo programmer på lik linje med windows (og noen ganger t.o.m. bedre alternativer). Hvordan er det med sikkerhet på linux(ganske aktuelt dersom man spiller poker for penger :yes: )?

Lenke til kommentar
Nå har jeg lastet ned Linux fra denne siden: http://www.ubuntu.com/products/GetUbuntu/d...#currentrelease Og valgte UiOs fil som het ubuntu-6.10-desktop-i386.iso

 

Så kjørte jeg fila som bare var vanlig setup, og der stod det at jeg kunne boote fra CDen, betyr det at jeg bare kan boote, eller kan jeg også installere? For jeg vil installere, uten å kjøre det fra DVDen jeg skal brenne. Og det er vel bare å mounte den i Daemon-tools og kopiere den til en DVD, ikke sant? (Jeg har ikke CD-plater foran meg akkurat nå, så jeg tar en DVD)

8155613[/snapback]

Kjørte du autorun fra Windows? Det er isåfall bare "reklame" for noen program.

 

Du kan forsøke å brenne direkte til DVD. Om du kommer noe lenger med Daemon-Tools vet jeg ikke.

 

Forøvrig er det mulig å kjøre installasjon gjennom nettet, med det er ikke det enkleste.

8156340[/snapback]

 

Ja, det var reklame for Firefox og det der. Nei det med D-tools gjør jeg fordi jeg synes det er enklere :)

Det kan være jeg også vil begi meg ut på det eventyret, da ;) Men jeg prøver DVDen først :)

Lenke til kommentar

For nåværende linux-systemer, finnes det ikke virus i det heletatt. Sikkerheten er ganske god, men ingen systemer er 100% sikker, det beror på hva brukeren gjør. I ubuntu kjører du som standard med en underpriviligert bruker, men det er ingen problemer å utføre administrator-oppgaver, du vil da bli spurt etter passord.

Btw; ikke ha for store forhåpninger med å få poker-klienter for windows til å funke under linux, viss du da ikke bruker vmware eller liknende, sjølsagt. Jeg har ikke fått kjørt noen pokerklienter under wine/crossover linux enda.

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Nå har jeg lastet ned Linux fra denne siden: http://www.ubuntu.com/products/GetUbuntu/d...#currentrelease Og valgte UiOs fil som het ubuntu-6.10-desktop-i386.iso

 

Så kjørte jeg fila som bare var vanlig setup, og der stod det at jeg kunne boote fra CDen, betyr det at jeg bare kan boote, eller kan jeg også installere? For jeg vil installere, uten å kjøre det fra DVDen jeg skal brenne. Og det er vel bare å mounte den i Daemon-tools og kopiere den til en DVD, ikke sant? (Jeg har ikke CD-plater foran meg akkurat nå, så jeg tar en DVD)

8155613[/snapback]

 

Brenn iso-filen på en DVD/CD, sett disken inn og start på nytt. Hvis disken ikke starter automatisk, må du endre bootrekkefølgen i BIOS. Etter at disken er ferdig lastet inn sitter du i Ubuntu og kan leke deg. Når du er ferdig med det, er det bare å klikke på installeringsikonet for å installere. :)

Lenke til kommentar
dabear Postet i dag, 22:03

  For nåværende linux-systemer, finnes det ikke virus i det heletatt. Sikkerheten er ganske god, men ingen systemer er 100% sikker, det beror på hva brukeren gjør. I ubuntu kjører du som standard med en underpriviligert bruker, men det er ingen problemer å utføre administrator-oppgaver, du vil da bli spurt etter passord.

Btw; ikke ha for store forhåpninger med å få poker-klienter for windows til å funke under linux, viss du da ikke bruker vmware eller liknende, sjølsagt. Jeg har ikke fått kjørt noen pokerklienter under wine/crossover linux enda.

 

Samme som med Vista, altså ;)

Endret av Leifen18
Lenke til kommentar
Nå har jeg lastet ned Linux fra denne siden: http://www.ubuntu.com/products/GetUbuntu/d...#currentrelease Og valgte UiOs fil som het ubuntu-6.10-desktop-i386.iso

 

Så kjørte jeg fila som bare var vanlig setup, og der stod det at jeg kunne boote fra CDen, betyr det at jeg bare kan boote, eller kan jeg også installere? For jeg vil installere, uten å kjøre det fra DVDen jeg skal brenne. Og det er vel bare å mounte den i Daemon-tools og kopiere den til en DVD, ikke sant? (Jeg har ikke CD-plater foran meg akkurat nå, så jeg tar en DVD)

8155613[/snapback]

 

Brenn iso-filen på en DVD/CD, sett disken inn og start på nytt. Hvis disken ikke starter automatisk, må du endre bootrekkefølgen i BIOS. Etter at disken er ferdig lastet inn sitter du i Ubuntu og kan leke deg. Når du er ferdig med det, er det bare å klikke på installeringsikonet for å installere. :)

8156467[/snapback]

Så det er ikke vanlig installering og format i det hele tatt? Og installerer jeg imens jeg er inne på Linux, eller blir det da omstart?

Lenke til kommentar

Brenn iso-filen på en DVD/CD, sett disken inn og start på nytt. Hvis disken ikke starter automatisk, må du endre bootrekkefølgen i BIOS. Etter at disken er ferdig lastet inn sitter du i Ubuntu og kan leke deg. Når du er ferdig med det, er det bare å klikke på installeringsikonet for å installere. :)

8156467[/snapback]

Så det er ikke vanlig installering og format i det hele tatt? Og installerer jeg imens jeg er inne på Linux, eller blir det da omstart?

8156498[/snapback]

 

Joda, det er vanlig installering og formatering, men Linux-installasjoner forekommer vanligvis som Live-CD'er. De fungerer slik at du kan teste ut operativsystemet før du installerer det, dvs. du kjører Ubuntu fra CD'en. For å installere det på PC'en din må du trykke på installeringsikonet på skrivebordet. Når du har gått igjennom alle installasjonspunktene, kan du f.eks. surfe mens du venter på at installasjonen skal fullføres. :)

 

Her er noen screenshots av hvordan det vil foregå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...