Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk det endelig til å fungere, tror jeg hadde feil nVidia drivere. Når jeg installerte kmod-nvidia-96xx (yum install --enablerepo=livna kmod-nvidia-96xx) i stedet for kmod-nvidia fra Livna så fungerete det med en gang :D, siden jeg kjører på ett litt eldra kort, Geforce 4800Ti.

 

Fedora Core 6, Kernel 2.6.20-1.2925

 

Det har kommet en oppdatert versjon av Beryl etter at denne artikelen ble publisert for første gang, litt usikker på versjonsnummeret.

Endret av crowly
Lenke til kommentar
Det har kommet en oppdatert versjon av Beryl etter at denne artikelen ble publisert for første gang, litt usikker på versjonsnummeret.

8206391[/snapback]

 

Ja, fikk inn en oppdatering automatisk, det er versjon 0.2.1 som er kommet ut. Dessverre krasjer maskina mi når jeg går fra den med Beryl på. Det skjedde ikke før oppdateringen. :(

Lenke til kommentar

God artikkel, gøy å se norsk presse skrive om Beryl :)

 

Kan legge til et par ting:

 

Beryl har ikke noen hardt definert 40FPS grense. Beryl benytter vsync, men under dualhead er det ikke teknisk mulig for Beryl å detektere refresh raten, og dermed brukes en default på 50FPS. Fordi dette er upresis måling viser det seg derimot at det typisk daler med 10fps. Dette kan man stille inn i general settings, man kan f.eks sette beryl til å sikte mot 85FPS om man har dualhead på 75Hz... Kjører man en skjerm, trenger man neppe tenke på dette.

 

FPS måling på 400-500FPS er også svært lite for Beryl på den maskinvaren. Selv har jeg dualhead med Beryl på et nVidia 6800GT kort og drar rundt omkring 800FPS, på GO kort har jeg hat cirka 1600+ FPS med Beryl. Men det er riktig som artikklen sier at benchmarkpluginen ikke er presis. Uansett er det veldig sjelden at det er skjermkortet som begrenser FPS'en her; 3D-opperasjonene Beryl gjør er ufattelig enkle sammenlignet med spill, så lenge kortet ditt har støtte for det Beryl krever, vil hastigheten på korte så og si aldri være flaskehalsen. Det bør vel nevnes at det varierer kraftig avhengi av hvilke plugins du bruker.

 

Etter å ha brukt Compiz, Compiz-quinn og Beryl over lengre tid, samt utviklet Beryl, føler jeg også at det er viktig å trekke fram at Beryl er svært behagelig selv for de av oss som IKKE bryr oss så veldig mye om fancy effekter. Animasjonene f.eks kan være fancy, selv foretrekker jeg å ha dem diskre. Wobbly-pluginen bruker jeg ikke. Og for tiden bruker jeg Wall-pluginen istedet for kuben, som gir deg muligheten til å ha f.eks 3 ganger 3 desktoper, og zoome ut for å se alle sammen (som en vegg). Denne fleksibiliteten er en av de virkelige styrkene til Beryl, som artikklen her også trekker fram.

 

Når det gjelder ytelse på andre grafikkrelaterte programmer under Beryl, så varierer det kraftig avhengi av driverene dine. Beryl i seg selv bryr seg ikke så mye, men bruker du f.eks Xgl så har du ikke muligheten til å bruke direct rendering (Xgl og AIGLX er begge måter å gi indirekte aksellerert rendering). Og selv om du har direct rendering, så kan det vise seg at driverene dine ikke egentlig takkler det. Et eksempel på dette videoavspilling; En del drivere takkler ikke å transformere bildet når du spiller av videoer. Resultatet er at om du forsøker å gjøre en video transparent, så blir den helt blå, eller om du vrir kuben, så vris ikke bildet på videoen. Dette er altså en svakhet i driverene, og dette blir gradvis bedre.

 

På driver-fronten er ATI de store synderene, nVidia fungerer men kunne gjerne vært bedre, og Intel er nok de beste. Bare synd Intel ikke har noen grafikkort til å matche de gode driverene... Det bør vel merkes at nVidia sine drivere nok gir det beste resultatet, men til tider kan de skape problemer. Har du mindre enn 128MB videominne f.eks vil du nok oppleve den kjente "Sort vindu" buggen til nVidia om du bruker Beryl.

 

--

Kristian Lyngstøl (Beryl utvikler)

Lenke til kommentar

Skal si beryl er artig, og krevende. Gikk opp i 70 grader på laptopen her da det regna og brant over hele skjermen :!:

 

Glad jeg binda vindusviskeren og clear skjerm etter at jeg gikk amokk med blyanten og fargela hele desktopen :)

Endret av darkz
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...