Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dette er forskjellig fra distro til distro. Med ubuntus live-cd, brenner du først ut isoen på cd/dvd, rebooter, og kommer inn i et test-miljø. Dette testmiljøet kjører direkte fra cden/dvden, og vil gi deg en forsmak på linux (dog noe treigere).

 

Fra dette miljøet, vil du kun se ett ikon på skrivebordet som er merka med "install", og som da vil installere linux. Etter en reboot, vil linux være tilgjengelig, da evt som dualboot med windows. Oppstartslasteren, kalt GRUB, vil la deg velge mellom linux og windows for hver gang du starter maskina.

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For nåværende linux-systemer, finnes det ikke virus i det heletatt. Sikkerheten er ganske god, men ingen systemer er 100% sikker, det beror på hva brukeren gjør. I ubuntu kjører du som standard med en underpriviligert bruker, men det er ingen problemer å utføre administrator-oppgaver, du vil da bli spurt etter passord.

Btw; ikke ha for store forhåpninger med å få poker-klienter for windows til å funke under linux, viss du da ikke bruker vmware eller liknende, sjølsagt. Jeg har ikke fått kjørt noen pokerklienter under wine/crossover linux enda.

8156437[/snapback]

Hva er vmware? Koster det penger? Isåfall ryker liksom noe av vitsen med å ha gratis OS, når man må betale for å få programmene man bruker til å virke

Lenke til kommentar
eventuelt om det funker med et gf2 (vet ytelsene blir crap men lurer på om det funker med tanke på at de nyeste linux driverene fra nvidia ikke stter gf2)

8156895[/snapback]

 

Jeg har testet beryl på et eldre system med Geforce2 GTS. Det var litt hardere å installere siden legacy-driverne fra nVidia ikke inneholder AIGLX, og man må derfor installere XGL og bruke den i stedet for X-org.

 

Alt fungerte faktisk veldig glatt, MEN en eller annen bug gjorde at XGL brukte oppimot 100% CPU hele tida. Det hele gikk derfor kraftig utover resten av systemet, som hakkete filmavspilling og hakkete scrolling.

Lenke til kommentar

Må si jeg har siklet på dette en stund nå. Ser unektelig digg ut.

Masse som er unødvendig helt klart, men hva betyr det når du selv bestemmer hva slags effekter som skal brukes.

 

Stå på sier jeg bare.

Hadde bare linux hatt like god støtte av spill som windows hadde vel jeg byttet for lenge siden :p

 

Uansett, god guide til beryl dette her.

Lenke til kommentar
Direct i GNU/Linux Kommer nok aldri til å komme....heldigvis.

 

Hørt om OpenGL?

 

OpenGL = Fri programvare + Open Source = Fungere perfekt i GNU/Linux

 

Mange spell laget i OpenGL som UT(Unreal Tournament 2003/2004), Quake3, Quake4, Doom3, ET, Heroes

8154259[/snapback]

 

 

litt offtppic...

Jeg har spart en liten XP partisjon for å kunne spille rainbow6 vegas

denne kjører jo på Unreal Engine. (vil dette spille fungere i linux)

Håper iallefall UT3 kommer til å virke på linux :p

 

Ellers er jeg ny med linux.. started med Kubuntu,..funker fint som f....

Lenke til kommentar
husk å legge inn operativsystemene i denne rekkefølgen:

1. Windows XP

2. Windows Vista

3. Linux

Faktisk ikke, du kan fint legge inn Windows etter Linux. Du må bare legge inn bootloaderen på nytt fordi Windows synes det er gøy å overskrive den uten å spørre :p.

Lenke til kommentar

Heh. Startet lesingen av denne for at jeg trodde jeg skulle få en gratis snarvei til å få opp opengl på den siste kernelen, men neida. Forfatter tar samme snarvei som meg, og bruker 2.6.17-10.

 

Ellers kan jeg inrømme at jeg avinstallerte Beryl fra min Kubuntu igjen, etter at jeg bare ukritisk hadde trykka installer, uten å lese en cm om hvordan jeg skulle bruke det...

 

Men etter å ha sett Vista-themet på demoen her, skal jeg jaggu installere det igjen.

Lenke til kommentar
Heh. Startet lesingen av denne for at jeg trodde jeg skulle få en gratis snarvei til å få opp opengl på den siste kernelen, men neida. Forfatter tar samme snarvei som meg, og bruker 2.6.17-10.

 

Ellers kan jeg inrømme at jeg avinstallerte Beryl fra min Kubuntu igjen, etter at jeg bare ukritisk hadde trykka installer, uten å lese en cm om hvordan jeg skulle bruke det...

 

Men etter å ha sett Vista-themet på demoen her, skal jeg jaggu installere det igjen.

 

Jeg kjører da 2.6.17-11, sammen med nyeste nVidia driveren, 9755.

Minnes at det var noen småproblemer med nvid kort når 11 kom men meh.. husker ikke hvordan jeg fikset jeg.

 

Men hvis noen kan si meg hvordan jeg kan få mitt 4200 Ti (kjørende på "New" Legacy drivere) til å pumpe ut 24bit fargedybde (påkrevd av Beryl, tilsynelatende..) i stedet for 8/16/32, da er de min helt ;)

 

Jeg har to rigger med Ubuntu, den andre kjører jeg kun Metacity på, dog med 100% custom themes, lydfiler, GDM, bars osv.. Det har blitt ganske stilig, too bad jeg ikke har screenshot her...

 

En liten kommentar, dette var jo ikke akkurat en guide da, det var mer et overblikk. Hvis du er interresert i å skaffe deg Beryl, så bør du lese DISSE guidene::

 

http://wiki.beryl-project.org/wiki/Main_Page

 

Ubuntu=>nVidia BETA drivers (hvis du har nyere nvidia skjermkort)

Ubuntu=>ATI /XGL hvis ATI

 

Hvis du har gamle nVidia-kort (4-serien eller eldre) må du bruke legacy drivere, finnes på albertomilone.com, skaff Envy derfra, og add driver-repo'en hans, ligger under prosjekter..

 

Ting å huske på: Finner man ut til neste gang :p

 

Denne posten hadde jeg strøket i norsk med, men det er natt og jeg er trøtt ^^

PM meg hvis dere har probs med install av Beryl, kan peke dere i riktig retn.. Men ikke før dere har finkjemmet ubuntuforums.org ^^

Endret av Etern1ty
Lenke til kommentar
Finnes det noe lignende for Windows?

8153061[/snapback]

Ikke som et eget program så vidt jeg vet. Altså noe som fungerer integrert med hele desktoppen og GUI'et. Jeg tror det er umulig for 3.parts leverandører å lage noe som går så innfattende ut over GUIet i Windows siden kildekoden er såpass lukket og kommunikasjonsstandarder ofte er for dårlig dokumentert.

 

Det som ligner mest i Windowsverden er Windowstasten + tab i Vista Aero.

 

Men det skal gå an å ha flere skrivebord i Windows via 3.parts programmer. Husker jeg prøvde det ut i Windows 98.

8153213[/snapback]

Det finns lignende til xp/2000 og 98 også: Sjekk her: her

 

Har bare leka meg litt med det. Funker ganske greit, men ser ikke den store nytteverdien egentlig bortsett fra at det ser kult ut.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
er det noen som vet om dette funker på 64 bit utgaven av ubuntu? (6,10)

eventuelt om det funker med et gf2 (vet ytelsene blir crap men lurer på om det funker med tanke på at de nyeste linux driverene fra nvidia ikke stter gf2)

8156895[/snapback]

Det funker flott som bare det i AMD64 versjonen av Edgy.

 

Vil forøvrig bare kommentere rundt dette med nytteverdi. Beryl i seg selv har vel ingen nytteverdi, ei heller Vista sitt nye UI. Men det finnes folk som gjerne vil ha noe som ser litt mer spennende ut enn hva man har sett på de siste 10 åra :) Og til dere som vil ha det minimalistisk, minimalistisk betyr ikke nødvendigvis at ting trenger å se kjedelig ut? Drømmen for min del hadde vært å kjøre Fluxbox sammen med Beryl :dribble:

Lenke til kommentar
Beryl i seg selv har vel ingen nytteverdi, ei heller Vista sitt nye UI.
Tvert i mot, det hjelper til med organisering av programmer og skrivebord. Og beryl lar deg gjøre det hele effektivt.

 

Det er selvsagt også features som er helt unødvendig..

Lenke til kommentar
Jeg er vant med å kjøre XP på en 6GB partisjon... Grunnen til at jeg har så mye på Vista-partisjonen, er fordi jeg hadde missforstått kravet om 30GB, og trodde det var selve partisjonen som måtte være så stor...

Så jeg trenger egentlig bare 5GB, og vil holde med det? Går ut ifra at jeg klarer snike meg like lett unna på Linux, osm på XP? Jeg har den gamle XP-partisjonen som ikke er i bruk... Derfor ville det vært greit :)

Jeg har totalt 640GB, så jeg er vant med å la være å installere ting på OS-partisjon, og heller få system på sakene :p Så slipper jeg også å miste dem i tilfelle uventet formatering :)

 

Tusen takk for svar på spørsmål :) Noen plass jeg kan laste ned, uten å bruke nedlastningsprogram? :)

8154167[/snapback]

 

Som sagt, Ubuntu krever bare 1.5 GB ut av boksen, men du bør sette av litt plass til evt. andre ting du kommer til å trenge (Beryl f.eks.). 5 GB går sikkert helt greit, men om du blir helt dilla på Linux, vil nok den plassen bli veldig knapp etterhvert. :)

 

Ubuntu finner du her. Du kan laste den ned fra server i Norge.

8154510[/snapback]

 

Du kan ha dualboot med Vista, men du må velge å installere slik at den havner på samme området som masterbootrecord. Forøvrig er det greit å ha 10GB til / filsystemet og 10GB til /home og deretter sette 1GB /swap. I allefall slik jeg har forstått det.

 

Når det kommer til utseendet på Beryl, så er det utvilsomt lekkert, men temmelig ubrukelig til alt annet enn utseendet. Det å ha et 3D skrivebord er jo kult, men det er også det. Viser seg at jo mer fiksfakseri det er, jo mindre effektive blir man. Men i dag skal jo ting se bra ut i tillegg til funksjonelt.

Lenke til kommentar

Scale-funksjonen, som er enablet som default i både compiz og beryl, syns jeg har høy nytteverdi. Og den grisebanker flip3d i Vi$ta :)

 

Den er ekstremt praktisk hvis jeg har mange vinduer oppe samtidig, og taskbaren dermed blir kludrete. Hvordan skal jeg kjapt finne igjen det vinduet jeg leter etter? Isteden for å lete gjennom taskbaren eller trykke alt+tab ørten ganger, så flytter man altså bare musa opp i høyre (eller venstre *) hjørne og vips så forminskes alle vinduene og legger seg pent utover skjermen. Dermed er det bare ett museklikk som skal til for å aktivere ønsket vindu :thumbup:

 

 

* Default-instillingen kan variere, men dette kan såklart konfigureres av brukeren, som alt anneti beryl.

Lenke til kommentar
Scale-funksjonen, som er enablet som default i både compiz og beryl, syns jeg har høy nytteverdi. Og den grisebanker flip3d i Vi$ta :)

 

Den er ekstremt praktisk hvis jeg har mange vinduer oppe samtidig, og taskbaren dermed blir kludrete. Hvordan skal jeg kjapt finne igjen det vinduet jeg leter etter? Isteden for å lete gjennom taskbaren eller trykke alt+tab ørten ganger, så flytter man altså bare musa opp i høyre (eller venstre *) hjørne og vips så forminskes alle vinduene og legger seg pent utover skjermen. Dermed er det bare ett museklikk som skal til for å aktivere ønsket vindu  :thumbup:

 

 

* Default-instillingen kan variere, men dette kan såklart konfigureres av brukeren, som alt anneti beryl.

8158125[/snapback]

 

Mener å ha sett denne funksjonen på osX også. Flip funksjonen i Vista er ganske kjekk, faktisk. Nå har jeg den nye trådløse lasermusa til Logitech, og scrollen på innsiden av hånda bruker den i Vista. Men jeg savner faktisk å kunne spre utover mine vinduer slik som andre kan.

Lenke til kommentar
Hadde bare linux hatt like god støtte av spill som windows hadde vel jeg byttet for lenge siden :p

8157140[/snapback]

 

Jeg trives med Linux og Windows i dual boot. Windows er kun til spill, og er kjapp som bare det uten masse andre programmer installert. Noen liker dual boot, andre ikke, men verdt et forsøk er det. :)

 

Jeg har spart en liten XP partisjon for å kunne spille rainbow6 vegas

denne kjører jo på Unreal Engine. (vil dette spille  fungere i linux)

Håper iallefall UT3 kommer til å virke på linux :p

8157143[/snapback]

 

Sjekk Wine sin AppDB. Dette er brukererfaringer, så ikke 100% reliable.

 

husk å legge inn operativsystemene i denne rekkefølgen:

1. Windows XP

2. Windows Vista

3. Linux

Faktisk ikke, du kan fint legge inn Windows etter Linux. Du må bare legge inn bootloaderen på nytt fordi Windows synes det er gøy å overskrive den uten å spørre :p.

8157154[/snapback]

 

Ja, men å redigere bootloaderen for en n00b når du ikke kommer inn i Ubuntu lenger, er ikke så gøy. Best å unngå det hvis en kan. :p

 

Du kan ha dualboot med Vista, men du må velge å installere slik at den havner på samme området som masterbootrecord. Forøvrig er det greit å ha 10GB til / filsystemet og 10GB til /home og deretter sette 1GB /swap. I allefall slik jeg har forstått det.

8158123[/snapback]

 

Hvor stor /swap du trenger kommer strengt tatt an på hvor mye regulært minne du har. Jeg bruker mellom 500 og 600 MB av vanlig minne med Beryl aktivert. Swap er aldri blitt rørt enda. Har 2 GB RAM, og har satt av 512 MB til swap.

 

Som andylove sier er det ufattelig lurt å sette av en egen partisjon til /home, slik vil alle instillingene dine lagres ved en reinstallasjon. Ubuntu kommer f.eks. i en helt fersk utgave 19. april. Dette er en større oppdatering som det kan være lurt å installere.

 

Mener å ha sett denne funksjonen på osX også. Flip funksjonen i Vista er ganske kjekk, faktisk. Nå har jeg den nye trådløse lasermusa til Logitech, og scrollen på innsiden av hånda bruker den i Vista. Men jeg savner faktisk å kunne spre utover mine vinduer slik som andre kan.

8158132[/snapback]

 

Siden Beryl er både fritt og gratis, har de vel kanskje litt større frihet. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...