Gå til innhold

"Home" Ny playstation 3 online service


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette her har virkelig potensiale. Wii sitt allerede lite intresante Mii opplegge ramlet i gulvet etter dette :p Nei Sony ser ut til å ha noe herlig på gang her.

 

No må det snart ta slutt på PS3 sine gode nyheter, ellers ligger VISA stripen min dårlig ann den neste mnd....

 

:wee:

Lenke til kommentar
Etter de som jeg har lest og hørt skulle de gå ann og be venner hjemm til deg å se filmer du har lagret på din PS3? Så jeg kan sitte hjemme å se på en film en kompiss har??

 

jepp

8103056[/snapback]

Ja, dette blir nok kanonutbredt i kabel USA, og ADSL Noreg.

Krev litt bandbredde det då.

8104267[/snapback]

 

Ikke noe problem det.. Man downscaler "on the fly" som man gjør med location free uniten til psp (ble veldig moderande språk dette ;) ). Jeg tror nok ikke at det er noen som forventer HD/BD kvalitet over nett.. Da blir de nok skuffet.. :)

Lenke til kommentar
Okay, var ikkje klar over at det var ei moglegheit. :-)

Men det virka som om folk venta å få HD on demand frå vennene sine.

8104331[/snapback]

 

Det vil vel kreve 1GB linje over hele eteren, så det ser vi nok ikke for både BD og HD DVD er erstattet med noe større, tipper jeg.. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor folk bruker adjektiv som "genialt" og lignende skjønner jeg aldeles ikke. Har noe gått meg hus forbi? For dette er jo kun et glorifisert menysystem!

 

Dette virtuelle miljøet er jo kun en 3-dimensjonell variant av f.eks. MSN Messenger. Hvor man i stedet for bilder blir representert av digitale mennesker. I stedet for å velge chatte-vindu, må man spasere bort til en annen gruppe mennesker med styrespaken. For å starte et spill sammen, må alle samles på samme rom for så å velge nettopp den handlinger utifra en meny - kontra hvordan man gjør det på Messenger (Handlinger > Start en aktivitet...). For å dele filmklipp må man igjen spasere til et bestemt sted ("leiligheten") hvor en av folka må knote litt med den digitale tv-en sin, fremfor å bruke Del Filer-kommandoen til Messenger. Blir det morsommere å dele filmklipp om man sitter i det samme virtuelle rommet som personen man deler dem med? Vil dette da gi en slags kunstig følelse av å se klippet sammen med den personen?

 

Selv tror jeg ikke det. Dette virker fremfor alt tungvindt. Jeg foretrekker menysystemer hvor alt er oversiktelig og de fleste handlinger kan utføres med et par tastetrykk, fremfor mange sekunder med spasering og jatting. For selv om man kan teleportere seg fra rom til rom, er det jo unektelig enklere med en oversiktelig tekst-side med bilder og avsnitt.

 

Jeg sier ikke at ideen ikke er en god en, for det er den jo. Men å si at det er en revolusjon blir for dumt. Det er på mange måter klin likt systemet til XBox (oisann, nå ser nok Playstation-kids'a rødt...), bare med virtuelle omgivelser som gir litt mer rom for personliggjøring. Parallelene er veldig sterke sammen med Animal Crossing. Nesten så sterke at man kunne tro det var der Sony hadde fått/stjålet (tomato - cucumber) ideen fra. For det fungerer jo uendelig mye bedre som et underholdnings-program, fremfor noe rent praktisk. Og jeg ser absolutt underholdningsverdien i Home. Uendelig med muligheter for personliggjøring, morsomme måter å kommunisere på, samt litt ekstra motivasjon for å spille spillene sine (om jeg har forstått det riktig: at "achievement-poengene" kan brukes til noe i "leiligheten") - samt en litt for beleilig pengemaskin for Sony, som sikkert angret seg litt på gratis-online-holdningen. Slik sett tror jeg alle som liker Animal Crossing har noe STORT å glede seg til.

 

Men om jeg en dag raskt vil lese gamerscoren til en kompis, for så å hoppe inn i et chattevindu med han hvor vi avtaler å spille sammen, vil jeg heller benytte meg av et strømlinjeformet menysystem.

Endret av Alex ws
Lenke til kommentar

Jeg blir sjalu :p

 

Høres stilig ut dette. Men de må passe på å oppdatere dette. ellers blir det kjedelig i lengden, men stort potensiale har det.

 

Ligner også veeldig på secon life dette :p

 

edit: dog de burde ha en mulighet for å bruke vanlige menyer og slikt. Så det går kjappere..

Endret av Lund-
Lenke til kommentar
--<Snip snip>--

8104414[/snapback]

Du har et gyldig poeng i det med at menyer er raskere og mer praktisk i dagliglivet til de fleste. Men så er det slik for barn og for nye brukere av elektronikk så kan det å bla i menyer virke veldig skummelt. Det som gjør dette så "genialt" (ooh, der brukte jeg ordet) er at det er en simulator av hvordan ting virker i den virkelige verden. På en mer nøyaktig måte en mange menyer. Skal man snakke med noen, så går man bort til dem, man ringer eller besøker dem for å sjekke om de er hjemme osv. Å det kan kanskje virke litt tungvint. Men vi gjør det hver dag i dagliglivet. Å jeg tror dette vil gi en koseligere og mer almenn onlineopplevelse en det vi kanskje har hatt med hardcore live.

 

Microsoft er flinke til å rette seg mot forumgamere (det vil si de gamerene som er så inne i spill at de sitter på forum og diskuterer dem) Mens sony er mer for allmenspillere og bredere målgruppe. Å det er det denne fynksjonen lyser av. At dette er et glimrende system er det liten tvil om. Å spillutviklerne har fått et kraftig verktøy å jobbe med. Man lager egne gamespaces der man kan se trailere og prøve demoene. Å alt er utformet som et rom. Man vil med dette føle det som man er en del av en virtuell verden, mens live er mer et statisk menysystem som ikke tar deg noe annet sted en der du er, i sofaen.

 

Viss de klarer å holde dette rent og ryddigt, enkelt og opprativt. Så tror jeg faktisk sony har klart noe ingen av oss egentlig hadde tenkt var mulig. Nemlig toppe live. (mye kommer ann på matchmaking å friendslist osv. men Home er såååå mye mer)

Lenke til kommentar

Er vel ikke lenge før man får en hel hær med fjortisser som springer rundt og tigger om penger til nye møbler og diverse andre ting. "Hey, man! Can you spare a couple of $ONY? I need a new 100 inch flat screen teevee so me and my m8s can watch pr0n in my new crib. Pliiiiz!" Hehe. Nesten som WoW, uten dreping. Noe som er synd, da det sikkert kommer til å klø i fingrene etter å fått tatt noen av de tiggende fjortissene av dage ... Er dere heldige så implemeterer SONY en haug med quests der man kan skaffe seg nytt utstyr. Man må jo være PIMPest i gata liksom, og da trenger man jo det feteste utstyret som kan oppdrives. Blir vel evig quest grinding for å få det droppet man vil ha :D

 

Men det både ser og høres bra ut dette altså, sånn teoretisk sett. Får bare håpe det blir det i praksis for de som kjøper seg PS3 og finner det interessant.

 

edit. leif.

Endret av Appleseed
Lenke til kommentar
*poff*

Jeg er definitivt enig med deg i at dette kan gjøre prosessen mer pedagogisk for mange. Men jeg vil tro at det er en både-og situasjon. SøtJente_14 vil sikkert finne det lettere å spasere bort til biljardbordet sitt og trykke "X" for å spille biljard, fremfor å trykke "Start", velge "Activities" og deretter trykke på "Play Pool". Men en annen dag vil kanskje SøtJente_14 spille Barbies Extreme Make-Up-Island-Party Five sammen med sine to veninner - PussyCatDoll15 og JegLikrEldreGutr - over internett. Først prøver går de alle inn i det offentlige Barbie EMUIPF-rommet og starter spillet derifra. Men da oppdager de at alle sammen starter det samme spillet, men ikke med hverandre! Deretter møtes de tre eventyrlystne jentene i den virtuelle leiligheten til SøtJente_14. Der går de bort til arcade-spill-kabinettet som de vet brukes til å starte spill med. Men der får de kun valg om å spille de få spillene som allerede finnes i leiligheten - som for eksempel biljard. SøtJente_14 begynner å grine [for deretter å endre kallenavnet sitt til LifeIs2Hard] og de to veninnene innser fort at slaget er tapt. De glemte å møte opp i det riktige flerspiller-rommet og fikk derfor ikke spille sammen...

 

Okei, et noe ekstremt eksempel, men jeg tror du skjønner hvor jeg vil hen. Et bedre eksempel [og heldigvis fraværende patentert og elskbar Alex-humor™] er å spille Need For Speed Underground (ikke at jeg vil anbefale noen å spille det spillet). Der kjører du rundt i en stor by og støter på forskjellige oppdrag der og når de befinner seg. For den vante spilleren er dette kanskje den foretrukne måten å velge oppdrag på, men uerfarne personer vil kansje oppdage at det er lettere å finne fram og vanskeligere å kjøre seg vill ved å bruke det medfølgende "GPS-systemet" som lar dem velge oppdrag, oppdragstype (drifting, checkpoins, outrun, speedlaps (ja, jeg dikter opp navn nå, aner virkelig ikke hva man kan gjøre i NFSUnderground)), og få vite hvor det hele befinner seg, hva man kan vinne etc. Man får faktisk mer informasjon i listen, enn hva man gjør uten. Det samme tror jeg vil være tilfelle i Home: Gå bort til Per, Pål og han tredje kisen. Du ser raskt at alle tre liker rosa, rutete skjorter og mest sansynligvis er homofile. Den siste toerien støttes kraftig av at Per plutselig begynner å danse mens Pål klasker seg på låret. I Messenger har hver person et bilde (her er det jo like langt med Home, da den digitale personen ikke er et sterkere visuelt hjelpemiddel), samt et eget motto/undertittel. I Messenger har du også en oversikt over hva som er sagt. Noe slikt hadde jo vært svært upraktisk i Home, der hele interfacen er i ett og samme vindu.

 

Per idag tror jeg de fleste oppegående mennesker har vært borti MSN Messenger, mobiltelefoner med fargeskjerm eller kanskje billetterminalene til NSB. Å velge mellom tre forskjellige prate-vinduer i Windows eller på PS3 tror jeg vil være svært enkelt og lite skummelt for dem. Kanskje tilogmed lettere enn i Home, hvor man også må FINNE personene man skal prate med. Poenget mitt er at det i bunn og grunn har både positive og negative sider når det kommer til brukervennlighet. Men jeg synes absolutt ikke at nettopp brukervennligheten er et vinnende argumen om man skal sammenligne med andre system.

 

Å alt er utformet som et rom.

Igjen: Dette er også den ENESTE forsjellen fra alternative systemer. Absolutt morsomt og dypt, men ikke noe som endrer eller utvikler online-tjenesten, snarere bidrar til den. Nesten som om det var et eget spill som samtidig lot deg manøvrere deg rundt i PSN-menyen. Dere burde forresten sjekke ut spillet Phantasy Star Online. Det er omtrent klin likt Home. Der fungerer pratingen og manøvreringen på den eksakt samme måten. Stilen i spillet er også bemerkelsesverdig lik. Spesielt den nyeste utgaven (Universe), som også gir deg et eget rom/leilighet å dekorere. Forskjellen der er at leiligheten ikke har tilgang til filene på konsollens harddisk.

 

Misforstå meg rett: Jeg gleder meg til Home kommer, og tror det blir en gedigen hit. Men jeg mener bestemt at det ikke er noe bemerkelsesverdig originalt med det hele. Enda et eksempel er disse 3D-chat-tjenestene man finner på internett. Der kontrollerer man en 3-dimensjonal figur, som prater med en annen 3-dimensjonal figur. Dette, samt at teksten vises i bobler, er den "store" forskjellen fra tidligere nevnte MSN Messenger. Sikkert kjempemorsomt for enkelte, men langt ifra genialt.

Endret av Alex ws
Lenke til kommentar
Snipp
Snapp

Snute

8104634[/snapback]

Jeg er faktisk enig i det meste du sier. For det er som regel enklere med enkle menyer. Men dette systemet passer mye bedre for konsoller. Det er litt mer konsollvenlig en det messenger er.

 

Å jeg tror det vil være slike "jump cuts" som man finner i need for speed spillene, der man kan velge om man vil kjøre eller bare warpe bort til racene.

 

Å jeg tror ikke "home" blir en emo generator som du påstår. Det er både praktisk og oversiktelig. Det vil nok være litt forvirrende i starten som med alt annet. Viss vi skal dra inn live eksempelet til Xbox så er det litt for mange klikk og menyer. Skal man finne noe så må man klikke fra den ene siden til den andre forbi den tredje og inn i den fjerde.

 

Å Home er ikke som MSN, det er litt mer spill basert. med enkle kommandoer som "join me" og follow me" så er det bare med noen få knappetrykk. Så har man noen å spille med.

 

en annen ting som er viktig her er personifiseringen. Noe som vil hjelpe en del. Nå har MSN det. Men ikke på denne måten. Man lager en digital representasjon av seg selv som møter andre. Sims online om man vil, men det er jo bare en portal til uante muligheter. (eller de ble vel i hovedsak diskutert idag) Men jeg ser ikke noe negativt i å ha dette som basis for sony sitt onlinesystem. Det er ikke hyperorginalt. Men i dagens samfunn så er det langt mellom de gangene man opplever det. Men det er friskt pust av hva vi kunne vente av sony.

 

Å det er mange som bruker fjortisbrukere som en dårlig ting her. Å det kan man ikke ungå uansett hvordan systemet er bygd opp. They are freakin EVERYWHERE! *Grabs shotgun*

 

Det blir litt trist imorgen tidlig, når jeg leser dette å finner ut at de halvdårlige vitsene mine ikke er halv.... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...