Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

 

Teiteste grunnen til å avskrive en serie jeg har hørt om i alle fall. Ingen bryr seg om hva folk fra Norge heter.

Ja, det var jo utelukkande grunna namnet Trondheim at eg slakta den episoden.. Ikkje. Har du sett den?
Les ditt eget innlegg på nytt. Det eneste du trekker frem som negativt er dette greiene med Norge, og at du bare så én episode av serien. Da gjorde jeg den logiske slutningen å koble sammen de to opplysningene.

 

Og nei, jeg har ikke sett den nye serien. Men det har jo ikke du heller ...? ("Eg har sett ein episode av X-files. Det var for om lag 20 år sidan")

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må bare få si, gårsdagen x-files (ep3) var noe av det værste jeg har sett på lenge.

Overhode ikke interesangt å se på. Mistet litt den gnisten jeg fikk av de to første.

Får håpe serien tar seg opp neste uke

 

Jeg synes den var hysterisk :) Ingenting var slik man forventet det skulle være. X-Files var også slik før. Altså serialisert, og med forskjellige skribenter, regissører og enkelte episoder var rett og slett komedier.

Lenke til kommentar

 

 

Teiteste grunnen til å avskrive en serie jeg har hørt om i alle fall. Ingen bryr seg om hva folk fra Norge heter.

Ja, det var jo utelukkande grunna namnet Trondheim at eg slakta den episoden.. Ikkje. Har du sett den?
Les ditt eget innlegg på nytt. Det eneste du trekker frem som negativt er dette greiene med Norge, og at du bare så én episode av serien. Da gjorde jeg den logiske slutningen å koble sammen de to opplysningene.

 

Og nei, jeg har ikke sett den nye serien. Men det har jo ikke du heller ...? ("Eg har sett ein episode av X-files. Det var for om lag 20 år sidan")

Det eg spurte om var om du har sett den episoden et sikta til. Det eg trekte fram var den komiske situasjonen der to karakterar snakka "norsk" til kvarandre. Ein slik tabbe fortel litt om serien og folka bak den.

Lenke til kommentar

Hvordan er Vikings?

 

Så første episode i går, men ble litt satt ut av hvor "amatørmessig" jeg syntes det hele var.. Det var ikke som forventet. Skal jeg prøve å rette finger, så var det kanskje regissøren some ikke var så dyktig her.

 

Ble heller ikke komfortabel med aksenten til folkene, da det hørtes litt ut som Donald Duck-engelsk. Som regel går det greit i andre serier nå de tar et annet morsmål og "forengelsker" det, men ble rart når det kom så nærme hjemme. Hørtes litt ut som om de har brukt norske skuespillere som ikke var så flinke i engelsk. Er det det de har gjort?

 

 

Åpen for å prøve mer, men hva synes folket her inne?

Lenke til kommentar

Dersom man ser bort fra de åpenbare historiske feilene så er Vikings i mine øyne en riktig så bra serie.

Norske vikinger var ikke like krigerske som danskene. Ragnar Lodbrok var svensk, dansk. Ikke Norsk. Det går vel kanskje ikke alltid tydelig frem at det skal forestille Norske vikinger, men visuelt ser det norsk ut. Kattegat er ikke i Norge, det er mellom Jylland og Sverige. Koblingen med Sverige gir også hint om at det er i Norge det foregår. Men det er som kjent lite fjell i Danmark, så i Vikings har de tatt seg geografiske friheter.

Karakterene er passe sære og underlige og historien veldig god utover. Karakterene er i de fleste tilfeller historisk korrekte. Ragnar Lodbrok er vel mer å regne som en myte. Ulike svenskekonger og diversen Norske er også riktige med navn, men ikke så mye mer. Når de kommer til England så bruker de historisk riktige navn, men fra helt feil tidsregning. Ragnar Lodbrok sies å ha levd mellom 700 og 800. Egbert ble født i 770 og var konge i Wessex fra 802 til sin død. Hans sønn Æthelwulf og hans sønn igjen Alfred er hvor de burde lagt tiden i serien (871 - 900) Den perioden er virkelig interessant.

 

Men, dette er underholdning, det er ikke en historie leksjon.

 

Ser poenget ditt med at det kan virke litt amatørmessig fra tid til annen, men det er litt av sjarmen med serien.

Endret av primatet
Lenke til kommentar

Dersom man ser bort fra de åpenbare historiske feilene så er Vikings i mine øyne en riktig så bra serie.

(Norske vikinger var ikke like krigerske som danskene)

Karakterene er passe sære og underlige og historien veldig god utover.

Ser poenget ditt med at det kan virke litt amatørmessig fra tid til annen, men det er litt av sjarmen med serien.

 

Takk for svar! :) Jeg får prøve litt videre.. Angående de historiske feilene, så går nok det helt fint for min del.. 

 

Men, det var det med aksentene og regisseringen som jeg måpte litt over..

 

Spesielt

i første episode der, hvor to prøver å voldta hu dama (som jeg skjønner er en bad (nice!) ass) i hjemmet etter at Ragnar drar til "the thing" (dårlig engelsk teksting). Og når de var på Tinget og de skulle avgjøre hva som skulle skje med de kriminelle.. Følte at det var skikkelig amatørmessig regissering..

 

 

Men, er det mange norske/skandinaviske skuespillere med, eller snakker de bare dårlig for å skape den nordiske følelsen? Jeg har ikke lyst til å gå inn og sjekke, med fare for å få spoilet noe..

 

 

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar

 

Dersom man ser bort fra de åpenbare historiske feilene så er Vikings i mine øyne en riktig så bra serie.

(Norske vikinger var ikke like krigerske som danskene)

Karakterene er passe sære og underlige og historien veldig god utover.

Ser poenget ditt med at det kan virke litt amatørmessig fra tid til annen, men det er litt av sjarmen med serien.

 

Takk for svar! :) Jeg får prøve litt videre.. Angående de historiske feilene, så går nok det helt fint for min del.. 

 

Men, det var det med aksentene og regisseringen som jeg måpte litt over..

 

Spesielt

i første episode der, hvor to prøver å voldta hu dama (som jeg skjønner er en bad (nice!) ass) i hjemmet etter at Ragnar drar til "the thing" (dårlig engelsk teksting). Og når de var på Tinget og de skulle avgjøre hva som skulle skje med de kriminelle.. Følte at det var skikkelig amatørmessig regissering..

 

 

Men, er det mange norske/skandinaviske skuespillere med, eller snakker de bare dårlig for å skape den nordiske følelsen? Jeg har ikke lyst til å gå inn og sjekke, med fare for å få spoilet noe..

 

 

Takk igjen! :)

 

 

Thorbjørn Harr er med, er sikkert flere i mindre roller og som statister.

En av sønnene til Stellan Skarsgård er med i en stor rolle (Floki)

 

Min favoritt karakter er forresten Lagerta. Bad ass Shieldmaiden.

Shieldmaidens var fryktede krigere, og vel så dyktige som kara.

 

De jeg kommer på i farta

Endret av primatet
Lenke til kommentar

Hvordan er Vikings?

 

Så første episode i går, men ble litt satt ut av hvor "amatørmessig" jeg syntes det hele var.. Det var ikke som forventet. Skal jeg prøve å rette finger, så var det kanskje regissøren some ikke var så dyktig her.

 

Ble heller ikke komfortabel med aksenten til folkene, da det hørtes litt ut som Donald Duck-engelsk. Som regel går det greit i andre serier nå de tar et annet morsmål og "forengelsker" det, men ble rart når det kom så nærme hjemme. Hørtes litt ut som om de har brukt norske skuespillere som ikke var så flinke i engelsk. Er det det de har gjort?

 

 

Åpen for å prøve mer, men hva synes folket her inne?

 
Vikings er veldig bra, og har holdt seg overraskende bra over sesongene også.  Kanskje litt vel brutal noen ganger. Men samtidig  bare viser endel som vikingene faktisk drev med og som virker fjernt idag. Dette gjøres uten å pynte på det, eller moralisere.
 
Regissøren synes jeg gjør jobben. Serien er veldig lite forutsigbar
 
Dette med den rare aksenten har de selvsagt gjort for å tekkes et bredt internasjonalt publikum (la det virke som om de snakker et annet språk samtidig som seeren skjønner det de sier). Det hadde selvsagt vært tøffere for oss om de snakket norrønt, men da hadde det nok ikke blitt noe av serien ser vi kjenner den. Jeg kom overraskende fort over dette. At de senere får identititsproblemer med at de faktisk blander inn en litt merkelig norrøn, er en annen ting.
Men skuespilelrene er ifra herfra og derfra i verden så de norske har nok gjort som de har blitt fortalt.
 
Så til dette med geografisurr. Kattegat er vel i Danmark et sted da, og det er vel ikke så mange fjell der som det kommer frem i serien. Første sesong er endel typisk "fjordlandskap". Dette er virker litt uproft ja.
Lenke til kommentar

Vikings er cheesy. Det hele har en stor følelse av falskhet over seg. Jeg har sett to sesonger, og klarte sjelden å føle sympati med karakterene. Som oftest ønsket jeg bare at Ragnar Lothbrook skulle få et spyd igjennom seg, slik at vi bare kunne bli ferdig med den uendelige runkefesten. Fyren er like dyp og interessant som en sveitserost. Jeg takler ikke de fleste skuespillerne, og blir som regel bare irritert av å se dem på skjermen. Serien mangler en troverdig atmosfære, og det kunne derfor til tider ha vært en Sons of Anarchy-episode uten motorsykler - grøss.

 

Så har vi de forferdelige aktsentene. Hele gjengen høres ut som at de har kjeften full av pølser. Utrolig nok har Ragnar av og til en aksent som minner mer om fransk enn skandinavisk.

 

Trenger ikke å gå inn på de utallige geografiske og historiske feilene, da det er forståelig at de tar seg friheter. Men da må man ta serien for det den faktisk er; middelmådig drama.

Endret av Quote
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg så kun de første fem episodene av sesong en før jeg skjønte at dette ikke var serien for meg. Forventet nok noe med en tydeligere atmosfære, á la Spartacus eller Black Sails. Det jeg syns var mest irriterende var ikke at de snakket engelsk med rar aksent, men at så og si alle karakterene har forskjellige aksenter fra hverandre.

Lenke til kommentar

Vikings er cheesy. Det hele har en stor følelse av falskhet over seg. Jeg har sett to sesonger, og klarte sjelden å føle sympati med karakterene. Som oftest ønsket jeg bare at Ragnar Lothbrook skulle få et spyd igjennom seg, slik at vi bare kunne bli ferdig med den uendelige runkefesten. Fyren er like dyp og interessant som en sveitserost. Jeg takler ikke de fleste skuespillerne, og blir som regel bare irritert av å se dem på skjermen. Serien mangler en troverdig atmosfære, og det kunne derfor til tider ha vært en Sons of Anarchy-episode uten motorsykler - grøss.

 

Så har vi de forferdelige aktsentene. Hele gjengen høres ut som at de har kjeften full av pølser. Utrolig nok har Ragnar av og til en aksent som minner mer om fransk enn skandinavisk.

 

Trenger ikke å gå inn på de utallige geografiske og historiske feilene, da det er forståelig at de tar seg friheter. Men da må man ta serien for det den faktisk er; middelmådig drama.

 

Jeg er enig i at Vikings kan bli latterlig med alle sine historiske feil men jeg må innrømme at jeg synes det fortsatt er en underholdende serie. Skulle bare ønske serien kunne vært litt mer historisk autentisk.

Lenke til kommentar

Hvilke spesifikke historiske feil er det man tenker på i Vikings? Jeg stusset over enkelte småting, men generelt vil jeg si at det meste faller innenfor det tolkningsområdet som en periode med såpass tynt kildemateriale tillater.

 

Når det er sagt er jeg ikke overbegeistret selv, men det har mer å gjøre med hvordan plottet er bygd opp. Manusforfatterne ser ikke ut til å ha noen overordnet plan for historiens utvikling og dramaturgi, men finner opp ting undervis, noe som gir historien et veldig usammenhengende og rotete preg.

Lenke til kommentar

Den for meg største historiske feilen skjer i England når de kommer dit. 

 

De første danskene kom til England i 793 (Lindisfarne)

Egbert var 23 år da, ikke 50 og noe.

Det sies i sagn at Ragnar Lodbrok kom til England i 865. I 865 var Æthelred konge. 

 

Begriper ikke hvorfor de har slike historiske blemmer i serien. Med tanke på at serien er "bestilt" av History channel, så er det enda pussigere at de ikke forholder seg til hstoriske fakta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...