Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

 

 

Noen som har sett første episodene av Billions? Noe å bruke tid på?

 

Har sett to første episodene. Bra serie. Absolutt ikke kjedelig.

Har du argumenter? Jeg vil ha litt drama, skikkelig diskusjon! Lenge siden siste gang det skikkelig ble kasta skit i tråden ;)
Liker det jeg har sett så langt, men så er jeg også veldig glad i finansdramaer. The Big Short er en av mine favoritter fra 2015. Jeg syntes eks. at Mad Men var dørgende kjedelig til tider. Hvor interessant er det med endeløst reklameprat? Liker karakterene, og tror dette kan bli en interessant serie. Kan styre meg for Lewis, men han er mindre irriterende her enn i Homeland. Det er uansett alfor tidlig å avfeie den etter to episoder.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du mener at Mad Men er endeløst reklameprat har du ikke forstått noe med serien. Det er som å si at The Wire bare er en "politiserie".

 

Ok? Jeg skrev at serien var dørgende kjedelig til tider. Mye av reklamesnakket, selv om det kan settes inn i et samfunnsmessig og historisk perspektiv, appelerte overhodet ikke til meg.
Lenke til kommentar

Mye av reklamepraten er faktisk om noe annet enn samfunn og historie. Det er så mange ting man kan tyde det på, men veldig mye av det er mer rundt mennesker som individer, hvordan det er å leve en løgn o.s.v. Problemet sikkert folk flest er at de ikke har interesse av å se "inn i serien". De ser bare reklamesnakk og et periodedrama først og fremst. 

 

Mad Men er ofte så godt gjennomtenkt, så detaljert, så nedtynget med mening, det er bare så mange lag som du kan skrelle å finne noe annet interessant i nesten hver episode, i hver handling og hvert øyeblikk av showet.

 

Folk flest ser vel ikke tv-serier for særlig annet enn å bli underholdt, og det er fint. Du kan like å se på serier/filmer for å bli underholdt, men du kan også like at seriene/filmene går lengre enn bare underholdning. At serien/filmen har noe mer mening enn bare at ting er kult og hva som skjer på skjermen. For enkelte tror jeg bare Mad Men handler om at man må gi tid og oppmerksomhet, og det er kanskje ikke alltid så lett å gjøre når du tror at du automatisk faller inn i serien. For meg tok det kanskje hele sesong 1 før jeg "falt inn i serien", og nå er den en serie jeg har like høyt oppe som The Wire og The Sopranos. Jeg trodde jeg aldri skulle like serien, men jo mer serien "snakket" ble jeg både dypt interessert i de filosofiske/personlige aspektene, samtidig som det underholdt meg. 

Endret av Maury
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sett fem sesonger av Mad Men, men synes at serien har dødpunkter. Tror de fleste har fått med seg at kvalitetsserier som The Wire, The Sopranos og Med Men har flere lag, men det er ikke alltid man finner noe interessant selv om man graver litt dypere. Det handler i bunn og grunn om egne preferanser. Jeg synes eks. at 2001 er en fantastisk film. Jeg har sett den 5-6 ganger. Vet dog om flere som ikke kan fordra filmen. Akkurat det aksepterer jeg, da det er en film med lite dialog og veldig lange scener.

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

Og da er vi på noe helt annet tema med personlige preferanser, og det er fair.

 

Men jeg bare syntes den "endeløst reklameprat" var litt sånn defust kommentar, så hvis, som jeg skrev, så mente jeg det var feil og kanskje litt for lett måte å si det på.

 

Ingenting å gå til knivkamp for. :)

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Jeg tror de aller fleste får med seg at MadMen er om noe mer enn reklame. Det gir et godt og selvfølgelig noe karikert bilde av tiden, innmars i forbrukersamfunnet, personlige problemer som skjuler seg under et glatt ytre etc. Samtidig som det fungerer på flere nivåer, er det dype som ligger der langt ifra så krevende å finne som i Shakespeares og Hemingways litteratur. Så er det nevnt også.

 

Det hadde vært interessant å høre hva folk synes om at det ble så mange sesonger? Jeg selv mistet intressen i sesong 3, og vet at jeg ikke er alene om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er greit, men det betyr ikke at alle gidder å sitte og grave for å finne symbolikken bak dialogen. 

Dostoevsky er visstnok en glimrende forfatter, men ikke faen om jeg klarte å lese vrøvlet hans.

 

Edit: Jeg tok feil, det var Tolstoy jeg prøvde å lese. Ser du? Jeg gir ikke to øre for den type litteratur, men det betyr ikke at jeg er uenig i at det er objektivt verdifullt.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Jeg tror de aller fleste får med seg at Mad Men er om noe mer enn reklame. Det gir et godt og selvfølgelig noe karikert bilde av tiden, innmarsj i forbrukersamfunnet, personlige problemer som skjuler seg under et glatt ytre etc. Samtidig som det fungerer på flere nivåer, er det dype som ligger der langt ifra så krevende å finne som i Shakespeares og Hemingways litteratur. Så er det nevnt også.

 

Det hadde vært interessant å høre hva folk synes om at det ble så mange sesonger? Jeg selv mistet interessen i sesong 3, og vet at jeg ikke er alene om det.

Jeg droppet ut etter sesong fem. Episode 12 i sesong fem er i min favoritt.  Jeg begynte på sesong seks, men tror ikke jeg fullførte mer enn to episoder.

Lenke til kommentar

Så de to første episodene av The Shannara Chronicles akkurat. Positiv! :) Følte at det begynte litt cheesy, men den vokste på meg. Det er lett å sammenligne med Game of Thrones, men denne her var mer barnevennlig, mer magi og slikt. Veldig mer fantasy-preget. Ikke det dystre man finner i GoT. Men, jeg likte den godt og skal se mer! Håper den får fortsette en stund! :)

Lenke til kommentar

Sikker ikke.. Siden da ville serien vært "ubrukelig" for veldig mange av potensielle seere.. Hvis du spurte meg, så var det bare mitt valg, siden jeg alltid har vært glad i X-Files, men aldri fått sett alt! :)

 

 

EDIT: Er vel som alt annet, antar jeg.. Fungerer helt på egenhånd, men vil gå glipp av noen interne greier og "special moments", osv.. :)

Endret av Bone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

X files endra premisset om konspirasjoner rundt romvesener i sesong 10, så det som har skjedd før angående romvesener føles jo ikke like viktig. Men x-files har en del enkeltstående episoder når Mulder var med som verdt å få med seg, men som sagt det går vel greit å starte på sesong 10. Det var jo forsåvidt en introdusering til nye og gamle seere

Lenke til kommentar

Episode 1 av X-Files miniserien var meh. Føles ut som manuset er skrevet av en fem-åring som ofte skal forsøke å putte inn seriens monologer i unødvendige steder. Fikk ingenting ut av gode gjesteskuespillere som Annet Mahendru fra The Americans. Chris Carter har alltid vært det dårligste med X-Files, og det viser han både som manusforfatter og regissør i den episoden.

 

Episode 2 var bedre. Man kan nesten starte her med miniserien. 

 

Episode 3 (som har premiere neste uke) er nesten en klassiker. En av de gode og morsomme enkeltepisodene av serien. Rhys Darby sin gjesterolle er knall. 

 

 

Er det virkelig nødvendig å se de 9 første sesongene før en starter på x-files?

 

Nei. Mesteparten av det du egentlig trenger å vite i forkant får du kjapt i starten av episodene.

 

Tror det er kanskje rundt 20+ episoder av serien jeg ikke har sett, og det er ikke så vanskelig mytologi som mange av superfansen skal ha det til.

 

X-Files er en serie som klart er bedre på enkeltepisoder enn de episodene som har med selve hovedmytologien å gjøre.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Helt klart. De skulle nesten ha laget en boxset som het "Case files only". 

 

Jeg tror egentlig den eneste serien i de baner som har hatt en overarching story som faktisk har vært god er Fringe, og selv der falt jeg ut før siste sesong. Huff, for mange serier, for lite tid...

 

Edit: Ja, og Lost selvsagt! 

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Hadde vært bra om miniserien bare var mesteparten stand-alone episoder med Chris Carter vekk fra serien og Vince Gilligan som sjefprodusent framfor Carter.

 

Haha, herregud. Amazon-piloten The After til Chris Carter var noe av det verste mølet jeg har sett produsert de siste årene. Alle karakterene så og si er like ille og stereotypiske. Ser ut som Amazon har slettet alle youtube-videoer av piloten, mens piloter som ikke gikk videre har de tatt vare på og. Amazon ga The After ordre til serie i 2014, men snudde om på det i fjor. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...