Gå til innhold

Dummeste pc spørsmål du har fått?


johna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-12-06 12:01, skrev Razul:

Quote:


Den 2002-12-05 23:54, skrev Truman:

Quote:


Den 2002-12-05 22:23, skrev LarsM:

Har fått både spørsmål og påstander slengt etter meg:


1. Påstand:

Var en fyr som er et år yngre enn meg som mente at ved å bruke FAT16 som filsystem, fikk man dobbelt så stor plass
:grin:


vel... dette kan faktisk være rett! dersom alle filene er under 16KB, vil man få plass til dobbelt så mye på FAT16! Dersom du bruker windows og har en FAT32-partisjon, kan du velge properties/egenskaper på ei fil som er under 32KB, og se på:

Size on disk: 32,0 KB (32 768 bytes) .

Dataene lagres blokkvis, og man har intern fragmentering på blokkene dersom filene ikke fyller dem helt opp!

 

Dette er helt feil, Truman. Håper du bare spøker. Hvis ikke, skal du vite dette:

Et FAT16-system lager ikke 16 kB-blokker på harddisken, men den deler harddisken inn i maks 65 536 (2^16) like store blokker. (Dette blir avrundet nedover til nærmeste hele potens av 2.)

FAT 32 deler disken inn i maks 2 147 483 648 (2^32 / 2) like store blokker.

Dersom du har en harddisk på 2GB der alle filene er under 16 kB, vil du derfor få dobbelt så stor plass dersom du bruker FAT32 enn om du hadde brukt FAT16. Hvis alle filene er under 1 kB vil du få 32 ganger (!) mer plass med FAT 32.

sorry. her dreit jeg meg visst ut litt ja :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 13:07, skrev NickFalk:

Quote:


Den 2002-12-06 12:56, skrev qwerty:

Er redd du tar feil, der OS'et har nok stor betydning får hvor stabil en prosess er.


Enhver kålgeip kan jo lage ett program som kræsjer. Dette har neppe noe med OS'et å gjøre, men slurvete programmering.

 

Hvis derimot et program kræsjer og drar med seg OS'et ned har det
selvfølgelig
noe med OS'et å gjøre. :wink:

 

Det er altså IKKE noe i OSX som kræsjer (ikke noen av de underliggende teknologiene) men et enkelt program.

 

Mer off-topic:

Hmmmz.

 

Nå tar vi noen eksempler som er nærtliggende hva folk kan, vet, osv. Win98 vs. Win2kPro. Man har et program, hva enn nå det måtte være. Vi alle vet at dette programmet antageligvis vil kjøre bedre, fortere, og mer stabilt under Win2kPro enn Win98, fordi Win2kPro er bedre.)

 

Og disse kålgeipene du nevner, er i dette tilfellet Adobe og MicroSoft. Vet ikke helt, men har en liten følelse av at de er noen av de største folka på markedet. (Illustrator 10, Photoshop 7, Acrobat Reader 5.0 + Office X.)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 14:18, skrev the_ruthless:

Man har et program, hva enn nå det måtte være. Vi alle vet at dette programmet antageligvis vil kjøre bedre, fortere, og mer stabilt under Win2kPro enn Win98, fordi Win2kPro er bedre.)


Nå kjører faktisk ikke programmet mer stabilt under Win2000Pro. Bugs i koden er bugs i koden hvis du kjører den samme versjonen av ett program.

 

Heldigvis er Win2000 mer stabilt så selve systemet kræsjer ikke ofte...

Quote:


Og disse kålgeipene du nevner, er i dette tilfellet Adobe og MicroSoft.


Og Microsoft har jo aldri sluppet kode med bugs i før... :roll:

Quote:

Vet ikke helt, men har en liten følelse av at de er noen av de største folka på markedet.


Og størst betyr best?

 

Er vel i beste fall litt søkt å påstå at OSX er ustabilt fordi Microsofts applikasjoner kræsjer... Eller? :???:

Lenke til kommentar

Hehe likte den med sveitser ost moddingen..

 

dette er fra min tid på medisisnk elektronikk og læreren våres var og delvis data ansvarlig på skolen. og i etasjen over var tegning,form&farge plassert, en dag kom en lærer ned og spurte etter læreren vår men han var ikke der så da spurte hun meg om hjelp. hun sa hun skulle brenne ut noen bilder(backup, 50 mb kanskje) men hun trodde ikke de var kommet med for de det gikk så fort. bare et par strakser sa hun så var cd'en ferdig. Hun forklarte hva klasserom det var i, og det klasserommet hadde jeg nettop installert en 32x brenner på en av maskinene. bildene var der de.

 

Det hører med til historien at læreren vår faktisk prøver å gjemme seg visst de kommer ned og spør etter hjelp.. Det er så idiotisk det de spør om, så han gidder ikke å hjelpe, sier han :smile:

Lenke til kommentar

wow, utrolig mye bra her... minner meg paa den gangen naar kjaeresten til en venn av meg skulle installere printer... spurte henne hvilken windows hun hadde (hun hadde kun drivere til 98, 98se xp +++), hun svarte selvf0lgelig: windows 97... dagen etterpaa kommer hun med forklaringen av hun blanda works og windows.. komisk at folk automatisk blir dyslektikere naar de bruker pc'er - trodde det var meningen at det skulle hjelpe? :smile:

 

anyway, fant senere ut at drivere ikke fantes for den skriveren, kjipt for henne.

Lenke til kommentar

Ååå, har en i klassen som påstår han har windows 92 eller 91 :razz: Sannheten er at han enda holder seg til windows 3.1 og 210 meg disk. Vet ikke om jeg skal le eller gråte...

 

_________________

"I har både humor og sjølironi..."

 

[ Denne Melding var redigert av: Typhon på 2002-12-06 17:00 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 14:41, skrev NickFalk:

Quote:


Den 2002-12-06 14:18, skrev the_ruthless:

Man har et program, hva enn nå det måtte være. Vi alle vet at dette programmet antageligvis vil kjøre bedre, fortere, og mer stabilt under Win2kPro enn Win98, fordi Win2kPro er bedre.)


Nå kjører faktisk ikke
programmet
mer stabilt under Win2000Pro. Bugs i koden er bugs i koden hvis du kjører den samme versjonen av ett program.

 

Heldigvis er Win2000 mer stabilt så selve systemet kræsjer ikke
ofte...

Quote:


Og disse kålgeipene du nevner, er i dette tilfellet Adobe og MicroSoft.


Og Microsoft har jo aldri sluppet kode med bugs i før...
:roll:

Quote:

Vet ikke helt, men har en liten følelse av at de er noen av de største folka på markedet.


Og størst betyr best?

 

Er vel i beste fall
litt
søkt å påstå at OSX er ustabilt fordi Microsofts applikasjoner kræsjer... Eller? :???:

 

 

 

Hva med Adobe, da..?

Og jeg tror OS X har noe med alle de stygge kræsjene å gjøre. (Og er minne-behandlinga i OS X bare helt utrolig sugen, eller skal Mac'en oppføre seg sløøøvt og bruke mye tid på "tenking", når den har 384MB SD RAM..?)

 

http://www.itavisen.no/art/1300120.html - Mac er religion!

 

(Beklager igjen off-topic.)

Lenke til kommentar

Jeg har også hørt Windows 97. Det er selfølgelig Office 97 de prater om, men for mange er jo windows og office like ensbetydende.

 

Lillesøsteren min er ferdig utdannet dataingeniør (!!) og kom inn på rommet mitt en dag og fikk se da jeg åpnet PC'n og skulle sette inn en harddisk. Da kom ho med gullkornet "Åååå, er det sånn det ser ut inni PC'n.."

 

(Skjønner ikke helt at de kan gå igjennom hele datastudiet på høyskolen i Ålesund uten å ha sett inni en PC..)

Lenke til kommentar

Hehe...

Snakket nettopp med faderen i telefonen. Han sleit litt med å få internett på den maskinen som gikk via den andre for å komme seg på internett. Jeg bad ham da om å sjekke at alle nettverkskablene står i (punkt 1 i alle sammenhenger når noe ikke virker :grin: Kunne ikke dy meg og korrigere ham, og da sa han at det står i det minste M der så får det bety hva det vil.

Lenke til kommentar

Min far er glad i å skrive epost. Han skriver en hel del, men mange av dem tar ganske lang tid...

Han klikker på "ny epost" og begynner å skrive eposten. Etter litt tid vil ha se den eposten han svarer på og klikker på epostprogrammet (som ligger maksimert bak eposten)

Eposten blir følgelig borte (ligger bak det maksimerte epostprogrammet) og han blir nødt å skrive eposten på nytt da han ikke "ser" oppgavelinjen.

På det værste har jeg funnet 10 eposter i oppgavelinjen (helt sant)

 

at han aldri lærer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...