Gå til innhold

Windows Vistas etterfølger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, de må jo sette opp tempoet om de ikke skal bli frakjørt enda mer av GNU/Linux. Men 2 år da, tror det ikke før jeg får se det la oss heller si minst 5!

7931649[/snapback]

 

Det skjer nok ikke på denne siden av 2010 uansett. Forbruker.no har testet Linux som i følge fanboisa er ett like enkelt og godt alternativ for folk flest. Big surprise! Det stemte ikke: http://forbruker.no/digital/nyheter/data/article1633730.ece

7931681[/snapback]

 

Du får ta en titt i denne tråden for utfylling. Artikkelforfatter har også svart.

Lenke til kommentar

Det er vel litt tidleg for Microsoft å kome med detaljar for neste OS. Fokuset utad bør nok vere på Vista ei stund til. Men kortare tid mellom kvart OS kan vere ein god ting. Dette vil nok og føre til ein lavare pris.

 

Jeg trodde (Microsoft) Windows skulle gi seg med Vista jeg, og da var det på en måte noe nytt som skulle komme. Eller er jeg helt på bærtur?

7931639[/snapback]

Kanskje dei finn på å gi ut Singularity. Dei har no jobba med det i nokre år no.

Lenke til kommentar
Nei man trenger ikke ny lisens men man må aktivere pånytt ved å ringe til MS. Slik vil det fungere i praksis.

7931923[/snapback]

Jo, jeg regner også med det, dvs med mindre MS setter seg totalt på bakføttene. Men det er uansett ikke utgangspunktet dersom man skal overholde lisensavtalen.

 

Det tviler jeg sterkt på. ME var noe rask programutviklerene til MS brukte et par uker på å slenge sammen mens de gumlet i seg magic mushrooms, Vista har de jo faktisk holdt på med i en seks syv år.

Det kom vel også rimelig samtidig med W2K, dvs i utgangspunktet var det bare for å tilby en oppdatering til dem som ikke ville over til ett NT operativsystem. Selv gav jeg opp Win+DOS(Win9x/ME) da NT4 kom, NT4 var ikke utrolig bra, men utrolig mye bedre enn de DOS baserte OSene til MS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Så tidlig? Synes det var litt vel fort, da bør de iallefall ha noe som er verdt å oppgradere til, og ikke bare et spritet-opp GUI slik Vista i stor grad er.

Antar dog at det blir utsatt, så vi har det vel i 2011.

Lenke til kommentar
Jeg kommer ikke til å bytte til Vista før høsten. Hvis det da kun er halvannet år til neste revolusjonerende superfantastiske OS fra MS, hva er da vitsen med å kjøpe Vista nå?

7931982[/snapback]

Må si meg helt enig her, men jeg skal sannsynligvis ikke bytte før til begynnelsen av neste år igjen. Jeg er en gamer, og er etter hvert "nødt" til å ha DirectX 10. Hvis jeg da bare må vente ett år på neste Windows, så går det ikke. I hvert fall ikke hvis DirectX 11 kun vil virke på Vienna.

 

Hater Microsoft akkurat nå, og ønsker at spill faktisk hadde fungert på Linux. Uheldigvis er Linux nedprioritert per i dag, både blant spillutviklere og hardwareprodusenter (les: drivere). Kan jo bruke Wine, eller Cedega, men ikke alt fungerer optimalt. Det som er overraskende er at folka bak Wine har sagt at det ikke skal være noe problem å få DirectX 10 til å fungere hvis de får litt tid på seg, som da kan implisere at DirectX 10 faktisk hadde fungert på Windows XP og dermed ikke krever et nytt og revolusjonerende operativsystem, som Microsoft sier. Virker logisk i og med at Microsoft aldri hadde fått gamerne over på Vista hvis ikke de hadde hatt dette å rutte med.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Så tidlig? Synes det var litt vel fort, da bør de iallefall ha noe som er verdt å oppgradere til, og ikke bare et spritet-opp GUI slik Vista i stor grad er.

Antar dog at det blir utsatt, så vi har det vel i 2011.

7934562[/snapback]

 

Det faktumet at Vista har manglende forbedring av grunnleggende funksjonalitet gjør jo at det bare er bra at de snart kommer med noe nytt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Herlig, håper det ikke blir noen store forsinkelser. Nekter å sitte med et 6 år gammelt OS igjen..

 

edit: kan ikke skjønne at folk synes 2 år er for tidlig? Hvilke andre programmer sitter dere på som er så gamle? ikke mange tipper jeg.. Eneste ankepunktet er jo prisen da. Vista burde virkelig ikke være så dyrt når det er snakk om noe man skal ha i et par år bare..

Endret av phax
Lenke til kommentar
edit: kan ikke skjønne at folk synes 2 år er for tidlig? Hvilke andre programmer sitter dere på som er så gamle?

Bakoverkompatibilitet er viktig for mange, og det koster også penger å rulle ut oppgraderinger og store og komplekse miljøer. Som du sikkert vet, er det fortsatt mange servere rundt omkring som kjører NT4.0 (leter du litt finner du kanskje NT 3.x også).

 

Hyppige oppgraderinger kan være en fin ting i mange tilfeller, men spørs hvordan det implementeres. Jeg bruker ofte linux-distroer som utgis i nye versjoner 2 ganger i året(!), men man blir ikke tvunget til å oppgradere, det i tillegg er det stort sett enkelt å oppgradere (og gratis :) ). Sånn sett er det verre om Windows skal komme i nye versjoner hele tiden.

 

PS. Jeg kjører masse software som er eldre enn 2 år (særlig spill), og ser ikke noe galt med det. Tenk om vi skullle hatt samme tankegang om annen kunst (spill er kunst, hvertfall gode spill :p ) som musikk og film. At det skal være utdatert etter et par år.

Lenke til kommentar
edit: kan ikke skjønne at folk synes 2 år er for tidlig? Hvilke andre programmer sitter dere på som er så gamle?

Bakoverkompatibilitet er viktig for mange, og det koster også penger å rulle ut oppgraderinger og store og komplekse miljøer. Som du sikkert vet, er det fortsatt mange servere rundt omkring som kjører NT4.0 (leter du litt finner du kanskje NT 3.x også).

 

Hyppige oppgraderinger kan være en fin ting i mange tilfeller, men spørs hvordan det implementeres. Jeg bruker ofte linux-distroer som utgis i nye versjoner 2 ganger i året(!), men man blir ikke tvunget til å oppgradere, det i tillegg er det stort sett enkelt å oppgradere (og gratis :) ). Sånn sett er det verre om Windows skal komme i nye versjoner hele tiden.

 

PS. Jeg kjører masse software som er eldre enn 2 år (særlig spill), og ser ikke noe galt med det. Tenk om vi skullle hatt samme tankegang om annen kunst (spill er kunst, hvertfall gode spill :p ) som musikk og film. At det skal være utdatert etter et par år.

7938808[/snapback]

 

Ingen "tvinger" deg vel til å oppdatere windows heller? win2k fungerer jo på det aller meste fortsatt. Faktisk antakelig på mer enn Vista feks.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ingen "tvinger" deg vel til å oppdatere windows heller? win2k fungerer jo på det aller meste fortsatt. Faktisk antakelig på mer enn Vista feks.

7938840[/snapback]

Ifølge den info som har kommet ut ang. Dx10 så blir man som gamer tvunget over til nytt OS. :( For min del er eneste grunn til at jeg bruker Windows at det er det eneste OS med reelle spillmuligheter pr. idag. Hadde jeg hatt null interesse av spill hadde hele Windows havnet på dynga for lenge siden.

Lenke til kommentar
Herlig, håper det ikke blir noen store forsinkelser. Nekter å sitte med et 6 år gammelt OS igjen..

 

edit: kan ikke skjønne at folk synes 2 år er for tidlig? Hvilke andre programmer sitter dere på som er så gamle? ikke mange tipper jeg.. Eneste ankepunktet er jo prisen da. Vista burde virkelig ikke være så dyrt når det er snakk om noe man skal ha i et par år bare..

7938671[/snapback]

Nå er det en overdrivelse å kalle Windows XP for ett 6 år gammelt OS, da det har blitt kraftig oppdatert gjennom 2 SPer. Hver av disse er såpass store at f.eks Apple nok ville kalt det for nye OS i etterkant. Poenget mitt er at man betaler såpass mye for Windows at man bør/må kunne forventa at MS gir det relativt lang levetid ved å oppdatere det jevnlig heller enn å bruke masse energi på å gi ut nye OS hvert andre år. For å bruke Apple igjen, så koster OSX ~800kroner mener jeg å huske, dvs omlag halvparten av en OEM versjon av Vista(da ser jeg bort fra de amputerte versjonene) og 1/6 av retail versjonen av Vista(som er mer sammenliknbart mht lisensbetingelser).

 

Jeg tror det mange reagerer på med Vista er at det kun ser ut som en kosmetisk forandring, folk glemmer alt arbeidet som er gjort med kjernen etc. Det er enkelt å gjøre kosmetiske endringer på ett OS, det er f.eks en smal sak å få XP til å se ut som Vista, men det er heller ikke poenget med OS oppdateringer. Apple fokuserer veldig mye på ny funksjonalitet og utseende på OSX, noe som er helt OK, men det er ikke det som gjør OSX/BSD(eller Linux) til bra OS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ
Så tidlig? Synes det var litt vel fort, da bør de iallefall ha noe som er verdt å oppgradere til, og ikke bare et spritet-opp GUI slik Vista i stor grad er.

Antar dog at det blir utsatt, så vi har det vel i 2011.

7934562[/snapback]

 

Det faktumet at Vista har manglende forbedring av grunnleggende funksjonalitet gjør jo at det bare er bra at de snart kommer med noe nytt?

 

AtW

7936032[/snapback]

Det som sjokkerer er egentlig prisnivået på Vista, med tanke på at de har planer om å komme med noe nytt såpass fort.
Lenke til kommentar
Ingen "tvinger" deg vel til å oppdatere windows heller? win2k fungerer jo på det aller meste fortsatt. Faktisk antakelig på mer enn Vista feks.

7938840[/snapback]

Ifølge den info som har kommet ut ang. Dx10 så blir man som gamer tvunget over til nytt OS. :( For min del er eneste grunn til at jeg bruker Windows at det er det eneste OS med reelle spillmuligheter pr. idag. Hadde jeg hatt null interesse av spill hadde hele Windows havnet på dynga for lenge siden.

7939025[/snapback]

 

Ja, men det er XP-vista, de drar neppe samme triks med vista-vienna, om det kommer så kort tid etter.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ingen "tvinger" deg vel til å oppdatere windows heller? win2k fungerer jo på det aller meste fortsatt. Faktisk antakelig på mer enn Vista feks.

7938840[/snapback]

Ifølge den info som har kommet ut ang. Dx10 så blir man som gamer tvunget over til nytt OS. :( For min del er eneste grunn til at jeg bruker Windows at det er det eneste OS med reelle spillmuligheter pr. idag. Hadde jeg hatt null interesse av spill hadde hele Windows havnet på dynga for lenge siden.

7939025[/snapback]

Når dukker DX10 opp i spill da? Dette tar vel somregel en stund? Jeg ser ikke bortfra at DX10 kanskje dukker opp for Vista etterhvert, kanskje med SP3? Husker ikke hva som var forklaringen til MS hvorfor DX10 ikke kunne fungere i XP, var det noe med kildekoden??

Lenke til kommentar
Ingen "tvinger" deg vel til å oppdatere windows heller? win2k fungerer jo på det aller meste fortsatt. Faktisk antakelig på mer enn Vista feks.

7938840[/snapback]

Ifølge den info som har kommet ut ang. Dx10 så blir man som gamer tvunget over til nytt OS. :( For min del er eneste grunn til at jeg bruker Windows at det er det eneste OS med reelle spillmuligheter pr. idag. Hadde jeg hatt null interesse av spill hadde hele Windows havnet på dynga for lenge siden.

7939025[/snapback]

Når dukker DX10 opp i spill da? Dette tar vel somregel en stund? Jeg ser ikke bortfra at DX10 kanskje dukker opp for Vista etterhvert, kanskje med SP3? Husker ikke hva som var forklaringen til MS hvorfor DX10 ikke kunne fungere i XP, var det noe med kildekoden??

7946864[/snapback]

 

De vil ikke bruke tid og ressurser på å implmentere det, kombinert med at de vil ha over folk på Vista, jeg er ganske sikker på at det er den reelle grunnen, uavhengig av hva slags forklaring de kommer med.

 

AtW

Lenke til kommentar
For å bruke Apple igjen, så koster OSX ~800kroner mener jeg å huske, dvs omlag halvparten av en OEM versjon av Vista(da ser jeg bort fra de amputerte versjonene) og 1/6 av retail versjonen av Vista(som er mer sammenliknbart mht lisensbetingelser).

7939029[/snapback]

Ikke glem at man må betale for hver eneste større oppgradering av OS X da, og de slipper gjerne omtrent en i året. Siste versjon (10.4) koster ca 1200 kroner. Man kan heller ikke la være å oppgradere siden siste versjon av de fleste applikasjoner på Mac faktisk også krever siste versjon av OSet.

 

Over en 4-5 årsperiode bruker man dermed *langt* mer penger på OSet på Mac enn man gjør på Windowsplattformen.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...