Gå til innhold

R600 blir effektmonster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare fordi de har hevet på en svær vifteløsning, som nok ikke vil være noe stort problem for OEM produsentene, behæver vel ikke dere å syte?

 

Hvor mange har egentlig tenkt å kjøpe en ferdig bygget maskin med R600 med det første?

 

Effektforbruket er borti natta, men hvorfor skal OEM kortet bruke mer strøm enn retail? Blir OEM kortet bedre?

Lenke til kommentar
Effektforbruket er borti natta, men hvorfor skal OEM kortet bruke mer strøm enn retail? Blir OEM kortet bedre?

7926827[/snapback]

Kanskje OEM blir billigere..?

Jeg vil tro det er enklere å lage et større kort og diger kjøling enn å krympe det ned på små flater.

Får bare håpe OEM-kortene kan selges direkte til oss selvbyggere. Vi er jo både kunde og leverandør.

Lenke til kommentar

Mitt X1950PRO passer med 3cm's margin i kabinettet mitt så jeg kan nok glemme dette nå i første omgang.

Jeg prøver og være mest mulig nøytral når det gjelder ATi vs. nVidia men må innrømme at jeg har fallt noen % over på ATi's side, spesiellt etter at X1950PRO kom.

Håper at dette kommer til og gi nVidia sikkelig bank nå ellers vil nok ATi tape endel. Men det mangler ikke på specs så jeg regner med det vil sparke godt fra seg :D

 

Så forresten noe på techPowerUp forumet i går kveld som jeg lo godt av:

I seen info on pciE extension cables, so maybe well need to glue the card to the outside of our cases haha :p
ja jeg var ganske trøtt :blush:
Lenke til kommentar

Er det noen som vet om brikken støtter OpenGL 2.1?

 

Jeg kommer aldri til å trenge så mye gpu kraft som denne R600 kommer til og yte, og så mye effekt orker jeg ikke og ha!

 

Produsentene burde holde seg mer på middels nivå når det gjelder ytelse og heller få ned effektforbruket.

7926801[/snapback]

Vær forsiktig med "aldri".

 

Husk at dette er toppklasse, og at det vil komme lavere modeller (Kanskje X2600) som vil være kjøligere og yte svakere.

 

Effektforbruket er borti natta, men hvorfor skal OEM kortet bruke mer strøm enn retail? Blir OEM kortet bedre?

7926827[/snapback]

Kanksje kjernene er av dårligere kvalitet og må derfor ha bedre kjøling?? Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Tørr ikke tenke på hva som vil skje om det kortet ikke yter bedre en 8800 kortene.. Både lengre, varmere og dårligere! Får håpe for ATI's skyld at dette kortet sparker så hard fra seg at folk glemmer størrelsen!

7926842[/snapback]

Nå er jo faktisk r600 kortet kortere enn 8800gtx då...

Lenke til kommentar
Er det bare meg, eller er de 10 siste cm. kun viften?!  :hmm:

 

Trenger nesten et eget kraftanlegg for å få kjørt et oppsett med disse korta i CF!  :ph34r:

7926170[/snapback]

Nei, jeg tror det er vifta som stikker så langt ut. Retail versjonen er 24cm så, jeg tar det helt med ro. Men ATI har en god idé der: blås lufta UT av kabinettet: ikke rundt om kring!

Lenke til kommentar
Nytt bilde:

7926954[/snapback]

Det ser ganske så manipulert ut, men gøy harselas på ATIs vegne :)

 

De spesifikasjonene på R600 som har sluppet ut til nå lover svært bra. Både minnebåndbredden og mange av tallene for GPUen er svært mye mer imponerende enn spesifikasjonene til G80. Magefølelsen sier meg at R600 kommer til å knuse G80 såpass kraftig at det er spørs om geforce 8900 klarer å hente inn forspranget. For å gjøre det må den i det minste øke minnebussen til 512bit slik som på R600, og samtidig forbedre GPUen ganske kraftig. Det lurer jeg på om de klarer nå med mellomgenerasjonen geforce 8900 eller om ATI vil ha ytelsetronen helt fram til G90 eller hva kodenavnet på neste generasjon fra Nvidia er.

 

Det høres sikkert ut som jeg er en ATI-fan som driver ordkløveri for å stille R600 i best mulig lys, men kikk litt mer på spesifikasjonene som har sluppet ut så ser dere at det virker svært lovende på papiret. Veldig mye må gå galt for at R600 skal få en ytelse på nivå med geforce 8800GTX.

 

PS. Jeg har selv nvidia skjermkort i de tre mest brukte PCene mine, og foretrekker de på grunn av drivere, hvis det skulle hjelpe noe på troverdigheten til det jeg skriver.

 

Redigert:

post-3851-1171294479_thumb.jpg

(Jeg tenkte jeg skulle redigere inn en skiløper med to slike på bena også, men jeg sitter på jobb og har ikke tid)

Lenke til kommentar
Nå er jo faktisk r600 kortet kortere enn 8800gtx då...

7927091[/snapback]

Ryktene sier vel faktisk at viften kommer til å stikke utenfor Retail-kortet også... Selve PCB er ryktet å være kortere enn 8800GTX, men ATi sitt PCB har også flere lag enn nVidia sitt (det må de for å få plass til 512-bit minne)

 

Nei, jeg tror det er vifta som stikker så langt ut. Retail versjonen er 24cm så, jeg tar det helt med ro. Men ATI har en god idé der: blås lufta UT av kabinettet: ikke rundt om kring!

7927123[/snapback]

Samme måte fungerer det på 8800-serien

Lenke til kommentar

Men, for dere som lurer på størrelsen (the bigger the better, som jeg sa til X-en min da hun protesterte første gangen...) -så lurer jeg på om ikke OEM faktisk er identisk med Retail utgaven av R600XTX, men at det er vifta som er påkoblet som gjør at både lengden og effekt forbruket øker kraftig.

post-73461-1171295507_thumb.jpg

 

Hvis dette bildet stemmer overens med R600XTX, så kan det virke som at selve skjermkortet er like langt OEM som på Retail, og det er kjølevifta som står for resten av lengden. Vifta kan jo faktisk stå for økt effektforbruke den også, dersom den er veldig kraftig.

 

Kilde: Forumet på Hardware.Fr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...