Gå til innhold

R600 blir effektmonster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
det virker LITT usansynlig at det er bare denne web siden som har bilder av det nye Ati/amd skjermkortet.. ser ut som litt fake ver. trur ikke at dete er ekte varer.

7934921[/snapback]

Hvilken side du tenker på? VR-Zone? The Inquier?

7934994[/snapback]

Ja det ene bilde er fra The Inquier og det andre fra VR-Zone og de passer bra overens.

Lenke til kommentar
Det var igrunn det jeg var ute etter. Plass til to skjermkort + ledig spor. Med disse monstrene som slippes dekker de jo over alt annet så sitter man der utem mulighet for lydkort og andre ting.

7932684[/snapback]

Det blir bare tydeligere og tydeligere at toppmodellen ikke er beregnet på "vanlige" ekstremspillere, men mer på spillutviklere som lurer på hvordan spillet sitt vil yte på skjermkort som massene kjøper om 1-2 år, prosjekter som Folding@Home@GPU, rekordjegere osv.

 

"Vanlige" ekstremspillere ser ut til å henvises til de lettere versjonene av R600 som både passer i de aller fleste ATX-kabinetter, tar "bare" 1 kortplass og har et mer fornuftig effektforbruk, f.eks 100W, og mer fornuftig støynivå. Ytelsemessig tror jeg ikke det skal bli noe problem, selv for de som vil kjøre spillene på 1920x1200 med mye AA, å henvises til de lettere R600-versjonene. Spørsmålet blir heller om spillere tar til fornuften og nøyer seg med det som er godt nok.

Lenke til kommentar

Disse extremkorta trenger man kun når man skal spille i UltraHD oppløsning. Du må minst ha en 30 tommer bredformatskjerm for å utnytte dette.

 

Ved lavere oppløsning får du altfor høy FPS. Mye høyere enn nødvendig.

 

Jeg som fremdeles bare har en 1280x1024 (5:4) skjerm klarer meg fintmed nVidia 7800GTX enda. Muligens oppgradere til 7950GX2 siden jeg også er misfornøyd med ATI driverne og programvaren dems. nVidia sitt nye kontrollpanel er lekkert og integrerer alt på ett sted inklusive nTune verktøyet. Det skal helst være brukervennlig også. Ren kraft og ytelse er ikke alt.

Lenke til kommentar

Nja og tja... Du trenger faktisk ganske bra GPU for å dra selv eldre spill. Jeg har en 1600x1200 lcd, og jeg vil spille med 4xfsaa, 16x aniso på den. Til og med WoW går ikke helt glatt med de instillingene på mitt 7900GT. Jeg regner med at 8800GT* vil gjøre biffen, men det er jo ganske interessant at det er såpass mye som må til.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Disse extremkorta trenger man kun når man skal spille i UltraHD oppløsning. Du må minst ha en 30 tommer bredformatskjerm for å utnytte dette.

 

Ved lavere oppløsning får du altfor høy FPS. Mye høyere enn nødvendig.

 

Jeg som fremdeles bare har en 1280x1024 (5:4) skjerm klarer meg fintmed nVidia 7800GTX enda. Muligens oppgradere til 7950GX2 siden jeg også er misfornøyd med ATI driverne og programvaren dems. nVidia sitt nye kontrollpanel er lekkert og integrerer alt på ett sted inklusive nTune verktøyet. Det skal helst være brukervennlig også. Ren kraft og ytelse er ikke alt.

7947894[/snapback]

Jepp, det er ikke mye vits å kjøpe Radeon 2800XTX eller geforce 8800GTX hvis man bare skal spille på 1280x1024. Da kan man like gjerne spare en del tusenlapper og spare ørene for en god del støynivå og leiligheta for mye unødvendig strømforbruk (sommerstid) ved å velge billigere skjermkort.

 

Selv om man sikkert kan måle en viss forskjell ved 1920x1200 så er det først og fremst ved spilling i 2048x1536 og 2560x1600 det virkelig er noen vits å kjøpe så ekstreme skjermkort.

Lenke til kommentar

Er det ikke andre ting enn bare oppløsningen som spiller inn da?

Masse objekter med tunge teksturer med bumpmapping og hva det nå heter. Alt dette må da tære på GPU'en selv på lavere oppløsninger enn 2k*2k++ ?

Eller har skjermkortene tatt ledelsen over CPU med så mye at det stopper opp helt andre steder?

Lenke til kommentar

Teksturer og bumpmapping er det GPU som tar seg av. GPU må selvfølgelig beregne både teksturer, lyssetting, bumpmapping, displacement mapping, Antialias og mye annet. Alle disse tingene må beregnes for hver eneste pixel. Hvis man øker oppløsninga så blir det flere utregninger og dermed mer jobb for GPUen.

Lenke til kommentar

Jeg mener fortsatt de nye skjermkorta er overkill i de aller fleste situasjoner ved 1280x1024 eller 1920x1200. 7800GTX, 7900GT og lignende takler fint høye AA og AF levels ved disse oppløsningene. Så slutt å tull. Fint du vil rettferdiggjøre dine kjøp, men ikke press på oss urealistiske systemkrav for spill. Eneste grunnen til å oppgradere er DirectX 10 og høyere bildekvalitet dessuten en del forbedringer i bildekvaliteten, men ytelsesmessig er det ingen gevinst ved disse lavere oppløsningene.

 

Og per dags dato ser jeg ikke helt grunnen til å måtte få bittelitt bedre bildekvalitet. Spillene ser fine nok ut som de er. Jeg vil heller se bedre støtte for videoavspilling. Dvs å bruke GPU til å dekode video og ikke bare maskinvareakkselerasjon av IVTC, deinterlacing og rendring slik som det er i dag.

Endret av saivert
Lenke til kommentar

Hva er det som er så spesielt med Oblivion egentlig siden alle drar frem dette spillet? Virker som dette spillet er meget dårlig laget. Skalerer dårlig.

 

VALVe sin Source engine skalerer bra og yter veldig godt i mange situasjoner.

 

På tide spillutviklerne også ser litt på sin egen kode istedet for å bare krever mer og mer av maskinvaren. Hva har utviklerne av Oblivion brukt som testplatform/referenseplatform?

Lenke til kommentar
Jeg mener fortsatt de nye skjermkorta er overkill i de aller fleste situasjoner ved 1280x1024 eller 1920x1200. 7800GTX, 7900GT og lignende takler fint høye AA og AF levels ved disse oppløsningene. Så slutt å tull. Fint du vil rettferdiggjøre dine kjøp, men ikke press på oss urealistiske systemkrav for spill. Eneste grunnen til å oppgradere er DirectX 10 og høyere bildekvalitet dessuten en del forbedringer i bildekvaliteten, men ytelsesmessig er det ingen gevinst ved disse lavere oppløsningene.

Jeg har virkelig ingen behov for å retterferdigjøre mine kjøp ovenfor andre. Jeg sier det som det er og det er at det ikke er totalt overkill. At 7900GT kan kjøre fint med høy AA og AF i 1920x1200 i de fleste av dagens spill er urealistisk.

Lenke til kommentar
Jeg mener fortsatt de nye skjermkorta er overkill i de aller fleste situasjoner ved 1280x1024 eller 1920x1200. 7800GTX, 7900GT og lignende takler fint høye AA og AF levels ved disse oppløsningene. Så slutt å tull. Fint du vil rettferdiggjøre dine kjøp, men ikke press på oss urealistiske systemkrav for spill. Eneste grunnen til å oppgradere er DirectX 10 og høyere bildekvalitet dessuten en del forbedringer i bildekvaliteten, men ytelsesmessig er det ingen gevinst ved disse lavere oppløsningene.

7948593[/snapback]

Jeg vet om en grunn til: Lavere effektforbruk for samme ytelse. Man kan trolig bytte fra et 1-2 år gammelt støyende og effektkrevende high-end skjermkort til et nytt og stillegående og kjølig mid-end skjermkort uten å tape ytelse. F.eks fra et Radeon X800XT PE til et Radeon X2600 Pro og samtidig gå kraftig ned i støy og effektforbruk. Ny garanti/reklamasjon, pakke med spill og demoer, bedre støtte for video (HDCP) og mye annet kan sikkert også hjelpe bra på.

 

Bildekvaliteten endres vel ikke noe så lenge det ikke finnes Dx10-spill, drivere osv. (Eller har det kommet noen nå?) (Ikke ustabile betaer, men ferdigutviklede drivere)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...