Gå til innhold

Strammer inn for OEM-lisenser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette med poengbegrensninger er lagt inn nettopp for at privatpersoner, som gjør endringer i hardware ofte, skal slippe å måtte ringe inn til microsoft for hver endring.

7831213[/snapback]

Men sånn har det jo ikke vært tidligere. Det nye systemet med poenger er strengere enn det gamle systemet. Altså i tråd med tittelen "Strammer inn for OEM-lisenser". Jeg forstår ikke hvorfor du roper "steng tråden". MS-tilhengere er snar med "steng tråden" så snart Microsofts produkter eller forretningsmetoder kritiseres. Tåler de ikke kritikk? Eller sammenligninger med alternativene?

7831321[/snapback]

 

Grunnen til at jeg ber om at tråden stenges, eller at artikkelen skrives om, er at det som står om reaktivering av OEM lisenser er feil. OEM lisenser kan fritt flyttes fra maskin til maskin, og du kan gjøre uendelig antall oppgraderinger. Fint at du klippet ut et lite utsnitt av posten min. Leste du resten?

 

Det nye systemet er IKKE strengere. Før måtte du ringe inn til Microsoft for hver eneste 'store' oppgradering. Nå kan du gjøre flere 'store' oppgraderinger før du må ringe inn for å reaktivere. Er dette virkelig så vanskelig å forstå?

 

Dette har ingenting med at jeg er 'MS tilhenger' å gjøre. Jeg registrerer dog at du og Stigfjel finner det nødvendig å forurense enda en tråd som omhandler Vista, for å drive misjonering for Linux.

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar

2 ting!

 

1. Hold kjeft om andre OS. Det er IKKE det tråden handler om! Er så dritlei alle fanbois som spammer tråder enten det er MS eller konsoll det er snakk om. Synes det er på høy tid å begynne å banne folk (og gi warnings) for off-topic innlegg.

 

2. Denne tråden er en helt meningsløs sammensurium av RYKTER, LØGN, OG HALVSANNHETER.

 

STENG OG FJERN UMIDDELBART! Har faen meg aldri blitt så forvirra av en tråd på HW.no før.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg ber om at tråden stenges, eller at artikkelen skrives om, er at det som står om reaktivering av OEM lisenser er feil. OEM lisenser kan fritt flyttes fra maskin til maskin, og du kan gjøre uendelig antall oppgraderinger. Fint at du klippet ut et lite utsnitt av posten min. Leste du resten?

 

7831486[/snapback]

 

Er ikke dette riv ruskende galt. OEM lisenser kan ikke flyttes fra maskin til maskin, jf. Veritas_ sin link. Denne begrensingen har alltid vært der, og kommer neppe til å lempes på. Hadde den kunne flyttes, hadde den jo tatt bunnen ut av retailmarkedet.

 

Da vil det også være helt logisk at skifte av HK, CPU, OS-disk, minne og GPU oppfattes som en ny maskin og medfører krav om ny lisens. Og jeg regner med at MS klart kommer til vurdere situasjoner der reaktivering skyldes defekt hw på en grei måte.

 

Ellers er jeg helt enig i at prisingen og prismodellene til MS er håpløse, og typiske eksempler for å optimalisere inntjening. Prisforskjellen mellom OEM og retail er også unaturlig høy.

Lenke til kommentar

Men hvordan i huleste kan en forfatter basere artikelen sin på en kilde, som for det første er skrevet i en blogg og som er så gammel? Har ikke HW.no noen kvalitetskrav? Vet de ikke hva kildekritikk er?

 

Håper virkelig at de kan ta dette til etteretning og enten skrive om artikkelen (forutsetter at de gjør videre research) eller slette den, dette blir bare latterlig....

Endret av Aldhissla
Lenke til kommentar
Lov er det ikke. Men jeg har nå gjort det mange ganger selv.

 

http://www.microsoft.com/norge/piracy/YourPC_do.mspx

7831519[/snapback]

Synes det er rart noen mener denne tråden er useriøs.

Fint at noen finner noen linker.

Her er litt kopiert fra linken fra Veritas:

 

1. Du skal ikke overføre OEM programvare fra ett system til et annet.

OEM produkter kan ikke overføres, selv om den opprinnelige maskinen ikke er i bruk.

2. En annen vanlig tolkning er at man har mulighet til å overføre et OEM-produkt, eller lisens kjøpt i butikk, til en ny maskin, og da fordi den opprinnelige er utrangert. Dette er altså feil. En OEM lisens er fysisk bundet til maskinvaren den ble installert på første gang, og kan ikke overføres til noen annen PC.

 

Altså: Etter 25 slike prikker "har du kjøpt ny maskin" i følge windows, og du må kjøpe ny Windows

Lenke til kommentar
Angående å flytte OEM versjoner fra pc til pc så går vel dette greit?

 

Jeg har en lisens til XP PRO OEM, og denne er nå i bruk på tre pcer i huset uten at det har oppstått noen problemer rundt det.

7831787[/snapback]

Og du fikk aktivert alle tre uten problemer?

Good for you!

 

Jeg ... kjenner noen som har XP Pro Corporate Edition på flere PC'er i huset, men de trenger jo ikke å aktiveres, så der er ikke det noe problem.

Lenke til kommentar

Man kan jo også ta med i betrakning at ved kjøp av retail får man mulighet for å installere både 32bit og 64bit. Så når tiden kommer at det er levbart med 64bit (mtp drivere og programmer) så slipper man å kjøpe seg Vista på nytt. Oem ser ut til å være enten eller etter det jeg ser i nettbutikkene.

Lenke til kommentar
Man kan jo også ta med i betrakning at ved kjøp av retail får man mulighet for å installere både 32bit og 64bit. Så når tiden kommer at det er levbart med 64bit (mtp drivere og programmer) så slipper man å kjøpe seg Vista på nytt. Oem ser ut til å være enten eller etter det jeg ser i nettbutikkene.

7831863[/snapback]

Litt av et sammentreff.. Du svarte på spørsmålet mens jeg stilte det..

Lenke til kommentar
Da har jeg bestemt meg, det blir en Retail på meg.

Men kan noen svare på dette:

Følger det med både 32 og 64bit i Retail versjonen?

 

Fremdeles ingen som har kunne gi et ordentlig svar på dette.

7831872[/snapback]

 

Nei. De må kjøpes separat. Kun volumlisens kan brukes på begge versjonene.

Lenke til kommentar
Da har jeg bestemt meg, det blir en Retail på meg.

Men kan noen svare på dette:

Følger det med både 32 og 64bit i Retail versjonen?

 

Fremdeles ingen som har kunne gi et ordentlig svar på dette.

7831872[/snapback]

 

Nei. De må kjøpes separat. Kun volumlisens kan brukes på begge versjonene.

7831888[/snapback]

Hva mener du?? Gojira mener noe annet:

Man kan jo også ta med i betrakning at ved kjøp av retail får man mulighet for å installere både 32bit og 64bit. Så når tiden kommer at det er levbart med 64bit (mtp drivere og programmer) så slipper man å kjøpe seg Vista på nytt. Oem ser ut til å være enten eller etter det jeg ser i nettbutikkene.

7831863[/snapback]

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar
Da har jeg bestemt meg, det blir en Retail på meg.

Men kan noen svare på dette:

Følger det med både 32 og 64bit i Retail versjonen?

 

Fremdeles ingen som har kunne gi et ordentlig svar på dette.

7831872[/snapback]

 

Nei. De må kjøpes separat. Kun volumlisens kan brukes på begge versjonene.

7831888[/snapback]

 

Hehe, så du mener også at Rune i Microsoft Norge også tar kraftig feil her?

 

Quote fra Runes blogg: "Når man kjøper Vista får man både 32bit og 64bit samtidig. Man kan selv velge hvem man vil installere og eventuelt bytte ved et senere tidspunkt."

 

Dette stemmer egentlig veldig bra med hva slags info nettbutikkene har ved sine produkter. Kun OEM som står med 32bit eller 64bits versjon.

Lenke til kommentar
Da har jeg bestemt meg, det blir en Retail på meg.

Men kan noen svare på dette:

Følger det med både 32 og 64bit i Retail versjonen?

 

Fremdeles ingen som har kunne gi et ordentlig svar på dette.

7831872[/snapback]

 

Nei. De må kjøpes separat. Kun volumlisens kan brukes på begge versjonene.

7831888[/snapback]

Hva mener du?? Gojira mener noe annet:

Man kan jo også ta med i betrakning at ved kjøp av retail får man mulighet for å installere både 32bit og 64bit. Så når tiden kommer at det er levbart med 64bit (mtp drivere og programmer) så slipper man å kjøpe seg Vista på nytt. Oem ser ut til å være enten eller etter det jeg ser i nettbutikkene.

7831863[/snapback]

7831923[/snapback]

 

Beklager. Jeg svarte nok feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...