Gå til innhold

Strammer inn for OEM-lisenser


Anbefalte innlegg

Men håper at mye av denne "poeng infoen" bare er sludder og rykter. Det høres jo for teit ut til å være sant, hva gjelder "gjenkjøp" ab OS'et pga. endret hardware.
Vel, i dette tilfellet er 'sludderet og ryktene' postet av en navngitt person som er "fagansvarlig for forskning og høyere IT utdanning for Microsoft Norge", i motsetning til det sammensurium av spekulasjoner og anonyme PR-quotes vi har hatt tidligere.

 

Men du har for så vidt rett i at det ikke nødvendigvis vil bli slik i praksis. I teorien er ikke systemet i Vista mye annerledes enn i XP, men den store forskjellen er at MS har signalisert at policyen når det gjelder reaktivering av OEM-lisenser vil bli strammet inn i forhold til forgjengeren.

 

En ganske smart strategi egentlig. Å bruke XP til å rulle ut hele infrastrukturen for WGA, og så skru igjen krana når den store oppgraderingsbølgen til Vista kommer. For drastiske restriksjoner innført over kort tid ville kunnet drevet kundene bort, men mange små skritt merkes mindre. Det ville ikke overrasket meg om de i løpet av Vistas levetid begynte å eksperimentere med tidsbegrensede lisenser...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett her, selvsagt er programmer for massemakedet mye billigere.

Men syntes ikke 1000-1500 kroner er dyrt for et os, men tanke på at spill koster 400-500.

Problemet her er usikerhet om begrensingner.

 

 

 

Hva med å sammenlikne med andre OS, istedet for spill? Du får et kraftig begrenset (lite bytting av maskinvare) OS til en maskin for den prisen, et av de vanligste alternativene er helt gratis.

 

AtW

7830714[/snapback]

 

 

Hva er det som stopper deg fra å bytte da? :roll:

 

Faktum er at folk er SYTER! Det er OEM versjonen vi snakker om her! Du vet, den versjonen som egentlig bare skal komme med ferdig-PCer fra Dell og HP og slikt? Faktum er at denne versjonen ikke er beregnet for brukere som "meg og deg" som henger her...

 

Hvis du ikke har råd til en Retail lisens, hvordan i huleste helsikke har du råd til å bytte Hardware hver 3 mnd eller hva du nå bekymrer deg for å ikke kunne gjøre med OEM.

 

"du" i denne posten er ikke siktet inn mot noen spesifikke personer.

7830785[/snapback]

 

Det er individuellt, poenget er at det ble diskutert hvorvidt Vista er dyrt/verd prisen, og da er det meningsfulle å sammenlikne det med andre alternative OS og hva tilbyr og til hvilken pris.

 

De fleste har råd til betale 3000 kr, men det betyr ikke at et produkt til 3000 er billig av den grunn.

 

AtW

Lenke til kommentar
Oh buuhuuhuu. Faen som folk syter om at de må bruke 5 min på å reaktivere maskinen når de er kommet i 25 poeng da....

 

Og oem er da for alle. En grunn til at det selges....

7830800[/snapback]

 

OEM er egentlig ikke for alle. OEM er som nevnt tidligere i tråden beregnet på ferdigpc'er. Det er et hull i lisensgivningen som gjør at forhandlere kan selge OEM-lisenser sammen med enkeltmaskinvare.

 

OEM-lisenser er beregnet på bruk med én bestemt PC. Når du har byttet hovedkort og ram og disk og cpu, så kan det diskuteres om det fortsatt er samme PC.

 

En retail-lisens derimot kan brukes på én PC _i gangen_. Dvs. at du kan slette fra en pc og reinstallere på en annen og fortsatt være innenfor bruksvilkårene.

 

Og til vedkommende som sa at han kjøpte lisens men brukte corp-release fra nett for å slippe aktivering etc. Du er pirat.

 

-C-

Lenke til kommentar
Og til dere som snakker om at det er dyrt å utvilke Vista: Det var dyrt å lage svinesundsbroen også, men det koster kun 15kr å kjøre over den.

7830817[/snapback]

Det koster 15kr hver gang du kjører over den, ja.

 

Så det hadde vært greit å betale 15kr hver gang du bruker Windows?

(15,- * 365 = 5475,-)

 

 

Her bommer du jo totalt på poenget da. Han dro frem bompengene for å demonstrere at om det koster mindre å bruke/kjøpe så er det flere som tar seg råd til å bruke/kjøpe.

 

Når Windows nå koster 2500kr så er det bare 100 personer som tar seg råd til å kjøpe det, om den hadde kostet 2000kr kunne kanskje 150 personer tatt seg råd til å kjøpe det, og MS hadde tjent MER penger.

 

Da hadde de tjent 50000kr mer på å sette ned prisen.

 

Tallene er bare tatt ut av lufta som ett eksempel.

Lenke til kommentar
Men når det gjelder at man må ha xp installert fra før, uansett hva, så syns jeg det er å gå over streken.

Det betyr jo at man ikke kan reinnstallere Windows uten å måtte innstallere xp først. For oss som innstalerer ofte for å få vekk virus er dette utrolig irriterende. Heldigvis har jeg en versjon av windows xp professional liggende, så jeg slipper å gå til innkjøp av det igjen OS.

7830900[/snapback]

1. Det er kun for Upgrade-versjonene at du må ha et tidligere OS installert på PC'en.

 

2. For å unngå å måtte reinstallere XP før man kan reinstallere Vista igjen, så anbefaler jeg å lage et Ghost image (e.l.) av systempartisjonen når man har installert Vista første gang. Dette gjelder forsåvidt uansett hvilket OS man bruker. Det sparer en god del tid.

Lenke til kommentar

Joda, morsomt å se hvordan Microsoft på død og liv skal tjene milliarder igjen på det nye oset sitt samt stramme inn WGA og DRM enda mer rundt halsen på millioner av brukere, men går vi på limpinnnen ? Ja...

 

Nei, jeg har det soleklart hva jeg skal gjøre med mitt system når jeg trenger å oppgradere , Xp for eldre spill, Linux for allmen bruk og muligens en "lånekopi" av Vista om det blir 100% nødvendig.

 

Og ærlig talt, 4500Kr for full funksjonalitet på et DRM og WGA begrenset opperativsystem når du kan få alle denne funksjonaliteten uten DRM og WGA til kroner 0.- På Linux? Hva frister mest? ...

Lenke til kommentar
Sun lever ikke av å selge Solaris, tydeligvis ...

Når de tjener penger nok på hardware, så kan de bruke gratis SW som et lokkemiddel. Det er litt på samme måten med Apple: de tjener omtrent ingenting på sin iTunes Store, men den bidrar til å selge iPod'er, og det er en veldig lønnsom geskjeft.

 

Ikke alle bedrifter har samme forretningsmodell.

Ingen tvinger deg til å bruke Windows Vista.

7830892[/snapback]

Jo, de tjener penger på salg av support til Solaris 10. Se her og her. Salg av support på Solaris 10 er ikke eneste årsak, men en av dem. Noe som viser at det lønner seg å gi bort operativsystemet.

M$ sender ikke torpedoer på meg for at jeg skal kjøpe Vista, men de gjør en del ting som gjør at folk føler seg tvunget til å kjøpe Vista fremfor å gå for andre alternativer.

Lenke til kommentar
Litt mye poeng for enkelte ting, som feks hdd. For min del synest jeg det er greit med 1000kr for en OEM-lisens. Om du tenker på at de har brukt år og dag på å utviklet det. Jeg mener det burde ta såppas, men det er jo også dyrt for oss forbrukere.. Jeg vil si at Vista er hittil vell utført. Selv har jeg kjøpt fullversjon av Home Prenium :)

7830320[/snapback]

Sun Microsystems brukte 500 millioner dollar på å utvikle Solaris 10, den mest utbredte UNIX-versjonen. Men Solaris 10 kan lastes ned helt gratis. Jeg synes prisene for lisenser er hårreisende.

7830853[/snapback]

 

Sun selger servere som koster opptil 10.000.000++. Det er det som er inntektskilden deres, ikke salg av operativsystemer.

Lenke til kommentar

Det hevdes flere uriktigheter her.

OEM følger jo ikke med når du kjøper ferdig Pc. Du velger selv om du vil ha OEM eller en dyrere lisens. Den nye OEM-ordningen har den begrensningen at den gradvis går ut ettersom (og hvis) maskinen må ha nye deler. Og du kan ikke ta den med deg like hel iallfall, til neste maskin. Hvis det er samsynlig at du må det, så kan du ikke bruke en OEM lisens.

Det er vel også slutt på at du kan kjøpe en OEM hvis du kjøper en harddisk ?

Begge lisensformer er kun for en Pc.

Men det er en forskjell som en bør tenke over : OEM lisenen taper seg hver gang du bytter deler eller tar den med over i en ny Pc, noe fullisenserte versjoner ikke gjør.

Og det var vel ikke annet å vente enn at MS forandret en ordning som var ment for å følge et produkt ? Jeg mener - mye vil ha mer og fanden vil ha fler ? Her er det penger å hente - så derfor.....

Lenke til kommentar

Hadde vært kjekt om folk kunne lest igjennom tråden før de poster, så det ikke blir spurt om ting som allerede er besvart osv.

 

OEM er egentlig ikke for alle. OEM er som nevnt tidligere i tråden beregnet på ferdigpc'er. Det er et hull i lisensgivningen som gjør at forhandlere kan selge OEM-lisenser sammen med enkeltmaskinvare.

Her tror jeg du baserer deg på gammel informasjon. Før så var det slik at man kun fikk kjøpt OEM versjoner sammen med hardware som er nødvendig for å kunne bruke pc'en. Regelene har blitt endret slik at hardware kravet ikke lenger er nødvendig, for å ta høyde for personer som bygger sin egen pc. I tillegg så har lisensvilkårene også blitt endret, som tidligere nevt i denne tråden, så har man ikke krav på support fra MS, men må stå for dette selv.

 

Fra Komplett.no

Produktet kan nå kjøpes løst ( ikke sammen med hardware ) hvis det skal innstalleres i egenbygd PC.

Dette er forsåvidt fra XP Prof. X64 Eng OEM, men sjekker man OEM versjonene for Vista, så står det ingen ting om begrensinger ved kjøp.

Lenke til kommentar
Her bommer du jo totalt på poenget da. Han dro frem bompengene for å demonstrere at om det koster mindre å bruke/kjøpe så er det flere som tar seg råd til å bruke/kjøpe.

7830926[/snapback]

Jeg tror ikke jeg bommet helt.

Jeg stilte et spørsmål; ville det være akseptabelt å betale 15kr hver gang du bruker Windows? Hver dag, f.eks.?

 

Hvis man bruker PC'en lite, så kan det vel være OK.

Hvis man bruker den mye, så er det kanskje bedre med et slags abonnement? Hva med 200kr måneden? Det tilsvarer 6,66kr pr. dag. (Litt pussig at jeg skulle få opp akkurat den tallkombinasjonen ... :hmm: )

 

Sammenlignet med mye annet; telefon, bredbånd, kabel-TV, Satellitt-TV, osv., så er ikke Vista "dyrt". Det bare virker slik fordi vi må ut med alle penga i en smell. Men jeg tror på en måte vi skal være glad for at vi ikke må abonnere på OS, da hadde vi antageligvis endt opp med å betale mye mer i det lange løp.

 

Men OK, er du en lutfattig jækel, så er vel alt som er dyere enn gratis helt uakseptabelt, og da er vel ikke veien til TPB lang. (Been there, done that.)

Lenke til kommentar

Angående hvem OEM-lisenser er beregnet på.

 

I en Yahoo-artikkel det ble linket til lenger opp her, står følgende å lese:

 

"For those who don't need a full manual, however, the Windows Vista OEM versions offer substantial savings. Normally, such versions are restricted to "System Builders," not large corporations purchasing thousands or even hundreds of copies of the operating systems through Microsoft's volume licensing programs, but small mom-and-pop computer shops building individual systems for local communities. The license is agreed to when the shrinkwrap the package is sealed into is broken.

 

"System Builder software is designed for OEM system builders, and specifically for pre-installation on new PCs," said Elissa Brown, a Microsoft spokeswoman, via an email. "So, this software isn't really intended to be installed by end-users . OEM versions of Windows Vista that are delivered through the System Builder channel are licensed via a 'break-the-seal' model (in other words, the System Builder License on the outside of the software package is agreed-upon when the package is opened)."

 

(Min utheving.)

Lenke til kommentar
Og til dere som snakker om at det er dyrt å utvilke Vista: Det var dyrt å lage svinesundsbroen også, men det koster kun 15kr å kjøre over den.

7830817[/snapback]

Det koster 15kr hver gang du kjører over den, ja.

 

Så det hadde vært greit å betale 15kr hver gang du bruker Windows?

(15,- * 365 = 5475,-)

 

 

Her bommer du jo totalt på poenget da. Han dro frem bompengene for å demonstrere at om det koster mindre å bruke/kjøpe så er det flere som tar seg råd til å bruke/kjøpe.

 

Når Windows nå koster 2500kr så er det bare 100 personer som tar seg råd til å kjøpe det, om den hadde kostet 2000kr kunne kanskje 150 personer tatt seg råd til å kjøpe det, og MS hadde tjent MER penger.

 

Da hadde de tjent 50000kr mer på å sette ned prisen.

 

Tallene er bare tatt ut av lufta som ett eksempel.

7830926[/snapback]

For alle som har hatt bedriftsøkonomi på skolen (het det den gang jeg gikk der), har lært om inntektsoptimalisering, hvordan tilbud og etterspørsel påvirker prisen osv. Tror nok MS har ansatt den del glupe hoder som kan mye om dette, og regnet ut hvordan produktene bør prises slik at de tjener mest mulig.

Å senke prisen vil gjøre at man selger mer, men det er ett skjerningspunkt hvor man begynner å tape/tjene mindre penger selv om man selger flere enheter. Målet er å finne balansen mellom "selg lite, og tjen mye pr enhet" og "selg mye, og tjen lite pr enhet".

 

************

 

this software isn't really intended to be installed by end-users

"Isn't really intended" er ikke det samme som kan ikke bli installert (kjøpt) av slutt bruker.

Endret av crowly
Lenke til kommentar
Dersom en bruker har kjøpt en fullversjon av Vista, altså ikke en maskinbundet versjon (OEM), slipper brukeren å kjøpe ny lisens uansett hvor mye maskinevaren forandres
Dersom en bruker har kjøpt en fullversjon av Vista, altså ikke en maskinbundet versjon (OEM), slipper brukeren å kjøpe ny lisens uansett hvor mye maskinevaren forandres
Dersom en bruker har kjøpt en fullversjon av Vista, altså ikke en maskinbundet versjon (OEM), slipper brukeren å kjøpe ny lisens uansett hvor mye maskinevaren forandres
Dersom en bruker har kjøpt en fullversjon av Vista, altså ikke en maskinbundet versjon (OEM), slipper brukeren å kjøpe ny lisens uansett hvor mye maskinevaren forandres
Dersom en bruker har kjøpt en fullversjon av Vista, altså ikke en maskinbundet versjon (OEM), slipper brukeren å kjøpe ny lisens uansett hvor mye maskinevaren forandres

 

Les teksten som står der (quote fra artikkel) og si etter meg: Hva er problemet?

Aktivering av windows?, koster ikke en kalori.

Lenke til kommentar
Det hevdes flere uriktigheter her.

OEM følger jo ikke med når du kjøper ferdig Pc.

7830997[/snapback]

Jeg har kjøpt to Dell-maskiner, en laptop (XP Home) og en stasjonær (XP Pro), og begge OS-lisensene er OEM-lisenser. Jeg fikk følgelig ikke med noen WindowsCD til bruk ved reinstallering, bare en Dell RescueCD.

 

Dette er langt på vei det normale når du kjøper en ferdig PC over disk eller på nettet hos Dell, HP, m.fl.

 

At du kan komponere din egen PC og få Komplett, NetShop e.l. til å sette den sammen for deg, inkl. installasjon av retail OS, det utgjør vel bare en liten andel av antallet ferdig-PC'er som selges til forbrukere. (Eller bedrifter, for den del.)

Lenke til kommentar
Dersom en bruker har kjøpt en fullversjon av Vista, altså ikke en maskinbundet versjon (OEM), slipper brukeren å kjøpe ny lisens uansett hvor mye maskinevaren forandres
Dersom en bruker har kjøpt en fullversjon av Vista, altså ikke en maskinbundet versjon (OEM), slipper brukeren å kjøpe ny lisens uansett hvor mye maskinevaren forandres
Dersom en bruker har kjøpt en fullversjon av Vista, altså ikke en maskinbundet versjon (OEM), slipper brukeren å kjøpe ny lisens uansett hvor mye maskinevaren forandres
Dersom en bruker har kjøpt en fullversjon av Vista, altså ikke en maskinbundet versjon (OEM), slipper brukeren å kjøpe ny lisens uansett hvor mye maskinevaren forandres
Dersom en bruker har kjøpt en fullversjon av Vista, altså ikke en maskinbundet versjon (OEM), slipper brukeren å kjøpe ny lisens uansett hvor mye maskinevaren forandres

 

Les teksten som står der (quote fra artikkel) og si etter meg: Hva er problemet?

Aktivering av windows?, koster ikke en kalori.

7831070[/snapback]

 

Denne informasjonen er meget sansylig endret og derfor utdatert. Det er kjernen i problematikken, les hele tråden !

Lenke til kommentar
Denne støttes, des høyrere pris det blir des mindre folk kjøper Vista. Hadde de gjort noe så 'smart' som å senke prisene, Ultimate til 1000kr, Home Premium til 600kr så hadde flere vært intresert i å kjøpe istedenfor å slite med alle cracks etc...

 

~ Medion

7830535[/snapback]

 

Hadde Microsoft gjort noe så "smart" som prisdumping, hadde de umiddelbart kommet i konkurransemyndighetenes lys. Prisdumping er svært alvorlig for aktører som er store innen et markedssegment, da det hemmer konkurrentene å komme inn på markedet.

 

Microsoft er nok svært nøye på at det skal være en dokumenterbar sammenheng mellom hva det har kostet å utvikle og markedsføre m.m. Vista, og det de tar betalt for produktet.

Lenke til kommentar
Sammenlignet med mye annet; telefon, bredbånd, kabel-TV, Satellitt-TV, osv., så er ikke Vista "dyrt". Det bare virker slik fordi vi må ut med alle penga i en smell. Men jeg tror på en måte vi skal være glad for at vi ikke må abonnere på OS, da hadde vi antageligvis endt opp med å betale mye mer i det lange løp.

 

7831000[/snapback]

Jo det er dyr Bredbåd, kabel tv og mye annet kan du i høy grad bruke på flere pcer/tver og du kan gjøre som du vil, du kan også oppgradere switchen uten å måtte betale ny oppkoblings avgift :D

La oss si man har en stasjonær pc, en HTPC eller en bærbar og smårollingen har en gammel pc.

Pris for 3 stk retail Vista blir da (på komplett) 2800kr*3= 8400kr. Dette er like mye som de to billigste maskinene mine er verd tilsammen! Jeg kunne også tenkt meg en pc i bilen, men jeg betaler ikke 2800kr for en Vista til bilen -Det kan du være trygg på! :nei:

 

EDIT: Link til komplet http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=330217

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar
Dersom en bruker har kjøpt en fullversjon av Vista, altså ikke en maskinbundet versjon (OEM), slipper brukeren å kjøpe ny lisens uansett hvor mye maskinevaren forandres
Dersom en bruker har kjøpt en fullversjon av Vista, altså ikke en maskinbundet versjon (OEM), slipper brukeren å kjøpe ny lisens uansett hvor mye maskinevaren forandres
Dersom en bruker har kjøpt en fullversjon av Vista, altså ikke en maskinbundet versjon (OEM), slipper brukeren å kjøpe ny lisens uansett hvor mye maskinevaren forandres
Dersom en bruker har kjøpt en fullversjon av Vista, altså ikke en maskinbundet versjon (OEM), slipper brukeren å kjøpe ny lisens uansett hvor mye maskinevaren forandres
Dersom en bruker har kjøpt en fullversjon av Vista, altså ikke en maskinbundet versjon (OEM), slipper brukeren å kjøpe ny lisens uansett hvor mye maskinevaren forandres

 

Les teksten som står der (quote fra artikkel) og si etter meg: Hva er problemet?

Aktivering av windows?, koster ikke en kalori.

7831070[/snapback]

Grunnen til at folk vurderer OEM-lisenser er at de er langt billigere enn fullversjonene. Men det tenker vel ikke du på. OEM-lisensene slik de blir nå vil by på en del problemer. Det er DETTE tråden og artikkelen handler om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...