Gå til innhold

Strammer inn for OEM-lisenser


Anbefalte innlegg

Ringte med Microsoft nå.

 

Du kunne fortelle: Det følger med to DVD'er med Retail. 1x32bit Vista 1x 64bit Vista

 

Da skulle dette være oppklart og ingen grunn til videre diskusjoner

7832189[/snapback]

 

Og to lisenser også da antar jeg? Så man kan ha 64-bit på en maskin og 32 på en annen?

 

AtW

7832226[/snapback]

Jeg spurte om det var noen begrensinger på hvor mange ganger du kunne installere retail versjonen og om du måtte velge mellom 32eller 64, det var det ikke. Dette var hele vitsen med Retail, produktet er ditt og hva du gjør med det er opp til deg. (man har frihet)

Nøkkelen som følger med brukes til begge dvd'ene. Har du to pc'er, kan du da fint installere 64på den ene og 32på den andre.

7832272[/snapback]

 

Man kan installere så mange ganger man vil, men det er fortsatt kun 1 lisens og kan bare brukes på 1 maskin av gangen. Man kan da bruke 32bit eller 64bit, man får ikke 2 lisenser. 1 lisens blir da oversatt med 1 bruker... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du mener man kan bytte til en helt ny maskin så mange ganger man vil med OEM?

 

AtW

7832310[/snapback]

 

I teorien må man alltid sørge for at hardwaren man kjøpte sammen med OEM lisensen er tilkoblet, men i praksis sjekker de aldri dette. Utover dette står man fritt til å oppgradere øvrige komponenter.

Lenke til kommentar
Dette er informasjonen jeg har fått fra leverandøren av min OEM lisens, og som er det jeg behøver å forholde meg til:

 

Hva menes med OEM? Microsoft benytter denne betegnesen på programvare som skal være forhåndsinnstallert på ny PC fra en PC-produsen, eller solgt sammen med essensiell maskinvare slik at PCen kan virke. (som harddisk, hovedkort, mus etc).

 

Hovedforskjellen på retail og OEM (bortsett fra prisen) er at Microsoft ikke gir gratis support på OEM programvare. Dette vil si man kun får enkel support (som installasjonsveiledning etc) av OEM leverandøren

 

Det er (eller VAR) forsåvidt riktig det, men lisensen din er ikke knyttet til akkurat det du kjøper av den grunn. Den er knyttet til hele systemet. Forøvrig tror jeg MS har gjort det klart at OEM kan selges uten medfølgende hardware nå.

 

Dette stemmer ikke. Jeg har allerede byttet skjermkort og jeg måtte ikke reaktivere. Det står ingen ting i lisensbetingelsene som fulgte med OEM lisensen, at den utløper etter bytte av for mange deler!

7832320[/snapback]

 

OK, skal ikke påstå for hardt at du må reaktivere hver gang, men at du ikke fritt kan oppgradere ubegrenset er en grunnleggende egenskap ved OEM versjonene (var akkurat det samme på XP).

 

 

Cwn

Lenke til kommentar
Nøkkelen som følger med brukes til begge dvd'ene. Har du to pc'er, kan du da fint installere 64på den ene og 32på den andre.

7832272[/snapback]

 

 

Sa de eksplisitt at du kan bruke begge versjonene *samtidig med samme lisensnøkkel*? At nøkkelen er den samme vet jeg, men at det skal være åpent å bruke begger versjoner på en gang er stikk motsatt av alt jeg har lest hittil.

 

Cwn

7832327[/snapback]

Akkurat det skal jeg ikke si med sikkerhet...

Men har du installert den ene dvd'n (32bit) kan du fint avinstallere den og installere 64 sener eller omvent. Og som mange ganger du vil.

 

så om du har to maskiner, kan ingen finne ut om du har lagt inn Vista på begge og om du bruker 32eller 64 er også det samme.

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar
Så du mener man kan bytte til en helt ny maskin så mange ganger man vil med OEM?

 

AtW

7832310[/snapback]

 

I teorien må man alltid sørge for at hardwaren man kjøpte sammen med OEM lisensen er tilkoblet, men i praksis sjekker de aldri dette. Utover dette står man fritt til å oppgradere øvrige komponenter.

7832359[/snapback]

 

Men om man alltid får det reaktivert, uavhengig av hva man bytter, hva er da vitsen med dette reaktiveringsopplegget, har de ansatte på MS for lite å gjøre?

 

AtW

Lenke til kommentar
Akkurat det skal jeg ikke si med sikkerhet...

Men har du installert den ene dvd'n (32bit) kan du fint avinstallere den og installere 64 sener eller omvent. Og som mange ganger du vil.

 

Jepp, det tror jeg og.

 

så om du har to maskiner, kan ingen finne ut om du har lagt inn Vista på begge

7832387[/snapback]

 

Dont underestimate the power of Windows Genuine Advantage.. :ph34r:;)

 

Cwn

Lenke til kommentar
Skal nå bestille meg en Vista Ultimate Retail... Men skal jeg kjøpe Norsk eller Engelsk?  hørt at Engelsk er best

7832427[/snapback]

 

Jeg har bestilt engelsk, men med Ultimate har man tilgang på språkpakker, så det er bare å laste ned norsk språkpakke om du bestemmer deg for norsk senere... eller omvendt :)

Lenke til kommentar
Oppsummerer litt, jeg:

 

Kjøper man OEM så trenger man aldri kjøpe ny lisens, kun reaktivere om man kommer over 25 poeng i henhold til den listen.

 

 

Så du mener man kan bytte til en helt ny maskin så mange ganger man vil med OEM?

 

AtW

7832310[/snapback]

Ja

7832442[/snapback]

 

Så MS har lagt inn et system som koster både tid for brukeren og penger (utvilking og brukerstøtte brukes til dette), men som er helt unødvendig? Det er jo isåfall en mildt sagt merkelig strategi.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men om man alltid får det reaktivert, uavhengig av hva man bytter,

AtW

7832440[/snapback]

 

Det er kun her jeg har sett den påstanden og jeg tror det bygger på en grunnleggende misforståelse. Kjøper du OEM så bør du nok ta høyde for at det blir deaktivert etter første *vesentlige* oppgradering (ny maskin ihvertfall).

 

Cwn

Lenke til kommentar
Skal nå bestille meg en Vista Ultimate Retail... Men skal jeg kjøpe Norsk eller Engelsk?  hørt at Engelsk er best

7832427[/snapback]

 

Jeg har bestilt engelsk, men med Ultimate har man tilgang på språkpakker, så det er bare å laste ned norsk språkpakke om du bestemmer deg for norsk senere... eller omvendt :)

7832486[/snapback]

Da blir det Engelsk på meg også... Språkpakker :)

Lenke til kommentar
Dere klager på prisen! en grunn til prisene til windows sine produkter øker er jo piratkopiering.

7830336[/snapback]

 

En av grunnene til piratkopiering er akkuratt prisen som er for høy for de fleste.

 

~ Medion

7830379[/snapback]

 

tull, prisen er ikke "høy". andre programmer som er brukt mye mindre tid på koster mer. Jeg mener at du betaler en rimelig sum for hva du får.

7830396[/snapback]

 

Det er faktisk ikke alle som har penger til å kjøpe en Windows kopi her og der, programvare er overprisa for mange brukere, dermed piratkopiering.

 

~ Medion

7830407[/snapback]

 

 

nei, så er ikke Windows en fattigkasse heller da! har man ikke råd har man ikke råd. herregud de er da et selskap som skal tjene penger de også!666

7830413[/snapback]

 

Hvis de hadde senka prisene, ville de solgt mer, noe som kunne gitt nogenlunde samme inntjening som med dagens priser.

 

~ Medion

7830420[/snapback]

 

om du har så store ferdigheter innen økonomi så kan du kanskje søke jobb i microsoft? for de dem har er sikkert ikke særlig smarte eller hva?

Lenke til kommentar
Så du mener man kan bytte til en helt ny maskin så mange ganger man vil med OEM?

 

AtW

7832310[/snapback]

 

I teorien må man alltid sørge for at hardwaren man kjøpte sammen med OEM lisensen er tilkoblet, men i praksis sjekker de aldri dette. Utover dette står man fritt til å oppgradere øvrige komponenter.

7832359[/snapback]

 

Men om man alltid får det reaktivert, uavhengig av hva man bytter, hva er da vitsen med dette reaktiveringsopplegget, har de ansatte på MS for lite å gjøre?

 

AtW

7832440[/snapback]

Og i tillegg vil jo dette drepe nesten alt salg av retail versjoner. I realiteten vil eneste grunn for retail være fritt valg av 32/64 og support. Det siste er det vel få her som har brukt (raskere hjelp gjennom forumet).

 

Hvem vil kjøpe retail til kr 4 600 når man kan kjøpe OEM til 1 800 og bytte så mye man lyster, dvs ny PC hvert eneste år for entusiaster. Vanligvis byttes jo ikke alt samtidig.

 

Håper en skikkelig avklaring kommer, og jeg tror resultatet ender med det finnes reelle begrensninger på oppgradering. Og skulle det ikke være tilfelle, ja da er det ikke mye tvil om hva jeg eventuelt kjøper etterhvert. Tar gjerne en del telefoner til MS i løpet av 2 - 4 år, dersom jeg sparer 2 800 kr på dette. God timebetaling.

Lenke til kommentar

 

Men om man alltid får det reaktivert, uavhengig av hva man bytter, hva er da vitsen med dette reaktiveringsopplegget, har de ansatte på MS for lite å gjøre?

 

AtW

7832440[/snapback]

Det vil gå dårlg om du prøver det for ofte.

de vil reagere om du prøver flere ganger i uka.

Det er ment å stoppe folk fra og instalere windows på flere pcer samtidig

eller legge den ut på nettet.

Lenke til kommentar

 

Men om man alltid får det reaktivert, uavhengig av hva man bytter, hva er da vitsen med dette reaktiveringsopplegget, har de ansatte på MS for lite å gjøre?

 

AtW

7832440[/snapback]

Det vil gå dårlg om du prøver det for ofte.

de vil reagere om du prøver flere ganger i uka.

Det er ment å stoppe folk fra og instalere windows på flere pcer samtidig

eller legge den ut på nettet.

7832670[/snapback]

 

Så det er ingenting som stopper folk fra å installere retail på så mange PCer samtidig de vil? Eller å legge det ut på nettet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...