Gå til innhold

Strammer inn for OEM-lisenser


Anbefalte innlegg

Jeg må jevnlig registrere min XP versjon. Bare fordi jeg slår av og på nettverkskort i biosen. I tillegg har min bios problemer med at den resetter seg selv, slik at maskinvare som jeg har slått av i bios plutselig er på. Dette gjør at XP teller hardware-endringer hele tiden. Denne maskinen kan nok ikke kjøre OEM versjon av VISTA nei.

 

Er jeg misfornøyd med MS.....

7830733[/snapback]

Den var god, kommer nok til å bli en del morsome feil her, det er også årsaken til at microsoft til nå har vært ganske så forsiktig når det gjelder å stoppe pirat windows.

Det sjer lett feil og siden windows er så utbrett vil det fort ramme mange.

 

Ser flere opplagte feilkilder her, mest aktuelt er trolig usb enheter som netverk og lydkort. Mange bærbare disabler enheter som ikke er i bruk automatisk

 

hva hvis noen lager en trojaner som øker denne telleren ved å bruke slike teknikker eller lurer vista, kan godt tenkes noen lager dette for å ta MS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ufattelig tragisk av Hardware.no å surre sammen en artikkel basert på feilaktig og gammel informasjon. Har ikke artikkelforfatter sett på datoen på den bloggen som er basis for denne informasjonen? Kilden i dette tilfellet, er en person langt ned i Microsoft kjeden som har misforstått sentrale punkter i OEM-lisensen.

 

Den endelige policyen for OEM versjoner, har Microsoft gjengitt i detalj den siste uken, bl.a i Yahoo artikkelen som er lenket til tidligere i tråden.

 

Microsoft sier i klartekst at reaktiveringer av OEM lisenser er gratis, og krever ikke at man kjøper ny lisens. Den eneste ulempen er at man må ringe inn og reaktivere når poengene når en viss grense.

 

Faktum er at OEM lisensen, til forskjell fra tidligere, nå er rettet direkte mot avanserte brukere som klarer seg uten support. Når du bryter OEM forseglingen inngår man en såkalt 'System Builder License', hvor du som privatbruker, sidestilles med Leverandører som Dell og HP.

 

Dette med poengbegrensninger er lagt inn nettopp for at privatpersoner, som gjør endringer i hardware ofte, skal slippe å måtte ringe inn til microsoft for hver endring.

 

Til Artikkelforfatter: Vennligst fjern denne artikkelen da den kun bidrar til å spre feilinformasjon og ytterligere forvirring

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar
this software isn't really intended to be installed by end-users

"Isn't really intended" er ikke det samme som kan ikke bli installert (kjøpt) av slutt bruker.

7831047[/snapback]

Stemmer, OEM er i utgangspunktet beregnet for systembyggere som vanligvis er selgere av systemer, i mange tilfeller er altså ikke systembyggeren end-useren, men det er ingenting i lisensvilkårene som sier at bruker og bygger ikke kan være den samme.

Men dersom man ikke er helt stødig og føler at man trenger brukerstøtte og hjelp fra MS i forbindelse med bruk/installasjon, da er retail veien å gå. Dette er også den sikreste veien å gå for flertallet av kundene. OEM er ikke beregnet for gjennomsnittsbrukeren.

Lenke til kommentar
Hmmm... non oem lisens koster 4700 kr... det var litt i det meste laget, og ja man trenger ultimate! må jo ha muligheit for rdp saken, trur dei litt billigere versjonene ikkje hadde rdp "server" biten, slik som XP har i dag. Det er jo heilt vilt.

7831185[/snapback]

Det er hovedforskjellen mellom XP Home og XP Professional. Skal man bruke remote desktop mot en XP-maskin, trenger man XP Professional. Det er nok en del andre mindre forskjeller mellom XP Home og XP Professional, men RDP er hovedforskjellen.

Lenke til kommentar
Sammenlignet med mye annet; telefon, bredbånd, kabel-TV, Satellitt-TV, osv., så er ikke Vista "dyrt". Det bare virker slik fordi vi må ut med alle penga i en smell. Men jeg tror på en måte vi skal være glad for at vi ikke må abonnere på OS, da hadde vi antageligvis endt opp med å betale mye mer i det lange løp.

 

7831000[/snapback]

Jo det er dyr Bredbåd, kabel tv og mye annet kan du i høy grad bruke på flere pcer/tver og du kan gjøre som du vil, du kan også oppgradere switchen uten å måtte betale ny oppkoblings avgift :D

La oss si man har en stasjonær pc, en HTPC eller en bærbar og smårollingen har en gammel pc.

Pris for 3 stk retail Vista blir da (på komplett) 2800kr*3= 8400kr. Dette er like mye som de to billigste maskinene mine er verd tilsammen! Jeg kunne også tenkt meg en pc i bilen, men jeg betaler ikke 2800kr for en Vista til bilen -Det kan du være trygg på! :nei:

 

EDIT: Link til komplet http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=330217

7831130[/snapback]

 

Mange bredbåndsabbonementer har faktisk også en begrensning på hvor mange maskiner som kan kobles til, men de færreste bryr seg.

 

Ellers har MS uttalt (i et nettintervju på VG) at utskiftninger pga defekte deler normalt sett ikke skal inn i poengberegningen. Du må riktig nok ta kontakt med MS, men om harddisken din tryner tre ganger slipper du å kjøpe ny lisens.

 

Uansett er poenget med en OEM-lisens at den har begrensninger i forhold til en full lisens, ved at den er knyttet mot én maskin. Hvis det ikke hadde vært forskjell på lisensene ville man solgt ytterst få retail lisenser. For de aller, aller fleste brukere er disse 25 poengene mer enn nok. Jeg anser meg selv som relativt avansert, oppgraderer omtrent en gang i året, og med dagens takt måtte jeg kjøpt en ny OEM ca hvert tredje år. På den annen side, om jeg utsetter en oppgradering i 6-8 måneder kan jeg kjøpe meg en retail lisens uansett.

 

Og angående Solaris 10, Sun selger ikke Solaris, de selger support. Akkurat som Red Hat gjør milliardbusiness på Linux. Selv om de ikke selger Red Hat Linux, men de selger CDer, manualer, innpakning og -Support-

Lenke til kommentar
Dette med poengbegrensninger er lagt inn nettopp for at privatpersoner, som gjør endringer i hardware ofte, skal slippe å måtte ringe inn til microsoft for hver endring.

7831213[/snapback]

Men sånn har det jo ikke vært tidligere. Det nye systemet med poenger er strengere enn det gamle systemet. Altså i tråd med tittelen "Strammer inn for OEM-lisenser". Jeg forstår ikke hvorfor du roper "steng tråden". MS-tilhengere er snar med "steng tråden" så snart Microsofts produkter eller forretningsmetoder kritiseres. Tåler de ikke kritikk? Eller sammenligninger med alternativene?

 

Apropos sammenligninger så er det en ganske omfattende (men også like partisk som MS sine egne websider) sammenligning på lenken under. To partiske med hver sin motpol blir vel til sammen nøytralt, eller? ;)

 

SUSE Linux Enterprise Desktop 10 is the compelling alternative to Windows Vista.

"When you need a cost-effective, enterprise-ready alternative to Microsoft Windows, consider SUSE Linux Enterprise Desktop from Novell."

Lenke til kommentar

Jeg kom over denne i søken etter nytt hovedkort:

 

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2088385,00.asp

 

"In addition, users should still be subject to the same familiar re-activation restrictions as users of a retail Vista license and Windows XP, a spokeswoman said. Users can alter the PC's hardware substantially, but they will be forced to reactivate – not repurchase the OEM software – if they do, she said."

 

Men så er spørsmålet da, hva menes med "substantially".

Lenke til kommentar
Dere klager på prisen! en grunn til prisene til windows sine produkter øker er jo piratkopiering.

7830336[/snapback]

 

En av grunnene til piratkopiering er akkuratt prisen som er for høy for de fleste.

 

~ Medion

7830379[/snapback]

Ja akkurat, lav pris mindre piratkopiering. (sier nå min fornuft)

(Det finnes nok de som vil kopiere uansett da men, vil vel tro at lavere pris redusere kopiering!)

 

Synes det er tullete de poeng indelingene der, er totalt forvirra av hele greia. Om jeg idag skulle hoppe over til vista så hadde ikke jeg klart å velge hvilken versjon å kjøpe je. Hvertfall ikke på dagens ståsted!!

Lenke til kommentar
Det er hovedforskjellen mellom XP Home og XP Professional. Skal man bruke remote desktop mot en XP-maskin, trenger man XP Professional. Det er nok en del andre mindre forskjeller mellom XP Home og XP Professional, men RDP er hovedforskjellen.

7831228[/snapback]

Her er du langt ute på jordet, dette er en liten forsjell. Den store forkjellen er at XP Professional kan meldes inn i et domene, og dermed brukes effektivt i et større nettverk. RDP er en bagatell i forhold til dette.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte Ultimate OEM...angrer nå! Kommer ikke inn i Vista engang! Blåskjerm hver boot...1700,- ut av vinduet! Deilig  :w00t:

7831345[/snapback]

Føler med deg.

7831359[/snapback]

 

Ja dere burde ikke gått for OEM versjonen når dere trenger support pga blåskjerm ;)

 

Men hvorfor blir ikke denne tråden, samt selve artikkelen slettet når det viser seg å være feilinformasjon fra hardware sin side.

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte Ultimate OEM...angrer nå! Kommer ikke inn i Vista engang! Blåskjerm hver boot...1700,- ut av vinduet! Deilig  :w00t:

7831345[/snapback]

Føler med deg.

7831359[/snapback]

 

Ja dere burde ikke gått for OEM versjonen når dere trenger support pga blåskjerm ;)

7831408[/snapback]

Sant det! Men ikke så lett å vite jeg kommer til å få blåskjerm FØR jeg kjøpte det da :p

Lenke til kommentar
Det er hovedforskjellen mellom XP Home og XP Professional. Skal man bruke remote desktop mot en XP-maskin, trenger man XP Professional. Det er nok en del andre mindre forskjeller mellom XP Home og XP Professional, men RDP er hovedforskjellen.

7831228[/snapback]

Her er du langt ute på jordet, dette er en liten forsjell. Den store forkjellen er at XP Professional kan meldes inn i et domene, og dermed brukes effektivt i et større nettverk. RDP er en bagatell i forhold til dette.

7831395[/snapback]

Kommer an på hvilke funksjoner man anser som merkbare og hva man ser på som vesentlig og uvesentlige. Men klart, domeneinnmelding er vesentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...