Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Noen tanker om apple aksjen nå rett før lansering av apple watch?

Lurer på dette selv. Uansett så tror jeg ikke den vil påvirke noe ekstremt, da jeg personelig ikke tror klokken blir en hit som iphone/ipad for eks.

 

 

Ja, egentlig enig men det meste apple lanserer selger jo uansett som hakka møkk... Eksisterer det ikke et behov klarer de faen meg å lage et.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Noen andre enn meg som skal tjene penger på Statoil? Kjøpte 1000 aksjer til kr 130. :)

 

Kjøpte 500 til i dag til kr 130,50. Gearet ganske kraftig nå. Kom igjen, Statoil! :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teknisk analyse fungerer kun når det ikke er noen fundamentale endringer i markedet. Her har vi et oljeselskap som har falt fordi oljeprisen har falt 40%. Oljeprisen har falt fordi produksjonen øker og etterspørselen minker, og det ser ikke ut til å endre seg med det første. Men, men. Du får gjøre som du vil. 

 

 

Selger STL på kr 170 tenker jeg. :)

Lenke til kommentar

Når man sier at det ikke er så lurt så sier man ikke at det er 100% garantert at det ikke går bra, men sier bare at tankene bak ikke er så gode. Det var ikke teknisk analyse som gjorde at Statoil gikk opp, det var at oljeprisen gikk opp igjen.

 

 

 

No er det vel ikkje jernmalm ein skal grave etter, men derimot stoffet rutil.

Eg hadde ikkje trudd at dei fekk løyve til dette. Det er litt pussig at eit sjødeponi vert tillete samstundes som elva Nausta er verna mot kraftutbygging og deler av fjorden har vern som "nasjonal laksefjord". Eg håpar at det ikkje berre vert børsspekulantar som har grunn til å feire, men at dette vil føre til vekst og arbeidsplassar både i Naustdal og i heile Sunnfjord-området utan at det vert for store miljømessige ulemper for lokalbefolkninga eller for oppdrettsnæringa i området.

 

Har du i det hele tatt LEST rapportene som har blitt fremlagt av sintef og DNV-GL ?

 

Alle går god for dette alternativet, tilogmed miljøverndepartementet og miljødirektoratet.

Natur og ungdom skriker seg røde i toppen og kommer med den ene løgnen etter den andre. Skulle tro de ikke hadde lest noen av rapportene selv.

 

 

 

Interresant, tror nesten jeg må lese selv. Sintef og DNV-GL vet hva de snakker om.

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 3
Lenke til kommentar

My point exactly.

 

Dessuten. Titania var en gang et sjødeponi før miljøbevegelsen skrek lenge nok til at politikerene ikke turte annet enn å lage landdeponi.

 

Resultatet? Et landdeponi med millioner av tonn slam som ødelegger naturen, og en sjøbunn som raskt ble frisk og fin igjen (akkurat som forutsatt).

 

http://forskning.no/naturvern-geofag-stub/2008/02/naturvernere-lager-naturkatastrofe

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Miljøvernbevegelsen klarer ikke å komme med noe annet enn det samme oppgulpet gang på gang. Blir kvalm av Haltbrekken som står på tv og lyver så det renner av han. Lurer på hva han sin agenda egentlig er?

Vel, jeg er ute av nom midlertidig, ser det litt an. Har troa på at den skal mye høyere opp, men så mye som det skrikes i media om dagen legger det en raskt demper på kursutviklingen. Trader litt i mellomtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har ikkje lese verken rapportane eller alle innlegga i lokalavisa Firda, og har av den grunn helde meg langt unna NOM-aksjen. Eg meiner uansett at å gamble på eit politisk vedtak slik som det her var snakk om er spekulasjon. I VG-artikkelen var det nemnt at Havforskingsinstituttet var skeptiske, og også dei driv vel med forsking? Og Miljødirektoratet sa fyrst nei, og så ja. Utan å ha sett meg inn i saka vil eg tru at sannheita er ein eller annan stad mellom det forkjemparane og motstandarane hevdar, og er sikkert ikkje enten-eller, men både-og. Eg er til ei viss grad einig i det som her er sagt om miljørørsla om mykje skrik og skrål og lite fakta. Men dersom dei har rett er det for seint å gjere noko etter at prosjektet er realisert. Lokalbefolkninga er etter det eg har forstått stort sett imot, og det er dei som bur der som fyrst og fremst vert berørt av prosjektet. Motstanden deira burde etter mi meining vege tungt, sjølv om det skulle vere slik at dei ikkje veit sitt eige beste. (Og det same gjeld i ein tenkt situasjon der lokalbefolkninga er klart for ei kraftutbygging, men får vernevedtak frå sentralt hald tredd nedover hovudet). Men no når NOM har fått klarsignal håpar eg som tidlegare nemnt på at evt. drift vil skape vekst og arbeidsplassar i området utan at det fører til nevneverdige konsekvensar for miljøet. Større variasjon i arbeidsplassar er noko Sunnfjord og Sogn og Fjordane treng.

 

Frå mi side avsluttar eg denne debatten med å seie at dersom ein skal gjere seg opp ei kvalifisert meining bør ein lese både det motstandarar og tilhengarar meiner (dei to adressene som er nemnt i forrige innlegg er eksempel på dette), og gjerne også nøytral informasjon og rapportar.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i deg torbjornen.

 

Det som er at Firda og Bergens Tidende har bombadert med artikler som er negativt vinklet. Alle disse artiklene i Firda er åpne og kan leses av alle. De få artiklene som er for er alle sperret av og kan bare leses av abonnenter.

 

Det er en stor familie som er tilknyttet fjordaksjonen.org (den som er i mot), og avisene tar sikte på å intervjue de samme hver eneste gang. De som har skrevet artiklene er også medlem på fjordaksjonen sin facebook gruppe og deltar aktivt mot sjødeponi. Så et stort flertall av artiklene som er i mot sjødeponi er farget av mennesker med en agenda.

 

Spørsmålet de stilte når det har blitt gjort undersøkelser var vel noe i duren "Vil du at det skal dumpes millioner med tonn gruveslam i Førdefjorden hvert år i 50 år?" Spørre folk et slikt negativt ladet spørsmål, folk som ikke vet noe om saken får uheldige konsekvenser. Avisene har brukt det for det det er verdt til å "bevise" at alle er i mot saken.

Pling, som har vært med på å lage fjordaksjonen.no (siden som er for) laget også en spørreundersøkelse, som spurte om hva folk syntes om en ny næring med nye muligheter. Der miljøfordelene var store, svarte flesteparten at de var for.

 

Jan Helge Fosså fra Havforskningsinstituttet har vært svært aktivt ute i media mot sjødeponi fra tidlig av. Han har aldri lagt sjul på at han vil gjøre alt for å gå i mot. Han bruker sin professortittel på å gagne sin egen sak. Det kan man se i kommentarfeltet i hver eneste Firda artikkel, der han kommer med det ene sprøytet etter det andre. Men han har blitt avkledd hver eneste gang.

 

Det som er litt rart, hvis Firda mener at alle er i mot synes jeg det er merkelig at de mest populære kommentarene under med flest "likes" alle er for sjødeponi.

 

Man må nesten prøve å se saken litt fra utsiden. Og får man bare informasjon fra avisene som stort sett skriver negativt, er det lett å bli påvirket av dette.

 

Dagbladet prøvde seg her om dagen med å skrive om at det faktisk skal dumpes søppel i sjøen, men det ble raskt tatt bort. Negative nyheter som provoserer får flere folk til å lese.

Endret av krizkriz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Yadda yadda yadda yadda, back to topic? Hvor mange likes kommentarfeltet har og hvem som egentlig snakker sant har vel lite med aksjer å gjøre, og hører vel mer hjemme i en tråd om denne saken?

Det har alt med aksjer å gjøre. Er med på å sette verdien.

 

Men sånn back to topic, noen som sitter med utenlandske?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-374430

Utenlandske aksjer? Sitter med en hel drøss, alltid like trivelig med selvangivelsen...

Kan du gi en kort og grei oppsummering på hvordan man gjør det med skatt når man oppnår økonomisk gevinst på aksjer i norge og utlandet? 

 

 

Tror Apple Watch overgår all forventning og sender aksjen oppover, som vanlig. Er det noen ganger, selv om de har levert ræva produkt, at aksjen ikke stiger..

Ipad¨n påvirket kursen kraftig i 2011-13 pga rekordhøye salgstall,  men apple aksjen er så dyr at man må ha rikelig med kapital for å tjene en bra sum uansett. Men en sikker aksje, det er det hvertfall.
Endret av medlem-374430
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...