Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liker utviklingen i OCY i dag. På tide at dem diversifiserer til noe annet enn bilfrakt og offshore. Egentlig litt snedig, jeg lurte på om de ikke hadde vært gunstig for dem å hatt en gasstanker for en tid tilbake. Nå kommer det tre stykker.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Mine aksjer har nå skutt oppover ganske lenge. Er tiden inne for å selge nå?

Vil helst ikke at alt plutselig raser i bakken igjen og miste muligheten. Hvordan ser utsiktene ut i når framtid? :hmm:

 

hehe

Tiden inne for å selge?

Det kommer jo an på om aksjene dine er overpriset eller ikke!

Hva er p/e verdien?

Ville du kjøpt aksjene idag til den prisen de har nå?

Har selskapene nådd sitt fulle potensiale eller har de fortsatt vekspotensiale?

Er det andre selskaper som har større potensiale og er billigere enn de aksjene du allerede har?

 

Markedet som helhet kan ingen forutse!

Du må analysere og vurdere hver enkelt aksje i porteføljen din.

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer dette utbyttesystemet egentlig? Noen som kunne gitt en rask, enkel forklaring? Får du utbytte som i et vanlig AS ved at man eier andeler? Hvor høyt er vanligvis utbytte iht verdi på aksjene (forstår at dette varierer mye)? Hva er "downside" med å få utbytte?

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer dette utbyttesystemet egentlig? Noen som kunne gitt en rask, enkel forklaring? Får du utbytte som i et vanlig AS ved at man eier andeler? Hvor høyt er vanligvis utbytte iht verdi på aksjene (forstår at dette varierer mye)? Hva er "downside" med å få utbytte?

Du får utbytte som i et vanlig AS. Du får en andel av utbyttet i henhold til andelen av aksjene du eier. Eier du 10% av aksjene i selskapet får du utbetal 10% av utbyttet som blir utbetalt.

Snittet på direkteavkastningen (utbytte i forhold til verdien på aksjene) på Oslo Børs er 4.02%. Dette inkluderer dog alle selskaper, og ikke bare de som utbetaler utbytte, så snittet blant selskapene som betaler utbytte er nok høyere.

 

Nedsiden med utbytte er at pengene kanskje kunne vært brukt til noe bedre, dvs. tjene mer penger til selskapet som utbetalte utbyttet.

Lenke til kommentar

Du må eie aksjen på en gitt dag rundt generalforsamlingen. Den handles "ex utbytte" etter et visst tidspunkt/en viss dag, og etter dette tidspunktet kan du selge den og fortsatt motta utbyttet/får du ikke utbytte for i år om du kjøper den.

 

Kortsiktig så svekker utbytte kursen på aksjen ja, der er markedet veldig effektivt. Betales det ut 1 krone per aksje kan du banne på at aksjen handles til 1 krone lavere dagen etter utbytte. På lang sikt kommer det an på hva som ligger til grunn for aksjens prising, altså hva markedet forventer av aksjen.

Lenke til kommentar

Yara International

Fortum

Telenor

DnB

Borregard

McD

Intel

Salmar

 

Og noen flere. Jeg har mest sannsynlig den kjipeste porteføljen her inne.

Hva er bakgrunnen til Fortum? Jeg har vært nysgjerrig på el-forsyning. Det later til at det nesten er umulig for de selskapene å ikke tjene penger, men kursutviklingen har vært litt kjedelig de siste årene ut i fra det jeg kan se.

 

Min portefølje er hakket kjipere, med et lite unntak:

BW Offshore

Ocean Yield

Biotec Pharmacon

 

Samt DNB Global Index og kontanter.

Lenke til kommentar

Jeg skal reise bort idag, men jeg ønsker å selge aksjene mine på det amerikanske markedet.

Jeg ønsker altså å legge inn en salgsordre før marketed åpner slik at aksjene mine blir solgt mens jeg er borte.

Vet dere hvilken ordretype jeg bør legge inn for å være sikker på at alle aksjene mine blir solgt?

Jeg bruker Nordnet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...