Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skjer i AKPS for tiden?

Aksjeroboter hos store meglerhus som konsekvent kjøper aksjer til lavere kurs enn sluttkurs dagen før.

Og det i pittesmå volum.

 

Det er heftige spekulasjoner på hegnarforumet om at meglerhusene kjøper tilbake aksjer til AKPS som en del av tilbakekjøpsprogrammet av 10% (?) av aksjene.

 

Dette har dratt kursen ned fra 200 til 150 de siste månedene, og veldig mange småaksjonærer er pottesure.

 

Lurer på om jeg skal vente til tilbakekjøpsprogrammet er ferdig og laste opp litt.

Det er jo lett å tenke at et selskap aldri i verden ville kjøpe tilbake egne aksjer om de ikke mente at de var litt (for) billige.

 

 

Hva er deres tanker om dette?

Lenke til kommentar

Nok en nybegynner her som har begynt å lukte litt på aksjer for å plassere penger. Har kommet dit at jeg er ferdig med boligkjøp og begynt å bygge meg opp litt kapital igjen, og tenker at jeg ikke nødvendigvis er best tjent med å ha absolutt alt stående - nærmest stille - på en sparekonto. Banken er frempå med aksjefondløsningene sine, men utfra hva jeg har lest om disse gjøres investeringene uten det helt store forarbeidet og først og fremst for å gi en relativt trygg men liten inntjening over lengre tid ved at pengene spres utover mange aksjer. Det virker langt mer interessant å kjøpe aksjer direkte i noen få selskaper man følger personlig, ikke bare fordi inntjeningspotensialet (evt. tapspotensialet) er større men også fordi jeg ser for meg at det må være langt mer givende.

 

Når det er sagt er jeg fortsatt helt grønn når det kommer til dette og vil gjerne ha tilbakemeldinger på om vurderingene mine ikke er helt patente. Per i dag er jeg villig til å investere ca. 50k av sparepengene mine og tanken er å fordele dem noenlunde likt mellom langsiktige investeringer i store, relativt trygge selskaper og mer risikable investeringer i de små og mellomstore. I og med jeg er helt uerfaren vil jeg ikke kline til med hele summen over natta, men det er målet. Det store spørsmålet for min del (utover hvilke selskaper som er aktuelle) er hvor mye penger jeg bør plassere i hvert enkelt selskap; jeg forstår at hvis summen blir for liten vil investeringen ha liten hensikt, samtidig vil jeg gjerne fordele pengene over mer enn to selskaper.

 

Ellers veldig nyttig å lese denne tråden, spesielt ift. terminologi. Det var greit å få vite hva kurtasje er før jeg setter i gang, men selv etter å ha lest meg opp på "skjermingsfradrag" ble jeg ikke spesielt klokere.

 

Får inntrykk av at de fleste her bruker Nordnet? Hva er det som anbefaler den siden fremfor andre? Det har tidligere blitt skrevet at Nordnet også lar deg handle med nordamerikanske aksjer, hvilket er bra, så jeg tar det for gitt at den da også lar deg handle med europeiske? Hvis man skulle se på f.eks. asiatiske aksjer, hvilke sider vil være mest aktuelle da (per i dag et teoretisk spørsmål, men alllikevel)?

Lenke til kommentar

Med fare for å være buzzkill, kan jeg spørre om hvorfor?

 

Er det gambling/underholdning, eller mener du Cecon vil/bør gjøre det bedre enn en hvilken som helst annen aksje? Hvis det siste, hvorfor?

 

Det er vel både gambling og underholdning. Men jeg har kjennskap til firmaet og hva som foregår, både rundt prosjektene deres og bransjen deres.

 

(Og jeg er litt optimistisk.)

 

Merk at jeg ikke anbefaler noen å kjøpe med mindre de har råd til å tape pengene. Det er definitivt mørke skyer i horisonten.

Lenke til kommentar

Alt på Axess er slikt. Serendex er også et spennende selskap jeg har vurdert å gå inn i. Ingen negative nyheter, de har selv sagt de er misfornøyd med utvikling på askjekurs, og de kom med relativt positive nyheter i dag.

Notert for 18 kroner for 1 måned siden. Nå falt ned til 9 kroner, og jeg kan ikke skjønne annet enn at dette vil være et godt kjøp på litt sikt. Kan bli spennende nyheter for dem som sitter på aksjer i løpet av neste måned.

Lenke til kommentar

Det er vel både gambling og underholdning. Men jeg har kjennskap til firmaet og hva som foregår, både rundt prosjektene deres og bransjen deres.

 

(Og jeg er litt optimistisk.)

 

Merk at jeg ikke anbefaler noen å kjøpe med mindre de har råd til å tape pengene. Det er definitivt mørke skyer i horisonten.

Interessant.

 

Husk at det ikke holder å være optimistisk. Du må være mer optimistisk enn resten av markedet (og ha rett/flaks). Det spiller ingen rolle om bransjen/selskapet går bra om det allerede er priset inn. Men dette vet du sikkert allerede.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

 

Det er vel både gambling og underholdning. Men jeg har kjennskap til firmaet og hva som foregår, både rundt prosjektene deres og bransjen deres.

 

(Og jeg er litt optimistisk.)

 

Merk at jeg ikke anbefaler noen å kjøpe med mindre de har råd til å tape pengene. Det er definitivt mørke skyer i horisonten.

Interessant.

 

Husk at det ikke holder å være optimistisk. Du må være mer optimistisk enn resten av markedet (og ha rett/flaks). Det spiller ingen rolle om bransjen/selskapet går bra om det allerede er priset inn. Men dette vet du sikkert allerede.

 

Lykke til.

 

 

haha, jeg vet særdeles lite.

 

Dette er første aksjen jeg handler. For to uker siden hadde jeg ikke VPS-konto engang :)

Lenke til kommentar

haha, jeg vet særdeles lite.

 

Dette er første aksjen jeg handler. For to uker siden hadde jeg ikke VPS-konto engang :)

Jeg er nok særdeles mer skeptisk til enkeltaksjer enn de fleste i denne tråden.

 

For at ditt selskap skal slå markedet (det holder ikke å tjene penger, du må minst slå markedet, eventuelt en relevant indeks, for at det skal være noe poeng utover underholdning) må du som sagt ha flaks eller vite mer enn andre. Flaks er gøy, men ingen spesielt god investeringsstrategi.

 

Sitter du på innsideinformasjon er det grei skuring, det er omtrent gratis penger. Hvis du bare har informasjon tilgjengelig for allmennheten må du satse på at denne informasjonen er blitt neglisjert (dette kan du trolig glemme) eller at du er flinkere til å tolke den tilgjengelige informasjonen enn resten av markedet (personlig mener jeg at du sannsynligvis kan glemme dette også, men det er en kjedelig mening og eksistensen av denne tråden viser at mange er uenig).

 

Hvis ingenting av dette er tilfelle vil en eventuelt kursendring over/under markedsnivå være en konsekvens av fremtidig informasjon man ikke har mulighet til å forutse. Mao. (u)flaks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innsideinformasjon er all informasjon som ikke er fritt tilgjengelig, og den må være så lite tilgjengelig at de privilegerte ikke allerede har drevet opp kursen.

 

Det ideelle er selvsagt å være direkte involvert i ledelsen eller å sitte på Stortinget, men det er store gradsforskjeller.

Lenke til kommentar

 

haha, jeg vet særdeles lite.

 

Dette er første aksjen jeg handler. For to uker siden hadde jeg ikke VPS-konto engang :)

Jeg er nok særdeles mer skeptisk til enkeltaksjer enn de fleste i denne tråden.

 

For at ditt selskap skal slå markedet (det holder ikke å tjene penger, du må minst slå markedet, eventuelt en relevant indeks, for at det skal være noe poeng utover underholdning) må du som sagt ha flaks eller vite mer enn andre. Flaks er gøy, men ingen spesielt god investeringsstrategi.

 

Sitter du på innsideinformasjon er det grei skuring, det er omtrent gratis penger. Hvis du bare har informasjon tilgjengelig for allmennheten må du satse på at denne informasjonen er blitt neglisjert (dette kan du trolig glemme) eller at du er flinkere til å tolke den tilgjengelige informasjonen enn resten av markedet (personlig mener jeg at du sannsynligvis kan glemme dette også, men det er en kjedelig mening og eksistensen av denne tråden viser at mange er uenig).

 

Hvis ingenting av dette er tilfelle vil en eventuelt kursendring over/under markedsnivå være en konsekvens av fremtidig informasjon man ikke har mulighet til å forutse. Mao. (u)flaks.

 

Dette minnet meg om noe en av foreleserne mine i Investeringsanalyse på BI fortalte i fjor høst da han snakket om effisiens og strategier i aksjemarkedet. En ting er derimot litt sentralt; hva definerer du som markedet? Relevant indeks, børsen eller resten av investorene?

Lenke til kommentar

Innsideinformasjon er all informasjon som ikke er fritt tilgjengelig, og den må være så lite tilgjengelig at de privilegerte ikke allerede har drevet opp kursen.

 

Det ideelle er selvsagt å være direkte involvert i ledelsen eller å sitte på Stortinget, men det er store gradsforskjeller.

 

Da har jeg ikke innsideinnformasjon per definisjon. Heldigvis. Jeg vil ikke bli tatt av økokrim i min første aksjehandel :)

Lenke til kommentar

Hva skjer i AKPS for tiden?

[...]

Hva er deres tanker om dette?

Man kan jo spekulere i det lange og vide om hvorvidt kursen er kjørt ned i forkant av tilbakekjøpsprogrammet. Jeg kan komme på like mange grunner for å gjøre det som for å ikke gjøre det. Brukerne på hegnar-forumet har en tendens til å skylde på roboter, manipulerende meglerhus og korrupt ledelse når det ikke går deres vei.

 

 

Jeg har mer tro for at det har vært et generelt salgspress enn at noen sitter å manipulerer.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

 

Hva skjer i AKPS for tiden?

[...]

Hva er deres tanker om dette?

Man kan jo spekulere i det lange og vide om hvorvidt kursen er kjørt ned i forkant av tilbakekjøpsprogrammet. Jeg kan komme på like mange grunner for å gjøre det som for å ikke gjøre det. Brukerne på hegnar-forumet har en tendens til å skylde på roboter, manipulerende meglerhus og korrupt ledelse når det ikke går deres vei.

 

 

Jeg har mer tro for at det har vært et generelt salgspress enn at noen sitter å manipulerer.

 

 

Tror helt ærlig man skal være svært naiv eller svært blind om man ikke ser at det foregår noe planlagt muffens på AKPS for tiden.

Lenke til kommentar

 

Jeg er nok særdeles mer skeptisk til enkeltaksjer enn de fleste i denne tråden.

 

For at ditt selskap skal slå markedet (det holder ikke å tjene penger, du må minst slå markedet, eventuelt en relevant indeks, for at det skal være noe poeng utover underholdning) må du som sagt ha flaks eller vite mer enn andre. Flaks er gøy, men ingen spesielt god investeringsstrategi.

 

Sitter du på innsideinformasjon er det grei skuring, det er omtrent gratis penger. Hvis du bare har informasjon tilgjengelig for allmennheten må du satse på at denne informasjonen er blitt neglisjert (dette kan du trolig glemme) eller at du er flinkere til å tolke den tilgjengelige informasjonen enn resten av markedet (personlig mener jeg at du sannsynligvis kan glemme dette også, men det er en kjedelig mening og eksistensen av denne tråden viser at mange er uenig).

 

Hvis ingenting av dette er tilfelle vil en eventuelt kursendring over/under markedsnivå være en konsekvens av fremtidig informasjon man ikke har mulighet til å forutse. Mao. (u)flaks.

Dette minnet meg om noe en av foreleserne mine i Investeringsanalyse på BI fortalte i fjor høst da han snakket om effisiens og strategier i aksjemarkedet. En ting er derimot litt sentralt; hva definerer du som markedet? Relevant indeks, børsen eller resten av investorene?

 

Tja.

 

Resten av investorene og børsen er vel strengt tatt det samme?

 

Men jeg svarer nok relevant indeks. Uten at jeg er på veldig trygg grunn er det vel rimelig godt dokumentert at small caps historisk sett har prestert et par prosent bedre enn big caps årlig. Dette som en kompensasjon for høyere risiko.

 

En portofolio bestående utelukkende av small caps bør derfor slå markedet som helhet, men prestasjonen bør sammenlignes med en relevant indeks for å bedre evaluere resultatet.

 

På samme måte er det ikke nødvendigvis særlig imponerende å eie aksjer i Statoil om de skulle gjøre det kanonbra om dette gjelder hele oljebransjen. Bransjen har gjort det bedre enn ventet/fryktet, valg av selskap var irrelevant.

 

Da har jeg ikke innsideinnformasjon per definisjon. Heldigvis. Jeg vil ikke bli tatt av økokrim i min første aksjehandel :)

Det er helt sikkert unødvendig å påpeke, men dette var min private definisjon. Økokrim har nok sin egen, og hvis du må velge er det nok mye tryggere å høre på de. Ikke alle typer innsidehandel er ulovlig heller, tror jeg.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...