Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
eg har langt mer sansen for skikkelig brutale dager. Sover du ikke godt om nettene så burde du ikke vært i aksjemarkedet. Hvem synest det er spennende med flate dager?

 

Så du liker brutale dager der du taper penger?

Og ja, jeg sover godt, blant annet fordi jeg ikke sitter med aksjer over nettene. Og hittil har jeg tjent fint mer enn hva jeg gjorde ved å sitte long i GOGL fra tyve til førti tallet.

 

Men når du så sier at man ikke burde være på børs dersom man er urolig, er det sannelig ikke mange som burde være på børs... Hvorfor tror du aksjer faller? Urolige investorer kan være en pekepinn...

 

Og som en analytiker påpekte: hvorfor kjøpe aksjer i dag, når børsen faller med 2% i morgen?

Mange bønder på børs, og mange ufattelig trofaste aksjonærer.

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar

Ned 7% i skrivende stund... Er vel den tøffeste åpningen på en børsuke siden oktober 87 (ned 19%). 329,90 poeng. Vi er tilbake på 2005-nivå.

 

Forresten noen likheter med 1987 og 2008:

 

- Kraftig økning i råvareprisene i forkant.

- Man var inne i det syvende året med republikansk president.

- Relativt fersk sentralbanksjef i USA

- Handelsunderskudd med et asiatisk land (den gang Japan, nå Kina)

 

Likevel er jeg relativt postiv. Jeg tror vi ser all-time high på OSE allerede i 2011.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Ned 7% i skrivende stund... Er vel den tøffeste åpningen på en børsuke siden oktober 87 (ned 19%). 329,90 poeng. Vi er tilbake på 2005-nivå.

 

Forresten noen likheter med 1987 og 2008:

 

- Kraftig økning i råvareprisene i forkant.

- Man var inne i det syvende året med republikansk president.

- Relativt fersk sentralbanksjef i USA

- Handelsunderskudd med et asiatisk land (den gang Japan, nå Kina)

 

Likevel er jeg relativt postiv. Jeg tror vi ser all-time high på OSE allerede i 2011.

1987 var bare en korreksjon i den trenden som har vært helt frem til slutten startet i fjor. Jeg ser mest likheter til 1929.

Lenke til kommentar

Forskjellen er at både '29 og '87 kom uventet og brutalt. Denne nedturen har vært varslet lenge og kommet gradvis.

 

Mellom 1929 og 1932 falt Dow Jones med hele 89% fra ATH. Hvis Dow skal ha et tilsvarede fall nå snakker vi om at fall ned til 1560 poeng. Jeg tviler på at det skjer.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Det er også likhetstrekk med resesjonen som var fra 1973. Det er en blanding av flere tidligere perioder. Nå har den amerikanske sentralbanken markert seg ved å unngå å dilte etter markedet både ved å la en bank gå, og holde rentene uendret. Jeg tror også det er slik at den neste presidenten helst vil ha det overstått tidlig i perioden slik at det er mulig med et gjenvalg.

Lenke til kommentar

Morsomt at du nevner det. Skulle akkurat til å skrive at jeg kanskje ser mest klare fellestrekk med bearmarkedet på 70-tallet og det tiden vi er inne i nå:

 

70-tallet var preget av en stagnert økonomi med flere nedturer. Dow Jones lå på omtrent samme nivå i 1982 som i 1970. Med andre ord 12 år med nullvekst totalt sett, eller negativ realvekst.

 

- Man hadde en upopulær krig man ikke vant. Vietnam-krigen akkurat som vi nå har Irak-krigen.

- Upopulære presidenter. Nixon og Bush jr.

- To oljekriser på 70-tallet. På mange måter kan vi kalle økningen fra 10 til 150 dollar fatet en slags lang oljekrise i vår tid.

- Svak dollar.

- Den amerikanske bilindustrien hadde problemer.

- Japan på vei opp, nå Kina/India på vei opp.

- Økt inflasjon.

- Samtidig lav/ingen reallønnsvekst. Med andre ord stagflasjon.

 

 

Men ja, det positive i det her er at man etter denne tunge perioden fikk en eventyrlig vekst på 80- og 90-tallet. Forhåpentligvis gjentar historien seg.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Hey, så litt på REC idag. Billige aksjer nå. Forrige gang de var så billige økte de mye. Nå er de omsatt for 114, og det kan virke som det er en bunn for REC(?).

Hva trur dere om å gå inn der? Er børsen over det verste , ihvertfall for 1-2 uker framover?

Er det verdt å gå inn med litt og satse på "raske penger"? Eller er gevinsten for liten kontra risikoen for tap.

er det noen andre aksjer som er anbefalt?

 

Men er det ikke nå "gørra" kommer i form av laver forbruk/større arbeidsledighet/mer konkurser at kursen på børsen går lavt og virkelig har grunn til deT???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...