Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Opp 2,6% nå men hvis du tror børsten skal nesten dobles i løpet av iløpet av 2-3år tror jeg nesten du er litt for optimistisk.

Hvis vi så bunnen i dag, er det slett ikke umulig at børsen dobbles i løpet av 2-3 år. Spørsmålet er jo selvfølgelig om dette var bunnen, eller om det tar enda et år eller to før den er nådd.

Lenke til kommentar

Slenger meg inn i tråden her da jeg har begynt å interessere meg for aksjer.

 

Er det noen her som handler aksjer i store beløp eller holder samtlige på stort sett for morroskyld? Personlig er dette bare et eksperiment så jeg har slengt inn en tusing i REC for å se hva som skjer.

 

Hva tenker folk om slike invertede index aksjer som går bra når indexen går ned, er ikke det smart å satse litt på det i disse nedgangstider?

Lenke til kommentar

Klart det er smart, om du vet at det fortsetter ned.. Men om det går opp mister du veldig fort pengene..

Jeg har både tjent på det, og tapt litt.. Men ser at jeg ikke skulle solgt så fort ;)

 

Om vi begynner å nå bunnen nå vet jeg ikke, men jeg tror jeg heller ville gått for bull snart.. Eller vært forsiktig med Bear-aksjer ihvertfall..

 

Hva tenker du på med store beløp? Det er veldig individuelt hva folk har her, og snakkes ikke mye om i kroner.. tror nok i "normale tider" de fleste her har over 100'000 og oppover inne, men vet ikke..

Lenke til kommentar
Økonomien må bygges opp igjen og slikt tar tid. Foreløpig virker alle prognoser negativt, så spørs det hvor lenge det varer og når oppturen vil starte igjen.

Vel, det fundamentale økonomien i de aller fleste bedrifter har ikke forverret seg i særlig grad sammenlignet med ATH og nå. Faktisk tjente bedriftene på Oslo Børs mer penger i Q2 2008 enn Q2 2007. Nå kan det riktignok bli verre, men hvis banknæringen greier å stabilisere seg igjen tror jeg mye av frykten forsvinner ut av markedet.

 

Tror ikke det er for optimistisk å tro på ATH på OSE i 2011.

Lenke til kommentar

Jeg tror at oljeprisen vil halvere seg. Det er usikkert hvordan børsen vil reagere på det. I 2003

var ikke baltic dry i fritt fall, men på vei oppover når børsen tok seg opp. Når oljeprisen kom opp igjen i forrige uke trodde jeg kanskje baltic dry skulle følge etter, men det er oljeprisen som kommer til å følge baltic dry ned. Jeg mener det er veldig stor usikkerhet nå. Jeg tror det beste er å ha pengene i en valuta som ikke er avhengig av råvareprisene.

Yen er en bra valuta fordi den vil holde seg ganske stabil mens renter blir satt ned alle andre steder. Dollar er også bra. Til nesten 6 kroner er dollar billig. Yen har litt mer fundamentale forhold bak seg. Gull er i god utvikling. Det er ikke dollar som styrker seg. Det er krona og også Euro som svekker seg mot gull.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er jeg ikke enig i. Det er en ledende indikator for økonomisk aktivitet. og sammenhengen mellom råvarer og baltic dry har vært stor.

 

Sammenhengen fra bunnen på børsen i 2003 er tydelig.

 

http://www.investmenttools.com/futures/bdi...c_dry_index.htm

http://www.investmenttools.com/images/wfut.../bdi_sp_log.gif

 

Først steg baltic dry, så steg børsen.

Endret av festen
Lenke til kommentar

tenkte mer på direkte sammenheng.

 

At BDI har falt mye skyldes i stor grad nåværende situasjon Kina.

 

Det ble vel også sagt tidligere i tråden at oljeprisen ikke kan falle noe særlig under 80USD pr fat pga oljesanden i Canada. det skal vel uansett dramatiske endringer til for å redusere etterspørselen så drastisk at oljeprisen havner på rundt 50USD.

Lenke til kommentar
Dollar er også bra. Til nesten 6 kroner er dollar billig. Yen har litt mer fundamentale forhold bak seg. Gull er i god utvikling. Det er ikke dollar som styrker seg. Det er krona og også Euro som svekker seg mot gull.

 

USD til 6 kr kan vise seg å være dyrt pr. dags dato hvis redningspakken innvilges og FED setter i gang seddelpressen for fullt.

Lenke til kommentar
Dollar er også bra. Til nesten 6 kroner er dollar billig. Yen har litt mer fundamentale forhold bak seg. Gull er i god utvikling. Det er ikke dollar som styrker seg. Det er krona og også Euro som svekker seg mot gull.

 

USD til 6 kr kan vise seg å være dyrt pr. dags dato hvis redningspakken innvilges og FED setter i gang seddelpressen for fullt.

 

Det er er alt med i dagens kurs og virket styrkende. Det var den ikke igår og da falt dollaren kraftig. De pengene som brukes kommer ikke ut i økonomien. I Japan økte de et år pengemengden med 20 % uten at det ga dem inflasjon.

 

http://www.debtdeflation.com/blogs/wp-cont...nIssueBonds.png

 

Gull var på det sterkeste oppe i 5350 i dag. Det har aldri vært så høyt i norske kroner. Nå er det 5115. Den norske krona holder seg dårlig mot gull.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...