Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Finnes det noen gratis programmer til Windows, evt nett-tjenester, hvor du kan legge inn dine info om dine aksjer (hvor mye du betalte, etc), slik at du hele tiden har oversikt over hvor mye du har tapt/tjent - både på enkeltaksjer, og totalt?

 

Har en grei oversikt Skandiabanken, men er jo et mareritt å logge inn bare for å sjekke det.

akkurat det samme jeg lurte på litt lengre opp i tråden.

kjekt om noen her vet av noen enkle program ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finnes det noen gratis programmer til Windows, evt nett-tjenester, hvor du kan legge inn dine info om dine aksjer (hvor mye du betalte, etc), slik at du hele tiden har oversikt over hvor mye du har tapt/tjent - både på enkeltaksjer, og totalt?

 

Har en grei oversikt Skandiabanken, men er jo et mareritt å logge inn bare for å sjekke det.

akkurat det samme jeg lurte på litt lengre opp i tråden.

kjekt om noen her vet av noen enkle program ;)

Excel.

Lenke til kommentar
Finnes det noen gratis programmer til Windows, evt nett-tjenester, hvor du kan legge inn dine info om dine aksjer (hvor mye du betalte, etc), slik at du hele tiden har oversikt over hvor mye du har tapt/tjent - både på enkeltaksjer, og totalt?

 

Har en grei oversikt Skandiabanken, men er jo et mareritt å logge inn bare for å sjekke det.

akkurat det samme jeg lurte på litt lengre opp i tråden.

kjekt om noen her vet av noen enkle program ;)

Excel.

hele poenget var vel at ting skulle oppdatere seg selv... nye kurser = nye kalkulasjoner...

du kan vel dra frem en macro, men var vel mest ute etter om noen viste av et ferdig utviklet

Lenke til kommentar

Som ny aksjespekulant ble jeg litt fasinert av stockpro sin side.

 

Når man får flere tusen aksjespekulanter til å spå prisutvikling. Og de som har opparbeidet seg best poeng til å gi aksjetips, så skulle man tro disse tipsene var veldig gode.

 

Finnes det noen hake der på lik linje med finans.no ?

 

 

under er det henter fra stockpro sin side.

"

Hvis du ber 1000 investorer, profesjonelle eller amatører, om å fortelle deg hva du bør investere i, vil du mest sannsynlig få 1000 forskjellige svar. Noen av dem er veldig dårlige, de fleste middels, men noen få vil vise seg over tid å være eksepsjonelt bra. Det er disse personene vi forsøker å finne med StockPro STARS©.

 

Vi tracker anbefalingene til alle som deltar i STARS© systemet og ser hvordan de gjør det over tid. De 10 beste investorene vil få status som StockPro GENIUS©: Vi slår sammen anbefalingene til disse 10 og lager en super-portefølje som vi kaller GENIUS©-porteføljen. Den er basert på flere tusen brukere og anbefalinger og blir distribuert regelmessig til alle StockPro-brukere. Går dette slik vi tror vil vi etterhvert lansere et fond basert på denne GENIUS©-porteføljen og dette fondet vil du kunne kjøpe og selge andeler i.

Lenke til kommentar
Som ny aksjespekulant ble jeg litt fasinert av stockpro sin side.

 

Når man får flere tusen aksjespekulanter til å spå prisutvikling. Og de som har opparbeidet seg best poeng til å gi aksjetips, så skulle man tro disse tipsene var veldig gode.

 

Finnes det noen hake der på lik linje med finans.no ?

Laber aktivitet. Det er ikke flere tusen som til en hver tid legger inn anbefalinger, men kanskje 50-100. Jeg har ikke vært særlig aktiv, har slengt inn noe i ny og ne, og jeg ligger sammenlagt på 52. Det sier vel litt om aktiviteten.

Lenke til kommentar

Jeg leste i natt at dry bulk indexen var opp nesten 10%. Det betydde jo at det var omtrent 100% sikkert at GOGL ville gå ganske kraftig opp også.

 

Er det da mulig å kjøpe aksjer når børsen åpner til en god pris, og få med seg den økningen? La oss si at kursen var 27 i går. Om jeg la inn en ordre på f.eks 27.80 i natt (blir vel da forsøkt kjøpt i øyeblikket børsen åpner). Er det urealistisk at jeg hadde klart å få kjøpt da?

 

Det jeg egentlig lurer på blir vel om det er mulig å tjene penger på noe så enkelt som å følge med på hva som har skjedd på andre børser før Oslo åpner... :p

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Det jeg egentlig lurer på blir vel om det er mulig å tjene penger på noe så enkelt som å følge med på hva som har skjedd på andre børser før Oslo åpner... :p

Vanligvis ikke, andre følger også med. Laveste handel i dag var 29,55, så det er ingen mulighet for at du hadde fått noe for mindre enn det.

Lenke til kommentar
Jeg leste i natt at dry bulk indexen var opp nesten 10%. Det betydde jo at det var omtrent 100% sikkert at GOGL ville gå ganske kraftig opp også.

 

Det jeg egentlig lurer på blir vel om det er mulig å tjene penger på noe så enkelt som å følge med på hva som har skjedd på andre børser før Oslo åpner... :p

 

Du kunne heller fulgt med på selve aksjen, og tenkt at det måtte komme en rekyl, det var mye som tydet på de når aksjen begynte å møte mostand på 24-26, når slikt noe skjer skal det lite til for å skape et stort kursløft, spesielt i en aksje med så mange tilhengere i JF meningheten som kanskje hadde blitt litt svake i troen, og så kunne du kanskje solgt på disse nivåene som er nå, eller noe høyere. Eller om det kommer en enda sterkere rekyl nå, kan du vurdere å gå short på en eller annen dag som optimismen er helt på topp. Jeg tror denne oppgangen vil være en korreksjon i et bear marked for aksjen, men det er delte meninger om det:)

Endret av festen
Lenke til kommentar

Til de som mener bulk skal ned bør de ta en titt på Q1 GOGL på tv.hegnar.no når Billung taler om OL perioden. At Festen tror at ratene skal ytterliggere ned enn lavsesong forblir tullete. Festen sine kunnskaper om dry bulk er svært begrenset og hans argumenter angående dry bulk er de samme hele veien "at han tror" det skal ned. Tro skal du få lov å gjøre i kirken. Felles for de i dette fora uten peiling på shipping er at baissingen er uten rot i fundamentale argumenter hvilket bare gjør det åpenbart at der er rimelig inkompetente når det kommer til stykket. Hadde dere kommet med fundamentale argumenter om hvorfor dry bulk skal ned uten å skylde på inflasjon som dere har gjort tidligere blir det noe annet. Inflasjonen i US var ikke bra idag, men Kina kom ut bedre enn ventet det med en enorm vekst for retail sales i Juli.

 

De som ikke ser at Asia boom'en vil fortsette mer eller litt mindre de neste årene får åpne øynene.

 

Det å gå short i tørrlast er noe man skal være forsiktig med såfremt dere ikke sitter med baltic konto og live FFA, hvilket jeg kan garantere festen ikke gjør. Foreslår at kamikaze stunts gjøres med hands on markedet og ikke uten. Særlig shorting av bulk inn mot høysesong er ikke veldig smart.

 

Det er nesten utrolig og anbefale gå kort i GOGL når det Kina har mangel på elektrisitet grunnet OL. Dette fordi flere kullkraftverk og stålmøller ikke er i drift i og rundt Beijing. Jeg synes det er bemerkelsesverdig at Festen tar eller anbefaler folk å ta posisjoner uten fundamentale hensyn.

 

Dagens FFA:

 

CS4TC Closing Previous (+/-)

14-Aug 11-Aug

SPOT $135 606 $123 959 9,40 %

CS4TC AUG08 $137 766 $134 750 2,24 %

CS4TC SEP08 $117 750 $126 375 -6,82 %

CS4TC Q308 $136 574 $138 371 -1,30 %

CS4TC Q408 $166 188 $156 625 6,11 %

CS4TC Q109 $152 156 $143 875 5,76 %

CS4TC Q209 $141 219 $133 500 5,78 %

CS4TC CAL09 $132 375 $127 313 3,98 %

CS4TC CAL10 $85 875 $83 500 2,84 %

 

PM4TC Closing Previous (+/-)

14-Aug 11-Aug

SPOT $50 172 $48 959 2,48 %

PM4TC AUG08 $55 100 $54 325 1,43 %

PM4TC SEP08 $51 375 $51 512 -0,27 %

PM4TC Q308 $59 095 $58 878 0,37 %

PM4TC Q408 $70 938 $66 100 7,32 %

PM4TC Q109 $66 838 $62 725 6,56 %

PM4TC Q209 $64 238 $60 175 6,75 %

PM4TC CAL09 $62 438 $58 900 6,01 %

PM4TC CAL10 $44 613 $42 325 5,41 %

 

SM6TC Closing Previous (+/-)

14-Aug 11-Aug

SPOT $43 919 $44 195 -0,62 %

SM6TC AUG08 $46 813 $46 113 1,52 %

SM6TC SEP08 $44 782 $44 894 -0,25 %

SM6TC Q308 $47 899 $47 699 0,42 %

SM6TC Q408 $56 406 $52 484 7,47 %

SM6TC Q109 $52 078 $48 301 7,82 %

SM6TC Q209 $49 500 $46 586 6,26 %

SM6TC CAL09 $49 375 $45 877 7,62 %

SM6TC CAL10 $35 029 $34 483 1,58 %

 

HS6TC Closing Previous (+/-)

14-Aug 11-Aug

SPOT $32 136 $32 552 -1,28 %

HS6TC AUG08 $34 450 $33 938 1,51 %

HS6TC SEP08 $33 650 $33 001 1,97 %

HS6TC Q308 $35 438 $35 054 1,10 %

HS6TC Q408 $37 425 $36 875 1,49 %

HS6TC Q109 $34 900 $34 625 0,79 %

HS6TC Q209 $33 000 $32 500 1,54 %

HS6TC CAL09 $31 450 $30 500 3,11 %

HS6TC CAL10 $23 100 $22 969 0,57 %

Endret av Cape
Lenke til kommentar

14.08.2008 13:17:06 - TDN Finans

GOGL:DRIFTSRESULTAT USD 212M VENTES I 2.KV 2008

 

ESTIMATER FOR GOLDEN OCEAN FOR 2.KV 2008 (alle tall i millioner dollar):

 

Snitt Lav/Høy Median 2.kv 07

T/C-inntekter 189 160/207 198 113

Salgsgevinst 152 143/168 148 11

Driftsresultat 212 197/235 205 44

Nettoresultat 206 189/232 199 26

EPS 0,75 0,68/0,84 0,72 0,09

DPS 0,44 0,25/0,65 0,40 0,05

 

HELÅRSESTIMATER FOR GOLDEN OCEAN:

 

2008 2009 2010 2007

T/C-inntekter 712 591 517 610

Salgsgevinster 215 121 44 75

EBITDA 460 383 324 258

Driftsresultat 447 359 289 242

Nettoresultat 422 323 240 201

EPS 1,53 1,17 0,87 0,74

DPS 1,53 1,08 0,71 0,88

 

---------------------------------------------------------------------

 

Oslo (TDN Finans): Golden Ocean ventes å legge frem et driftsresultat på

212 millioner dollar for andre kvartal 2008, mot 44 millioner dollar i

samme periode i fjor.

 

Dette viser estimater SME Direkt har hentet inn for TDN Finans fra elleve

analytikere.

 

Estimatene for driftsresultat i andre kvartal varierer fra 197 til 235

millioner dollar med en median på 205 millioner dollar. Estimatene

inkluderer en ventet gevinst på i snitt 152 millioner dollar.

 

Nettoresultatet er ventet til 206 millioner dollar, mot 26 millioner dollar

i samme periode året før.

 

Driftsresultatet for 2008 er i gjennomsnitt ventet å bli 447 millioner

dollar. I 2009 ventes et driftsresultat på 359 millioner dollar, mens det

estimeres å falle til 289 millioner dollar i 2010.

 

Sammenlignet med estimatene innhentet før rapporten før andre kvartal 2008

er driftsresultatestimatet for 2008 oppjustert med rundt tre prosent. For

de neste to årene er oppjusteringen henholdsvis rundt 10 og 2,5 prosent.

 

Golden Ocean var en av kursvinnerne i 2007 med en tredobling av kursen. I

år har kursen falt rundt ti prosent mens Oslo Børs Hovedindeks er ned rundt

17 prosent. Med oppjusterte estimater og kursfall har analytikerne blitt

mer positive før denne rapporten enn ved forrige resultatfremleggelse.

Ingen analytikere anbefaler salg av aksjen og ni opererer med

kjøpsanbefalinger av ulik grad.

 

Kursmålene varierer mellom 28 og 42 kroner med et snitt på nær 36 kroner.

Golden Ocean-aksjen ble handlet til rundt 30,40 kroner torsdag formiddag.

 

Nordea Equity Research er blant dem som mener verdsettelsen av Golden

Ocean-aksjen er attraktiv før rapporten. Analytiker Tore Fugelsnes i Nordea

tar opp sitt NAV-baserte kursmål fra 32,7 til 34,2 kroner før rapporten,

som følge av en sterkere dollar, men det underliggende estimatet på 6,35

dollar opprettholdes.

 

Analytiker Stian Rønning i Landsbanki er også positiv til tørrbulkmarkedet

og har en "strong buy"-anbefaling på tørrbulkaksjer. Han viser til at

dagratene i papirmarkedet ligger på 160.000 dollar for capesize i fjerde

kvartal 2008. Til sammenligning var spotraten onsdag på 124.000 dollar.

Også for 2009 er dagrateforventningene høye, påpeker analytikeren.

 

Baltic Dry-indeksen steg onsdag etter å ha falt 23 dager på rad. Fallet

forklares med lavere etterspørsel under Beijing-OL og sommerferie-

avvikling, men aktiviteten ventes å ta seg opp i fjerde kvartal. Fearnleys

seneste ukerapport indikerte også at slutningsaktiviteten i panamax-

markedet var ventet å ta seg opp igjen.

 

Ved forrige kvartalspresentasjon sa administrerende direktør Herman Billung

i Golden Ocean at utsiktene for "2008 og langt inni 2009" så sterke ut.

Lenke til kommentar
Pølsevev, se litt på utsiktene for tørrbulk. De er strålende!

 

Verdensøkonomien er inne i en nedtur, det er resesjon i store deler av Europa, USA og oppturen som kom nå tror jeg bare er et blaff, det kan fortsette, men jeg tror ikke det er noen trend eller at noen ny toppnotering vil bli satt. Det er ikke naturlig å være optimistisk på tørrbulk slik verdensøkonomien utvikler seg. Goldman Sachs har anbefalt å selge tørrbulk aksjer og spår en 40 % nedgang i BDI i 2009, og videre en 47 % nedgang i 2010, nå mener jeg det er idiotisk med slike spådommer, men det er heller de som spår videre boom i tørrbulk som lever på tro og håp mens verdensøkonomien faller i grus mener jeg da :D Det er muligheter for å trade som i alle aksjer, men jeg kan ikke se at utsiktene er gode.

Lenke til kommentar
Oslo (TDN Finans): Golden Ocean ventes å legge frem et driftsresultat på

212 millioner dollar for andre kvartal 2008, mot 44 millioner dollar i

samme periode i fjor.

 

Stemmer det at GOGL er priset til ca. 1,7 milliarder dollar med dagens kurs, og leverer et driftsresultat på 0,2 milliarder dollar på et kvartal?

Lenke til kommentar

Du kommer inn på et helt annet tema når vi snakker om 2009 - 2010, GOGL er priset på lavere BDI i 2009 og hhv 2010. Bulk frakter minimalt til US og EU, sålenge veksten i Kina er tilstedet vil det være godt. Det mange inkludert du ikke vet stort mye om er det som finansmarkedet får til når ordrebøkene i bulk og på greenfield yards er at det er mange som har store vanskeligheter med finansiering, vel renomerte verft har problemer med motorleveranse til skipene også. Det er store etterslep noe som vil være en god trigger for markedet i 2009 og 2010. Vi så kun 50% av Capesize odre faktisk bli levert i Q1, det er noe få tar høyde for overraskende nok. Det er duget for flere overraskelser utover, vi har ikke på langt nær sett toppen av isfjellet når det gjelder odrebøker avbestillinger og selskaper som ikke er i ferd med å finansiere båter eller verft. Denne høsten derimot så er nå ikke slik at vi plutselig får en haug med skip utpå bøljan blå. Asia er ikke i resesjon overhodet, retail sales juli viste dette med et brak og banket konsensus.

 

Europa er irrelevant så lenge Asia er i vekst. Du drar frem hva meglere sier, klarer du ikke lese markedet selv?

Lenke til kommentar
Oslo (TDN Finans): Golden Ocean ventes å legge frem et driftsresultat på

212 millioner dollar for andre kvartal 2008, mot 44 millioner dollar i

samme periode i fjor.

 

Stemmer det at GOGL er priset til ca. 1,7 milliarder dollar med dagens kurs, og leverer et driftsresultat på 0,2 milliarder dollar på et kvartal?

Børsverdien NOK: 8 561 335 268

Børsverdi USD: 1 585 432 457

Konsensus for Q2 ligger på 212 mill USD

Dividende est: 0.65 USD

Dividende NOK: 3.51 NOK ~ USD 5.4

Jeg er litt under mine kontakter på divi, men her er jeg rimelig realistisk. Det er dog rom for 0.8 USD i dividende, men jeg tror ærligtalt ikke JF pløyer tilbake hele Q2.

Endret av Cape
Lenke til kommentar
Du kommer inn på et helt annet tema når vi snakker om 2009 - 2010, GOGL er priset på lavere BDI i 2009 og hhv 2010. Bulk frakter minimalt til US og EU, sålenge veksten i Kina er tilstedet vil det være godt. Det mange inkludert du ikke vet stort mye om er det som finansmarkedet får til når ordrebøkene i bulk og på greenfield yards er at det er mange som har store vanskeligheter med finansiering, vel renomerte verft har problemer med motorleveranse til skipene også. Det er store etterslep noe som vil være en god trigger for markedet i 2009 og 2010. Vi så kun 50% av Capesize odre faktisk bli levert i Q1, det er noe få tar høyde for overraskende nok. Det er duget for flere overraskelser utover, vi har ikke på langt nær sett toppen av isfjellet når det gjelder odrebøker avbestillinger og selskaper som ikke er i ferd med å finansiere båter eller verft. Denne høsten derimot så er nå ikke slik at vi plutselig får en haug med skip utpå bøljan blå. Asia er ikke i resesjon overhodet, retail sales juli viste dette med et brak og banket konsensus.

 

Europa er irrelevant så lenge Asia er i vekst. Du drar frem hva meglere sier, klarer du ikke lese markedet selv?

 

Jeg blir dratt frem som en sær idiot som spår tørrbulk nedover, men slik er det ikke, det er bare endel som opplevde den store oppturen i fjor høst, har blitt frelst og har litt problemer med å slippe taket. Det er nok av folk som har velbegrunnede argumenter for hvorfor det kommer til å gå dårlig. Fordi det bare er et tidsspørsmål hvor lenge ratene kan holde seg noenlunde ok, maksimalt et halvt år til, så derfor skjønner jeg heller ikke vitsen med å sitte med aksjer i det. Det er heller ikke slik at det går så det suser i Asia. Japan er så godt som i resesjon og veksten er på vei nedover overalt i Asia.

Lenke til kommentar

Japan er ikke et marked bulkerne bryr seg om. Det er i storgrad Kina og India som er triggerne og står for den virkelig store delen av tørr import. Det er nå engang slik at GOGL er priset med gunstig P/E på både 2009 og 2010 om vi legger dagens forwardcurve til grunn.

 

Du skjønner ikke vitsen med å sitte med bulk frem til okt-nov så skal jeg la ratene tale for meg.

 

De landene bulk i hovedsak frakter til er basic India og Kina, og disse landene går faktisk så det suser. Veksten er på vei nedover i Asia?

 

Du snakker om forelelskelse for de som opplevde 2007 høst - Jeg opplevde våren også.

 

China's Retail Sales Rise at Fastest Pace Since 1999 : http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=206...&refer=home

 

Du påstår altså at veksten er på vei nedover overalt i Asia, dine argumenter holder jo ikke mål da data viser at det er ikke er sant.

 

 

"Det er nok av folk som har velbegrunnede argumenter for hvorfor det kommer til å gå dårlig." Den grunnen til at det vil bli et svakere marked noe alle bulkere er inneforstått med er at det kommer flere skip ut på sjøen. Det er nå engang ikke slik at det er demand som er problemet eller vil bli det.

 

Spenning knytter seg mest opp i mot hvor mye ratene faller, og faller de mindre enn ventet noe som fort vil skje i det flere aktører ser det som foregår med greenfield yards og odrekanselleringer må aksjene reprises. GOGL er også en aksje som er mye billigere enn peers i US basert på P/NAV og P/Dividend, men value er du tydeligvis lunken til etter dine innlegg i forumet jeg har sett det siste halvåret.

 

Man behøver ikke være rakett-ekspert for å vite at ratene skal ned, ALLE VET DET og man ser det også rimelig tydelig på forward curven.

 

"Jeg blir dratt frem som en sær idiot som spår tørrbulk nedover, men slik er det ikke, det er bare endel som opplevde den store oppturen i fjor høst, har blitt frelst og har litt problemer med å slippe taket."

 

De fleste lesere som har noe mer styring på tørrlast fnyser vel av dine innlegg. Det virker jo som du selv har forstått just det.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...