Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Japan er ikke et marked bulkerne bryr seg om. Det er i storgrad Kina og India som er triggerne og står for den virkelig store delen av tørr import. Det er nå engang slik at GOGL er priset med gunstig P/E på både 2009 og 2010 om vi legger dagens forwardcurve til grunn.

 

"Det er nok av folk som har velbegrunnede argumenter for hvorfor det kommer til å gå dårlig." Den grunnen til at det vil bli et svakere marked noe alle bulkere er inneforstått med er at det kommer flere skip ut på sjøen. Det er nå engang ikke slik at det er demand som er problemet eller vil bli det.

 

Jeg forventer at etterspørselen vil bli et problem. Fordi jeg ikke er så interessert i tallene som deg så kan jeg bare si at jeg har en forventning om at Kina vil gå på en hardere landing enn det mange tror, og en vekst i forbruket i Kina nå tror jeg dreier seg om en effekt av at de har OL. De fleste land i Asia kutter vekstanslagene sine, og det tror jeg bare er starten på en tiltagende nedtur som kommer til å ramme overalt, og effektene av kredittkrisen tror jeg nå snart begynner å skylle inn over økonomiene overalt i verden. Jeg tror ikke India og Kina blir som to uberørte kjemper mens resten av verden faller ned, tvert imot, jeg tror de vil rammes hardt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser han smartingen i Australia har kommet med endel nytt siden sist jeg så på siden hans.

 

http://www.debtdeflation.com/blogs/

 

Noe dekker Australia, men mye er aktuelt uansett fordi det er samme virkninger overalt.

Sentralbanken i Australia var sjokkert over utviklingen, og grunnen sees i den avtagende økningen i gjeld.

 

IMG0011_46638000.PNG

 

Altså kommer de garantert til å sette ned rentene.

 

Grafene og min tro på at det som går opp kommer ned igjen, kan tyde på at krisen har et stykke og gå før den er over. Jeg tror det kan hende det kommer en situasjon der rentene vil gå ned ganske mye internasjonalt, helt ned mot 0 % i USA, men uten at det har noen stimulerende effekt slik det har hatt tidligere og at rentenedsettelser ikke lenger virker som en rask løsning.

Lenke til kommentar
Japan er ikke et marked bulkerne bryr seg om. Det er i storgrad Kina og India som er triggerne og står for den virkelig store delen av tørr import. Det er nå engang slik at GOGL er priset med gunstig P/E på både 2009 og 2010 om vi legger dagens forwardcurve til grunn.

 

"Det er nok av folk som har velbegrunnede argumenter for hvorfor det kommer til å gå dårlig." Den grunnen til at det vil bli et svakere marked noe alle bulkere er inneforstått med er at det kommer flere skip ut på sjøen. Det er nå engang ikke slik at det er demand som er problemet eller vil bli det.

 

Jeg forventer at etterspørselen vil bli et problem. Fordi jeg ikke er så interessert i tallene som deg så kan jeg bare si at jeg har en forventning om at Kina vil gå på en hardere landing enn det mange tror, og en vekst i forbruket i Kina nå tror jeg dreier seg om en effekt av at de har OL. De fleste land i Asia kutter vekstanslagene sine, og det tror jeg bare er starten på en tiltagende nedtur som kommer til å ramme overalt, og effektene av kredittkrisen tror jeg nå snart begynner å skylle inn over økonomiene overalt i verden. Jeg tror ikke India og Kina blir som to uberørte kjemper mens resten av verden faller ned, tvert imot, jeg tror de vil rammes hardt.

 

Kull etterspørsel : Kineserne får ikke nok, sannsynligheten for at etterspørsel etter kull skal minke er meget lite sannsynlig uansett scenario vi skulle få i verden generelt.

 

Jernmalm : Kineserne har mye malm selv, det som dog er problemet ligger i at kvaliteten er såpass dårlig at de er nødt til å importere.

 

Høyhus: Om trenden i Kina blir den samme som resten av verden at folk samles i større byer er Kina nødt til å bygge ca. 50.000 skyskrapere.

 

 

Når jeg ser folk uttale seg om at det skal bli resesjon og nærmest ragnarok i Asia så tror jeg ikke de personene egentlig vet hva som foregår i Asia, isåfall bør man ta en tur ned dit selv.

 

Det å spå at Asia skal importere mindre tørrvarer (malm og kull) blir som å tro på oljepris på 5$ fatet.

 

Bulk blir bygget ihjel på et tidspunktet det er alle klar over og det gjelder komme seg ut på ATH som blir til høsten eller neste høst. Det er kontrahering av skip som vil drepe bulk, ikke etterspørsel. Jeg har ikke hørt noen snakke om at etterspørselen vil dabbe av, og det helt usannsynlig at den vil det uten en kollaps i økonomien ikke judas har sett maken til, og så ille er det ikke.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Bulkflåten kommer nok til å øke mye. Noen faktorer kan likevel redde markedet:

 

1. Fortsatt vekst i Asien.

2. Kredittkrisen, mange redere får ganske enkelt ikke fatt i gode lånemuligheter. (Så vidt jeg vet har Jinhui alt kansellert to båter)

3. Mangel på kompetente verft som kan bygge båter. Enkelte verft har rett og slett ikke erfaring med å bygge bulk-båter.

4. Mangel på motorer...

Lenke til kommentar

Jeg tror de samme kreftene som rammer bestillinger etter båter også rammer de prosjektene som trenger råvarer. Alt er et resultatet av kredittkrisen. Mange bygninger som ble satt igang før Asia krisen sto halvferdige uten byggeaktivetet i 6 år. Det kan gjenta seg.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Jeg tror de samme kreftene som rammer bestillinger etter båter også rammer de prosjektene som trenger råvarer. Alt er et resultatet av kredittkrisen. Mange bygninger som ble satt igang før Asia krisen sto halvferdige uten byggeaktivetet i 6 år. Det kan gjenta seg.

Bearish på BDI - Du skal være rimelig tett om du ikke tror BDI kommer ned uansett. Øker flåten mer enn demand så er det klart det vil bli nedgang. Alle vet at BDI kommer ned, men garantert ikke til høsten. Jeg føler meg temmelig komfortabel med at BDI kryper opp mot 10.000 i midten av September. Flåten - Demand har økt i takt det siste året og det vil være rimelig tullete og shorte det som heter bulk nå før rate rally som mest sannsynlig vil fortsette til uken nå som OL nærmer seg slutten. Det som skjedde før OL var at de bygget opp lagere for å bruke mye av lagrene under OL for så igjen ta opp importen etter OL. Det blir egentlig litt dumt å sitte fortelle deg dette omigjen da du har meget lite innsyn i det som faktisk bulk dreier seg om, men det å sitte i forumet her anbefale shorte både GOGL og JIN når de prises med rabatt hhv 30% og 60% på NAV blir en gåte og er meget farlig å gjøre.

 

Denne høsten blir bra for bulkere og også en sådan god mulighet for å komme seg ut. Veksen i Asia derimot stopper ikke opp. Halvferdige bygg tror jeg ikke vi vil se i den grad, det vil nok kun skje dersom boligmarkedet i Asia går dukken, noe jeg ikke har tro på. Det er stor forskjell på halvferdige byggninger det faktisk er demand for contra Greenfield yards eller båter. Skipene vil bli tatt over av andre aktører noe som også villet kunnet skje dersom det var halvferdige byggeprosjekter.

 

Høst portefølje:

 

SDRL

GOGL

HAVI

Endret av Cape
Lenke til kommentar
Jeg tror det kan hende det kommer en situasjon der rentene vil gå ned ganske mye internasjonalt, helt ned mot 0 % i USA, men uten at det har noen stimulerende effekt slik det har hatt tidligere og at rentenedsettelser ikke lenger virker som en rask løsning.

 

Bull på dollar.

 

Så du er bull på dollar, jeg antar mot NOK, samtidig som du tror renten vil settes ytterligere ned? Markedet forventer at neste renteendring i USA blir oppover. Forventer du samtidig en ekstrem rentenedgang i Norge?

 

Nå er det et press oppover på rentene i USA fordi inflasjonen er veldig høy, men utviklingen for råvarer i det siste kan tyde på at inflasjonen kan avta og sende rentene der videre ned samtidig som krona dras ned av olje.

 

Se også short view fra 12 august på www.ft.com

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Flott RESULTAT fra SDRL! Slår estimatene og gir $0,6 i utbytte. Nå gjenstår det bare å se hvordan kursen reagerer på dette i morgen.

 

Etter at jeg i ren desperasjon prøvde å snitte meg ned i sommer, sitter jeg nå på langt flere aksjer enn opprinnelig planlagt. Tenkte egentlig å selge unna halvparten av aksjene så snart jeg var i pluss, men på den andre siden føles det veldig feil å selge denne pengemaskinen. Får vel tenke litt på saken. :hmm:

 

Edit: Så går selvfølgelig oljen rett ned igjen. Betyr vel at en eventuell oppgang i SDRL i morgen blir avblåst. :(

Endret av Splitter
Lenke til kommentar

Dry bulk contracts worth $22.7bn face cancellation

 

Jamie Dale - Thursday 28 August 2008

AROUND $22.7bn of newbuilding dry bulk contracts face cancellation over the next three years, with delivery delays also expected to affect around 20% of the scheduled order book, Morgan Stanley said today.

 

The US investment bank said around 28.9m dwt of the 407m dwt tonnage on order could eventually be cancelled.

 

The report on the dry bulk shipping sector also predicts that 6.2m dwt of vessels due to be delivered in 2008 could be delayed, with a further 13.3m dwt for 2009 and 21.8m dwt for 2010.

 

In 2007, delivery delays affected 2.6m dwt, or 41 vessels, representing 10% of the scheduled dry bulk order book.

 

This was largely attributed to shortages of engine and crankshafts, over the past two to three years because of a surge in ship demand, said Morgan Stanley.

 

For the first seven months of 2008, delivery delays have worsened, affecting 3.8m dwt, or 24% of the scheduled deliveries for this period.

 

Although equipment supply shortages have eased, delays have been exacerbated by skilled labour shortages, especially engineers.

 

Morgan Stanley said that the magnitude of delivery delays was evenly spread across all vessel sizes and types.

 

This implied that even experienced and reputable shipyards building the larger capesize and panamax ships were having problems delivering ships on time, the report said.

 

Increased cancellations has also emeraged as a major problem for some shipyards, as finance becomes more difficult to obtain.

 

“As unlisted companies and shipyards are not obligated to announce order cancellations, order cancellations thus far could be much greater than the handful that have announced.

 

“We believe that the degree of order cancellations could be particularly high by speculators who are unable to get financing and have placed orders with smaller unlisted China yards,” Morgan Stanley said.

Morgan Stanley said potential cancellations was equivalent to approximately $22.7bn over the next three years, based on existing vessel prices.

 

“Anecdotal evidence from shipping industry participants indicates that up to 75% of newbuild orders across all ship types may not have secured financing and 30% ($150bn) of the newbuild orders could face a shortage of debt financing.

 

“Assuming an order book period of three years, this implies a potential funding shortage of $50bn a year,” said Morgan Stanley.

 

-

 

En ting jeg er 100% på er at ingen vet når dry bulk er over, og varer det lenger enn det man ser på forward freight agreements er det mange bulkaksjer som må reprises.

 

GOGL er til deres informasjon ikke rammet av forsinkelser eller kredittproblemer overhodet.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Ser litt på Hegnar TV fra i går der Terje Nyborg snakker om utbyttet i SDRL. Han nevner noe om at SDRL kan gi $2 i utbytte hvis en ser bort fra sale/leaseback. Med dagens aksjekurt vil de bli ca. 7%. Mulig jeg krever litt for mye her, men hadde håpet på et utbytte på nivå med FRO som ga ut nesten 20% i år.

 

Nå vet jeg ikke om FRO har hatt noe sale/leaseback i år, men uansett så blir jo utbyttet i FRO nesten tre ganger høyere i forhold til kursen. Dessuten vil jo også utbyttet bli mindre enn det vi har fått de siste to kvartalene. Vet ikke helt, men kommer nok til å bli litt missfornøyd med $2 i utbytte. :(

 

Edit: Hvis da ikke Terje Nyborg mente $2 pr. kvartal, men da vil jo utbyttene bli helt urealistisk høye igjen. :hmm:

Endret av Splitter
Lenke til kommentar

Utbyttene blir jo skyhøye mens de driver med sale/leaseback. Terje Nyborg snakket om 100 kroner hvis en regner med sale/leaseback på alle riggene. Men de kan jo ikke fortsette med dette for alltid. Hvis vi tar utgangspunkt i det TN sier, og regner fem år fremover, så vil vi få $10 i "vanlig" utbytte + 100kroner for sale/leaseback + 30% kursøkning, samenlagt vil det bety ca. en dobbling av innsatsen etter skatt. Er jo ikke galt det, men hadde håpet på like store utbytter som Frontline i flere år fremover.

 

Mye kan jo skje ennå, og hvis SDRL skal nå målet om å bli verdens største, kommer vi til å se langt mer enn 30% kursøkning fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...