Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Is i maven og trøster meg at andre taper sykt mer enn meg.

 

Hva tenker du på her? Er 23,5% sykt mer enn deg? ;)

Jeg solgte 4 steder, gikk inn i short på 2 steder, men tapte litt på å shorte yara mot slutten også.. hehe..

Du kan umulig ha tapt 23,5 % på en dag?

 

Desverre så har jeg det du.. Med riktig sett med aksjer, så går det fint ann..

post-36697-1220995911_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer det.. Gearing er ikke til å anbefale når man ikke har god peiling akkurat.. Klart det gikk bra i begynnelsen, geara bare litt sikkert i begynnelsen, men ettersom kursene ble lave så ser man jo plutselig en gylden mulighet ;)

 

Stopp-loss er til å anbefale, som Naranek sa.. Jeg har bare brukt det til å sikre gevinst, ikke unngå tap.. :p

Lenke til kommentar

Det er merkelig det der.. Er jo flere som har oppkjøp som venter til en høyere pris nå.. En av de som har sunket lite i forhold til andre er f.eks. AWO.. den er nå på 83, og blir snart kjøpt opp på 85 kroner.. (husker ikke datoen..)

 

Men det er jo MYE psykologi i det her, tvangssalg og skremselssalg..

Lenke til kommentar
Hvorfor selger noen SCORE for 77 kroner når de kan ringe JF og få 80? På denne måten kan en vel ta opp et gigantlån og være sikret gevinst?

Så lenge avkastningen overstiger bankrente i samme periode er det GO.

 

Score vet jeg ikke hvordan ligger til med, men Seadrill har 39% av Score og 20-22% av SapuraCrest. Det er per nå stor grunn til å tro at Seadrill sluker begge.

 

Hehe Cape. Latterlig eller ei, poenget i markedet er å tjene penger. Og slik jeg ser det har vi også latterlige forhold i markedet. GOGL er verdt, slik jeg ser det, hvertfall det dobbelte av dagens kurs.

Det har med risiko å gjøre, om du føler deg komfortabel med å shorte selskaper priset på en ekstrem rabatt på P/NAV Dividend og latterlig billig cashflow skal jeg klart ikke nekte noen gjøre det. Alle har lest om de som har konket på FRO, det er grunn til å ta det rolig når du shoter. Nedsiden ved en short er større, kontra ved en long uansett. En short kan bli evig tap i teorien.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Vel, problemet over de siste par ukene er at selskaper ikke er rasjonelt priset, og derfor har det heller ikke vært nødvendig å se så mye på NAV, P/E også videre.

 

Jeg syntes markedet er helt merkelig, og shorter bare intradag. P/E på gogl er 2,7 nå!! Megleren sier likevel vi skal lenger ned, fordi BDI og rater skal falle litt fremover, for å ta seg opp i Q4. Så langt har det lønnet seg å høre litt på megleren.

Lenke til kommentar

Hva skjer dersom et aksjeselskap kjøpes av et annet selskap?

 

F.eks Opera som mange har forhåpninger til... Hva skjer med aksjene til eiere av Opera dersom f.eks. Nokia kjøper Opera? Bare stoppes salget av aksjene, og aksjene "veksles" ut i penger til eierne? I så fall, hvilken verdi/kurs legges til grunn?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

(Refiles to change second reference to tonnes in second paragraph)

 

SINGAPORE, Sept 11 (Reuters) - Capesize freight rates on the key route between Brazil and China have fallen below $50 per tonne for the first time in 14 months, hurt by a drop in Chinese demand for iron ore, shipping brokers said on Thursday.

 

Freight rates on the key iron ore route fell to $49.29 a tonne on Wednesday, according to Reuters data , down from above $100 a tonne in June and the lowest since late June 2007.

 

"China is hardly importing anything right now," said Jaya Banik, India-based analyst at Drewry shipping consultants.

 

Iron ore demand from Chinese mills has been soft in the face of weaker domestic steel markets.

 

None of Vale's ships to China had been cancelled up until Monday, according to fixtures cited by one broker, after Vale, the world's largest iron ore miner, informed Asian customers of a planned price increase.

 

"We've not seen any cancellations even this week," added another Singapore-based broker. "But the market is going to remain like this until the Chinese increase demand. Having said that, the supply of vessels to China is still okay."

 

Vale confirmed this week it was in negotiations with Asian mills to raise its term prices to bring them in line with what European mills were paying for its ore.

 

For a graphic on iron ore price increases over recent years, click on: https://customers.reuters.com/d/graphics/CN_IRNOR0908.gif.

 

One fifth of China's ore imports come from Brazil, and its superior grades are coveted.

 

Rates of capesize freight between Brazil and China have doubled, halved, doubled and now halved again in just over 12 months, as congestion at loading and unloading ports has contributed to already high volatility.

 

That congestion, however, had now eased, Banik said.

 

"In fact there are piles of ore at the Chinese ports," she added.

 

Stocks of ore in Chinese ports hover around 60 million tonnes or about one month's consumption.

 

(Reporting by Annika Breidthardt, Editing by Jacqueline Wong) (([email protected]; +65 6870 3902; Reuters messaging: [email protected]))

Lenke til kommentar
Hva skjer dersom et aksjeselskap kjøpes av et annet selskap?

Det som vanligvis skjer er at noen kommer med et bud på alle aksjene. Dersom de får ja fra mange nok aksjonærer til at de får 90% av aksjene, blir i utgangspunktet resten av aksjonærene nødt til å selge til samme pris. Hvis de resterende aksjonærene mener denne prisen er for lav kan de likevel gå til retten og få vurdert om det er et "rettferdig" bud.

Lenke til kommentar

Som regel så fortsetter vel bare selskapet og aksjene som før, og blir bare ett datterselskap av konsernet.. Men når f.eks. Statoil og hydro gikk sammen så fikk aksjonærene i hydro statoilhydro aksjer til samme verdi av hva deres aksjer var verdt fra før..

 

Ved oppkjøp så settes prisen alltid høyere enn den opprinnelige kurs, så alle som allerede sitter inne med aksjer sier ja til å selge til den kursen.. Jeg har selv aldri giddi å solgt til det selskapet som skal kjøper opp, men bare vente til oppkjøpsdagen når kursen allikevel er der oppe, og kanskje mer..

Lenke til kommentar

Legger inn eit innlegg frå vgd:

 

alseboy [5306] 14.09.08 13:22 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre

Skulle absolutt likt at det var en egen gruppe for aksje-diskusjoner på VGDebatt.

Hegnar renner over at anonyme tullebukker og det råder tilnærmet anarki der.

 

For de som måtte være interesserte, så ber jeg dere ta en titt på Rocksource (RGT) Det er en såkallt oljemygg (og de er det etterhvert blitt mange av)

 

Selskapet er i dag verdsatt til ca. 1 millard. Deres teknologiske fortrinn blir litt for omfattende til å diskutere her, gå derfor inn på hjemmesiden deres, rocksource.no

 

Men basert på deres teknologi (som enkelt fortalt skal øke funnsannsynligheten fra ca 20% til over 60%, så har de fått innpass på et oljefelt utenfor India, med det indiske statsoljeselskapet ONGC. De har fått 10% andel i et felt som i størrelse dekker 30 letefeltet på norsk sokkel (!)

 

Endelig signering er ventet i løpet av kommende to uker (stor sannsynlighet for uke 38) Da vil det også bli offentliggjort foreløpig ressursestimater på oljefeltet.

 

Dersom ryktene om 1 millard fat oljeekvilanter (av hvor RGT har 10% eierandel i) så tilsier det en verdi per aksje på over 8 kroner.

 

På fredag kunne man handle RGT til 1,89......

 

Nokon som har nokon formeiningar om dette? Har lite peiling på aksjar, men syns det verkar veldig interessant.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt mange av de "selskapet burde være verdt 6 kroner, men handles bare for 2,15" frasene.

Som oftest stemmer kanskje dette, men det er irrelevant for kursen så lenge ikke markedet er like overbevist.

 

Noen selskaper som kan nevnes er:

 

GOGL- handles for rundt 22 kr, men burde være verdt 38 kr eller mer basert på NAV.

 

GGS- har tre rigger og er priset til rundt en milliard med dagens kurs. Nylig signet EN av riggene en kontrakt til en milliard kroner...Logisk? Reelle verdier i selskapet skulle gjenspeile en kurs på tre-fire ganger dagens.

 

PAR- selskapets verdi er på 39 kr med dagens utnyttelse av reserver. Trolig har de kjente oljereserver som skulle kunne øke verdien på en aksje med hvertfall 50 kr, så kan man jo spekulere i de reservene som ikke er kjente. I dag handles den for 32?

 

Man skal ikke lete lenge rundt om før man finner mange fler eksempler. For min del blir det rent unyttig å se på dette, for markedet priser aksjer lumpent og urettferdig.

 

MEN! Jeg vet lite om RGT-aksjen. Så for alt jeg vet kan det faktisk stemme i dette tilfellet at den flyr til 8 kr i løpet av morgendagen.

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar

Jeg tror trenden har snudd slik at mange av disse aksjene som kan se billig ut sammenlignet med den luftige prisingen når boblen var på topp egentlig er dyre. Det kan komme signaler om at en bunn er nådd, et og annet rally, enkelte aksjer vil da øke veldig sterkt. Yara er en aksje jeg er ekstremt pessimistisk på selv om den ser billig ut. Det er mulig et slikt signal om en bunn kan komme raskt, men da tror jeg det vil være et falskt signal som bare vil gi et midlertidig rally før det går enda lenger ned. Jeg ville regnet med at råvarer fortsetter ned ut året og trolig lenger ut i 2009. Da vil endel aksjer være feller å kjøpe nå fordi de ser billige ut. Jeg ville heller satset på aksjer som kunne tjene på fallet i de tidligere boblesektorene, eller bear fond.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...