Gå til innhold

Jeg føler Wii kommer til å snuble


Starscream12

Anbefalte innlegg

Killertittel er en tittel som er så bra og eksklusiv for den ene konsollen at det er verdt å eie konsollen bare for spillet

 

...

 

Når det er sagt tror jeg enkelte bør skru ned forventningene sine til Wii'en. Du kjøper ikke en konsoll til 2000,- (som er det jeg betalte for på Elkjøp - jeg regner med når leveransene er store nok, går den ned i pris overalt til 1990,-) og regner med du skal få en kulinarisk grafikalsk opplevelse.

 

...

 

At folk går så mann av huset for å få tak i en Wii at de overnatter lenge etter lansering for å få en, at enkelte må ha eskorte ut av butikken etter å ha fått tak i en, vitner om en utrolig popularitet. En popularitet både Xbox360 og PS3 kunne se langt etter ved lansering.

 

Greit nok, hvis du vil lage din egen definisjon av hva en killer-tittel er så er det jo rimelig uinteressant for andre å diskutere med deg.

 

X360 Core kostet jo under 2000,- ved launch, hvorfor skal man ikke ett år senere kunne forvente at en ny konsoll leverer bra grafikk?

 

Det var mer folk og ståhei rundt lansering av X360 her i byen enn rundt Wii. At det er mye pågang fremdeles er jo ikke noen bombe så få konsoller som ble levert. Lokale Elkjøp hadde 15 stk Wii kontra 60 stk X360.

 

Du ser nok det du ønsker å se... :hmm:

 

Men... plusspoeng for at du faktisk nevner noen gode argumenter for Wii som ikke går på å kritisere konkurrentene. :thumbup:

 

Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En interessant ting når det gjelder Wii er at det nå i desember ville vært mulig å selge hvertfall 10-15 tusen flere maskiner hvis den hadde vært på lager.

 

Temmelig bittert for importøren med en slik etterspørsel som ikke kan dekkes.

 

Det sier temmelig mye om etterspørselen for øyeblikket.

 

Jeg er enig med trådstarter i at Nintendo har en del utfordringer som skal løses før Wii har alle elementene på plass for å bli en langvarig suksess.

Lenke til kommentar

Orker ikke lese alle innleggene her, men vil jegrne tillegge mine egne refleksjoner rundt denne saken.

 

Etter min mening har Nintendo feilet med sin go to market strategi i Norge, ved en halvhjertet lansering før jul. Slik det er, er det kun Nintendo-fanboys som har stått i kø og kjøpt seg en konsoll. Mitt inntrykk av en førjulslansering var å huke tak i alle foreldre på julegavejakt, og ved konstant tomme hyller hvor wii skal stå, skal en ikke bort fra at det drypper noen salg på xbox 360, eller tilogmed ps2 når desperate foreldre kommer til elkjøp for å kjøpe wii til poden, og selgeren lett overtaler vedkomne til at ps2 er jo et fullgodt alternativ.

 

Poenget med en førjulslaunch er jo å nå ut til masse, og slik det er nå, så er de som har kjøpt seg wii de samme som ville stått i kø utenfor elkjøp uansett når på året den hadde blitt lansert.

Lenke til kommentar

Greit nok, hvis du vil lage din egen definisjon av hva en killer-tittel er så er det jo rimelig uinteressant for andre å diskutere med deg.

Å ja? Skal vi sitere litt fra definisjonen så du også forstår litt mer av verden:

A killer game is a video game that is popular to the extent that many buy a particular video game console or upgrade their computer hardware simply to play it. "Killer game" is a marketing term used to describe the commercial success of a game in causing sales of hardware, not a colloquial term to describe popularity.

 

There you go. Halo var en killertittel. Det samme er GoW, Resistance: Fall Of Man og Zelda TP. CoD2 og Oblivion var ikke det fordi de fantes allerede tilgjengelig på andre plattformer.

 

X360 Core kostet jo under 2000,- ved launch, hvorfor skal man ikke ett år senere kunne forvente at en ny konsoll leverer bra grafikk?
Microsoft selger sin konsoll med tap. I følge noen rapporter koster det under 1000,- NKR å lage en Wii - altså er Nintendo den eneste av de tre konsollprodusenter som faktisk tjener penger på å selge konsoller. Dessuten, om du vil kjøpe et rimelig vasst grafikkort, må du betale mer enn hva en Xbox360 Core koster.
Lenke til kommentar

Greit nok, hvis du vil lage din egen definisjon av hva en killer-tittel er så er det jo rimelig uinteressant for andre å diskutere med deg.

Å ja? Skal vi sitere litt fra definisjonen så du også forstår litt mer av verden:

A killer game is a video game that is popular to the extent that many buy a particular video game console or upgrade their computer hardware simply to play it. "Killer game" is a marketing term used to describe the commercial success of a game in causing sales of hardware, not a colloquial term to describe popularity.

 

There you go. Halo var en killertittel. Det samme er GoW, Resistance: Fall Of Man og Zelda TP. CoD2 og Oblivion var ikke det fordi de fantes allerede tilgjengelig på andre plattformer.

 

X360 Core kostet jo under 2000,- ved launch, hvorfor skal man ikke ett år senere kunne forvente at en ny konsoll leverer bra grafikk?
Microsoft selger sin konsoll med tap. I følge noen rapporter koster det under 1000,- NKR å lage en Wii - altså er Nintendo den eneste av de tre konsollprodusenter som faktisk tjener penger på å selge konsoller. Dessuten, om du vil kjøpe et rimelig vasst grafikkort, må du betale mer enn hva en Xbox360 Core koster.

7547657[/snapback]

 

Errh, du bruker kilder fra: Posted Nov 23, 2005 1:32 pm PT

 

Man skal jo ikke se vekk i fra at produksjonskostnadene har gått noen kroner ned siden den gang ;)

Lenke til kommentar
jeg betalte 1475,- for min X360, og jeg syns jeg fikk en rimelig kulinarisk grafisk opplevelse den 17.11 :p     (Geow ja...)

7547504[/snapback]

Du verden, her kommer den ene med mer snøvlete argumenter enn den andre: At en PSP som langt fra er noen next-gen konsoll koster mer enn en Xbox360 core (med mindre du har fått en fullversjon til under 2000,- som du da må dele med oss andre hvor du kjøpte den), viser at Microsoft blør penger (noe de har godt av, forresten), til det punkt hvor de nesten bokstaveligtalt har betalt deg for å kjøpe en Xbox360 - og den prisen hadde du vel gladelig fått en 360 for ved lanseringen i fjor?

 

Se forøvrig mitt forrige innlegg.

Endret av Z
Lenke til kommentar

Errh, du bruker kilder fra: Posted Nov 23, 2005 1:32 pm PT

 

Man skal jo ikke se vekk i fra at produksjonskostnadene har gått noen kroner ned siden den gang ;)

7547663[/snapback]

 

Siden du sier det på den måten, la oss presisere litt: Lanseringspris og kostnader for en Wii og en PS3 kontra lanseringspris og kostnader for en Xbox360. Som altså ble lansert i fjor.

Lenke til kommentar

Errh, du bruker kilder fra: Posted Nov 23, 2005 1:32 pm PT

 

Man skal jo ikke se vekk i fra at produksjonskostnadene har gått noen kroner ned siden den gang ;)

7547663[/snapback]

 

Siden du sier det på den måten, la oss presisere litt: Lanseringspris og kostnader for en Wii og en PS3 kontra lanseringspris og kostnader for en Xbox360. Som altså ble lansert i fjor.

7547697[/snapback]

 

Da blir det rettere ja. Men, det var ikke det du skrev i det forrige innlegget ditt. :)

 

Jeg vil gjerne ha kildene dine til at Wii produseres for 1000 NOK forøvrig, siden jeg synes det høres urealistisk ut.

Endret av TheScorp
Lenke til kommentar

Jeg hørte at microsoft og sony kan takle tapene de har pr. maskin de selger i starten, men nintendo som har en god del lavere økonomi ikke kunne tåle tapet fra en dyr maskin vis den ikke ble suksess.

Vis dette er sant så synes jeg det er helt genialt av nintendo, egentli synes jeg det er genialt uansett at de klarer og konkurere mot 360 og ps3 med en maskin med de specsa.

 

Jeg tviler sterkt på at Nintendo wii ikke kommer til å selge bra. De fleste folk tar 360 eller ps3 + en wii. Og i Tønsberg er det i vertfall mer støy rundt wii en 360 blant dem jeg kjenner (20+)

Jeg kjøpte 360 på relase og fikk takk på den rundt 12 tiden på expert da hade de en del igjen (premium). Prøvde meg på wii rundt halv 1 tiden på realsen var ikke mulig å få tak på noe sted, alle sa den var utsolgt 5min etter opningstiden. Her var det masse xbox igjen flere uker etter lanseringen (core).

Lenke til kommentar
Wii koster $158 å produsere i følge dokumenter som kom på nett tidligere denne uken. Tar ikke langt tid å finne om du orker å søke.

7547753[/snapback]

 

http://www.younewb.com/index.php/2006/12/1...ts-158-to-make/

 

Er det denne dere baserer det på? Wholesale prisen, ifølge denne kilden, blir jo 195.99 (med kontrollere). Men siden er jo like informativ, og presis som disse sidene som kom med påstandene om at PS3 ble utsatt til september 2007.

 

Noen av kommentarene nedover illustrerer jo dette. Les litt nedover i saken jeg har linket, så forstår dere hva jeg mener.

 

Skeptisk..

 

Edit: Nei, jeg er ikke en MS/Sony fanboy. Jeg har bestilt en Wii. Men poenget mitt var at kildebruken til tider er temmelig dårlig.

 

Edit2: Og nei, jeg tror ikke at Wii kommer til å snuble. Den kommer til å fortsette å selge bra en god stund til.

Endret av TheScorp
Lenke til kommentar
Edit: Nei, jeg er ikke en MS/Sony fanboy. Jeg har bestilt en Wii. Men poenget mitt var at kildebruken til tider er temmelig dårlig.

7547810[/snapback]

Det er sant, men enkelte kilder kan være feil samme hvor mange ganger det blir lenket til. Noen offiselle kilder får vi nok ikke uansett.

 

Uansett tror jeg ikke dette har så veldig mye med tråden å gjøre. Anbefaler å komme litt på rett kjør igjen.

Lenke til kommentar
Er det denne dere baserer det på? Wholesale prisen, ifølge denne kilden, blir jo 195.99 (med kontrollere). Men siden er jo like informativ, og presis som disse sidene som kom med påstandene om at PS3 ble utsatt til september 2007.

Om Wii'en koster $195 totalt med Wii Sports og kontrollere (ca. 1200,- nkr), har Nintendo alikevel fortjeneste på den all den tid utsalgsprisen er ca. $250. Det stemmer forøvrig også bra all den tid de rapporter jeg har sett, viser at Nintendo har $40 i fortjeneste på hver Wii solgt, når alt er trukket fra (frakt, osv).

Lenke til kommentar

Jeg er så glad at vi nå har nådd et punkt der vi kan bestemme oss for en konsolls skjebne en knapp måned etter første lansering (ikke rettet til trådstarter, men visse andre).

 

Hvem vet? Kan jo være, at innen E3 (eller hva det nå kalles) neste år at en haug nye originale titler er annonsert? Selvfølgelig kan Wii snuble. Det kan vel forsåvidt PS3 og 360 også? Jeg kan ta en titt på Bomberman Act Zero til 360 og si "VEL dette er vel alt denne maskinen klarer å prestere, de hadde vel ikke shippet det uten max grafikk?!", men det hadde jo ærlig talt vært idioti på høyeste plan.

 

Som mange har sagt, dette minner om DS. Masse GBA-porter, nedvannede N64-lignende ting i begynnelsen, da kontrollen er såpass ny og uvant at det kommer til å ta en stund før utviklere bruker den til noe fornuftig.

 

Hvorfor ble 360 tilgitt middelmådig grafikk i starten? Grunnet den nye hardwaren. Utviklere trengte tid til å bli vant til den, ny arkitektur, struktur, osv.

Men hvorfor kan 360 bli tilgitt dette, men ikke Wii? Ikke grafikkmessig, men kontrollmessig? Tar det ikke like lang tid å bli vant til en helt ny måte å kontrollere ting på?

 

Igjen, når jeg sier sånt, mener jeg ikke en bestemt person, heller ikke folk generelt, men heller en del bestemte folk.

 

Sånn som vi krangler, begynner jeg nesten å skamme meg over nyte konsollene mine, jeg mener, de har jo alle SÅ mange FEIL! Wii har dårlig grafikk, X360 har ikke Blu-Ray eller Cell-prossessor, PS3 har ikke alle spillene jeg vil ha, knapt bedre grafikk (enn 360) og koster mye.

 

Nei, vi burde ikke nyte konsollene i det hele tatt, så dårlige som de er. :no:

Lenke til kommentar
Hvorfor ble 360 tilgitt middelmådig grafikk i starten?

 

Middelmådig sammenlignet med hva, selv launchspillene til Xbox 360 knuser jo alt av tilgjengelig konsoll-grafikk i dag.

 

Poenget er at et middelmådig X360-spill uansett er over det folk har som minstekrav grafikkmessig i slutten av 2006. Mens flere av Wii's spill ligger under dette. Det handler ikke om at alt skal være i HD, men at ikke grafikken direkte har negativ innvirkning på spilleopplevelsen, ala Far Cry på Wii.

Lenke til kommentar

Postet dette i en annen tråd, men det passer kanskje bedre her, så jeg poster det igjen.

 

Her er hva Chris Satchell, general manager of Microsoft's Game Development Group synes om Wii.

 

Elsewhere in the interview, Satchell acknowledged the strong start the Wii has made across the globe, but questioned its long-term appeal to developers.

 

Han prater også masse om hvordan Sony ikke tar online seriøst.

 

 

Link

 

Men angående Wii så er jeg litt enig med han. Kontrollene er morsomme, men vil konsollen holde på interressen lenge nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...