Gå til innhold

Jeg føler Wii kommer til å snuble


Starscream12

Anbefalte innlegg

Må jo gi konsollen tid.. Xbox 360 klarte ikke utnytte sin konsoll grafikkmessig før over 1 år etterpå...

7555003[/snapback]

Dette er reinspikka tøv.

 

Hvis man spilte PGR3, eller Dead Or Alive 4, eller Condemned, eller King Kong, eller Kameo på lansering, så ville du visst at grafikken vi fikk var radikalt bedre, skarpere og tydelig mer moderne enn det vi var vant med fra GameCube eller Xbox. Xbox 360 viste vesentlige deler av sitt potensiale allerede fra dag én.

 

Å utnytte en konsoll maksimalt tar som regel en del tid, men å utnytte en konsoll moderat godt - i dette tilfellet vil det si å forvente Wii-grafikk på høyde med pene Xbox-spill - er helt naturlig.

 

Nintendo kan godt få lov å preike så mye de vil om å gjøre spill billige å produsere og gi ut og alt det der, men det betyr ikke at vi trenger å like det.

 

Hvis det i det hele tatt var noen tvil: Vi er ikke nødt til å støtte og forsvare alt Nintendo gjør bare fordi de er et interessant selskap med noen suverene spillserier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må jo gi konsollen tid.. Xbox 360 klarte ikke utnytte sin konsoll grafikkmessig før over 1 år etterpå...

7555003[/snapback]

Dette er reinspikka tøv.

 

Hvis man spilte PGR3, eller Dead Or Alive 4, eller Condemned, eller King Kong, eller Kameo på lansering, så ville du visst at grafikken vi fikk var radikalt bedre, skarpere og tydelig mer moderne enn det vi var vant med fra GameCube eller Xbox. Xbox 360 viste vesentlige deler av sitt potensiale allerede fra dag én.

 

Å utnytte en konsoll maksimalt tar som regel en del tid, men å utnytte en konsoll moderat godt - i dette tilfellet vil det si å forvente Wii-grafikk på høyde med pene Xbox-spill - er helt naturlig.

 

Nintendo kan godt få lov å preike så mye de vil om å gjøre spill billige å produsere og gi ut og alt det der, men det betyr ikke at vi trenger å like det.

 

Hvis det i det hele tatt var noen tvil: Vi er ikke nødt til å støtte og forsvare alt Nintendo gjør bare fordi de er et interessant selskap med noen suverene spillserier.

7555383[/snapback]

Samtlige Xbox360 launchspill så ut som high-resolution Xbox 1.5 spill. I mine og mange andres øyne.

 

Så hvis Wiilaunchspillene skulle være i alle fall like pene som pene Xboxspill, ville det betydd at launchspillene var basically Xbox360 i mindre oppløsning.

 

Og det er litt mye å forvente.

 

Men hvis du ser nøye etter så kan du se at de fleste, til og med de dårlige, Wiilaunchspillene har en del effekter som få third-parties brukte på GC. Så spillene er faktisk et tydelig hakk over standard third-party GCspill, det er bare at folk har begynt å glemme hvor ekstremt dårlig third-partiene støttet GC.

 

Og når man regner med at utviklerne fikk grafikkmaskinvaren veldig sent, og brukte tiden uansett til å lære seg å programmere Wiimoten, så tror jeg man trygtr kan si:

 

Det du forventet deg var komplett urealistsisk.

 

De pene spillene kommer. Men det vil bare ta tid.

Lenke til kommentar
Det oser av fanboysisme av innlegget over

 

Hver gang grafikk temaet kommer opp, blir det alltid slått tilbake med "Grafikk er ikke alt"... Hva med folk som er lei av det argumentet? Eller er  det bare dere wii-fans som har lov til å bli lei av samme argument? Dessuten det er en grunn for at grafikken blir nevnt i en hver oppegående omtale. De skriver ikke bare for å skrive.

 

Og hva er så stort med at du har fått en box med 7 konsoller i samme plast? Du kunne ha enda flere på den vanlige Xbox, og jeg ser ikke bort i fra at det blir mulig med 360 også i fremtiden.

7552980[/snapback]

 

Fanboy, den siste løsning på et motargument for dem som ikke har et. Kanskje prøv å finne på noen nye ord, for fanboy er like oppbrukt på dette forumet som noob er i WoW.

 

Min mening er at grafikk ikke er alt, men det er min mening, og det var egentlig ikke det som var poenget mitt med utblåsninga jeg hadde, men den konstante klaginga fra folk her med bruk av Wiis last gen HW etc. Jeg sier det igjen, når det kommer til utforming så er ikke Xbox kontrolleren noe nytt fra forrige sesong, og Sony, ja den kontrolleren har ikke skifta utforming siden PSX kom på markedet, klaska på 2 analogstikker, wo for en revolusjon. Men ingen sier noen verdens ting der, de bryr seg ikke. Så hvorfor skal folk da bry seg om HWen til Wii, når det har vært åpenlyst hele tiden at Wii ikke satser på det grafiske, da må det jo gå ann å diskutere på et annet plan, for HW planet er vi jo klarover hvordan det står til, der er ingen konkuranse mellom Wii og MS/Sony på grafikken's plan, kan man kanskje få diskusjonen over på noe annet.

 

Mange omtaler jeg har lest på "store" sider som Gamespot, har sikla over en del spill pga grafikken. Jeg har lest om tekniske dupeditter og grafiske dupedatter, men ikke sett et ord om story, gameplay og andre tinger. Jeg synes grafikken tar alt for mye plass i dag og det blir for mye fokus på den. En anmelder har en tendens til å dømme spillet som dødt bare fordi det ikke skinner i veggene med HD kraft. Det irriterer meg stort. Greit at fin grafikk gjør et spill interesang, men om så et spill inneholder litt utdatert grafikk, når det er forseggjort som i f.eks Zelda:TP, som har "dårlig grafikk" men et artistisk snitt som knuser GoW, så ser jeg ikke grunn til at grafikken skal få dra ned spillet i søla. Er jo som om grafikken er det aller viktigste i spillverden i dag, når den bare er en komponent i et spill. Det irriterer meg grenseløst, for man skal jo bedømme etter alle punkter, og ikke vektlegge et over alle og drite i resten. Et spill med god grafikk kan ha ræva story, og visa versa. Men når Wii allerede har gått ut med det at de ikke satser på grafikken, hvorfor skal det da hele tiden bedømmes på at det ser last gen ut, må man ikke bedømme spillene til konsoll etter hva de kan takle og ikke etter hvordan andre konsoller ser ut? Jeg har aldri kost meg så mye med "last gen" som jeg har med TP, og jeg har spillet en del ja. Og et annet spill, Mount&Blade, det ser jo ikke akkurat top gen ut, men ufattelig morro RPG spill. Grafikk er ikke alt, noen må faktisk prøve å se et spill etter alle komponentene og ikke hyppe det som perfekt bare på grunn av et punkt.

 

Det som er stå "stort" med at du har 7 konsoller i en plast er at Nintendo har tenkt på sine andre konsoller og vil levere dem til sine kunder med en gang. Virtual Console er en liten revolusjon i seg selv, hvor du kan laste ned spill til 5 forskjellige konsoller. Det er noe Wii har som ikke de andre konsollene har, hvorfor er det ingen som ser på det? Nei, fordi dere står i stampe på grafikken, og HWen til Wii.

 

Så mitt hele poeng er, la oss kanskje gå videre og diskutere Wii'en på et mindre åpenlyst plan enn HWen, som vi allerede er fullstendig klar over er last gen. jeg personelig er dritta lei av å lese om Wiiens HW som er last gen, for det er det første som kommer frem når man skal diskutere dette, Wiiens last gen HW og Sony/MS sin top notch HW som knuser alt. Det er åpenlyst, men kanskje det er mindre åpenlyst at for en gangs skyld blir ikke konsollkrigen å konkurere på grafikken, men på gameplayet, som Nintendo satser på. Noen som har tenkt over det?

Lenke til kommentar
Må jo gi konsollen tid.. Xbox 360 klarte ikke utnytte sin konsoll grafikkmessig før over 1 år etterpå...

 

rart at folk sier at de forventer "perfekt" grafikk av en wii maskin 1 uke etter lansering, mens xbox som er en "grafikk konsoll", kunne bruke over 1 år...

7555003[/snapback]

Ingen som forventer at den skal yte 100% første dagen, men folk forventer at den skal yte mer enn forgjengeren.

7555141[/snapback]

Nå har det vel ikke kommet ut noen spill som utnytter hardwaren til Wii maksimalt heller da, Zelda TP som er det hitil beste spillet på grafikkfronten til Wii er jo egentlig laget for gamecube.
Lenke til kommentar
Jeg har ingen grunnlag for å si hva den kan eller ikke. Men i følge det jeg har lest på nettet hos folk som kan dette, så kan TEV-en i Wii gjøre en rekke effekter som det directx kan. Altså bump mapping, specular osv.(ikke helt 100% sikker på hvilke her, men du tar poenget). Det er bare snakk om å programmere dette. Og motorene som tredjepartsutviklere har ikke utnyttet denne TEV-enheten slik den kan bli. Derfor har mange spill sett dårlige ut.

 

Factor 5 var en av de beste til å utnytte hva TEV virkelig kunne, og det ser du i spillene som de laget av Rogue Squadron. Nintendo bruker denne også en del selv, da de har veldig stor erfaring. Problemet kan også såklart ligge i at Nintendo ikke dokumenterer godt nok hvordan TEV brukes.

 

Jeg kan ikke dette tekniske pratet dessverre, men det er nå hva jeg har lest av veldig troverdige kilder.

7555379[/snapback]

 

Det er noe som heter fixed pipeline og programmable pipeline, forskjellen på de to er ganske stor.

 

En fixed pipeline har et sett av predefinerte grafikkteknikker for å produsere grafikken (3d punkt-forflyttning og fargelegging av pixels), mens en programmable pipeline lar programmerere skrive små korte program som bestemmer hvordan ting blir seende ut. Det er programmable pipeline som kalles for shadere.

 

Om noen virkelig vet, har Wii shadere, eller er alt fixed pipeline?

Fixed pipeline er virkelig knot å kode synes nå værtfall jeg.

Lenke til kommentar
Det er noe som heter fixed pipeline og programmable pipeline, forskjellen på de to er ganske stor.

 

En fixed pipeline har et sett av predefinerte grafikkteknikker for å produsere grafikken (3d punkt-forflyttning og fargelegging av pixels), mens en programmable pipeline lar programmerere skrive små korte program som bestemmer hvordan ting blir seende ut. Det er programmable pipeline som kalles for shadere.

 

Om noen virkelig vet, har Wii shadere, eller er alt fixed pipeline?

Fixed pipeline er virkelig knot å kode synes nå værtfall jeg.

7555785[/snapback]

Ingen som vet ennå. Antar at det er en utvikling av TEVene, men om de er åpnet for programmerere eller ei er det ingen troverdige kilder som har røpet ennå.

 

Uansett, det GCen kunne gjøre med 8 texture passes per cycle sinnsykt imponerende uansett. Synd at så godt som ingen utenom Factor 5 og Rare noensinne brukte det. Regner med at Wii gir de samme tingene gratis som GC gjorde, samt utvikler det bittelitt videre, og det er jo bekreftet at RAMen er mye høyere enn GC(RAM var den store bottleneck på GC), så forventer å se mer bump-mapping, specular maps, etc, etc, plus self-shadowing som STANDARD på de fleste Wiispill rimelig snart.

Lenke til kommentar
Eh sier du at Rare var med å presse ut juice av GC? For sist jeg sjekket så har ikke RARE laget spill for Nintendo siden N64 tidene.

7556163[/snapback]

Star Fox Adventures. Bump-mapping, Self-shadowing, specular-maps, fantastiske vanneffekter, 3D gress shadere, masse polygoner, for det meste strålende teksturer, ingen synlige lastetider.

 

RARE pushet GC som bare det. Synd de bare ga ut ett eneste spill. Hadde de kommet tilbake for et nytt forsøk hadde de garantert pushet maskinen enda mer.

Lenke til kommentar
Nå er faktisk Rare mestere når det gjelder teksturer også. Bare å se på Kameo eller PDZ det - helt utrolig å se på nekelte gjenstander der.

7556201[/snapback]

RARE har alltid vært fantastisk på grafikk. Men art-directionen har aldri vært helt oppe på nivået til teknikken. Veldig mange fine landskaper, men helt forferdelige figurer. En del av figurene i Kameo, PD:0, Starfox Adventures, og Grabbed by the Ghoulies, er jo helt til å spy av, selvom resten av grafikken(Og deler av spillene) er fantastisk.

 

Conkers Bad Fur Day er vel eneste spillet der art-designet funker 100% for dem. Fantastisk spill, både på N64 og Xbox.

Lenke til kommentar

Samtlige Xbox 360-titler ved lansering så bare ut som Xbox 1.5-grafikk i HD?

 

Nei? Det var da langt, langt bedre enn som så! Enkelte multiplatformspill som for eksempel Tony Hawk og Gun var ikke stort bedre nei, men de fleste spillene var mye bedre grafisk enn det som blir sagt her. Call of Duty 2? Project Gotham Racing 3? Kameo? Condemned? Alle disse spillene så jo fantastiske ut grafikkmessig.

Lenke til kommentar
Samtlige Xbox 360-titler ved lansering så bare ut som Xbox 1.5-grafikk i HD?

 

Nei? Det var da langt, langt bedre enn som så! Enkelte multiplatformspill som for eksempel Tony Hawk og Gun var ikke stort bedre nei, men de fleste spillene var mye bedre grafisk enn det som blir sagt her. Call of Duty 2? Project Gotham Racing 3? Kameo? Condemned? Alle disse spillene så jo fantastiske ut grafikkmessig.

7556259[/snapback]

For deg? Ja.

 

For meg? Nei.

 

Kameo så ut som Starfox med litt bedre teksturer, fler figurer, og noen helt kvalmende plastikkeffekter.

 

PGR3 så ut som PGR2 med litt ekstraeffekter.

 

Call of Duty 2 var jeg ikke imponert over i det hele tatt.

 

Condemned så ut som en litt penere versjon av Chronicles of Riddick. Eller en litt styggere versjon av F.E.A.R.

 

Konklusjon: Ikke imponert.

 

Men man kunne jo se at potensialet var der. Og det kan man se hvis man ser nøye etter på Wiispillene også. De fleste slappe third-party ports til Wii gjør en del småting som ikke slappe third-party ports til GC gjorde. Og det kommer til å bli mer slikt.

Lenke til kommentar
Det oser av fanboysisme av innlegget over

 

Hver gang grafikk temaet kommer opp, blir det alltid slått tilbake med "Grafikk er ikke alt"... Hva med folk som er lei av det argumentet? Eller er  det bare dere wii-fans som har lov til å bli lei av samme argument? Dessuten det er en grunn for at grafikken blir nevnt i en hver oppegående omtale. De skriver ikke bare for å skrive.

 

Og hva er så stort med at du har fått en box med 7 konsoller i samme plast? Du kunne ha enda flere på den vanlige Xbox, og jeg ser ikke bort i fra at det blir mulig med 360 også i fremtiden.

7552980[/snapback]

 

Fanboy, den siste løsning på et motargument for dem som ikke har et. Kanskje prøv å finne på noen nye ord, for fanboy er like oppbrukt på dette forumet som noob er i WoW.

 

Min mening er at grafikk ikke er alt, men det er min mening, og det var egentlig ikke det som var poenget mitt med utblåsninga jeg hadde, men den konstante klaginga fra folk her med bruk av Wiis last gen HW etc. Jeg sier det igjen, når det kommer til utforming så er ikke Xbox kontrolleren noe nytt fra forrige sesong, og Sony, ja den kontrolleren har ikke skifta utforming siden PSX kom på markedet, klaska på 2 analogstikker, wo for en revolusjon. Men ingen sier noen verdens ting der, de bryr seg ikke. Så hvorfor skal folk da bry seg om HWen til Wii, når det har vært åpenlyst hele tiden at Wii ikke satser på det grafiske, da må det jo gå ann å diskutere på et annet plan, for HW planet er vi jo klarover hvordan det står til, der er ingen konkuranse mellom Wii og MS/Sony på grafikken's plan, kan man kanskje få diskusjonen over på noe annet.

 

Mange omtaler jeg har lest på "store" sider som Gamespot, har sikla over en del spill pga grafikken. Jeg har lest om tekniske dupeditter og grafiske dupedatter, men ikke sett et ord om story, gameplay og andre tinger. Jeg synes grafikken tar alt for mye plass i dag og det blir for mye fokus på den. En anmelder har en tendens til å dømme spillet som dødt bare fordi det ikke skinner i veggene med HD kraft. Det irriterer meg stort. Greit at fin grafikk gjør et spill interesang, men om så et spill inneholder litt utdatert grafikk, når det er forseggjort som i f.eks Zelda:TP, som har "dårlig grafikk" men et artistisk snitt som knuser GoW, så ser jeg ikke grunn til at grafikken skal få dra ned spillet i søla. Er jo som om grafikken er det aller viktigste i spillverden i dag, når den bare er en komponent i et spill. Det irriterer meg grenseløst, for man skal jo bedømme etter alle punkter, og ikke vektlegge et over alle og drite i resten. Et spill med god grafikk kan ha ræva story, og visa versa. Men når Wii allerede har gått ut med det at de ikke satser på grafikken, hvorfor skal det da hele tiden bedømmes på at det ser last gen ut, må man ikke bedømme spillene til konsoll etter hva de kan takle og ikke etter hvordan andre konsoller ser ut? Jeg har aldri kost meg så mye med "last gen" som jeg har med TP, og jeg har spillet en del ja. Og et annet spill, Mount&Blade, det ser jo ikke akkurat top gen ut, men ufattelig morro RPG spill. Grafikk er ikke alt, noen må faktisk prøve å se et spill etter alle komponentene og ikke hyppe det som perfekt bare på grunn av et punkt.

 

Det som er stå "stort" med at du har 7 konsoller i en plast er at Nintendo har tenkt på sine andre konsoller og vil levere dem til sine kunder med en gang. Virtual Console er en liten revolusjon i seg selv, hvor du kan laste ned spill til 5 forskjellige konsoller. Det er noe Wii har som ikke de andre konsollene har, hvorfor er det ingen som ser på det? Nei, fordi dere står i stampe på grafikken, og HWen til Wii.

 

Så mitt hele poeng er, la oss kanskje gå videre og diskutere Wii'en på et mindre åpenlyst plan enn HWen, som vi allerede er fullstendig klar over er last gen. jeg personelig er dritta lei av å lese om Wiiens HW som er last gen, for det er det første som kommer frem når man skal diskutere dette, Wiiens last gen HW og Sony/MS sin top notch HW som knuser alt. Det er åpenlyst, men kanskje det er mindre åpenlyst at for en gangs skyld blir ikke konsollkrigen å konkurere på grafikken, men på gameplayet, som Nintendo satser på. Noen som har tenkt over det?

7555492[/snapback]

Du går av skaftet og beskytter Nintedos ære for alt. Et fint kjennetegn for fanboys

 

Prøvde du i hele tatt Xbox 1s kontroll? Hvis du ikke greier å se progresjonen, så er det ingen vits i å diskutere med deg. Det klikker for deg i det ordet grafikk dukker opp, men samtidig tar du deg god tid til å skjelle ut kontrollene... Hvis du ikke liker å diskutere Wiis HW, så hvorfor diskuterer du 360 og PS3s HW da?

 

Hvordan kan du kalle Nintendos 7-pakknings konsoll en liten revolusjon? Som sagt... Du kunne gjøre det allerede på Xbox 1, for å ikke snakke om langt før det på PC. Hvorfor blir det revolusjon når akkurat Nintendo gjør noe som er gjort før?

Lenke til kommentar
Du går av skaftet og beskytter Nintedos ære for alt. Et fint kjennetegn for fanboys

 

Prøvde du i hele tatt Xbox 1s kontroll? Hvis du ikke greier å se progresjonen, så er det ingen vits i å diskutere med deg. Det klikker for deg i det ordet grafikk dukker opp, men samtidig tar du deg god tid til å skjelle ut kontrollene... Hvis du ikke liker å diskutere Wiis HW, så hvorfor diskuterer du 360 og PS3s HW da?

 

Hvordan kan du kalle Nintendos 7-pakknings konsoll en liten revolusjon? Som sagt... Du kunne gjøre det allerede på Xbox 1, for å ikke snakke om langt før det på PC. Hvorfor blir det revolusjon når akkurat Nintendo gjør noe som er gjort før?

7556801[/snapback]

Det var progresjon fra N64 til denne generasjon av standardkontrollere. Men ingenting av noen stor viktighet, bare små forbedringer.

 

Wii sin kontroll er noe helt annet.

 

Den er også noe helt annet en tidligere motion-sensitive kontroller.

 

Hvis du ikke greier å se det.... så se nærmere.

Lenke til kommentar
Glemte at Rare gav ut Star fox adventures på GC før de stakk. Var sikkert labre salg av det spillet som førte til at Rare hoppet av Nintendo skipet.

7557425[/snapback]

Det var nok labre salg av de siste spillene til Rare, samt konstant utsettelser, som gjorde at de ble solgt, ja. Tviler på at Microsoft har greid å tjene på kjøpet ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...