Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Alt du trenger å vite om MC-lappen


Thewiz

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+19283741
hvor lang tid tar det sånn ca å ta lett lappen ?

 

Startet oppkjøringen 17/8 og avsluttet den siste kjøretimen 24/9.

28/9 hadde jeg førerprøve.

 

Gikk nesten en og en halv mnd fra jeg startet til jeg hadde lappen i hånda.

Det obligatoriske og viktigste var gjort unna til den 29/8. Alt som var etter denne dagen var en dobbeltime og en halvtime før oppkjøring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Hamar området er det ihvertfall lang ventetid, tror ikke noen har igjen noe ledig tid før til neste år

 

Dette litt pga det er nesten ingen som tør å være mc kjørelærer ettersom det har vært endel ulykker osv (sto en sak om dette i Hamar Arbeiderblad for en liten stund siden)

Regner med at det er sånn i resten av landet også?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Hørte med en skole nå og det var ikke plass til hverken kjøretimer eller oppkjøring før 2009(!). Er dette vanlig ventetid? Hvor lenge har folk her måttet vente?

 

Jeg måtte vente i ca ett år før jeg kunne starte oppkjøringen.

Lenke til kommentar

Lurer på noe selv faktisk. Har meget lyst til å ta mellomklasse lappen da jeg fyller 18. (34hk).

Jeg fyller 18 i slutten av november, og hvordan blir det med oppkjøring hos meg? Kan jeg ta den tidligere? eller må jeg vente til oppstart april 09?

 

Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Tror det stemmer det med 125ccm før. Fattern har det på lappen sin, og han tok den for 40år sia..

 

Noen i klassen min var i Usa på et sånt utvekslingsår ting.. Jeg tror de måtte kjøre opp på nytt her i Norge, men de slapp visstnok en del av det obligatoriske.

 

Man trenger ikke direkte å kjøre opp på nytt, men man må ta førerprøven + noe annet småtteri. Dinside sjekket forskjellen på å kjøre opp i usa og deretter gjøre ferdig resterende obligatorisk her i norge, og man andte opp med ca 4000 (med den gang dollarkurs på ca 7-8). Var vel ca 2-3 år siden artikkelen var skrevet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
før var det sån om du hadde lappen for A1 (lett motorsykkel) da du took billappen fikk du tung sykkel automatisk

 

Som er egentlig helt på trynet hvis man tenker seg litt om :)

 

Mulig du har rett, men kan du forklare hvorfor du mener det? Lett mc opplæringen er nesten like grundig som mellomklasse/tung. Det er bare noen få timer som skiller opplæringen. Hvis man har fått tilbake systemet som var før (A1 oppgr. til A ved billappen) så hadde man kunne lagt til en regel som sier at man ikke kan kjøre noe større enn 34hk (mellomklasse) før det har gått 2 år.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...