Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Alt du trenger å vite om MC-lappen


Thewiz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvordan regner du slagvolum om til HK osv?

 

 

Trenger å finne ut hva jeg kan kjøre som 18åring?

Fått med meg at det er inntil 34HK/25.37KW, men hvordan finner jeg dette ut i praksis om jeg skal kjøpe f.eks. på finn.no?

 

Man kan ikke regne ut slagvolum om til hestekrefter, da forskjellige motorsykler har forskjellige utnyttelse av slagvolmet som kan variere hestekrefterantallet. Det kan variere med forksjellige forgassere, innsug osv. Det er ikke slik at en 600ccm har f.eks 100 hk. Du finner ut hvor mye hestekrefter en sykkel produserer med å sette den på en tralle (rolling road) eller å se i brukerhåndboken (gjelder jo bare hvis sykkelen er orginal).

 

 

Hvis man kjører opp til mellomtung motorsykkel når man er 20år, vil du automatisk få tung motorsykkellappen når du passerer 21år. Inntil du er 21 år har du en restriksjon på sykkelen til 34hk. Må oppklare at det ikke er en vektgrense for sykkelen, men antall hk per kilo skal ikke overstige 0,16 kW/kg. Så du kan i teorien kjøre en 1000ccm, men da må den plomberes ned forbi 34hk for at du skal få lov til å kjøre den, slik at kw/kg blir 0,16.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Fikk denne PDFen av kjørelærer i fjor sommer. Den var opprinnelig tilgjengelig på vegvesenets sider men har blitt fjernet av en eller annen grunn.

 

Sjekk også PDFene til NMCU. Riktignok ikke pensum, men gratis informasjon om kjøreteknikk skrevet på en proff måte som er verdt å få med seg.

 

Og det kan jo være greit å friske opp teorien nå som sesongen nærmer seg med stormskritt.

kjoregard.pdf

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som vet ca. hvor lang tid moped-lappen tar i uker? Da regner jeg med at man ikke har timer hver dag,men naturlig opphold mellom hver time. Kan begynne på billappen, men trenger framkomst middel nå og billappen kan fort ta nærmere 1 år.

 

 

Man kan teoretisk sett ta den på 2 uker hvis du tar nesten hver dag. Men det spørs litt med vente tider osv, og fra kjøreskole til kjøreskoler. For noen bruker feks 4 uker på ett trafikalt grunnkurs, mens andre bruker 2 uker. Samme med kjøringen på moped. Kan også hende det er opptatt slik at du må vente på timer. Men en jeg kjenner tok først TGK, så tok han moped kjøringa dagene etter, også teoriprøven dagen etter der igjen. Så tok den på 2-3 uker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg lurte på hvis jeg har en sykkel som er registrert som tung men er bare 25 hk i eller det som står i vognkortet, er det lov og kjøre den med mellomtung lappen da??

 

Syns du var litt uklar i spørsmålet ditt, men skal prøve å svare etter beste evne. Det du kan kjøre med mellomtung MC førerkort er opptil 34HK. Hvis sykkelen er "registrert" som tung, vil det si at den er registrert med 120HK (vet ikke hvilken sykkel det er snakk om, men går utifra at det er rundt her) og derfor kan ikke du kjøre denne. Du må registrere sykkelen med 34HK, som er grensen for mellomtung. Hvis du har en sykkel som er registrert som tung, men det kun er 25HK i den spiller det ingen rolle om det er 25 eller 2HK i den, så lenge den er registrert som tung og har mer enn 34HK på papiret.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da fikk jeg oppkjøring 10.mai! Blir bra

 

 

Lykke til ! :D

 

Er selv veldig godt igang med lappen, da jeg startet sist sesong pga noen avlyste sin opplæring.

Men burde jeg selv være frampå ang oppkjøring eller vil kjørelærer bestille dette i god tid når lærer føler elev er klar?

 

Er vell mest redd for at jeg venter en ekstra mnd pga sen bestilling, men noen uker kunne jeg taklet :p

Lenke til kommentar

Takk! :) Kan ikke svare deg noe godt på akkurat det, men du kan jo si til kjørelæreren din at du vil ha oppkjøring fort og se hva han sier. Jeg har øvelseskjørt veldig mye, så var ganske erfaren allerede da jeg hadde første kjøretime. Tok teorien så tidlig som jeg kunne, og tror muligens jeg er den første som har oppkjøring i 2011 her i distriktet :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil det ha noe for seg å øvekjøre privat på 125 ccm scooter dersom jeg skal ta tunglappen?

Min far har A1 fra gammelt av, og kjøpte seg scooter for noen år siden. Kjenner ingen som har tyngre, så private øvekjøringsmuligheter er det ikke akkurat flust av. Jeg har forøvrig hatt B-lappen i drøyt tre år.

 

Tenker muligens å kjøpe lett-mc selv, da jeg vil ha god bruk for et kjøretøy som kan brukes på motorveg, og en holdbar bil blir fort mye dyrere. Men når det stort sett ikke er mer enn en tusenlapp som skiller A1- og A-lappen er valget åpenbart, kanskje blir det også noe tyngre på meg med tiden.

Lenke til kommentar

Dæven, har lyst på lappen til tung motorsykkel... Men er kanskje lurt å ta bilførerkort først?

 

Det er en stor fordel å ha bilførerkortet på forhånd. Hvis man har klasse B fra før slipper man Trafikalt Grunnkurs, samt at man har endel erfaring i trafikken osv. Tror du kommer til å flå lommeboka di hvis det første førerkoret ditt er tung motorsykkel. MC i Norge er uansett ikke noe man kan kjøre hele året (med mindre du er litt vågal), så billappen er kjekt å ha først.

 

Vil det ha noe for seg å øvekjøre privat på 125 ccm scooter dersom jeg skal ta tunglappen?

Min far har A1 fra gammelt av, og kjøpte seg scooter for noen år siden. Kjenner ingen som har tyngre, så private øvekjøringsmuligheter er det ikke akkurat flust av. Jeg har forøvrig hatt B-lappen i drøyt tre år.

 

Tenker muligens å kjøpe lett-mc selv, da jeg vil ha god bruk for et kjøretøy som kan brukes på motorveg, og en holdbar bil blir fort mye dyrere. Men når det stort sett ikke er mer enn en tusenlapp som skiller A1- og A-lappen er valget åpenbart, kanskje blir det også noe tyngre på meg med tiden.

 

Vel, vil jo si at all kjøring på sykkel er positivt for deg som skal ta lappen til tung. Du får jo en god følelse av sykkelen + at du lærer deg litt hvordan du skal legge deg ved filbytte osv. Jeg hadde nok brukt den muligheten hvis jeg var deg. Bare ikke bli altfor vandt til "scooter"-følelsen. ;) Når det gjelder opplæringen på lett-mc og tung-mc er ikke selve opplæringen så veldig forskjellig. Det eneste som skiller er at det en en tyngre sykkel. Noe ekstra er det jo, men hovedsaklig er det ganske likt. Som du selv sier, prisenforskjellen på A1 og A er veldig liten.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Når jeg først er inne på det: ettersom jeg har klasse B fra før, har jeg jo også trafikalt grunnkurs. Jeg antar dette er felles for klasse A og B (eller ihvertfall at jeg slipper å ta det på nytt), men jeg har forstått det slik at alle andre krav vil være obligatorisk for meg selv om jeg allerede har B?

 

Trenger jeg noe mer enn det trafikale grunnkurset jeg allerede har før jeg starter privat øvekjøring?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Når jeg først er inne på det: ettersom jeg har klasse B fra før, har jeg jo også trafikalt grunnkurs. Jeg antar dette er felles for klasse A og B (eller ihvertfall at jeg slipper å ta det på nytt), men jeg har forstått det slik at alle andre krav vil være obligatorisk for meg selv om jeg allerede har B?

 

Trenger jeg noe mer enn det trafikale grunnkurset jeg allerede har før jeg starter privat øvekjøring?

 

Trafikalt grunnkurs er vel egentlig felles for alle førerkortklassene. Nå øvelsekjørte jeg ikke noe selv, utenom på skolen. På skolene må du ihvertfall ha det veiledende trinn 2 (dette trinnet består kun av et 3 timers teorikurs / gjennomgang) før man får lov til å kjøre med kjøreskolelærer i trafikken. Mulig man trenger dette på øvelseskjøring utenom skolen også. Litt usikker på dette. Hør med en trafikkskole.

 

Alle andre krav vil være obligatorisk for deg, hvis du ikke har A1 fra før trenger du alle de obligatoriske delene forutenom trafikalt grunnkurs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...