Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Alt du trenger å vite om MC-lappen


Thewiz

Anbefalte innlegg

LMH1 skrev (14 minutter siden):

Men hva skiller MC eller motorsykkel lappen fra vanlig bil og traktor? Må man være bedre fysisk trent for svinger og mere krav om fysisk klær? 

Hva kalles dette 

Får man slik opplæring eller er det selvlært?

Ville ikke ha begynt med å ta lappen på tung sykkel før man har litt erfaring, begynn gjerne med moped. Denne kan man kjøre med førerkort klasse B.

Nei, man kjøre forhåpentligvis ikke slik du viser til på video langs offentlig vei.

 

Edit, det er supermoto. Cross eller Enduro sykler som er konvert til bruk på asfalt.

Endret av bruker-540634
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165
LMH1 skrev (48 minutter siden):

Men hva skiller MC eller motorsykkel lappen fra vanlig bil og traktor? Må man være bedre fysisk trent for svinger og mere krav om fysisk klær? 

Hva kalles dette 

Får man slik opplæring eller er det selvlært?

Det er ikke noe krav om noe annet en E-merket hjelm for å kjøre motorsykkel, men de fleste seriøse trafikkskoler vil forlange at du har fullt E-merket utstyr fra topp til tå for å ta opplæring hos dem.

Mer info om lappen her:
https://www.xn--kjresmart-m8a.no/guide/mc-lappen

Men det er ingen krav om at man er fysisk trent eller lignende for å ta motorsykkel lappen. Det er å svinge en motorsykkel er lekende lett, og kan gjøres med en finger.
Så lenge kroppen fungerer, og man har i orden briller / linser om man trenger det.

Det i den filmen er nok helt selvlært ja.
Gjør man noe sånn på offentlige veier her i Norge, så ryker lappen ganske kjapt.
Bare en liten stund på bakhjulet under gasspådrag kan være nok til at lappen ryker, så generelt sett skal begge hjulene være godt plantet i bakken til enhver tid.

Supermoto sykler er vanvittig moro, hadde en Husqvarna 701 Supermoto på lån, før jeg endte opp med en annen sykkel.

Lenke til kommentar

Fullt kjøreutstyr er det forsikringsselskapene som krever.  Koster mye mer med personskader enn materielle skader.

(Ellers er det bare å google litt "Medicalgore motorcycle flip flops" om du synes det virker som en god idé med sandaler eller joggesko istf kjørestøvler i sommervarmen...  grøsser litt når jeg ser hvor mange som har brukt kun joggesko og vanlige bukser som slites igjennom ila ca 3m istedenfor kjøreklær man sklir på.)

MC-kjøring skiller seg fra bilkjøring ved å være ferdighetsbasert - så dels krever det øvelse og endel av opplæringen i kjøregården er å opparbeide basis ferdigheter før man beveger seg ut i trafikk.   Det er ikke snakk om fysisk styrke, men at man vet hvordan man skal ha full kontroll over motorsykkelen i forskjellige situasjoner. (Du skal ikke bli kjørt av den - du skal kjøre den - hvis du skjønner nyansen) 

Videre å terpe på noen viktige øvelser som unnamanøver (når det ikke er nok strekning til å stoppe) og nødstopp (når det er nok strekning til å stoppe) i kjøregården  (og gjerne nødstopp med kun en hånd... når du er klar for det.. da får du avstemt at du har god forankring og ikke gir styre-input mens du bremser)

Personlig fikk jeg bruk for unnamanøver uken etter at jeg tok MC-lappen.  80-sone, bil plutselig ut fra utsiktslomme foran meg uten å se seg for, trafikk imot, for kort strekning igjen til å bremse uten å treffe baken på nevnte bil - da var det greit den øvelsen satt og jeg kunne kjøre forbi presis på midtlinjen.  Plutselig var den litt kjedelige repetisjonen av kjøregård-øvelsen gull verdt.

I bil kan du f.eks. sitte med kaffekoppen mens du bremser - helt udramatisk og du er godt beskyttet om du ikke rekker bremse helt ned - med MC er ikke det en opsjon - der må du være "med" hele tiden.

Bakhjulskjøring er ikke en ferdighet man trenger eller øver på til vanlig trafikk.  For stuntkjøring/konkurranse/oppvisning på lukket område er det kult å se på - evt øve på om man har budsjett til det.  På offentlig vei går det fort galt om man ikke er veldig dreven - lett å komme over i motgående osv.  Har også hørt historie (men kanskje myte?) om en som ble truffet av bil som ikke så ham nattestid - fordi frontlykten var skjult/pekte mot himmels... 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (3 timer siden):

Men det er ingen krav om at man er fysisk trent eller lignende for å ta motorsykkel lappen. Det er å svinge en motorsykkel er lekende lett, og kan gjøres med en finger.

Så lenge kroppen fungerer, og man har i orden briller / linser om man trenger det.

Tja hvordan påvirker vekt f.eks over 150 kg på lett motorsykkel? Neppe god kombinasjon? Særlig svinging og stopp blir vesentlig lengre bremselengde.

Sitat

motorsykler er registrert med en vekt opptil 150 kilo inkludert passasjer og last.

Så usikker hvor mye klær og slik veier er det på samme størrelse som bombevest blir det fort en del kilo.

 Så er vel slike svingninger ofte vanskelig om man veier mere og dårlig trent. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
LMH1 skrev (På 2021-8-13 den 18.46):

Tja hvordan påvirker vekt f.eks over 150 kg på lett motorsykkel? Neppe god kombinasjon? Særlig svinging og stopp blir vesentlig lengre bremselengde.

Så usikker hvor mye klær og slik veier er det på samme størrelse som bombevest blir det fort en del kilo.

 Så er vel slike svingninger ofte vanskelig om man veier mere og dårlig trent. 

Med 150kg, så dobler du vekta til de fleste 125cc, da går det ikke akkurat unna. I tillegg er ofte lett motorsykler en god del fysisk mindre, så det å få plass og være komfortabel kan også være et problem. 

Tror faktisk ikke lett mc er godkjent for mer enn 150kg heller. 

Vekt merkes mye på de fleste motorsykler, i form av ytelse, manøvrering, demping og bremsing. 

Ikke at det ikke finnes motorsykler for større personer, men da må du iallefall opp mellomtung, om ikke tung. 

MC klær veier en del mer enn vanlige klær, da har ofte flere lag (for å være sklisikre) og har div. beskyttelse (skuldre, albuer, rygg, knær oln.). Slengte det jeg bruker til daglig på vekta, og endte på en 6kg. Goretex utstyret jeg har er nok en del tyngre igjen. 

 

48 sekunder inn, se hvordan lett bytter retning med kun 2 fingre på hver side av styre. Mao. Det krever fysisk ikke mye av deg. 

Om du har lyst til å lære mer om motorsykkel kjøring kan jeg anbefale å se hele full kontroll på YouTube. 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...