Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Alt du trenger å vite om MC-lappen


Thewiz

Anbefalte innlegg

Får man spørsmål om sidevogndelen i teoriboken på prøven? Eller blir det som henger på bil?

 

Og bør man lese litt i boken for klasse B? Eller får man ingen sprøsmål om trafikkregler osv ?

Tok nettopp A1-teoriprøven, som forsåvidt er den samme som A-teoriprøven. Fikk ingen spørsmål overhode om sidevogn. Og nei du må ikke vite om noe som teknisk har med bil å gjøre, men du får så klart spørsmål om trafikkregler, da om vikeplikt, skilter osv. Foreslår du leser godt og gjerne tar noen slike test-prøver.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Kan man øvelseskjøre privat på tung sykkel på samme måte som man øvelseskjører på moped?

 

Skal du øvelseskjøre på tung motorsykkel må du ha noen som har hatt tung mc lappen i minst fem år. Evt. kan du kjøre med følge, f. eks at en av foreldrene dine kjører forann, eller bak. Dette er ikke en helt godkjent øvelseskjørings måte, men politiet sa til meg at det heller ikke var en direkte lov mot det :p

Lenke til kommentar

Har lyst på Tung lappen, må jeg da innom Lett, Mellom og til slutt Tung? Slipper man unna noe om man har Førerkort for bil (Klasse B) fra før?

 

 

Jeg er 19 år, og tok "mellomtung lappen" da jeg var 18. Dette er egentlig tunglappen, men nye regler gjør at jeg ikke har lov til å kjøre mer enn 34 hester før jeg har hatt lappen i to år, eller at en har fyllt 21år.

 

Det du slipper unna om du allerede har bil lappen, er trafikalt grunnkurs ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Pris: Har du A1 fra før koster det mellom 6000 og 10000 9000 - 14000 (prisene er selvfølgelig forskjellige, men jevnt over ligger nivået her) og få kjørt opp til A. Du trenger da et banekurs, mere info følger..."

 

Hva er prisen for tung direkte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hei.

 

 

er det noe oppkjøring på a1 lappen? siden det var ikke nevnt.

og trenger man og ta trafikalt gk igjen? jeg tok min i 2003(moped), gjelder den fortsatt?

 

Fanta<3

 

Ja, det er oppkjøring på A1. Sånn som på A, B osv.

Nei, du trenger ikke og ta trafikalt GK igjen.

 

Altså ja, det gjelder forsatt

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har noen spørsmål :)

 

- Pappa har billappen, der han fikk med A1. Kan han da øvelseskjøre med meg? Vet ikke om han har sitti på en MC før engang. I såfall, må han sitte på? eller holder det at vi finner en tom parkeringsplass og kjører litt der under ''oppsyn''?

 

- Jeg har bursdag sent i november. Hvis jeg starter med lappen nå, da får jeg ikke oppkjøring før i desember. Hvis det går (?) Blir det litt dumt å vente så lenge mellom skole og oppkjøring?

 

- Jeg får jo helle rikke tatt teoriprøven før jeg er 16, bare kurset. Blir det også dumt å ta kurset nå og prøven senere? Må jeg ha tatt teoriprøven før jeg kan gå skole?

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål :)

 

- Pappa har billappen, der han fikk med A1. Kan han da øvelseskjøre med meg? Vet ikke om han har sitti på en MC før engang. I såfall, må han sitte på? eller holder det at vi finner en tom parkeringsplass og kjører litt der under ''oppsyn''?

 

- Jeg har bursdag sent i november. Hvis jeg starter med lappen nå, da får jeg ikke oppkjøring før i desember. Hvis det går (?) Blir det litt dumt å vente så lenge mellom skole og oppkjøring?

 

- Jeg får jo helle rikke tatt teoriprøven før jeg er 16, bare kurset. Blir det også dumt å ta kurset nå og prøven senere? Må jeg ha tatt teoriprøven før jeg kan gå skole?

 

Takk :)

 

- Jeg er ganske sikker på at han kan sitte på med deg. Også se på deg under oppsyn.

- Oppkjøring på MC er ikke på vinterstid. Det begynner ved april-mai, usikker på når de avslutter.

- Du kan ta teori når du er 15 1/2 altså et halvt år før du er 16. Og du må ikke ha tatt prøven før du begynner på skolen :)

Lenke til kommentar

Takk :)

Vil gjerne få bekreftet om han kan se på mens jeg øvelseskjører og :)

 

Og jeg MÅ være 16 før jeg kan kjøre opp? Kan jo hende jeg har misforstått. Isåfall blir det veldig lenge mellom kjøreskole og oppkjøring. Stort minus?

 

Han kan stå og se på at du kjører på ett lukket område ja ;)(Han kan også sitte på sykkelen)

Men dere må ha kommunikasjon osv :)

 

Også må du være 16 for oppkjøring ;P

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hvordan regner du slagvolum om til HK osv?

 

 

Trenger å finne ut hva jeg kan kjøre som 18åring?

Fått med meg at det er inntil 34HK/25.37KW, men hvordan finner jeg dette ut i praksis om jeg skal kjøpe f.eks. på finn.no?

 

Slagvolum kan vell ikke regnes om til hk? (Slagvolum eller kubikk er størrelsen på hvor mye rom det er inne i sylinderene på motoren. HK kan jeg ikke forklare hvor kommer fra eller lignende)

 

Grensen for mellomtung er at den skal maks yte 24KW og veie maks 180 kg.

 

Altså slagvolum er ubegrenset, så lenge sykkelen går under de over her ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis en 20 åring tar Mellomtung lappen, får han tung lappen med en gang etter fylte 21 år? eller må han ha Mellomtung i to år?

 

og itilleg. er det noe forskjell på opplæringen på mellom klasse og tung klasse? altså er det samme opplæring, bare begrenset ytelse for de under 21 år? ;)

 

 

Er ikke sikker på første spørsmål, men tror en 20 åring får tung etter fylte 21.

 

Men ja, det er samme opplæring på mellom-tung og tung :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...