Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Alt du trenger å vite om MC-lappen


Thewiz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er en gutt på 15, skal ha lett mc, jeg skal ha rs, men kan jeg kjøre den i kjøretimene?

Og er det mulighet for å låne mc hvis det er lettere med noe annet enn en racing (?) Racing er mer vankelig å sitte å gire føler jeg, eller tar jeg feil?

 

Takk på forhånd :)

Nei, du kan ikke kjøre med din sykkel. Kjøreskole syklene er godkjente og har ekstra styre m/clutch etc ved passasjersetet. Man bruker gjerne det kjøreskolene har, og det er som oftest chopper/touring.

 

Hvor gammel må man være for å ta Klasse A?

Må man ha A1 for å ta A?

Aldersgrense for klasse A er 18 år. ( da blir det mellomtung) Etter to år så blir det oppgradert til tung automatisk.

Nei, man må ikke ha A1 for å ta A.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+19283741
noen som vet hva jeg må igjennom for å ha tung lappen nå? er snart 23 år, tok lettlappen når jeg var 16

 

Hvis du leser den første posten så skal det stå ganske klart hva du må gjennom for å få førerkort til tung motorsykkel. :)

 

 

Du burde gå over første post en gang for å oppdatere.. Jeg hadde lett lappen, overgang til tung kostet 10 500 for meg (jeg hadde kun det obligatoriske + 2 kjøretimer som blir anbefalt til alle). Tviler påat så mange slipper unna med 6 000 ?

Dette var bare ett eksempel.

 

Og det er mange som spør om ting som står i første posten. Les topic: Alt du trenger å vite om mc. Skal ikke være nødvendig å spørre om hvor gammel man trenger å være for å kjøre opp...

Lenke til kommentar
Jeg har billappen men ønsker lappen på lett mc pga at jeg vil ha en 125CC scooter i Oslo. Hva trenger jeg for å få lov til å kjøre lett mc??

Det eneste du kan ta med deg er trafikalt grunnkurs. Ellers så må du gå gjennom 'alt' for å få A1.

 

Den her er grei å lese: http://www.ung.no/lappen/2210_Lett_og_tung..._(A1_og_A).html

Endret av Scotty
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Jeg har billappen men ønsker lappen på lett mc pga at jeg vil ha en 125CC scooter i Oslo. Hva trenger jeg for å få lov til å kjøre lett mc??

 

Jeg tror det er nesten like dyrt å kjøre opp på lett som på tung. Skal du oppgradere lappen fra lett til tung senere vil dette koste omtrent like mye som om du skulle tatt tung nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Lurer på 2 ting angående lett mc/ moped lappen.

 

Jeg er fortsatt usikker på om jeg skal ta lett mc lappen, eller moped lappen!

Så jeg lurer på om det er mye mer teori ogsånt på lett lappen? Altså om jeg må sitte mye lengre og lese får lett?

 

Det andre spørsmålet jeg lurer på, er om det er noen andre krav enn at man har fylt 15 år før man kan begynne og øvelseskjøre moped/lett sykkel privat?

Da tenker jeg på sånn som teori kurs ol.

At du må ha 2 veis walkie talkie osv veit jeg.. ;)

 

Takker veldig for svar! :D

Lenke til kommentar

Jeg tok et obligatorisk teorikurs på 3 timer, så dreiv jeg mye på www.prove.no og www.teoritentamen.no. Besto på første forsøk :)

 

For å øvelsekjøre må han eller hun du kjører med ha hatt lappen sammenhengene i minst 5 år og være over 25 år. Jeg hadde også en rød L bakpå hjelmen, men er ikke sikker på om dette er påbudt

Lenke til kommentar
Jeg tok et obligatorisk teorikurs på 3 timer, så dreiv jeg mye på www.prove.no og www.teoritentamen.no. Besto på første forsøk :)

 

For å øvelsekjøre må han eller hun du kjører med ha hatt lappen sammenhengene i minst 5 år og være over 25 år. Jeg hadde også en rød L bakpå hjelmen, men er ikke sikker på om dette er påbudt

 

 

Veit det med att personen du kjører må ha hatt lappen i over 5 år..

 

Fant ut att før du kan øvelseskjøre privat, må du ha tatt sånn trafikalt grunnkurs, men er det en teori prøve der også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...