Gå til innhold

Den store Asus P5N32E-Sli (nforce 680i) Tråden


Vaio

Anbefalte innlegg

Da forstod jeg det ;)

 

Så da er det lurt å gå for PLUS da ?

7677300[/snapback]

Ja jeg tror det. Uten at noen av oss vet hva "Plus" oppgraderingen dreier seg om. Mest sannsynligvis forbedringer i forhold til brikkesettet (nForce 680i), BIOS ol.

 

Jeg har tenkt på dette kortet en stund. Det at det kommer en litt "forbedret versjon" vekker bare mer interesse fra min side.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal støtte ntune bedere med bios 0602.

 

QUOTE:

1.Enhance compatibility with Conroe 1333MHz CPU. 2.Add support to n-Tune Voltage and Fan Speed control. 3.Fix Fan stops error when resume from S3 with nTUNE utility installed. 4.Support new CPUs. Please refer to our website:

 

Bruker 0302 for det er den er mest stabil til nå.

Under volter på vcore,men det er bare og sette litt høyere i bios.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Kan noen si meg hva slags volt verdier jeg skal sette inn?

 

Lagt ved et bilde av litt info om status til hvordan PC-en er nå..

Det er med E6600, standard vifte.. Ingen ting er endret på av volt, klokk eller noe..

Alt som ikke er standard er at jeg har byttet kjøle pasta'en ut med Arctic Silver 5..

 

Som dere ser er CPU litt varm, iforhold til hva den strengt tatt burde være, så prøve å fikse litt på det nå..

 

Ønsker helst å overklokke til 3.0GHz.. Ser det er flere som har gjort det med standard vifte osv.. Men nå er faktisk min CPU, av en eller annen merkelig grunn varmere enn hva de som har klokket den til 3.0GHz, og har samme vifte og kjøling sin er..

 

Håper noen kan hjelpe meg litt her..

 

Har et Lian Li V1200B kabinett, med 3x kabinett vifter.. Hvis noen lurer på det

 

Bruker BIOS 0602, eller hva den heter.. "Siste"

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Heisann! Gidder ikke ramse opp systemet, det er i signaturen min. Jeg har samlet litt erfaringer angående endel spørsmål som er mer eller mindre ubesvart i tråden. I tillegg har jeg lest på diverse fora for å samle inn informasjon. Grunnen til at jeg har gjort grundig research er a) fordi jeg har aldri overlklokket før og b) jeg brukte sinnsykt mye penger på riggen :p

 

Ca. 20% av alle 680i chipsettene inneholder alvorlige feil som kan føre til tap av data og skade på hardware. Er du en av de heldige som har et bra kort? Hvis ikke må du returnere det snarest. Skulle ikke forundre meg om du fikk en Pluss versjon tilbake.

 

Installering

har installert 5-6 ganger nå. Den raskeste og tilslutt feilfrie metoden var å laste ned samtlige av de nyeste driverne og applikasjonene. jeg bruker også den seneste BIOS revisjonen. I skrivende stund 0602. Du finner dem her:

http://support.asus.com/download/download....l=P5N32-E%20SLI

Deretter brukte jeg nlite til å slipstreame SATA og RAID driverne til en windows CD og fjerne installering av RAID/SCSI driverne som følger med windows. I tillegg er nLite kjempe fint for å sette opp instillinger på windows, samt forhåndsfjerne tull som MSN og windows messenger, osv. Etter windows har gjort seg ferdig, installer chipset først. Deretter LAN driverne, display driverne etc. Du kan slipstreame alle driverne, men da blir windows sint og ber om at du setter inn CDn igjen av og til. Husk å kjøre windows/microsoft update en 20-30 ganger som du sikkert er vant til :)

 

PC Probe vs Speedfan

Speedfan roter til avlesningen av viftene og man er nødt til å fikle med temperaturavlesningene. Jeg ga opp det og bruker PC Probe II, men utelukkende for å lese verdier. Ikke bruk PC Probe til å forandre på instillinger. Kun lese, det er den veldig fin til.

 

AI Boost vs. Bios

Jeg bruker begge. AI Boost er veldig nyttig til å justere viftene samtidig som du leser av temperaturer under diverse last nivåer. BIOS er nok best for å fikle med klokking og justering av spenninger, men på dette emnet er jeg ppå litt tynn is. Jeg har da greid å klokke PCn til 3.0GHz CPU, 1333MHz FSB, 1066MHz RAM og PCI-E til 3850MHz (se nedenfor)

 

nTune

Jeg har fiklet masse med dette tulle programmet. Jeg har ikke kjørt det i mer enn ca 1 time i slengen, men testet det flere ganger. nTune insisterer på å pumpe PCI-E bussen først, deretter FSB og tilslutt øker den timingene på RAM for å gjøre systemet stabilt. Du ender med en degradering av ytelse. Det som derimot fungerte for meg var å overklokke med BIOS/AI Boost inntil systemet var stabilt og så bruke nTune til KUN å justere PCI-E bussen. Dette tjente jeg noen hundre 3dmark06 poeng på. Uansett, dersom du skal prøve å optimalisere hele systemet med nTune, sørg for at alt i Extreme Tweaker menyen står på defaults. nTune blir meget forvirret dersom du har fiklet med klokkinger og spenninger før du kjører den.

 

Oppsummering

Bruk kun de nyeste drivere og applikasjoner. Installer SATA og RAID/SCSI drivere ved installasjon (slipstream eller floppy). Overklokk gjennom BIOS. Finjuster vifter med AI Boost. Bruk PC Probe for overvåkning. nTune kan fixe litt på PCI-E bussen for å gi grafikk ytelsen et fint løft. GPU temp kan jeg bare lese av i nVidia kontrollpanelet ...

 

Kort liten anmeldelse

Alt funker som det skal, men hvor mange applikasjoner skal man bruke for justering og overvåking? Skulle tro nVidia og Asus kunne finne frem til et noe mer enhetlig grensesnitt mot kortenes indre gemakker :p

 

Skal til å kjøre 3Dmark06 nå med mine siste klokke instillinger. Blir spennende :)

 

EDIT: Wow det ble en lang post (PCn crasha midt i 3dmark forresten :D)

EDIT2: Noe villedende/feil info rettet (det ER tidlig om morgenen! Henter kaffen nu)

Endret av Othmaar
Lenke til kommentar
Ca. 20% av alle 680i chipsettene inneholder alvorlige feil? Ja det forundrer meg ikke, men jeg lurte litt på hvor du har det tallet fra.

7732018[/snapback]

 

 

Æsj, finner det ikke nå. Det var en artikkel/anmeldelse. Har lest hundrevis av forum poster og artikler nå. Det er nok ikke noe offisielt tall. Det er ihvertfall sikkert at det er et vesentlig antall kort som har feil. Det finnes endel nyttig informasjon på ASUS sine egne fora her:

http://vip.asus.com/forum/topic.aspx?SLang...+SLI&board_id=1

Lenke til kommentar
"The ASUS P5N32-E SLI is under going an update to the Plus version that features revised electrical components, BIOS changes, and new accessory items. We expect to have a review sample shortly."

 

-dette klippet er hentet fra denne nettsiden. -det kan se ut til at kapasitorene har blitt røde på "plus" utgaven...

7734569[/snapback]

 

hihi, den røde biten er kanskje der elektrolutteditten var, men Plus har jo bare simple C55/MCP55 north/south bridges!! :)

 

200 kr. er jo ikke så værst for 3dmark06 da. Jaja, vi får vel se på testene. Skulle jeg bytte ut mitt HK i dag ville jeg nok valgt Strike Extreme. Synes å ha færre barnesykdommer, men jeg var heldig med mitt kort. Det funker jo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...