Gå til innhold

Den store Asus P5N32E-Sli (nforce 680i) Tråden


Vaio

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp montert ...

 

2stk Thermalright HR-05-SLI chipset kjølere (ref: bilde)

Temperaturen er forsatt rimelig høy i idle og load.

 

Idle temp = 40c

Load temp = rundt 39c

 

Ingen overklokk.

 

Hva har skjedd her? Bør jeg få tempen mer ned for å kunne overklokke stabilt til 3ghz?

 

TakK :-)

 

EDIT: Load temp er lavere en Idle ifg. Everest og andre programmer. Artig må jeg si.

Kult oppsett, men all verdens kjøling hjelper ikke på overklokking på dette hket. Det er det stort sett bare flaks og modding som gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med en biosen der, og 1503 til Striker er noe av det samme. Laster ihvertfall ned 1503 selv, og prøver den. Håper på bedre minne stabilitet, for det har vert vanskelig å få minnebrikkene mine stabile på den biosen jeg har nå.

 

 

Ser ut til at den fungerer bra. Før måtte jeg kjøre på med moderat med spenning på NB, SB, HT osv. Var såpass mye at jeg ikke likte å kjøre 24/7, nå har jeg prima i 10min uten problem.

 

Kjører E6400 2.13 @ 3.2, og det fungerer utmerket, ivertfall mye bedre enn gamle biosen. Kjørte 1102 som nesten er ett år gammel. Men det var den eneste som klarte å få de gamle ballistix brikkene mine til å fungere, fram til jeg fikk bytta de pga at de absolut ikke skulle være sånn som de var.

Endret av exin89
Lenke til kommentar

Kortet fungerte i mange dager flott med q6600 [email protected], prøvde 3825 men det var ikke stabilt. Men nå som jeg satte inn det siste 8800gt så holdt riggen bare et par runder i cod4. Så var det blåskjerm, starta den på nytt og fikk noen rare feilmeldinger i windows. Chipsettet gikk opp 10-15 grader med 2 skjermkort til over 70 grader :p

 

Bestemte meg for å klokke litt ned å prøve å få noe vann på chipsettet, men når jeg prøvde å starte på nytt var det kun viftene som starta..prøvde alle tipsen for reseting av bios men ingenting har hjulpet enda. Satte i det gamle p5wdh dlx og da fungerte alle delene igjen. Antar hket er grillet, det var jo surt nå som jeg endelig fikk det siste 8800gt kortet. Vet ikke om jeg har lyst på nvidia chipsett igjen, tror jeg muligens går får et 3870x2.

Lenke til kommentar
...Bestemte meg for å klokke litt ned å prøve å få noe vann på chipsettet, men når jeg prøvde å starte på nytt var det kun viftene som starta ...

:hmm:

 

Når du sier vann på den måten er jeg nødt til å lure på om du faktisk har spruta vann på hovedkortet for å kjøle det ned. I så fall kan du ha grilla mer enn hovedkortet :)

 

Forøvrig kan det være feil med både hk, grafikkort, ram og strømforsyning som forårsaker de symptomene. Du burde feilsøke litt da. Mitt gamle P5N32E-Sli spiste opp 3GB med dyr dominator ram i løpet av år og jeg har ikke lest noe annet enn slakt av asus hovedkortene basert på 680i og 780i.

Lenke til kommentar
...Bestemte meg for å klokke litt ned å prøve å få noe vann på chipsettet, men når jeg prøvde å starte på nytt var det kun viftene som starta ...

:hmm:

 

Når du sier vann på den måten er jeg nødt til å lure på om du faktisk har spruta vann på hovedkortet for å kjøle det ned. I så fall kan du ha grilla mer enn hovedkortet :)

 

Forøvrig kan det være feil med både hk, grafikkort, ram og strømforsyning som forårsaker de symptomene. Du burde feilsøke litt da. Mitt gamle P5N32E-Sli spiste opp 3GB med dyr dominator ram i løpet av år og jeg har ikke lest noe annet enn slakt av asus hovedkortene basert på 680i og 780i.

Hehe, vannkjøling med direktesprøyta vann var vel ikke akkurat helt hva jeg tenkte på..:p

 

Kom uansett aldri så langt at jeg fikk montert vannblokker på kortet. Det starta bare ikke opp igjen, har testet geil rammen i en annen pc jeg har. Den fungerte dessverre dårlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hello

 

Jeg har et Asus Striker extreme, 4x1 gb ram(se signaturen) og Vista ultimate 64x bit...

Og hvis jeg putter inn den siste ram brikken får jeg kostans blå skjerm når jeg kommer på loading screent til vista.

Har ikke flasha eller oppdatert biosen eller hovedkortet eller noe sånt.

 

Så, er det noen som kan hjelpe meg her?

For jeg har no clue, andre forumer på nettet sier at jeg er fuck'd siden jeg har 4x1 gb og ikke 2x2 gb ram. Andre mener jeg må patche vista 64x bit og oppdatere hovedkortet.

 

what to do?

 

takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Hello

 

Jeg har et Asus Striker extreme, 4x1 gb ram(se signaturen) og Vista ultimate 64x bit...

Og hvis jeg putter inn den siste ram brikken får jeg kostans blå skjerm når jeg kommer på loading screent til vista.

Har ikke flasha eller oppdatert biosen eller hovedkortet eller noe sånt.

 

Så, er det noen som kan hjelpe meg her?

For jeg har no clue, andre forumer på nettet sier at jeg er fuck'd siden jeg har 4x1 gb og ikke 2x2 gb ram. Andre mener jeg må patche vista 64x bit og oppdatere hovedkortet.

 

what to do?

 

takk på forhånd!

Du må nok manuellt sette spenningen på ram til det den skal være. Trolig 2.0 volt eller noe slikt. Sjekk dokumentasjonen. Dersom det ikke hjelper må du begynne å feilsøke på hardware.

 

EDIT: Flash til siste BIOS også, jeg anbefaler bruk av minnepinne til dette.

Endret av dirtysteel
Lenke til kommentar
Hello

 

Jeg har et Asus Striker extreme, 4x1 gb ram(se signaturen) og Vista ultimate 64x bit...

Og hvis jeg putter inn den siste ram brikken får jeg kostans blå skjerm når jeg kommer på loading screent til vista.

Har ikke flasha eller oppdatert biosen eller hovedkortet eller noe sånt.

 

Så, er det noen som kan hjelpe meg her?

For jeg har no clue, andre forumer på nettet sier at jeg er fuck'd siden jeg har 4x1 gb og ikke 2x2 gb ram. Andre mener jeg må patche vista 64x bit og oppdatere hovedkortet.

 

what to do?

 

takk på forhånd!

Du må nok manuellt sette spenningen på ram til det den skal være. Trolig 2.0 volt eller noe slikt. Sjekk dokumentasjonen. Dersom det ikke hjelper må du begynne å feilsøke på hardware.

 

EDIT: Flash til siste BIOS også, jeg anbefaler bruk av minnepinne til dette.

ok, biosen takler jeg lett men hvordan flasher jeg med minnepen?

Lenke til kommentar

...

EDIT: Flash til siste BIOS også, jeg anbefaler bruk av minnepinne til dette.

ok, biosen takler jeg lett men hvordan flasher jeg med minnepen?

Samme måte som ved å flashe fra en floppy. Det er ikke noe galt i å bruke en floppy da, det er bare mange som ikke har en i dag og alle fraråder å flashe i OS. Du må trykke en tastekombinasjon ved boot og resten er selvforklarelig. Det står garantert et avsnitt om det i dokumentasjonen. Les den.

Lenke til kommentar

...

EDIT: Flash til siste BIOS også, jeg anbefaler bruk av minnepinne til dette.

ok, biosen takler jeg lett men hvordan flasher jeg med minnepen?

Samme måte som ved å flashe fra en floppy. Det er ikke noe galt i å bruke en floppy da, det er bare mange som ikke har en i dag og alle fraråder å flashe i OS. Du må trykke en tastekombinasjon ved boot og resten er selvforklarelig. Det står garantert et avsnitt om det i dokumentasjonen. Les den.

Håper det funker får har patcha den updaten til vista og blå skjermen kom igjen :(

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk liv i p5n32e- SLI. Nå har jeg montert vann på begge 8800gt gpuene og chipsettet. Chipsettet har gått ned med vel 25-30 grader loadtemp på gpuene likeså. Nå driver jeg igjen å primer på 3.4 ghz. 425fsb. Er et greit hk. når man finner sweetspoot på spenning og fsb, men i forhold til hvor enkelt det er å klokke på nye intel hk. så ligger disse en del tilbake.

Lenke til kommentar

Noen som har fått til å bruke 8GB ram på p5n32e-SLI? Har 4stk 2GB. mushkin ddr 800 brikker liggende jeg ikke får brukt. Virker fint med en brikke, men 2 brikker så låser den seg i post etter opptelling av ram, med 4 brikker(8GB) så starter den å laste vista. Men restarter med engang den har starta. Ingen blåskjerm eller noe. Prøvd å sette opp og ned volt på minnet, cl står på 5-5-5-18 som er standard på brikkene. Kjørt fra 2-2.3v på de også. Ingenting ser ut til å virke. Er tilbake ved start igjen, dvs. 4x1GB geil ultra brikker. Funker greit nok med 4GB, men kjedelig å ikke få brukt den nye rammen når man har kjøpt den.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

jeg har lenge vært en ivrig leser av denne tråden siden jeg selv har et P5N32-E SLI. Har ikke bidratt med noe, så det tenkte jeg å endre på nå...

Jeg oppdaterte BIOS til 1403 i dag. Etter oppdateringen mistet jeg kontakten med internet. Etter litt surfing (vha PC #2) fant jeg et tips som gikk på å slå av maskinen og dra ut strømkontakten i 4-5 minutter. Så lest, så gjort. Det funket. Det sto videre at man med 1403 ofte mistet nettverket etter at maskinen ble slått på etter hibernate, så hibernate har jeg nå slått av.

Mulig at dette er old news, men jeg bare nevner det, siden jeg ikke kan se at det er nevnt tidligere.

Endret av Futelva
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Noen som kan gi meg et oppsett, av et overklokket system, tenker spesielt på volt-instillingene deres me p5n32-e sli og en e6600? Antar noen har disse komponentene? :) Helst hvis de kjører cpu mellom 3.0-3.3 GHz... Har prøvd å overklokke, men får det ikke stabilt (ja, jeg er ny på overklokking :)) Måtte ha veldig høye spenninger da jeg prøvde, og som sagt ble ikke systemet stabilt.

 

PS: klar over at dette innlegget muligens burde ligge i forumet for overklokking, men fikk ikke så mange svar der, så prøver her siden mange her har dette hovedkortet :)

Endret av Sky89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...