perkh Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Har alltid trodd at Opera ville klare det meste av nettsider man kommer borti, siden man har fokusert så mye på Acid-testen. Har aldri opplevd problemer hittil, men denne siden kommer ikke opp ordentlig: http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=164792 Er det da slik at Opera ikke klarer denne? Det må da være en gedigen skuffelse, og da må jeg vel tilbake til Firefox.
H80 Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Hva er problemet med denne siden? Vises helt likt i Opera og IE hos meg.
Zeph Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Ser fint ut her og, kva versjon av Opera har du? Og forresten så kan det være ein feil av dei som koda nettsida og, er ikkje nødvendigvis nettlesaren sin feil.
DrThomas Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 VG er jo notoriske for å skrive ubrukelig kode og skrivefeil overalt, så ville nok ikke ha basert mine forventninger på hvordan en vg-side ser ut. Validerer gjør siden heller ikke. Tviler sterkt på at de har giddet å sjekke den i Opera i det hele tatt, noe mange bare hopper over. Når du finner slike problemer på en nettside, har Opera en egen funksjon for å sende beskjed om det, og utviklerene vil se på problemet. Om det er Opera sin feil, vil den bli rettet, hvis ikke, vil sidens eiere bli opplyst om feilen og bedt om å utbedre den. Hvis en enkelt side jeg har lyst å lese ikke funkerer, opplyser jeg om det, og deretter leser akkurat den siden i en annen nettleser. Verre er det ikke
Blib Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Jeg opplevde også for et par dager siden at 1 enkelt side av VG Teknologi-sidene ikke ville laste i Opera. Denne her laster strålende tho. Ingen anelse hva det skyldtes.
jojo123 Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Min Opera kræsjer nesten hver gang jeg logger inn på Gmail. 9.02 9.10 Beta funker.
jorgenhm Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Har samme problem. Ikke med den artikkelen med hovedsiden for "Teknologi". Den lader overskrift og rammer rundt med ikke noe av selve innholdet. Rart :s
frohmage Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 VG er jo notoriske for å skrive ubrukelig kode og skrivefeil overalt, så ville nok ikke ha basert mine forventninger på hvordan en vg-side ser ut. Validerer gjør siden heller ikke. 7464233[/snapback] Dette er da likevel noe Opera burde takle like godt som andre nettlesere? Uansett, siden funker fint her også på 9.02.
RattleBattle Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Har alltid trodd at Opera ville klare det meste av nettsider man kommer borti, siden man har fokusert så mye på Acid-testen. Har aldri opplevd problemer hittil, men denne siden kommer ikke opp ordentlig: http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=164792 Er det da slik at Opera ikke klarer denne? Det må da være en gedigen skuffelse, og da må jeg vel tilbake til Firefox. 7464210[/snapback] Så du tror at en browser viser alle sider riktig så lenge browseren følger standardene? Selv der sidene ikke koder etter standardene? Hvorfor tror du det er ønskelig at man har standarder? Dessuten er VG et skrekkeksempel på ustandardisert kode. Heller ikke Firefox viser riktig på alle sider sånn sett, og spesielt ikke VG.
perkh Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Skrevet 9. desember 2006 Har Opera 9.02. For å gjøre det helt klart: For meg er nettlesere ikke noe følelsessak, så dette er faktisk ikke noe tråd i debatten om Opera, IE eller FF. Denne artikkelen i VG viser ikke innholdet i Opera, mens FF viser alt. Tenkte jeg skulle teste Opera, men når jeg allerede etter et par dagers bruk kommer over sider som ikke funker i Opera, så blir jeg jo litt skeptisk. Vet ikke hva feilen er. P.
Hansulu Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Noen som har funnet ut av feilen? har samme problemet, med opera 9.2... I IE viser den siden riktig.
Rikky Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Når du finner slike problemer på en nettside, har Opera en egen funksjon for å sende beskjed om det, og utviklerene vil se på problemet. Om det er Opera sin feil, vil den bli rettet, hvis ikke, vil sidens eiere bli opplyst om feilen og bedt om å utbedre den. 7464233[/snapback] Hvor finner jeg denne funksjonen?
qualbeen Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Hos meg "henger" vg-siden, kun banner og meny dukker opp i Opera. Siden prøver å motta data fra flash.vg.no, men ingenting lastes ned. Hva dette skyldes aner jeg ikke, men tør vedde på at feilen ligger hos vg. (ikke at det hjelper trådstarter/Opera noe som helst) Ang. tolkning av html: Ulike nettlesere har ulik tilnærming for å vise ugyldig kode. Hvis alle som lagde nettsider fulgte standardene som blir satt av w3c, ville jobben til en nettleser vært vedlig enkel. Desverre er det kun fåtallet av websider som følger standarden, derfor må alle nettlesere ha en egen "motor" for å forstå/tolke koden den mottar, og vise denne så godt det lar seg gjøre. At en side dermed kan se ulik ut i IE/FF/Opera burde ikke overraske. Ironisk nok så har den mest brukte nettleseren IE, aldri klart å støtte de gjeldene standardene fullt ut. De støtter en god del, men på bl.a css ligger IE en del år etter FF/Opera i utvilking. Heldigvis har det bedret seg en del med IE7 (også png-transparente bilder klarer IE7 mye bedre en forgjengeren). Å lage en side som fungerer i IE6 og som følger dagens standarder er ikke kjempevanskelig å få til. Man må bare utelukke en del css-egenskaper som den ikke forstår (eventuelt ty til css-hacks). Allikevel brukes mye "IE-only" kode - altså html-kode som er totalt ugyldig ifølge standarden, men som IE støtter. En gang i fremtiden vil vi kanskje se mer bruk av korrekt html-kode, og det vil gagne nettleser-markedet. Tenk så deilig det ville vært for de som utvilker nettsider og nettlesere å kun forholde seg til w3c-standardene! Da trenger man ikke å feilsøke nettsider i alle de ulike nettleserene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå